Permalänk
Medlem

Misstänkte det. Så får testa mig fram helt enkelt innan jag monterar upp i taket

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu har jag en U7 pro som också har fläkt.

Hör aldrig den och jag har mellan 22-24 grader i vardagsrummet.

Alright. U7 ser ju ut att ha högre max elförbrukning också tyvärr. Svårt att veta vad den ligger på i medel. Tycker redan U6 Pro blir rätt varm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Nu har jag en U7 pro som också har fläkt.

Hör aldrig den och jag har mellan 22-24 grader i vardagsrummet.

Det är för att fläkten i princip aldrig snurrar i normala fall som jag förstått det.

Om man SSH:ar in på AP:n kan man se dess olika interna temperaturmätningar:

cat /sys/class/thermal/thermal_zone*/temp

Tror även detta är RPM-värdet för fläkten, alternativt PWM-signalen:

cat /sys/class/hwmon/hwmon0/fan1_input

Skrivet av Baxtex:

Alright. U7 ser ju ut att ha högre max elförbrukning också tyvärr. Svårt att veta vad den ligger på i medel. Tycker redan U6 Pro blir rätt varm.

Ja, givetvis har en enhet som sänder på ytterligare ett band högre energiförbrukning.

Min U7 Pro Max har legat på ca 12-12,5W i praktiken enligt min switch de gånger jag kollat, ca hälften av dess maximala 25W.

Både U7 Pro och U6 Enterprise ligger hyfsat i linje de också, så gissar att de också lär dra runt 10-12W i normala fall, om man inte har väldigt många och väldigt aktiva WiFi-enheter.

Skulle tro att U6 Enterprise och U7 Pro/Pro Max blir lite varmare än din U6 Pro.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Så nu äntligen är min U7 monterad. Resultat vid garagedörren ser ut såhär:
Alla scans har skett via WifiMan med en iPhone 15 PRO

6GHz (enligt iPhone stod det ”Limited compatibility”)

Sen så har vi 5Ghz nät

Och så har vi Unifi Express som AP innan U7 kom in i bilden, ifall någon vill veta hur det var ”förr” (5Ghz och samma telefon/plats)

Så till min fundering. INGEN i grannskapet har 6Ghz, vad är det som gör att det är så mycket högre ms även fast det var snabbare resultat?

Och vad innebär PHY mode AX även fast det var 6Ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Så nu äntligen är min U7 monterad. Resultat vid garagedörren ser ut såhär:
Alla scans har skett via WifiMan med en iPhone 15 PRO

<Uppladdad bildlänk>

Sen så har vi 5Ghz nät
<Uppladdad bildlänk>

Och så har vi Unifi Express som AP innan U7 kom in i bilden, ifall någon vill veta hur det var ”förr” (5Ghz och samma telefon/plats)

<Uppladdad bildlänk>

Så till min fundering. INGEN i grannskapet har 6Ghz, vad är det som gör att det är så mycket högre ms även fast det var snabbare resultat?

Upplever själv att 6Ghz med iPhone 15 Pro är lite strulig, funkar men kanske inte optimal ännu.

På din 5Ghz kör jag själv DFS kanal då får jag 160Mhz så fullt ös. Du har bara 40Mhz där så byt i inställningar till 80Mhz kommer du få snabbare på 5Ghz nätet 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Säkerställ att det SSID du kör 6 GHz på även har minst ett annat band aktiverat, förslagsvis 5 GHz. Annars har enheterna svårare att hitta nätet och kommer mer sällan hoppa över till de frekvensen. Misstänker att det är det den klagar på.

iPhone 15 Pro har inte stöd för WiFi 7 så då blir det WiFi 6E, vilket i praktiken är WiFi 6 (802.11ax) men på 6 GHz. Fullt logiskt med andra ord.

Du har väldigt olika kanalbredd på den nya AP:n jämfört med den förra förresten.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har bara 6Ghz på iPhone 15 Pro just nu och får max hastighet med bara 5Ghz som även har bättre räckvidd så tog bort 6Ghz för att slippa roama i onödan, funkade bättre för mig med tjocka väggar. Får invänta fler enheter hehe.

