the ue4 game has crashed and will close

Permalänk
Medlem

the ue4 game has crashed and will close

Jag byggde nyligen en dator till min kompis med enbart AMD komponenter. Han ville ha en high end dator som skulle klara alla spel och fick då en RX 7900 XTX med en R7 7700X. Inga konstigheter gällande driver timeouts som det ibland talas om när det kommer till AMD-grafikkort. Dock så verkar alla spel som kör på unreal engine 4 krascha med meddelandet ”the ue4 game […] has crashed and will close” utan någon mer information. Enbart spelen i sig kraschar, inte själva drivrutinen till grafikkortet. Verkar vara svårt att hitta information eller lösning på problemet. Alla komponenter är helt nya så det finns ingen konflikt mellan nya och gamla drivrutiner.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lista alla komponenter med ålder och temps på cpu/gpu.
Testa ram med memtest86.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, memtest eller t.o.m. Windows egna minnestest, bara söka på memory test, fallerar den så testar du en sticka i taget.

Kolla att minnen sitter i rätt slots, brukar vara slot 2 och 4, står dock i manualen för moderkortet.

Om du har grafikkortet på en PCI-E strömkabel med splitter, testa köra separata kablar.

Sen kan det vara bra om du nämner vilka spel, UE4 kör många spel, kan vara specifkt för vissa titlar osv, hellre mer info än ingen.

Sen är nästa fråga om det kraschar direkt, vid krävande scener eller efter en viss tid osv, öppna AMD Adrenaline och följ temps när det kraschar under Performance -> Tuning.

Eller så laddar du ner och kör HWinfo eller liknande så får du min/max också.

Permalänk
Medlem

Om det inte kraschar på en gång byt mellan vulkan/dx11/dx12.

Finns rapporter om problem med senaste grafikdrivrutiner och de mest stabila är 24.5.1.

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så att man snålade/skarvade lite på PSU trots high-end? är ganska vanligt att man "endast tar det som krävs" och stannar där. Jag gjorde det för inte så länge sedan då jag byggde min nya och hade alla möjliga problem. Allt visade sig vara PSU som var fullt funktionell och rätt specad enligt GPU krav....men man glömmer snabbt att om man har massor med saker som fläktar, led, diskar, kylning osv så drar även dessa kräm. Bytte till ett lite dyrare PSU med 150W till och därefter försvann alla mina problem.

Så endast ett tips om det är så att PSU ligger på kravet, kolla detta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Lista alla komponenter med ålder och temps på cpu/gpu.
Testa ram med memtest86.

Skrivet av GuuFi:

Som ovanstående, memtest eller t.o.m. Windows egna minnestest, bara söka på memory test, fallerar den så testar du en sticka i taget.

Kolla att minnen sitter i rätt slots, brukar vara slot 2 och 4, står dock i manualen för moderkortet.

Om du har grafikkortet på en PCI-E strömkabel med splitter, testa köra separata kablar.

Sen kan det vara bra om du nämner vilka spel, UE4 kör många spel, kan vara specifkt för vissa titlar osv, hellre mer info än ingen.

Sen är nästa fråga om det kraschar direkt, vid krävande scener eller efter en viss tid osv, öppna AMD Adrenaline och följ temps när det kraschar under Performance -> Tuning.

Eller så laddar du ner och kör HWinfo eller liknande så får du min/max också.

Skrivet av anon192341:

Det är inte så att man snålade/skarvade lite på PSU trots high-end? är ganska vanligt att man "endast tar det som krävs" och stannar där. Jag gjorde det för inte så länge sedan då jag byggde min nya och hade alla möjliga problem. Allt visade sig vara PSU som var fullt funktionell och rätt specad enligt GPU krav....men man glömmer snabbt att om man har massor med saker som fläktar, led, diskar, kylning osv så drar även dessa kräm. Bytte till ett lite dyrare PSU med 150W till och därefter försvann alla mina problem.

Så endast ett tips om det är så att PSU ligger på kravet, kolla detta också.

