Reddit kan låsa underforum bakom betalvägg

Permalänk
Inaktiv

Bra ide detta.

Skulle vara något för swec ochså kanske som gör så bra tester mm

Permalänk
Medlem

Återigen så är det chefer/investerare/whatever some inte alls förstår vad som gjorde nåt stort, utan dom tror att dom har värsta idéen för att få in massa cash men i slutändan är det istället dess grav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av goralux:

Ser inte nyttan med att vara på ett sådant hårt censurerat forum. Hoppas det hela går i graven och bättre alternativ tar över

Hård censurerat? Det beror ju på vilken subreddit du är i. Reddit har ju hamnat i nyheterna många gånger för att att INTE vara hård censurerad med subreddits som är öppet grovt rasistiska, white power, sexualisering av tonåringar och annat...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker de kan införa samma på sweclockers. Jag funderar på tokens man får köpa och varje bostav kostar lite, vissa bokstäver ska självklart vara dyrare än andra. Är det t.ex rättvist att få ska häva ut sig en massa M för samma pris som att skriva lika många a?

Aa.

Skeptisk till att jag vill betala för användarbaserad innehåll men det lär väl finnas dom som gör det.

Reddit som koncept är grymt bra även om det finns mycket att önska.. men dess främsta vapen är användarbasen. Räcker väl att någon sätter upp en liknande/(bättre?) lösning där de inte tar betalt för innehållet så är säkert många redo att lämna. Innan dess får vi väl tåla sådana här tilltag.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan någon förklara förenklat vad jag går miste om som icke reddit-användare?

Det är som att fråga vad man går miste om man inte följer med och fiskar, hoppar fallskärm, snorkling eller skjuta luftvapen med mera. Det beror helt på vad du är intresserad av.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan någon förklara förenklat vad jag går miste om som icke reddit-användare?

Nedbrytning av din mentala hälsa, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Så typ OnlyFans men i textform? Hmm intressant....

well, du kan väl lägga upp bilder också?
misstänker att reddit vill ha del av OF-kakan...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Varför nämner så många ordet "skapare" om de som skriver på forumen?!
Vafan, vi pratar med varandra som vi gjort sedan begynnelsen lixom. Men folk har fått för sig att man måste tjäna pengar på allt och nu ska man tydligen tjäna pengar för att sitta och prata på ett forum?!

Kul kräftskiva om folk kring bordet börjar köra med "jag har en jäkla bra historia men då får alla swisha en 20a". Eller "jag vet hur du får västerbottenpajen krämigare men du får swisha rn hundring först".

Har man en bilverkstad och kör en youtubekanal där man visar vad man gör så är ju VIDEON I SIG reklam för bilverkstaden.

Verkar som folk tror att inget skapades i världen innan man kunde filma det och köra reklam genom hela klippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Återigen så är det chefer/investerare/whatever some inte alls förstår vad som gjorde nåt stort, utan dom tror att dom har värsta idéen för att få in massa cash men i slutändan är det istället dess grav.

+1

Reddit var innan 2015 en väldigt bra sajt för att införskaffa kunskap, efter har det införts ena dumma ideen efter den andra

Permalänk
Medlem

Alla försöker få ut pengar ur allt i dagens pressade globala ekonomiska läge.
Troligen för att dom vet att i framtiden kommer dom vara irrelevanta.
Reddit har ju nyligen blivit vassall åt Google.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Hoppas skiten går under. Blockeringen (i praktiken då, pga orimligt höga API-avgifter) av tredjepartsappar fick mig att tappa all respekt för Reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Vafan, vi pratar med varandra som vi gjort sedan begynnelsen lixom. Men folk har fått för sig att man måste tjäna pengar på allt och nu ska man tydligen tjäna pengar för att sitta och prata på ett forum?!

Kul kräftskiva om folk kring bordet börjar köra med "jag har en jäkla bra historia men då får alla swisha en 20a". Eller "jag vet hur du får västerbottenpajen krämigare men du får swisha rn hundring först".