För iPhone 15 Pro upplever jag att jag får 160mhz på 5Ghz bandet när jag kör kanal 128 DFS, funkat super och det ger även 30dbm i Sverige istället för ”bara” 23dbm. Så kan vara värt att testa om man har långt bort eller tjocka väggar 👍🏼

Jag kör U7 Pro Max.

Permalänk
Medlem

Precis fått igång min UCG ultra och U7 pro.
Är det något man bör aktivera eller liknade? Aktiverat Intrusion Prevention.
Första Ubiquiti produkten

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Har du lust så kan du ju alltid segmentera nätverket med VLAN, och aktivera ett isolerat gästnätverk.

Tror också man manuellt måste ställa in auto-uppdateringar och auto-backups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Säkerställ att det SSID du kör 6 GHz på även har minst ett annat band aktiverat, förslagsvis 5 GHz. Annars har enheterna svårare att hitta nätet och kommer mer sällan hoppa över till de frekvensen. Misstänker att det är det den klagar på.

iPhone 15 Pro har inte stöd för WiFi 7 så då blir det WiFi 6E, vilket i praktiken är WiFi 6 (802.11ax) men på 6 GHz. Fullt logiskt med andra ord.

Du har väldigt olika kanalbredd på den nya AP:n jämfört med den förra förresten.

Tack för förklaringen. Låter helt logiskt, kollade upp Wi-Fi 7 och det ryktas komma till iPhone 16 så buhu 🥲

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Har du lust så kan du ju alltid segmentera nätverket med VLAN, och aktivera ett isolerat gästnätverk.

Tror också man manuellt måste ställa in auto-uppdateringar och auto-backups.

Jag försökte göra så för gästnätverket men då slutade min robotdammsugare att fungera. När jag anslöt med min telefon så såg jag att den tog mig till en sida för att godkänna och sen få internet (som när man ansluter på hotellen).

Kan man ändra den inställningen? Det är trots allt lösenordsskyddat så alla kommer inte åt den bara för det är gäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jag försökte göra så för gästnätverket men då slutade min robotdammsugare att fungera. När jag anslöt med min telefon så såg jag att den tog mig till en sida för att godkänna och sen få internet (som när man ansluter på hotellen).

Kan man ändra den inställningen? Det är trots allt lösenordsskyddat så alla kommer inte åt den bara för det är gäst.

Jag har min robotdammsugare och andra IoT-enheter i ett separat Vlan. Du vill att trafiken ska kunna gå från ditt huvudnätverk till IoT-nätverket, men inte tvärtom. Gästnätverket vill du istället isolera helt, vilket är lätt i UnifiOS.

Guide:

https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-vlan-configuration/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

För iPhone 15 Pro upplever jag att jag får 160mhz på 5Ghz bandet när jag kör kanal 128 DFS, funkat super och det ger även 30dbm i Sverige istället för ”bara” 23dbm. Så kan vara värt att testa om man har långt bort eller tjocka väggar 👍🏼

Jag kör U7 Pro Max.

Bara för att din AP kan sända i 30 dBm betyder det inte att dina enheter kan svara med samma signalstyrka. Tvärt om är det i princip garanterat att deras sändareffekt är betydligt lägre, speciellt mobila enheter.

Skrivet av Donhoz:

Tack för förklaringen. Låter helt logiskt, kollade upp Wi-Fi 7 och det ryktas komma till iPhone 16 så buhu 🥲

Du borde fortfarande kunna få en bit äver 1 Gbit/s med WiFi 6E med 160 MHz kanalbredd. Det får jag på min Pixel 7 Pro som också saknar WiFi 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag har min robotdammsugare och andra IoT-enheter i ett separat Vlan. Du vill att trafiken ska kunna gå från ditt huvudnätverk till IoT-nätverket, men inte tvärtom. Gästnätverket vill du istället isolera helt, vilket är lätt i UnifiOS.

Guide:

https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-vlan-configuration/

Tack ska du ha!

Ska definitivt gräva i detta. Exakt varför jag ville ha Unifi, men inte hunnit kolla så mycket.

Om du eller någon annan har andra intressanta länkar på ”best practices” så tar jag tacksamt emot det 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Bara för att din AP kan sända i 30 dBm betyder det inte att dina enheter kan svara med samma signalstyrka. Tvärt om är det i princip garanterat att deras sändareffekt är betydligt lägre, speciellt mobila enheter.

