Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Den här kylaren ser ut att passa ganska bra i storlek - den är i samma höjd som nätverksportarna.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det verkar som om det räcker med att vrida den lite snett så passar även hålen avsedda för kylningen.

Egentligen avsedd för Raspberry pi CM4:

<Uppladdad bildlänk>

Ser bra ut. Minns du var du köpte kylflänsen?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ser bra ut. Minns du var du köpte kylflänsen?

Den följde med i ett paket med saker jag köpte, men går att köpa löst - hittade den bla här:

https://www.aliexpress.com/item/1005005843521528.html

Men egentligen borde alla kylare som är gjorda för Rpi CM4 passa.

Den gick förövrigt att skruva fast lite snett

Permalänk
Medlem

En liten statusuppdatering :

Håller på och testar men det känns som om saker och ting behöver "mogna" lite

Har flera olika Wifi7 kort, men än så länge är det svårt att få dem att fungera på linux-arm överhuvudtaget, inte bara på BPI-R4 - kernel och OS behöver uppdateras några gånger innan saker och ting går smidigt.

De kort jag har är: Intel BE200, Mediatek mt7925 och mt7927 samt Qualcomm WCN7851 - jag kan sätta dem på BPI-R4 i mPCIe porten eller M.2 key M porten (nvme) med hjälp av adaptrar, men inget fungerar där ännu.

Har samtidigt köpt flera andra tillbehör som jag kanske gör en separat tråd om under "enkortsdatorer" - de är tänkta att fungera som accesspunkter med wifi-roaming tillsammans med Bpi-R4

En Nanopi R5S tillsammans med M.2 wifi7 adapter som tar key E kort
Ett kort som tar en Raspberry Pi CM4 och samtidigt har wifi7 key E plats - med låda
Ett pci-kort för Raspberry Pi 5 som har wifi7 key E plats - med låda

Än så länge har jag bara fått Intel BE200 att fungera på Raspberry pi och Nanopi under Ubuntu och OpenWRT.

Även om det är relativt dyrt kommer jag köpa wifi7 kortet från Banana pi när det släpps.

Edit:

Tråd för tillbehören finns här - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1718651-natverksdatore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Än så länge har jag bara fått Intel BE200 att fungera på Raspberry pi och Nanopi under Ubuntu och OpenWRT.

Uppdatera gärna med vad du fått att fungera och exakt vilken mjukvara (kernel/firmware/vendor-kernel osv). Den andra tråden ger intrycket att man kan köra WiFi 7-AP på grejerna du köpt.

Om du verkligen fått BE200 att fungera som AP, dvs mer än en klient på mer än 2.4 GHz (adhoc/tethering) så är det extremt intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Uppdatera gärna med vad du fått att fungera och exakt vilken mjukvara (kernel/firmware/vendor-kernel osv). Den andra tråden ger intrycket att man kan köra WiFi 7-AP på grejerna du köpt.

Om du verkligen fått BE200 att fungera som AP, dvs mer än en klient på mer än 2.4 GHz (adhoc/tethering) så är det extremt intressant.

BE200 fungerar som AP men bara med 2.4 GHz - hos OpenWRT snapshot kernel 6.6xx på Rpi CM4, Rpi 5 och Nanopi 5RS.

Men OpenWRT verkar inte lagt till stöd för wifi7 fullt ut ännu eftersom inställningen BE (wifi7) saknas - AX (wifi6E) finns som högsta läge.

På Ubuntu desktop kernel 6.8 (kör en tidig version av 24.10) fungerar BE200 på Rpi CM4 och 5 och jag kan starta utdelning av wifi (alltså Access Point) men jag har inte riktigt kollat vilka GHz - utgår från att det bara är 2.4GHz

När de gäller de andra korten jag har som är mer lämpade för AP så finns det inte stöd för modulen ath12k hos OpenWRT ännu - den behövs för Qualcomm WCN7851/NCM865

Mediatek mt7925 får ett error när modulen läggs till - har läst att det behövs minst kernel 6.7 för att det ska fungera - mt7927 finns ännu inte tillagd i kärnan överhuvudtaget vad jag vet.

På Ubuntu har jag inte lyckats lägga till varken Qualcomm WCN7851/NCM865 eller Mediatek mt7925.

Inser nu att den andra tråden är missvisande också - ska uppdatera där

Permalänk
Medlem

Ytterligare en liten statusuppdatering.

