Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av THB:

Trevligt att mitt tips kom till nytta

Är själv sugen på denna faktiskt då den har nästan allt jag söker i en laptop.
Hoppas bara att stödet för Linux inte dröjer allt för länge.

300 nits ljusstyrka på skärmen är ju rätt trist dock 🫤

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jo men information kring burn in garanti eller vilken generation av oled eller om den är passivt kyld finns inte där.

Tänkte mer att resten av informationen på Webhallens hemsida var ganska knapphändig.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z590-F GAMING | CPU: Intel Core i7-11900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 64GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SSD1: Kingston Fury Renegade 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | SSD2: Kingston Fury Renegade 2 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe[/I] | Audio: Creative Sound BlasterX AE-5+ | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: MSI Optix MEG381CQR Plus | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av S2:

Tänkte mer att resten av informationen på Webhallens hemsida var ganska knapphändig.

Jo det brukar se så ut hos webhallen tråkigt nog.

Ser ut som de lagt till litegranna nu, med bilder och sales text.

Permalänk
Medlem

Roligt att se UW oled skärmar börjar komma ner lite i pris nu, kanske dags att uppgradera till oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

300 nits ljusstyrka på skärmen är ju rätt trist dock

Om du bara ska använda den som en vanlig skärm i SRGB läge så räcker väl 300 nits mer än väl?
Ska du tex kolla filmer i HDR för att få en maffig upplevelse, så kanske det finns lämpligare alternativ än en liten laptopskärm?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Om du bara ska använda den som en vanlig skärm i SRGB läge så räcker väl 300 nits mer än väl?
Ska du tex kolla filmer i HDR för att få en maffig upplevelse, så kanske det finns lämpligare alternativ än en liten laptopskärm?

Det argumentet kan man ju använda för vilken spec som helst, ganska dåligt argument mao. Men visst, om man inte har högre krav på skärmen än så då räcker det ju utmärkt. Personligen skulle jag aldrig köpa en bärbar dator med 300 nits skärm.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det räcker absolut om du inte ska sitta utomhus i solen med den.

Permalänk
Medlem

Det argumentet kan man ju använda för vilken spec som helst, ganska dåligt argument mao. Men visst, om man inte har högre krav på skärmen än så då räcker det ju utmärkt. Personligen skulle jag aldrig köpa en bärbar dator med 300 nits skärm.

Jag förstår inte: förklara för mig exakt på vilket sätt du faktiskt har nytta av över 300 nits ljusstyrka på en laptop? Vad ska du använda det till?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Jag förstår inte: förklara för mig exakt på vilket sätt du faktiskt har nytta av över 300 nits ljusstyrka på en laptop? Vad ska du använda det till?

Jag använder min laptop sittandes vid ett fönster eller utomhus ibland och tittar ofta på HDR filmer. Generellt ser en ljusstakare skärm subjektivt bättre ut än en ljussvagare skärm.

Varför ska man köpa en ARM laptop överhuvudtaget tycker du? När har man nytta av 15 timmars batteritid? Jag är i princip aldrig ifrån ett eluttag längre än en timme. (Retorisk fråga eftersom jag kan tänka lite längre än mina egna behov och use case också...)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nu svarades din fråga. Men används laptopen utomhus dagtid eller vid ett fönster med direkt solljus så vill man ha en skärm som lyser så mycket det bara går. Över 1000 nits skadar inte men minst 5-600 nits är att föredra.

Det är inte ett ovanligt scenario.

Permalänk
Medlem

Jag använder min laptop sittandes vid ett fönster eller utomhus ibland och tittar ofta på HDR filmer. Generellt ser en ljusstakare skärm subjektivt bättre ut än en ljussvagare skärm.

Ok, med en laptop har man ju flexibilitet att sätta sig lite var man vill, inklusive ute, så förstår nu mer att ljusstyrka har sina poänger för att maximera de möjligheterna
Men tex reflexfilter och sånt lär ju också vara viktigt - räcker kanske inte att bara fokusera på nitsen?