Jo, men tänker att för nedladdningshastighet borde det ju göra skillnad med en AP med starkare dbm? Eller tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har bara 6Ghz på iPhone 15 Pro just nu och får max hastighet med bara 5Ghz som även har bättre räckvidd så tog bort 6Ghz för att slippa roama i onödan, funkade bättre för mig med tjocka väggar. Får invänta fler enheter hehe.

Jag kör U7 Pro Max.

Tänkte lämna tillbaka min U7 PRO och köra U7 PRO Max tack vare dig 🥲. Kan ju inte ha sämre än dig liksom!!

Läst också att folk kallar U7 PRO för lite och U7 PRO Max ska vara lite mer LR:ish.

Skämtåsido så hittade jag riktigt bra pris.
Hittade U7 PRO för 3500kr jämfört med Ubiquitis egna 3800kr och andra butikers 4300kr 😎 så en tusing för mer räckvidd (160 jämfört med 140) samt 4x4 i 5Ghz som är ”standard” i hemmet just nu tills det blir mer Wi-Fi 7 i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tänkte lämna tillbaka min U7 PRO och köra U7 PRO Max tack vare dig 🥲. Kan ju inte ha sämre än dig liksom!!

Läst också att folk kallar U7 PRO för lite och U7 PRO Max ska vara lite mer LR:ish.

Hittade U7 PRO för 3500kr jämfört med Ubiquitis egna 3800kr och andra butikers 4300kr 😎 så en tusing för mer räckvidd (160 jämfört med 140) samt 4x4 i 5Ghz som är ”standard” i hemmet just nu tills det blir mer Wi-Fi 7 i framtiden.

Jag tror du får ut 30dbm på U7 Pro också haha.
Sen om MLO funkar i framtiden så blir det ju typ 2x2+2x2=4x4.
Men mer är ju alltid mer 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

IPv6 så att du får det riktiga internet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jo, men tänker att för nedladdningshastighet borde det ju göra skillnad med en AP med starkare dbm? Eller tänker jag fel?

Nej, troligen inte. Även vid nerladdning måste ju enheten kunna bekräfta mottagandet av varje paket (TCP ACK). Om AP:n inte hör enheten så kommer det inte fungera oavset hur hög effekt du sänder med på AP:n.

Skrivet av Donhoz:

Tänker du på Compu-Mail som jag länkade tidigare eller? Där kostar den för tillfället 3413 kr inklusive frakt, men priset ändras ganska ofta. Köpte min därifrån för 3515 kr för ett antal veckor sedan när Ubiquiti ville ha över 3900 kr för samma på grund av växelkursen vid det aktuella tillfället.

Skrivet av KAN1N:

Jag tror du får ut 30dbm på U7 Pro också haha.
Sen om MLO funkar i framtiden så blir det ju typ 2x2+2x2=4x4.
Men mer är ju alltid mer 🤣

Vi kan nog vara ganska säkra på att det är "när", inte "om" med tanke på att de implementerat det redan och verkar vara i buggfix-stadiet.

Testbygget av firmware 7.1.15 som rullar på min U7 Pro Max ger mig möjlighet att aktivera MLO, men saknar enheter att testa det med. Kan tyvärr inte heller komma på något som har en enhet där MLO stöds. Annars hade det varit kul att labba lite med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

IPv6 så att du får det riktiga internet

Tack, det ska jag fixa. Vet du vilket prefix jag ska mata in om jag har Bahnhof?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Tack, det ska jag fixa. Vet du vilket prefix jag ska mata in om jag har Bahnhof?

Prefixet tilldelas du av din ISP. Om det är "prefix hint" du frågar efter så är det troligen 56.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Prefixet tilldelas du av din ISP. Om det är "prefix hint" du frågar efter så är det troligen 56.

Kan inte klicka "apply" innan jag matat in ett prefix. 56 sa Bahnhof att det var och det verkar funka.
Ska man aktivera ipv6 på mitt lokala nätverk också? Vad är poängen med det egentligen?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Kan inte klicka "apply" innan jag matat in ett prefix. 56 sa Bahnhof att det var och det verkar funka.
Ska man aktivera ipv6 på mitt lokala nätverk också? Vad är poängen med det egentligen?