Har fått igång mina wifi7 kort (förutom mt7927) på annan hårdvara och kan nu testa lite - det behövs typ kernel 6.9 för att det ska fungera.

Just nu håller jag på och kompilerar en Debian med kernel 6.10rc1 till Bananapi R4 för att se om jag kan få igång korten där.

Har dessutom inhandlat SFP moduler, både 2.5G ethernet och 10G optiska som jag ska testa att göra lite överföringar på inom kort

Som backup har jag även en OpenWRT installation som fungerar utmärkt med ett mPCIe Wifi6E kort på Bananapi R4 så jag kan använda den med bla 6Ghz trådlöst nätverk.

Har väldigt många märkliga adapterns nu och har faktiskt fått BPI-R4 att känna igen ett wifi7 kort även på M.2 key B porten (som egentligen är till för 5G kort) - men det fungerar inte ännu.

Denna märkliga M.2 nvme adapter fungerar faktiskt också - men det är ingenting jag rekommenderar

På de andra prylarna har jag nu Debian med kernel 6.10 rc7 installerat på Nanopi R5S - alla moduler jag behöver finns installerade men trist nog får jag error på samtliga wifi7 kort när de läggs till.

Permalänk
Medlem

Några saker att tänka på:

Här syns undersidan av kortet med flera olika adapters för att ta M.2 key E (wifi) kort.

Men om man använder en adapter blir det för "tjockt" för att skruva fast kortet i den officiella lådan.

Om man tänkt använda lådan och ett annat kort än det officiella wifi7 kortet bör man alltså köpa ett mPCIe kort - likt detta (wifi6E) kort, det finns inget wifi7 i dagsläget.

Slänger även in en bild på en kopparkylare jag köpte i samma storlek som processorn - stiligt, men jag vet inte hur jag ska få fast den

Det officiella wifi7 kortet förväntas släppas i mitten av Augusti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Om man tänkt använda lådan och ett annat kort än det officiella wifi7 kortet bör man alltså köpa ett mPCIe kort - likt detta (wifi6E) kort, det finns inget wifi7 i dagsläget.

Fast köp inte exakt kortet på bild eftersom jag blev lite lurad själv där det är ett Intel AX210 som inte passar bra som AP

Köp i sådana fall hellre ett MT7921 kort (Mediatek) exempelvis detta:

https://www.aliexpress.com/item/1005005221243923.html

Även om det står Wifi6 är jag ganska säker på att det i själva verket är Wifi6E - rekommenderas av Morrownr:

https://github.com/morrownr/USB-WiFi/blob/main/home/USB_WiFi_...

Permalänk
Medlem

Återigen är det förmodligen vettigare att köpa en accesspunkt för Wi-Fi, istället för att klämma in det i samma låda, och låta BPi-4 agera trådad router.

Kan dock också förstå lockelsen med att bygga ihop något själv.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Återigen är det förmodligen vettigare att köpa en accesspunkt för Wi-Fi, istället för att klämma in det i samma låda, och låta BPi-4 agera trådad router.

Kan dock också förstå lockelsen med att bygga ihop något själv.

Japp, det här är lika delar "elektronikporr" som "få-saker-att-fungera-utmaning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Japp, det här är lika delar "elektronikporr" som "få-saker-att-fungera-utmaning"

Då så! Kör på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Då så! Kör på.

Inser att jag påbörjade detta för att tvinga mig själv att lära mig lite nya saker - tror jag tidigare misslyckats med 98% av försöken att kompilera os/kärnor mm

Men mina kollegor på jobbet undrar också varför jag gör saker på det mest komplicerade sättet

Jämfört med de problem jag har just nu med att sätta väldigt enkla bas-nätverksinställningar under debian (trixie, 6.10 rc1) som jag lagt in på BPI-R4 är det ändå trevligt när andra saker och ting går ovanligt lätt.

Det är första gången jag använder SFP och hade tänkt använda det på en längre sträcka i hemmet där min tidigare router klagat på att hastigheten försämrades.

Jag köpte billiga fiberoptiska moduler från amazon som jag stoppat in i BPI-R4 och i en nyinhandlad billig switch med ett konstigt namn som har 4st 2.5G portar, POE och 2st SFP.

