Open AI kan vattenmärka text – avvaktar med lansering

Permalänk
Melding Plague

Open AI kan vattenmärka text – avvaktar med lansering

AI-företaget har tagit fram en teknik som gör det enkelt att visa att en text har skapats av Chat GPT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

<sarcasm>
Klart vi ska införa detta och straffa de goda användarna, precis som DRM, snattegrindar efter kassörskor o.s.v.
</s>

Permalänk

Fusk har alltid funnits. Undra hur många som i skolan som har haft en pojk eller flickvän som har hjälp dem med saker som programmering, matematik, rapportskrivning och annat?

Vissa prov som certifieringar har tillverkare regler som. Hela provet spelas in, om de någon gång i framtiden med ny teknik upptäcker att man har fuskat. Så kommer de ta bort alla ens certifikat och man kommer bli bannad resten av livet för att skriva nya certifikat hos dem. Man som användare har inte ens rätt att veta något om varför de misstänkte en fuska..

Egentligen är dessa regler inget speciellt, liknande finns på datorspel. Där folk säger att de inte alls har fuskat och tillverkaren ger absolut ingen information om vad de har för bevis.

Med det sagt tror jag Ai både kommer använda till fusk och emot fusk, emot fusk genom vattenmärkning och upptäcka saker. Det jag inte gillar är när användaren inte får någon chans att försvara sig. Som Gamern som har lagt 5år på ett spel, blir livstidsbannad utan att få veta varför.

Permalänk
Medlem

De har själva sakt att vattenmärkningen "är träffsäker men inte perfekt". Det är anledningen att den inte släpps gissar jag. Tänk att döma var tionde elev för fusk pga defekt mjukvara

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Here's to AI(cohol): the cause of, and solution to, all of life's problems.

Permalänk
Medlem

Intressant hur det kommer fungera. Tänker att man kopierar brödtext via notepad. Hur ska de kunna stämpla där?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen rätt väg att gå?

Spontant känns det som AIgenererad text är här för att stanna. Det är ett verktyg som folk använder för att nå ett slutresultat precis som en ordbehandlare eller ett tangentbord.
Framöver kan man inte anta att något som en person presenterar är skrivet av dem och det får man leva med.

Vill man vara hyfsat säker på att en person kan något (examination t.ex.) så får man ju då sätta dem i en situation där de inte har tillgång till AI. Salstentor är ju ett hyfsat bra alternativ så länge uppgifterna anpassas därefter.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte att ChatGPT borde vattenmärka sin text. För det första handlar det om integritet och användarupplevelse. Ingen vill känna sig övervakad eller begränsad i hur de använder texten, det känns som en stor integritetsfråga. Dessutom kan vattenmärkning göra texten ful och svårläst, och ingen vill ha störande märken i sitt material.

Sedan är det ju också en fråga om äganderätt. Många av oss använder ChatGPT för att skapa eget innehåll, och om texten är vattenmärkt känns det som att vi inte riktigt äger det vi skapar. Vi vill ha full kontroll över det vi skapar utan att OpenAI lägger sig i med sina vattenmärken.

Tilliten är också viktig. Vattenmärkning kan få folk att tro att OpenAI försöker spåra eller kontrollera hur texten används, vilket minskar förtroendet för dem. Om texten inte är vattenmärkt visar det att OpenAI är neutral och inte försöker påverka oss.

Och tänk på de praktiska hindren. Att vattenmärka texten kan vara komplicerat och kräva mycket resurser, det känns bara onödigt. Dessutom kan det leda till fel och strul där legitima användare straffas felaktigt.

Om OpenAI erbjuder en vattenmärkesfri tjänst kan de sticka ut och locka fler användare som gillar frihet och integritet. Ingen vattenmärkning signalerar också en öppen och transparent affärsmodell, vilket är bra både för privatpersoner och företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag tycker verkligen inte att ChatGPT borde vattenmärka sin text. För det första handlar det om integritet och användarupplevelse. Ingen vill känna sig övervakad eller begränsad i hur de använder texten, det känns som en stor integritetsfråga. Dessutom kan vattenmärkning göra texten ful och svårläst, och ingen vill ha störande märken i sitt material.