Ja aktivera IPv6 med Prefix delegation och /56. Du kan se på https://test-ipv6.se när det funkar och då kommer mycket nättrafik gå över IPv6 som är mer direkt väg ut på nätet. Cloudflare, Netflix etc fördrar att använda det:

Cloudflare Speed Test

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Ja aktivera IPv6 med Prefix delegation och /56. Du kan se på https://test-ipv6.se när det funkar och då kommer mycket nättrafik gå över IPv6 som är mer direkt väg ut på nätet. Cloudflare, Netflix etc fördrar att använda det:

Cloudflare Speed Test

Min router fick en ipv6 adress men jag failar testet.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Min router fick en ipv6 adress men jag failar testet.

Du behöver ställa in både "Internet" med Primary WAN och "Network" med IPv6

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver ställa in både "Internet" med Primary WAN och "Network" med IPv6

I see. Nu funkar det =D

Edit: någon som vet varför min gamingburk inte vill ansluta till 6ghz bandet? Sett den på 6ghz en liten stund men oftast 5ghz.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Routern jag har i dag börjar ge upp och jag har tänkt att byta ut, samt passa på och byta ut en del annat i nätverket då det inte är helt optimalt. Har försökt att läsa på men skulle vara tacksam för hjälp och stöd kring om jag tänkt rätt kring utrustning och några frågor.

Förutsättningar:
Tvåplans hus där nedervåningen har innerväggar i betong samt att det är betongbjälklag mellan våningsplanen. Wifi (och även mobiltäckning) funkar väldigt dåligt (eller typ inte alls) på bottenplan så har inte haft WiFi aktiverat på routern (det är den som håller på och ger upp) som är placerad vid fiberkonverteraren.

Fiberkonverteraren är som sagt placerad på bottenplan. Det är draget nätverkskabel till delar av huset från rummet där fiberkonverteraren är placerad.

Idag fungerar en ASUS router som kombinerad switch (för TV, HiFi mm) och AP i vardagsrummet på ovanvåningen. Den är dock inte centralt placerad och WiFi täckningen räcker inte till för delar av huset där vore önskvärt. Antal nätverksuttag i routern räcker inte heller till.

Har ingen bra möjlighet att placera en AP i taket på ovanvåningen. Varje våningsplan är ca 80 m2. På bottenplan är det i princip bara ett rum (vid ena hörnet av huset) som har behov av WiFi. Idag funkar det via AP (ASUS routern) på ovanvåningen som är placerad nästan rakt ovanför. Tänker att i ett första skede testa om det fortfarande räcker med en AP på ovanvåningen. Om inte får det kompletteras senare med en till till bottenplan.

ASUS routern är tänkt att skänkas till svärmor som är i behov av en ny router med WiFi.

Tänkt inköpslista och placering:
1st UCG-Ultra. Placeras direkt efter fiberkonverteraren på bottenplan
1st U7 Pro Wall. Placeras centralt på ovanvåningen, högt upp på en vägg. Finns eluttag och nätverskabel på andra sidan väggen i en garderob.
1st USW Flex mini. Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st Poe+ Adapter (30W). Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st USW Lite 8. Placeras i vardagsrummet (behov av 6-7 uttag)

1st USW Lite 16 (Eventuellt). Placering direkt efter UCG för att mata nätverksuttagen i huset

Frågor:
1) Kollade först på U6 In-Wall, men kostnaden är inte så mycket högre för U7 Pro. Någon nackdel med att gå På U7 istället för U6?

2) Tanken är att PoE Adaptern skall mata både U7 Pro Wall och USW Flex mini med ström. Kommer det att funka eller behövs ytterligare en adapter?

3) Har idag en ZYXEL GS1900-24E vid nuvarande router på bottenplan. Skulle det vara någon fördel att byta till en USW Lite 16, och i så fall varför? Och om det är fördelar, någon nackdel att byta ut senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Misstänkte att det var felaktiga terminologi bara. Därför nämnde jag att det troligtvis var 56 som skulle fyllas i.

Ett prefix är nämligen det nät du får, dvs. i detta fall ett prefix med storlek /56, exempelvis 2001:dead:beaf:ab00::/56 (där :: förkortar bort en serie nollor). Det betyder inte att det är korrekt att säga att prefixet är 56. Det är snarare prefix-längden du ber att få.

Skönt att du fick det att fungera dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Misstänkte att det var felaktiga terminologi bara. Därför nämnde jag att det troligtvis var 56 som skulle fyllas i.