Har man en bilverkstad och kör en youtubekanal där man visar vad man gör så är ju VIDEON I SIG reklam för bilverkstaden.

Verkar som folk tror att inget skapades i världen innan man kunde filma det och köra reklam genom hela klippet.

Det är inte så konstigt. Information har ju ett värde. Det finns hur många patreons och onlyfans som helst, det här är bara samma sak fast på Reddit.

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt tänka mig en sådan här lösning OM den kombineras med funktioner som ger mervärde utöver forumfunktionerna. Som exempel kan vi tänka oss lagring av filer, bildgalleri, video etc. Reddit är så stort och har så många olika undergrupper att många borde kunna betala denna avgift och även om de inte har extremt mycket nytta av vad som nu fick dem att betala avgiften i första läget så finns där så mycket annat.

Tänker lite på citatet "Ass, Gas, or Cash - No One Rides for Free". Detta gäller även på internet. Företagen som erbjuder sina tjänster måste ha någon typ av inkomst, och kan de inte sälja en fysisk vara måste de sälja en virtuell vara, användarna själva eller användarnas produktion. Lite beroende på vad det är för typ av tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Till skillnad mot tjänster som t:ex Youtube finns det gott om bra forum som kan ersätta reddit (Råkar veta ett bra sådant för teknisk intresserade svenskar).

Om ägarna till reddit bara kunde fatta att formum behöver inte ha exponentiell ekonomisk tillväxt för att vara ledande.

Beror väl på vilket tekniskt intresse man har? 🙂

Permalänk

Det är lite synd att en sida med så mycket random och bitvis bra information förstörs. Men det märks att flödet på reddit har minskat efter att de drog in API stödet.https://www.sweclockers.com/forum/post/20545236/svara?noquote

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thor:

Undrar vilka kostnadsbärare som ligger till grund för en sådan strategiförändring, är det så dyrt att lagra text som genereras gratis av användare?

Man kan ju också fundera över hur intressanta dessa betaldelar blir på sikt. Har ju svårt att se motsättare till åsikter som kommer ligga bakom en betalvägg har något särskillt driv att betala för att motsätta sig.

Sen måste man ändå digga ordvalet "låsa upp", när det rör sig om det motsatta.

Reddit är långt ifrån bara text.
Många subbar bygger på högfrekvent postande av bild och video, det äter mycket data.

Skrivet av SuperNova:

Du tolkar nyheten på ett märkligt sätt, står inget i artikeln som ger stöd åt dina slutsatser.

new types of subreddits that can be built that may have exclusive content or private areas, things of that nature
kan man läsa att tanken är, på https://9to5mac.com/2024/08/07/subreddits-could-be-paywalled/

Det låter inte som att det primärt är dina hyperboler de ser som en potentiell inkomstkälla.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jag tänker att de vill komma åt alla tjejer som har OnlyFans och gör "reklam" på reddit. Då kan de skaffa egna subreddits där användarna får betala för tillgång, så kan reddit tjäna en del av de pengar som annars gått till OnlyFans. Det borde egentligen kunna funka för även typ "Patreon-verksamhet", att någon skapar ett "privat" subreddit som kostar pengar att vara medlem i för att se videos tidigare och få kontakt med kreatören osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Det verkar som att många har tolkat uttalandena helt annorlunda än mig.

Jag tolkade det som att Reddit överväger att börja erbjuda en funktion som kan locka till sig andra typer av användare.

Medier som kallar det "paywall" och andra skribenter som hänvisar till utsugning av pengar, och även de som förklarar det med att tjänsten idag kostar pengar att driva, verkar tolka det som att existerande subreddits och annat populärt innehåll ska börja avgiftsbeläggas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Kanske dags att börja göra sig bekväm med lemmy.world då Reddit verkar inte vilja ha användare längre.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Well tidsfråga innan vi får betalvägg på familjeliv och flashback!