Nu tror jag dock inte att det handlar om en klassik vattenmärkning i form av en stämpel över hela texten, utan snarare att det finns ett sätt att identifiera att texten är genererad av AI, vilket jag kan tycka är bra för att se var texten kommer ifrån.

Citat:

Sedan är det ju också en fråga om äganderätt. Många av oss använder ChatGPT för att skapa eget innehåll, och om texten är vattenmärkt känns det som att vi inte riktigt äger det vi skapar. Vi vill ha full kontroll över det vi skapar utan att OpenAI lägger sig i med sina vattenmärken.

Tilliten är också viktig. Vattenmärkning kan få folk att tro att OpenAI försöker spåra eller kontrollera hur texten används, vilket minskar förtroendet för dem. Om texten inte är vattenmärkt visar det att OpenAI är neutral och inte försöker påverka oss.

Om du har genererat en text baserad på ett kort prompt med vad du vill ha, är du verkligen skaparen av texten då?
Du har endast sagt till någon vad du vill ha och fått det serverat, då ska du med andra ord äga full rättighet till det hela och anse vara den som skapat den?
Det går dessutom utanför ramarna för varför vattenmärkningen används, visst finns det en risk med spårning av något slag, men är rätt säker på om att detta skulle vara fallet så kommer det uppdagas rätt så snabbt och revideras, OM nu fallet skulle vara så.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Intressant hur det kommer fungera. Tänker att man kopierar brödtext via notepad. Hur ska de kunna stämpla där?

De kan stämpla i texten rent linguistiskt. Tänk grammatik och ordföljd.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Enklaste varianten. Första bokstaven i varje mening bildar ordet. Denna text är kopierad från OpenAi.
Detta går göra betydligt mer avancerat. Ju längre texten som kopieras in är, ju större möjligheter finns det att få in ej uppenbara kodord. Och det blir enklare för Ai att få in dessa kodord utan att försämra texten.

Men om man pratar om väldigt korta texter som en enda mening. Så tycker jag man bör vara mer realistisk. Liksom en enda mening kan de få hjälp av sin pojk/flickvän också med, varför all denna fokus på en LLM?

När jag gick i skolan för länge sedan så pratades det om fusk som översättningsprogram, senare avancerade miniräknare som kunde hjälpa de enklaste uppgifterna. Men skolan redan på den tiden krävde salstentor, där det idag går göra prov på olika ställen hemifrån med webkamera som filmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Microsoft har nog hunnit göra om (bloata ner) notepad så det inte är möjligt längre lagom till detta släpps

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Svårt att se hur det skulle fungera. En användare kan ju ta enskilda meningar eller ändra ord, eller ska denna märkning genomsyra hela texten?

Jag har svårt att tro att det blir problemfritt

Permalänk

Det går såklart att använda väldigt sofistikerad vattenstämpling och inte så plumpa alternativ som presenterats i tråden, bra vattenmärkning ska inte synas om man inte letar efter den med t.ex en UV-lampa eller liknande.
Byta text- eller bakgrunds-färg ett snäpp kan vara simpelt nog för att fånga lata fuskare.
Jag tycker vattenstämpling låter utmärkt inte bara för att sätta dit fuskare, utan för att folk ska få reda på ATT materialet är AI-genererat och därmed få friheten att göra sina egna slutsatser.
AI material bör alltid korrekturläsas, precis som vanligt, men det slarvas det med enormt, kolla bara SVT helt hopplöst med fel där.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Värdelöst att lägga tid på sånt som mer eller mindre är omöjligt att genomföra. Visst kan man vattenstämpla, men till vilken nytta. Det kommer vara skitenkelt att ta bort och modifiera texten antingen själv eller med verktyg. Eller varför inte använda någon annan typ av tjänst likt ChatGPT. Känns som de borde lägga tiden på något vettigare...

Permalänk
Medlem

Är inte hela grejen med AI att det ska se ut som att man har ansträngt sig utan att man ska behöva anstränga sig? Med en vattenmärkning så kommer det ju synas att man är en lömsk lat jävel som är helt oförmögen att tänka själv, vilket då skulle ta bort hela poängen. Så att någon skulle betala för eller ens använda tjänsten om de inför det känns ju inte så troligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Är inte hela grejen med AI att det ska se ut som att man har ansträngt sig utan att man ska behöva anstränga sig? Med en vattenmärkning så kommer det ju synas att man är en lömsk lat jävel som är helt oförmögen att tänka själv, vilket då skulle ta bort hela poängen. Så att någon skulle betala för eller ens använda tjänsten om de inför det känns ju inte så troligt.