Ett prefix är nämligen det nät du får, dvs. i detta fall ett prefix med storlek /56, exempelvis 2001:dead:beaf:ab00::/56 (där :: förkortar bort en serie nollor). Det betyder inte att det är korrekt att säga att prefixet är 56. Det är snarare prefix-längden du ber att få.

Skönt att du fick det att fungera dock.

Visst är det DHCPv6 som ska väljas och inte SLAAC under internetfliken?
Bahnhof sa att jag ska välja PD-PREFIX /56 EACH.
På mitt lokala nätverk valde routern SLAAC automatiskt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humlegalning:

Routern jag har i dag börjar ge upp och jag har tänkt att byta ut, samt passa på och byta ut en del annat i nätverket då det inte är helt optimalt. Har försökt att läsa på men skulle vara tacksam för hjälp och stöd kring om jag tänkt rätt kring utrustning och några frågor.

Förutsättningar:
Tvåplans hus där nedervåningen har innerväggar i betong samt att det är betongbjälklag mellan våningsplanen. Wifi (och även mobiltäckning) funkar väldigt dåligt (eller typ inte alls) på bottenplan så har inte haft WiFi aktiverat på routern (det är den som håller på och ger upp) som är placerad vid fiberkonverteraren.

Fiberkonverteraren är som sagt placerad på bottenplan. Det är draget nätverkskabel till delar av huset från rummet där fiberkonverteraren är placerad.

Idag fungerar en ASUS router som kombinerad switch (för TV, HiFi mm) och AP i vardagsrummet på ovanvåningen. Den är dock inte centralt placerad och WiFi täckningen räcker inte till för delar av huset där vore önskvärt. Antal nätverksuttag i routern räcker inte heller till.

Har ingen bra möjlighet att placera en AP i taket på ovanvåningen. Varje våningsplan är ca 80 m2. På bottenplan är det i princip bara ett rum (vid ena hörnet av huset) som har behov av WiFi. Idag funkar det via AP (ASUS routern) på ovanvåningen som är placerad nästan rakt ovanför. Tänker att i ett första skede testa om det fortfarande räcker med en AP på ovanvåningen. Om inte får det kompletteras senare med en till till bottenplan.

ASUS routern är tänkt att skänkas till svärmor som är i behov av en ny router med WiFi.

Tänkt inköpslista och placering:
1st UCG-Ultra. Placeras direkt efter fiberkonverteraren på bottenplan
1st U7 Pro Wall. Placeras centralt på ovanvåningen, högt upp på en vägg. Finns eluttag och nätverskabel på andra sidan väggen i en garderob.
1st USW Flex mini. Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st Poe+ Adapter (30W). Placeras på andra sidan väggen vid U7 Wall Pro
1st USW Lite 8. Placeras i vardagsrummet (behov av 6-7 uttag)

1st USW Lite 16 (Eventuellt). Placering direkt efter UCG för att mata nätverksuttagen i huset

Frågor:
1) Kollade först på U6 In-Wall, men kostnaden är inte så mycket högre för U7 Pro. Någon nackdel med att gå På U7 istället för U6?

2) Tanken är att PoE Adaptern skall mata både U7 Pro Wall och USW Flex mini med ström. Kommer det att funka eller behövs ytterligare en adapter?

3) Har idag en ZYXEL GS1900-24E vid nuvarande router på bottenplan. Skulle det vara någon fördel att byta till en USW Lite 16, och i så fall varför? Och om det är fördelar, någon nackdel att byta ut senare?

1. U7 Pro Wall är specad för längre range och har Wifi 7 som kommer vara nice när det kommer fler enheter till hemmet sen som använder det. Jag hade tagit U7 Pro Wall eller U7 Pro beroende på placering.

2. Vad jag vet kan man inte driva 2st enheter med en POE+ adapter. Men Flex mini så ingår USB-C strömadapter.

3. Det är ju nice att ha allt i samma interface men det behövs såklart inte. Vissa fördelar som typ VLAN och sånt tror jag är nice med Unifi switch. Hur många uttag behöver du egentligen från Fiber/Cloud Gateway Ultra? Räcker det med 1 till vardagsrummet och 1 till AP? Då klarar du ju dig med en switch i vardagsrummet.