Moduler:

https://www.amazon.se/dp/B09X9RYM5P

Switch:

https://www.amazon.se/dp/B0C64QJXW1

Här testas även POE med en Raspberry pi 4 (har några över som förhoppningsvis ska komma till användning igen) med ett POE kort och en Wifi6E usb-adapter.

I OpenWRT på BPI-R4 visas:

Påpeka gärna om jag det något jag missuppfattat eller ska tänka på när det gäller SFP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Inser att jag påbörjade detta för att tvinga mig själv att lära mig lite nya saker - tror jag tidigare misslyckats med 98% av försöken att kompilera os/kärnor mm

Det är en anledning så god som någon.

Har själv i jobbet haft väldig nytta av saker lärt mig genom att testa och drifta saker hemma.

Skrivet av Pulver:

Men mina kollegor på jobbet undrar också varför jag gör saker på det mest komplicerade sättet

Haha, jag kan förstå det. Det enkla svaret är ju dock för att det helt enkelt är kul.

Skrivet av Pulver:

Det är första gången jag använder SFP och hade tänkt använda det på en längre sträcka i hemmet där min tidigare router klagat på att hastigheten försämrades.

Jag köpte billiga fiberoptiska moduler från amazon som jag stoppat in i BPI-R4 och i en nyinhandlad billig switch med ett konstigt namn som har 4st 2.5G portar, POE och 2st SFP.

Moduler:
https://www.amazon.se/dp/B09X9RYM5P

Switch:
https://www.amazon.se/dp/B0C64QJXW1

Påpeka gärna om jag det något jag missuppfattat eller ska tänka på när det gäller SFP.

Kör själv med några billiga fibermoduler (också 10GBASE-SR) från Ipolex (som visade sig vara från 10Gtek) samt har några DAC-kablar.

Har även en managerad PoE-switch från Hasivo (5 * 2.5G + 2 * 10G) baserad runt en RTL9301 samt en liten reserv-switch från HiSource med 4 * 2.5G + 2 * 10G baserad på RTL8372. Den sistnämnda motsvarar din switch fast utan PoE och därför i ett lite mindre chassi. YuanLey säljer även en likadan modell.

Nej, kommer inte på så mycket mer att säga om SFP annat än möjligen att SFP = 1G, SFP+ = 10G, SFP28 = 25G och Q-varianterna är 4 gånger motsvarande hastighet. Något som dock är värt att ha i åtanke är att SFP+-moduler som ger 10GBASE-T (RJ45) helst bör undvikas om man kan, eftersom dessa tenderar att dra mycket ström (mer än standarden för SFP+ tillåter) och därmed genererar mycket värme. De problemen har du normalt inte med fiber eller DAC-kablar så där gjorde du helt rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom jag tagit det lite som en utmaning är det kul att jag fick igång Wifi7 på Banana pi R4 till slut - på OpenWRT dessutom

Finns inget BE-Mode i OpenWRT ännu, men 6GHz och 160MHz som mt7925e kortet klarar finns som val - det fungerar dock inte som det ska ännu.

Det går förövrigt även bra på en Raspberry pi med OpenWRT (här CM4 på kontrollkort) som jag har som Accesspunkt med Wifi-roaming

Permalänk
Medlem

Fan nu blev man ju riktigt sugen att beställa en BPi-R4 med WiFi 7-kort.. Kör själv på en Ubiquiti EdgeRouter ER-X med OpenWRT och en separat WiFi 5 AP.

Fortsatta uppdateringar kring hur stödet utvecklas uppskattas!😃

Finns det någon info om när nästa version av OpenWRT planeras att släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Finns det någon info om när nästa version av OpenWRT planeras att släppas?

Nej, men inte snart. Alla "targets" utom Realtek är uppgraderade till Linux 6.6. Realtek (körs på switchar) kommer antagligen droppas snart, så att man kommer vidare.

Sedan kommer 24.MM att branchas och därefter brukar det ta 3-9 månader innan versionen är tillräckligt testad och avlusad för att släppas. Men det spelar antagligen ingen roll om man ska köra WiFi 7, nästa stabila version kommer antagligen ändå inte vara tillräckligt färdigt för det.

Så för WiFi7, räkna med att köra main-snapshots i några år framöver. Snapshots är numera inte lika okul som det var förr, attended sysupgrade eller firmware selector bygger relativt enkelt en ny installation med de paket man vill ha. Problemen med main-snapshot är annars att de 1) inte har LuCI (web-GUI) och 2) inte kan installera nya paket någon dag efter att man installerat. Båda problemen har alltså numera relativt smidiga lösningar.