Det är ju skillnad på om tex ens jobb låter en använda sig av ai-tjänster eller inte. Om det föregående gäller så är det ju inte något problem om det är vattenmärkt.

Helt möjligt att OpenAI inte riktigt vill vara ett företag som säljer en tjänst som folk sedan använder för att gå emot vad deras arbetsgivare säger.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar vara ganska enkelt att se om en text är skriven med ChatGPT till exempel, då den har en ganska tydlig stil som på något sätt lyser igenom. Om jag som människa kan se skillnad på AI-genererad text och text som en riktig människa skrivit, så är det ju inte omöjligt att en AI-modell kan göra det också, särskilt om man lägger in subtila stilistiska val och ordval som kan färga en text på ett specifikt sätt utan att tydligt signalera det för en människa som läser.

Permalänk
Medlem

Utmaningen blir nu att för egen hand skriva på ett sådant vis att man blir anklagad för att ha använt AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det brukar vara ganska enkelt att se om en text är skriven med ChatGPT till exempel, då den har en ganska tydlig stil som på något sätt lyser igenom. Om jag som människa kan se skillnad på AI-genererad text och text som en riktig människa skrivit, så är det ju inte omöjligt att en AI-modell kan göra det också, särskilt om man lägger in subtila stilistiska val och ordval som kan färga en text på ett specifikt sätt utan att tydligt signalera det för en människa som läser.

Det går att komma runt beroende på hur prompten utformas. Var ju ett försök nyligen för at se om den klarade Turing-testet och det visade sig vara tämligen svårt att skilja AI från människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Nu tror jag dock inte att det handlar om en klassik vattenmärkning i form av en stämpel över hela texten, utan snarare att det finns ett sätt att identifiera att texten är genererad av AI, vilket jag kan tycka är bra för att se var texten kommer ifrån.

Om du har genererat en text baserad på ett kort prompt med vad du vill ha, är du verkligen skaparen av texten då?
Du har endast sagt till någon vad du vill ha och fått det serverat, då ska du med andra ord äga full rättighet till det hela och anse vara den som skapat den?
Det går dessutom utanför ramarna för varför vattenmärkningen används, visst finns det en risk med spårning av något slag, men är rätt säker på om att detta skulle vara fallet så kommer det uppdagas rätt så snabbt och revideras, OM nu fallet skulle vara så.

Fast det var ju ChatGPT som skrev texten så blanda inte in mig i det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Problemet är att människor skriver på många olika sätt. En bra textgenerator ligger inom samma område som människor. Så du kommer få falska positiva pga det. Speciellt om du ber den skriva i olika stilar.

Den andra delen med stilistiska val är intressant på lång sikt. Språk ändras över tid, människor tränas av det de normalt läser. När majoriteten av allt innehåll en människa läser är AI genererat så kommer stilen sakta gå mot det som i nuläget är konstigt. Kommer behöva datera text för att veta om det var en människa som blivit påverkad över tid eller den ursprungliga indikatorn för den tidsperioden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sosseres:

Problemet är att människor skriver på många olika sätt. En bra textgenerator ligger inom samma område som människor. Så du kommer få falska positiva pga det. Speciellt om du ber den skriva i olika stilar.

Den andra delen med stilistiska val är intressant på lång sikt. Språk ändras över tid, människor tränas av det de normalt läser. När majoriteten av allt innehåll en människa läser är AI genererat så kommer stilen sakta gå mot det som i nuläget är konstigt. Kommer behöva datera text för att veta om det var en människa som blivit påverkad över tid eller den ursprungliga indikatorn för den tidsperioden.

Precis, människor skriver på olika sätt. Det gör att om du har något du vet en människa skrivit så kan du reda ut hur sannolikt det är att samma människa även skrivit en annan text.

Du behöver inte ens detektera om det är en LLM som skrivit eller ej, du behöver bara se om det är samma person. Visst kan LLM:er potentiellt programmeras för att efterlikna en viss persons stil, men det är en ganska hög tröskel för de flesta fuskare.