(Jag är nog gammaldags nog att tycka om man inte får vettig bild pga ljusförhållandena så är det platsen det är fel på och inte skärmen, men använder ju knappt bärbar själv )

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Ok, med en laptop har man ju flexibilitet att sätta sig lite var man vill, inklusive ute, så förstår nu mer att ljusstyrka har sina poänger för att maximera de möjligheterna
Men tex reflexfilter och sånt lär ju också vara viktigt - räcker kanske inte att bara fokusera på nitsen?

(Jag är nog gammaldags nog att tycka om man inte får vettig bild pga ljusförhållandena så är det platsen det är fel på och inte skärmen, men använder ju knappt bärbar själv )

Reflexer blir garanterat ett större problem på en ljussvagare skärm än en ljusstarkare skärm givet samma miljö och att båda är glansiga paneler.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt att mitt tips kom till nytta

Är själv sugen på denna faktiskt då den har nästan allt jag söker i en laptop.
Hoppas bara att stödet för Linux inte dröjer allt för länge.

Jo, kört mest Mac både hemma och på jobbet senaste åren, så tar lite tid att vänja sig tillbaka lite med Windows. Men annars så är det enormt kul att även Windows och PC äntligen fått vettig batteritid nu när de har en bra CPU för ARM64 (tidigare försök har varit allt för klena). Även fint hur bra hanteringen av x86 fungerar på Windows (helt annat än tidigare försök). Påminner mig väldigt mycket om när jag köpte min första MBA med M1 2019. Riktigt smidigt, och starten på något helt nytt icke-x86. Grymt! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ja, denna kör jag som kontorsPC/surfPC hemma inomhus. Inga problem alls med skärmen. Det som jag möjligen kan klaga på är layouten på tangentbordet som jag inte är helt förtjust i (lite för amerikaniserat/ANSI-inspirerat istället för klassisk ISO-layout).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Varför ska man köpa en ARM laptop överhuvudtaget tycker du? När har man nytta av 15 timmars batteritid?

Ja, det är för batteritiden skulle jag säga. Var en fantastisk revolution när jag köpte min första Macbook Air med Apple M1 2019 (innan hade jag x86 baserad Mac) att kunna ha en dator en hel arbetsdag utan att behöva ladda en enda gång. Upplever nu exakt samma frihet och revolution med min nya Omnibook X med Snapdragon X Elite. Helt fantastisk förbättring för PC-sidan. Riktigt imponerad.

För de som vill köpa en bra skoldator/studentdator inför hösten så kan jag verkligen rekommendera HPs "back to school"-kampanj där man får den just nu för 13 000 ink. moms och frakt. Grymt pris för batteritid, prestanda och 16GB RAM och 1TB SSD.

Sall man dock ha datorn för att titta på HDR-filmer utomhus i solsken, och inpluggad i 230-uttag, så är detta inte datorn för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Reflexer blir garanterat ett större problem på en ljussvagare skärm än en ljusstarkare skärm givet samma miljö och att båda är glansiga paneler.

Det var lite min poäng: om man nu har en laptop som man planerar använda lite överallt så kanske man inte borde sikta på en glansig panel? Det kan finnas andra lösningar än att bara brute-forca med ljusstyrka.

Men skitsamma, fel tråd för det här argumentet - jag köper att ljusstyrka kan vara användbart på en laptop för att ge mer frihet i var man använder den

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det var lite min poäng: om man nu har en laptop som man planerar använda lite överallt så kanske man inte borde sikta på en glansig panel? Det kan finnas andra lösningar än att bara brute-forca med ljusstyrka.

Men skitsamma, fel tråd för det här argumentet - jag köper att ljusstyrka kan vara användbart på en laptop för att ge mer frihet i var man använder den

Absolut, jag ville bara uppmärksamma eventuella köpare på att skärmen är ovanligt ljussvag för bärbara datorer som säljs idag.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hittar inget om att det ska vara något återkommande dagligt erbjudande i nyhetsbrevet utan enbart att priset på A7-plattan gällde enbart igår, 5/8.

Nu kom det ett sådant erbjudande som gäller fram till midnatt. Inget speciellt. De säljer är en lågpris wannabe-Apple Watch. Länk: https://www.power.se/mobil-och-foto/smartwatch-och-wearables/... Kampanjpris 249 kr.