Det rör sig även i de krokarna, uppdateringar av hela installationen kommer antagligen att göras med owut framöver. Det ser ut som om nästa stabila version kommer använda Alpines pakethanterare och att gamla opkg kommer dumpas. Vilket antagligen kommer leda till en intressant uppgradering, så det kan ändå vara lika bra att börja köra snapshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Alla "targets" utom Realtek är uppgraderade till Linux 6.6. Realtek (körs på switchar) kommer antagligen droppas snart, så att man kommer vidare.

Det vore väldigt synd med tanke på hur många Realtek-baserade switchar det numera finns på marknaden som skulle tjäna mycket på att få OpenWrt-stöd. En del av dem kan konverteras från icke-managerade till managerade, andra från L2-managerade till L3-managerade, aktivera diverse extra funktionalitet, etc.

Förstår dock att det är ett problem att dessa build targets inte kan köra samma kernel-version, men sådant var ju samtidigt väldigt vanligt i OpenWrt för några år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett annat wifi7 kort jag har - Qualcomm WNC7850 - verkar vara på väg att fungera i OpenWRT 6.6.43 snart också, men det är precis som KAD påpekar "work in progress" och vissa fixar kommer först i kernel 6.11 - med andra ord så tar det ett tag innan det fungerar riktigt bra i OpenWRT.

Exempelvis fungerar inte 6GHz på mt7925 som jag fått igång ovan - i dagsläget fungerar med andra ord ett Wifi6E kort bättre.

Man kan dock räkna med att det officiella Wifi7 kortet från Banana pi får support snabbare - det verkar dock vara september som gäller för leverans nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nej, men inte snart. Alla "targets" utom Realtek är uppgraderade till Linux 6.6. Realtek (körs på switchar) kommer antagligen droppas snart, så att man kommer vidare.

Sedan kommer 24.MM att branchas och därefter brukar det ta 3-9 månader innan versionen är tillräckligt testad och avlusad för att släppas. Men det spelar antagligen ingen roll om man ska köra WiFi 7, nästa stabila version kommer antagligen ändå inte vara tillräckligt färdigt för det.

Så för WiFi7, räkna med att köra main-snapshots i några år framöver. Snapshots är numera inte lika okul som det var förr, attended sysupgrade eller firmware selector bygger relativt enkelt en ny installation med de paket man vill ha. Problemen med main-snapshot är annars att de 1) inte har LuCI (web-GUI) och 2) inte kan installera nya paket någon dag efter att man installerat. Båda problemen har alltså numera relativt smidiga lösningar.

Det rör sig även i de krokarna, uppdateringar av hela installationen kommer antagligen att göras med owut framöver. Det ser ut som om nästa stabila version kommer använda Alpines pakethanterare och att gamla opkg kommer dumpas. Vilket antagligen kommer leda till en intressant uppgradering, så det kan ändå vara lika bra att börja köra snapshots.

Men gud vad skönt att slippa opkg! Ojdå.. Avvaktar nog till 24.x har branchats iaf innan jag går på och betatestar👍

Skrivet av Pulver:

Ett annat wifi7 kort jag har - Qualcomm WNC7850 - verkar vara på väg att fungera i OpenWRT 6.6.43 snart också, men det är precis som KAD påpekar "work in progress" och vissa fixar kommer först i kernel 6.11 - med andra ord så tar det ett tag innan det fungerar riktigt bra i OpenWRT.

Exempelvis fungerar inte 6GHz på mt7925 som jag fått igång ovan - i dagsläget fungerar med andra ord ett Wifi6E kort bättre.

Man kan dock räkna med att det officiella Wifi7 kortet från Banana pi får support snabbare - det verkar dock vara september som gäller för leverans nu.

Vilket wifi 6e-kort är det absolut mest högpresterande och kan köras i AP-mode i OpenWRT snapshot eller stable?🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Vilket wifi 6e-kort är det absolut mest högpresterande och kan köras i AP-mode i OpenWRT snapshot eller stable?🤓

En github som har koll på trådlösa kort - pci och usb - som fungerar bra som AP under Linux är denna:

https://github.com/morrownr/USB-WiFi

Där framgår det att det är Mediatek mt7921/mt7922 som gäller.