Skrivet av goralux:

Ser inte nyttan med att vara på ett sådant hårt censurerat forum. Hoppas det hela går i graven och bättre alternativ tar över

censurerat?

Sen när är en betalvägg cencur?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well tidsfråga innan vi får betalvägg på familjeliv och flashback!

censurerat?

Sen när är en betalvägg cencur?

Tror han menar det faktum att man blir bannad på en nanosekund om man inte är hundra procent politisk korrekt.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Tror han menar det faktum att man blir bannad på en nanosekund om man inte är hundra procent politisk korrekt.

Aah well det ända reddit är bra för är att ta onödig plats bland sökresultat när man försöker hitta svar på en fråga ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Var det inte samma grej med Usenet (diskussionsgrupper). Först var det gratis att läsa och skriva och vad jag minns ingick access via internetleverantören. Sedan bröts Usenet ur och kostade extra. Vad jag förstår är det inte direkt diskussion som förekommer på Usenet numera. Vissa säger att Reddit är det nya Usenet.

Permalänk
Medlem

Reddit ägnar sig åt extrem censur, att folk vill betala för något sådant är oroväckande. Hoppas Reddit helt försvinner istället!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Reddit är långt ifrån bara text.
Många subbar bygger på högfrekvent postande av bild och video, det äter mycket data.Du tolkar nyheten på ett märkligt sätt, står inget i artikeln som ger stöd åt dina slutsatser.

new types of subreddits that can be built that may have exclusive content or private areas, things of that nature
kan man läsa att tanken är, på https://9to5mac.com/2024/08/07/subreddits-could-be-paywalled/

Det låter inte som att det primärt är dina hyperboler de ser som en potentiell inkomstkälla.

Precis som första meningen i mitt inlägg säger, så ställer jag mig frågande till svaren på detta forum gällande ordet "skapare". Dvs inlägget rörde aldrig reddits ev ändringar.

Folk får ju göra som de vill med deras sajter. Men som sagt, min kommentar gällde folks syns på "skapare" i allmänhet.

Om jag tillverkade vansinnigt snygga vaser som yrke och väljer att göra reklam för dessa via ex youtube så skulle jag ju absolut inte vilja ha dem bakom en betalvägg. Vaserna i sig bär ju sin förtjänst och reklamen vill man ju få ut till så många som det bara går.

Den finns ju i princip bara två anledningar till att ha sina videos bakom betalväggar, i avseendet att vara "skapare".

A) Det man gör i sig är inte tillräckligt bra för att tjäna pengar på, men man vill tjäna pengar ändå.

B) Det är videon i sig, likt ex en spelfilm, som är själva varan. Här vill man ju tjäna pengar och därmed placerar den bakom en betalvägg.

När det gäller text blir det ju ännu snävare. Återigen, det är tugget om att alla är "skapare" jag stör mig på. Men det är ju dagens mode-ord! Yayyy, jag svarade på en forumtråd där någon undrade om minnena passade CPUn, nu är jag en skapare!!!! Skrev nog fan en dagbok i lågstadiet också så jag måste nog lägga till författare på CV också.

Om reddit sen vill låsa ner sin sajt så är det ju bara att köra på! Låsningar dvs tjänster finns ju överallt så det är ju inget konstigt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Haziza:

Reddit ägnar sig åt extrem censur, att folk vill betala för något sådant är oroväckande. Hoppas Reddit helt försvinner istället!

Att du inte får bete dig hur du vill när du kliver in i någon annans hus innebär inte att du blir censurerad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lol! Reddit har verkligen tappat det. Jag kan knappt minnas när nånting de gjorde var bra för dess användare och inte bara en ren cash-grab.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Reddit är fan sämst.

Permalänk

I'll take "How to kill a company for $100", Alex.

Permalänk
Medlem

Vad ska man börja använda för alternativ till reddit?