UEFI Boot till Raspberry Pi 4 och 5

Permalänk
Medlem

UEFI Boot till Raspberry Pi 4 och 5

De senaste veckorna har jag kämpat lite för att få högre kernel på Raspberry pi, vilket inte ät helt lätt eftersom de använder egna images - inte linux mainline.

Det finns distar som Manjario där du relativt enkelt kan uppdatera kernel men där tycker jag det svårt att lägga till moduler, och på Ubuntu är modulrna lätta men kerneln halkar efter.

Jag har då stött på Uefi firmare som alltså fungerar som med bios til en windows dator - då kan du starta en installation av "vanliga" Arm64 distrubitioner och slipper de anpassade raspberry pi varianterna samt kan dual-boota.

har testat en del och det fungerar bra, men något strular ofta till det

Skulle man exempelvis vilja köra Ubuntu 24.04 desktop som en vanlig installation (ej rpi versionen) går det bra.

(finns här - länk)

Fördelarna är att man kan använda funktioner som inte finns i rasperry pi versionena som exempelvis kryptering

Nya kernels släpps snabbare och man kan använda Ubuntu mainline filer

Filerna kan läggas på ett litet microsd kort - botaa bios och där kan man välja att installera exemelvis windows (arm) eller "valfri" Arm64 linux från usb elller liknane.

Nu fungerar det inte helt optimail ännu men jag var nära att lyckas med en krypterad installation av vanliga desktop ubuntu 24.10 på raspberry pi 5

filerna finns här:

Raspberry pi4

Raspberry pi 5

Permalänk
Medlem

Intressant approach till det eventuella problemet. Lär vara extra trevligt om man kör RPi 5 med NVMe-disk och kan reservera SD-kortet helt till UEFI.

Det finns annars också alternativ. Tyckte stiftelsen tog sån tid på sig att uppdatera RPi OS till Bookworm förra sommaren, så började labba med Debians images för RPi. Instämmer helt i att det var trevligt att kunna kringgå RPi OS begränsningar, och kanske mest av allt, deras i mitt tycke ganska cripplade desktop. Mycket najsare att köra XFCE.

Det fanns också någon svensk kille som byggde up to date images, kan dock inte hitta den sidan igen

Stötte inte på några problem, men måste reservera mig för att jag inte direkt försökt använda det som daily driver. Hade bara pajen som surfdator + plattform för USB-mikroskopet i lödhörnan några månader, tills jag kom över en SFF-dator från HP att ersätta den med.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Får börja med att ursäkta alla stavfel i första inlägget, skrev det mitt i natten och var ganska trött - kan tyvärr inte redigera nu i efterhand.

Sidan du syftar på har jag också hittat - får dock inte hans raspberry pi boot-image att fungera i dagsläget.

https://sd-card-images.johang.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Får börja med att ursäkta alla stavfel i första inlägget, skrev det mitt i natten och var ganska trött - kan tyvärr inte redigera nu i efterhand.

Sidan du syftar på har jag också hittat - får dock inte hans raspberry pi boot-image att fungera i dagsläget.

https://sd-card-images.johang.se/

Hehe, var ju inga problem att fatta vad du menade i alla fall, det är väl på nåt vis huvudsaken

Ah, japp, den sidan var det!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!