Jag har köpt några billiga kort för att testa och kan säga att usb-adaptern i första länken fungerar bra som AP i 2.4, 5 och 6 Ghz i OpenWRT - kostar under 100:- (!)

https://www.aliexpress.com/item/1005006200765094.html

Även M.2 kortet mt7922 går bra:

https://www.aliexpress.com/item/1005006269807901.html

Och så har jag ett mpcie kort på väg som ramlar in via posten om några dagar

Även om kortet mt7921 saluförs som Wifi6 hos Aliexpress är det själva verket Wifi6E med 6Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Och så har jag ett mpcie kort på väg som ramlar in via posten om några dagar

Även om kortet mt7921 saluförs som Wifi6 hos Aliexpress är det själva verket Wifi6E med 6Ghz

Måste korrigera mig själv här - mpcie-kortet kom idag med mt7921 chip - det har endast 2.4GHz och 5GHz, alltså Wifi6

USB-adaptern ovan har mt7921AU som har 2.4GHz, 5GHz ocg 6GHz - alltså Wifi6E

Permalänk
Medlem

Och så vill jag berätta att det officiella Wifi7 kortet nu finns ute för bred försäljning

Jag kunde lägga en förhandsbeställning hos en försäljare och fick meddelandet att det nu skickats - tydligen med expressfrakt så det kan ju vara intressant att se hur lång tid det tar då.

Säljaren som är kopplad till tillverkaren har även angett att de numera har korten i lager.

Bipai: https://www.aliexpress.com/item/1005007223137654.html

Ca 1000:- + 100:- frakt, men tänk då på att antenner inte ingår.

Hittar faktiskt inte kortet hos Sinvoip.

Permalänk
Medlem

Någon expressfrakt på Wifi7 modulen blev det inte (antagligen bara försäljarsnack för att jag inte skulle avbeställa) men kortet är nu vid sveriges gränser och borde vara här snart.

Men någon brådska är det inte eftersom det verkar som om den första kunden fick igång sitt kort först idag

Firmware har uppdaterats och patchats flitigt från tillverkare och OpenWRT och det kommer nya drivrutiner från Mediatek varannan dag (bokstavligen)

Det är dessutom egentligen först nyligen som jag gjort ordning testutrustning för att kunna mäta, alltså laptops som man lätt kan flytta runt och se hastighet och signalstyrka mm. Numera är det tyvärr ovanligt med utbytbara wifi-kort i laptops så på några med USB-A port har jag använt mig av Wifi6E USB adaptrar (har även vinklade USB kontakter till dem så att de inte blir så otympliga)

Felköpte USB-Wifi6E adaptrar med realtek chip (som är notoriskt svåra att få igång på linux/OpenWRT) så jag har något motvilligt installerat Windows på en av datorerna för ändamålet - då får man lite olika referenser också.

Har därmed även fått ytterligare utmaningar i projektet eftersom det faktiskt går att få vissa nya realtek-chip att fungera i OpenWRT - om man kompilerar om kärnan och bygger egna paket från källkoden, så nu håller jag på att lära mig det också

Och på ämnet är (vad jag tror är) världens första USB-Wifi7 adapter påväg med posten

Eftersom även den är Realtek-baserad kanske jag får nytta av kunskapen
(nej, det är antagligen mer eller mindre omöjligt att få igång på Linux/OpenWRT)

https://www.aliexpress.com/item/1005007544176148.html

https://www.aliexpress.com/item/1005007576368951.html

(Finns 2 olika modeller med samma chip)

Jag fick igång 6GHz (80MHz) på mitt Mediatek 7925 kort som sitter i Banana pi igår, min inbyggda Wifi6E uppkoppling i laptopen Lenovo X13S visade då:

Det verkar väl hyfsat men det var ju ganska ovetenskapligt test.

Och så har jag hittat motsvarigheten hos Aliexpress till switchen jag köpte från Amazon - sparade några hundralappar när jag införskaffade en till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag fick igång 6GHz (80MHz) på mitt Mediatek 7925 kort som sitter i Banana pi igår, min inbyggda Wifi6E uppkoppling i laptopen Lenovo X13S visade då:
<Uppladdad bildlänk>

Och så har jag hittat motsvarigheten hos Aliexpress till switchen jag köpte från Amazon - sparade några hundralappar när jag införskaffade en till

<Uppladdad bildlänk>

Ha det så kul med Realteks WiFi-chipp. Deras chipp för ethernet-dongles (USB) brukar funka bra i Linux när drivrutinerna polerats lite, åtminstone baserat på personlig erfarenhet. Även deras switch-chipp funkar ofta fint. Deras Wifi-prylar har jag dock valt att skippa.