Powercolor Radeon RX 7900 XTX (60-70 grader max)
R7 7700X (50-70 grader max)
Kingston 32gb DDR5 6000mhz (16x2) 2x
Asus tuf gaming b650-E
Bequiet! Pure power 12m 1000w
Samsung 990 evo m.2 1tb x2
Fractal design torrent
Fractal lumen s28 v2

Memtest har jag inte kört men kan vara ett steg rätt riktning. Han bor en bit bort så ju mer han kan göra själv trots att han inte är tech-savvy desto bättre. Spelen brukar kunna vara igång i 10-25 min innan dom kraschar. Hittills har han rapporterat detta i plagueproject, thymesia och street fighter 6. Det som är värt att nämna är att så fort man drar minneshastigheten över 4000mhz även på xmp så kraschar hela datorn. Jag trodde att det var moderkortets begränsningar men det kanske kan vara indikativt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva främst med XMP/DOCP av, se om det funkar annars kan man manuellt justera. Uppdatera UEFI sist.

Permalänk

UE motorn är generellt ganska ostabil.

1. vet att UE4 gillar ingen form av OSD över spelet och orsakar random CTD.
så har du osd från steam, afterburner, u name it så stäng av det.

2. UE (insert version) är inte direkt stabil motor CTD är inget ovanligt med jämna mellanrum oavsett om någoit är fel eller inte.

3. UE gillar inte överklockad hårdvara så körs något med överklock/underklock CPU/GPU ta bort denna incl XMP profil allt över Jedec standarden har tendens att förvärra den redan ostabila spelmotorn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om personen i fråga inte är så insatt så rekommenderar jag OCCT, väldigt enkelt att komma igång med och man kan testa de flesta komponenter (CPU, GPU, minne osv.). Även om OCCT inte fångar upp precis alla problem så brukar det oftast kunna avslöja strulande hårdvara iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Om personen i fråga inte är så insatt så rekommenderar jag OCCT, väldigt enkelt att komma igång med och man kan testa de flesta komponenter (CPU, GPU, minne osv.). Även om OCCT inte fångar upp precis alla problem så brukar det oftast kunna avslöja strulande hårdvara iaf.

Ska tipsa honom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

UE motorn är generellt ganska ostabil.

1. vet att UE4 gillar ingen form av OSD över spelet och orsakar random CTD.
så har du osd från steam, afterburner, u name it så stäng av det.

2. UE (insert version) är inte direkt stabil motor CTD är inget ovanligt med jämna mellanrum oavsett om någoit är fel eller inte.

3. UE gillar inte överklockad hårdvara så körs något med överklock/underklock CPU/GPU ta bort denna incl XMP profil allt över Jedec standarden har tendens att förvärra den redan ostabila spelmotorn.

Allt är helt stock förutom allt som amd adrenalin drar med sig (både gott och ont). Dock har jag inte gjort något utöver med någon mjukvara eller ens xmp eftersom xmp fick hela systemet att bluescreena på en gång. Jag kan ju såklart missuppfattat helt, jag är inte säker på vad OSD betyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Skrivet av vigsius:

Ska tipsa honom!

Update: han körde testet och fick återkommande ”CPU + RAM - 4 errors found on physical core #6 - logical core #13” så det tyder på antingen CPU eller ram om jag förstår rätt?

Permalänk
Skrivet av vigsius:

Allt är helt stock förutom allt som amd adrenalin drar med sig (både gott och ont). Dock har jag inte gjort något utöver med någon mjukvara eller ens xmp eftersom xmp fick hela systemet att bluescreena på en gång. Jag kan ju såklart missuppfattat helt, jag är inte säker på vad OSD betyder

On Screen Display aka något som lägger sig över spelet t.ex afterburners FPS mätare eller Steam overlay.

Skrivet av vigsius:

Update: han körde testet och fick återkommande ”CPU + RAM - 4 errors found on physical core #6 - logical core #13” så det tyder på antingen CPU eller ram om jag förstår rätt?

ja låter ju isf som att antingen cpu eller ram isf går ostabilt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av vigsius:

Fick samma fel på min när jag lekte med curve optimister och soc volten.

Uppdaterade bios och sänkte co samt satt soc på 1.2v så försvann felen.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.