Signifikant prissänkning men kan inte tänka mig att någon som tränar, som har Garmin eller Apple Watch, kan tänka sig att ha en sådan istället.

Månne göra som Lewis Hamiltion. Han hade två klockor på en arm och en tredje på andra. Plus halskedjor och en massa annat. Vill inte tänka på vad allt kriskrams kostar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nu kom det ett sådant erbjudande som gäller fram till midnatt. Inget speciellt. De säljer är en lågpris wannabe-Apple Watch. Länk: https://www.power.se/mobil-och-foto/smartwatch-och-wearables/... Kampanjpris 249 kr.

Signifikant prissänkning men kan inte tänka mig att någon som tränar, som har Garmin eller Apple Watch, kan tänka sig att ha en sådan istället.

Månne göra som Lewis Hamiltion. Han hade två klockor på en arm och en tredje på andra. Plus halskedjor och en massa annat. Vill inte tänka på vad allt kriskrams kostar.

I hans fall var det nog gratis eller han fick betalt 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kan folk sluta länka till den sämsta prisjämförelse sidan i världen i tipsen, PriceRunner 👎 får panik 😂

Prisjakt är tusen gånger bättre.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Viking
Skrivet av jerseph:

Kan folk sluta länka till den sämsta prisjämförelse sidan i världen i tipsen, PriceRunner 👎 får panik 😂

håller inte med, använder båda

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerseph:

Prisjakt var långt bättre innan de tog bort classic, som var det enda som var värt att använda... Nu ser jag dem som ganska likvärdiga men föredrar faktiskt Pricerunner. Om inte annat så i protest.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Prisjakt var långt bättre innan de tog bort classic, som var det enda som var värt att använda... Nu ser jag dem som ganska likvärdiga men föredrar faktiskt Pricerunner. Om inte annat så i protest.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, jag förstår verkligen inte vad de tänkte när de tog bort classic utan att ge något liknande alternativ/tema för deras nya sida. Jag tänker att den nya objektivt är många poäng sämre, eller så är det jag som blev tappad som barn och fick en bestående hjärnskada just gällande Prisjakt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Säger såhär, bara för att man inte gillar stekt potatis så betyder inte det att man måste börja äta rå bläckfisk 🙄

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Jag var nog av den avsikten att Prisjakt fortfarande var bättre precis efter att classic försvann, men nu känns Prisjakt verkligen hopplöst imho, trodde aldrig jag skulle gå tillbaka till Pricerunner, men tycker nog fasen att de numera har övertaget.

Förutom allt det "sedan gammalt" ang. Prisjakt så är det fasen extremt många felaktiga priser, saknade butiker, fel varor, saknade egenskaper eller helt felaktiga, som inte korrigeras. Handlar inte längre om att bara filtreringen suger.

Förtydligande.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag var nog av den avsikten i precis efter att classic försvann, men nu känns Prisjakt verkligen hopplöst imho, trodde aldrig jag skulle gå tillbaka till Pricerunner men tycker nog fasen att de numera har övertaget.

Förutom allt det "sedan gammalt" ang. Prisjakt så är det fasen extremt många felaktiga priser, saknade butiker, fel varor, saknade egenskaper eller helt felaktiga, som inte korrigeras. Handlar inte längre om att bara filtreringen suger.

Blev inte Prisjakt uppköpt av Schibsted?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gyttjan:

Blev inte Prisjakt uppköpt av Schibsted?

Jopp, och de använde övergången till deras skitinloggning som anledning att stänga ned classic. xP

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Webhallen har publicerat alla erbjudanden man har inför nyöppningen av Nordstan Göteborg i morgon kl 10.
Allt verkar vara i begränsat antal från 5st - 50st beroende på produkt.

Gissar att man kommer behöva köa från tidig morgon eller natt för att komma över de mest attraktiva erbjudandena:

https://www.webhallen.com/se/campaign/10858-Nypremiar-Nordsta...

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte möjlighet att kolla upp själv just nu - är Amazon också med i ASUS-cashbacken?
https://www.amazon.se/dp/B0CHRT5K8Z/
240mm-kylaren som tipsades om 899 :-

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.