Tycker länkhastigheten ser lite låg ut. Var du långt bort från din router/AP? En länkhastighet på 866 Mbit/s är inte så svårt att få på 5 GHz (eller 6 GHz) med WiFi 5 eller nyare och 80 MHz kanalbredd. Med tanke på hur ovanligt 6 GHz WiFi verkar vara i Sverige hittills så kan du säkert komma undan med 160 MHz kanalbredd på det bandet. 320 MHz kanalbredd är ju dock tyvärr förmodligen lite svårare i Sverige (hela EU) med vårt mer begränsade frekvensspann.

Ja, de där switcharna säljs definitivt med ganska bra marginal på Amazon jämfört med AliExpress, och särskilt om man jämför med priset direkt från Alibaba eller Taobao.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Någon expressfrakt på Wifi7 modulen blev det inte (antagligen bara försäljarsnack för att jag inte skulle avbeställa) men kortet är nu vid sveriges gränser och borde vara här snart.

Men någon brådska är det inte eftersom det verkar som om den första kunden fick igång sitt kort först idag

Firmware har uppdaterats och patchats flitigt från tillverkare och OpenWRT och det kommer nya drivrutiner från Mediatek varannan dag (bokstavligen)

Det är dessutom egentligen först nyligen som jag gjort ordning testutrustning för att kunna mäta, alltså laptops som man lätt kan flytta runt och se hastighet och signalstyrka mm. Numera är det tyvärr ovanligt med utbytbara wifi-kort i laptops så på några med USB-A port har jag använt mig av Wifi6E USB adaptrar (har även vinklade USB kontakter till dem så att de inte blir så otympliga)

Felköpte USB-Wifi6E adaptrar med realtek chip (som är notoriskt svåra att få igång på linux/OpenWRT) så jag har något motvilligt installerat Windows på en av datorerna för ändamålet - då får man lite olika referenser också.

Har därmed även fått ytterligare utmaningar i projektet eftersom det faktiskt går att få vissa nya realtek-chip att fungera i OpenWRT - om man kompilerar om kärnan och bygger egna paket från källkoden, så nu håller jag på att lära mig det också

Och på ämnet är (vad jag tror är) världens första USB-Wifi7 adapter påväg med posten

Eftersom även den är Realtek-baserad kanske jag får nytta av kunskapen
(nej, det är antagligen mer eller mindre omöjligt att få igång på Linux/OpenWRT)

https://www.aliexpress.com/item/1005007544176148.html

https://www.aliexpress.com/item/1005007576368951.html

(Finns 2 olika modeller med samma chip)

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

YuanLey switchen har Tom Lawrence en video om: https://www.youtube.com/watch?v=Xli1a7noI2I
Funkar bra så länge man inte stoppar in en RJ45 i SFP+ porten, den blir glödhet...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

YuanLey switchen har Tom Lawrence en video om: https://www.youtube.com/watch?v=Xli1a7noI2I
Funkar bra så länge man inte stoppar in en RJ45 i SFP+ porten, den blir glödhet...

Det är inte riktigt samma switch. Pulver har en PoE-modell baserat på bilden, möjligen även managed. Det är väldigt tydligt baserat på storleken på chassit.

Personligen har jag inte heller lyckats återskapa problemet som beskrivs i videon på min likadana switch från HiSource, så eventuellt är hans switch defekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ha det så kul med Realteks WiFi-chipp. Deras chipp för ethernet-dongles (USB) brukar funka bra i Linux när drivrutinerna polerats lite, åtminstone baserat på personlig erfarenhet. Även deras switch-chipp funkar ofta fint. Deras Wifi-prylar har jag dock valt att skippa.

