De senaste veckorna har jag kämpat lite för att få högre kernel på Raspberry pi, vilket inte ät helt lätt eftersom de använder egna images - inte linux mainline.
Det finns distar som Manjario där du relativt enkelt kan uppdatera kernel men där tycker jag det svårt att lägga till moduler, och på Ubuntu är modulrna lätta men kerneln halkar efter.
Jag har då stött på Uefi firmare som alltså fungerar som med bios til en windows dator - då kan du starta en installation av "vanliga" Arm64 distrubitioner och slipper de anpassade raspberry pi varianterna samt kan dual-boota.
har testat en del och det fungerar bra, men något strular ofta till det
Skulle man exempelvis vilja köra Ubuntu 24.04 desktop som en vanlig installation (ej rpi versionen) går det bra.
(finns här - länk)
Fördelarna är att man kan använda funktioner som inte finns i rasperry pi versionena som exempelvis kryptering
Nya kernels släpps snabbare och man kan använda Ubuntu mainline filer
Filerna kan läggas på ett litet microsd kort - botaa bios och där kan man välja att installera exemelvis windows (arm) eller "valfri" Arm64 linux från usb elller liknane.
Nu fungerar det inte helt optimail ännu men jag var nära att lyckas med en krypterad installation av vanliga desktop ubuntu 24.10 på raspberry pi 5
filerna finns här:
Raspberry pi4
Raspberry pi 5