Permalänk
Medlem

Kanske är det bra att OpenAI utvecklar teknik för att vattenmärka text. Om det används rätt, kan det förhindra fusk. Problemet är att det kan kännas som övervakning. Inte alla kommer att uppskatta detta. Effektiviteten beror på hur väl det implementeras. Rätt balans mellan säkerhet och frihet är viktigt. Att ändra texten för att undvika vattenmärkning kan vara enkelt. Därför måste tekniken vara robust.

För att skapa tillit måste användarna känna sig trygga. Risken för felaktiga anklagelser kan minska tilltron. Åtgärder behövs för att säkerställa rättvisa. Noggrann testning och förbättringar är nödvändiga. Om detta implementeras på ett bra sätt, kan det bli framgångsrikt. Perceptionen av tekniken bland användarna är avgörande. Effektiva lösningar bör inte kompromissa med användarvänligheten. Ny teknik kräver tid att anpassas. Alla aspekter måste beaktas noggrant. Implementeringen bör vara transparent och rättvis.

Vattenstämplad text genererad med ChatGPT - Ser ni det enkla mönstret? 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Precis, människor skriver på olika sätt. Det gör att om du har något du vet en människa skrivit så kan du reda ut hur sannolikt det är att samma människa även skrivit en annan text.

Du behöver inte ens detektera om det är en LLM som skrivit eller ej, du behöver bara se om det är samma person. Visst kan LLM:er potentiellt programmeras för att efterlikna en viss persons stil, men det är en ganska hög tröskel för de flesta fuskare.

Det är något jag inte tänkt på. Få dem att skriva en text i ett datorlabb eller liknande per termin och jämför övriga texter mot den. Kan dock påpeka att det är stor skillnad på något jag skriver utan att slå upp saker och något som jag akademiskt måste citera saker inom. Något som man skriver i en sittning vs över 3 veckor skiljer sig nog åt en del också. Så risk att du får fel typ av text för att kunna validera det helt, men du är nog något på spåren här.

Personligen är jag mer i favör av två sätt att se på det. Fysiskt skriva på plats när man tränar och testar om personen i fråga kan skriva en text själv, vilket kommer bli mindre och mindre viktigt framöver. Anta att personen använt AI för alla inlämningsuppgifter, (dela ut ett konto till studenter till och med) och designa samt betygsätt deras förståelse av frågan och hur de använt AI för att svara på den.

Permalänk

Tveksamt att det kommer funka förutom för de som är lata och dumma. De förtjänar att åka dit.

OM jag skulle fuska med genai så inte skulle jag kopiera texten rakt av. Jag skulle skriva om den för att den skulle "låta" som jag.

Problemet med AI är för mig snarare att kreativiteten försvinner. Jag hade gärna velat veta om svaret någon ger är något jag själv kunnat leta fram eller om personen verkligen kommer med något nytt. Även om man tvingas att leta upp befintlig information hittar man annat på vägen dit som man kan försöka förädla. Det händer att jag kan fråga hur AI skulle göra en sak men det är sällsynt att lösningen till slut ser ut som föreslogs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

OM jag skulle fuska med genai så inte skulle jag kopiera texten rakt av. Jag skulle skriva om den för att den skulle "låta" som jag.

Ladda upp texter som du redan skrivit och be den formulera sig som som du gör... omg, massa extra arbete du skapar för dig själv genom att skriva om texten själv.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk

Du menar att man ska skriva saker först som den kan lära sig av? Då kan man lika gärna göra jobbet direkt. Undrar hur många fuskare det är som har egna texter att ladda upp. Har man tur stämmer allt den skriver också.

AI är inte "gratis" att använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Du menar att man ska skriva saker först som den kan lära sig av? Då kan man lika gärna göra jobbet direkt.

Har man inget skrivit någonting öht tidigare blir det jobbigare ja, men ladda upp lite gamla texter man har skrivit tidigare och instruera den att formulera sig framöver på liknande sätt. Kan vara helt andra texter än den man ska skriva, forum inlägg t.ex. lär gå bra, det är ens personliga sätt att uttrycka sig man är ute efter.

Är det något generell ai är bra på så är det textbearbetning.

Visa signatur

Amd o Ps5pro o Apple

Permalänk
Medlem

Tycker det låter bra, skriver chatgpt en sång kan den anmäla sig till Stim och tjäna storkovan på låten den skrivit åt någon 🤣🤣