Jag har efter lite om och men fått realteks usb-wifi att fungera med 6GHz (wifi6E) på en laptop med ubuntu, men att göra om drivrutinerna till en ipk som fungerar med OpenWRT har jag inte lyckats med ännu (trots ganska bra förutsättningar)

Wifi7 dongeln har inte dykt upp ännu men är på väg (men ska endast användas med Windows - iallafall inledningsvis)

Skrivet av blunden:

Tycker länkhastigheten ser lite låg ut. Var du långt bort från din router/AP? En länkhastighet på 866 Mbit/s är inte så svårt att få på 5 GHz (eller 6 GHz) med WiFi 5 eller nyare och 80 MHz kanalbredd. Med tanke på hur ovanligt 6 GHz WiFi verkar vara i Sverige hittills så kan du säkert komma undan med 160 MHz kanalbredd på det bandet. 320 MHz kanalbredd är ju dock tyvärr förmodligen lite svårare i Sverige (hela EU) med vårt mer begränsade frekvensspann.

Ja, det var bara ett exempel - det kommer lite mer tester framöver när jag aktivt försöker få hög trådlös hastighet

Skrivet av Prelatur:

Det är som blunden säger - detta är en annan modell och jag använder inte 10G RJ45 utan har endast 2.5G Rj45 i SFP+ portarna nu - den blir endast lite ljummen och framöver kommer jag endast använda 10G fiberoptiska moduler.

Nu fungerar förövrigt 6GHz 160MHz med MT7925 på Banana pi R4 och så dök denna upp idag

Att wifi-korten har stöd för "mesh point" är relativt ovanligt - detta är ett av få kort jag hittat.

Jag är ingen expert, men detta låter som imponerande siffror (?)

Permalänk
Medlem

Jag har läst på lite om Mediateks olika plattformar och varför "mesh point" fungerar på vissa av deras kort, men inte på andra.

Korten är kopplade till olika plattformar avsedda för olika ändamål och de flesta vanliga konsumentkort är avsedda att vara mottagare - inte sändare (AP)

Mediatek har endast ett fåtal kort avsedda att vara sändare och Banana pi R4 med wifi7 kortet är kopplade till deras 680 plattform - det finns endast 3 produkter kopplade till samma plattform, Banana pi R4+MT7996, AsiaRF Wi-Fi 7 BE19000 AP7988 samt TP-Link Archer BE800 BE19000

Banana pi med Wifi7 kortet motsvarar alltså ungefär TP-Link Archer BE800 BE19000

(då är Banana pi R4 + wifi7 kortet tillsammans med en låda och några SFP moduler jämförelsevis "billig")

Vill man ha mesh-möjlighet med OpenWRT finns dessa kort från Mediatek:

Wifi6: MT7915 - finns med mpcie kontakt här samt från AsiaRF med mpcie eller M.2 A+E kontakt här

Wifi6E: MT7916 - finns endast från AsiaRF med mpcie samt M.2 key A+E kontakt här

Wifi7: MT7996 med Banana pi R4

Från Qualcomm fungerar mesh endast med deras Wifi7 kort som har QCN9274 chip - inte med kort som har QCNCM865.

Vill man ha mesh möjlighet via en usb-adapter på OpenWRT får man leta upp äldre wifi5 modeller med MT7612U chip - finns bla här

Det verkar samtidigt vara relativt svårt att hitta router-modeller med stöd för OpenWRT som har mesh och wifi6 eller högre.

Permalänk
Medlem

Inväntar leverans av denna bpi-r4 + wifi7, m. kylfläns, utan adapter från SinoVoip:
https://a.aliexpress.com/_EvWfGgH

Köpte en separat USB-C nätadapter här, eftersom Wifi7 kommer behöva lite mer kräm och förmodligen 20V:
https://www.proshop.se/Mobile-Adapters-Chargers/Baseus-GaN3-P...

Samt lite 24Wm/k heatpads, eftersom tror de som medföljer är <5Wm/k:
https://a.aliexpress.com/_EvoULad

Den pular genom tullen nu. Let's see what happens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Det verkar samtidigt vara relativt svårt att hitta router-modeller med stöd för OpenWRT som har mesh och wifi6 eller högre.

Som jag förstår det är det mycket mer poppis att köra WDS (punkt till punkt fasta radioupppkopplingar) snarare än 802.11s (självorganiserande L2-nätverk) eftersom man får bättre prestanda med WDS. Och då behövs inte mesh point. Mesh är mest intressant i nätverk där noderna inte sitter still, vilket torde vara relativt ovanligt i en normal hemmiljö.

Det är i alla fall min mentala modell av det hela, jag har bara experimenterat lite med WDS i OpenWrt - vilket finns i default-installation, för mesh behöver man i praktiken installera paketet mesh11sd. Jag har kabel överallt, så jag har inget behov av något av dessa.