Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Dagens gubbgnäll. Soppåsar. Varför är nästan alla som finns att köpa i butik helt värdelösa? Tunna, genomskinliga och går sönder bara man tittar på dem. Var finns det rejäla grejer att köpa?

Lade idag till några soppåsar av märket "Frida" när jag beställde på Wolt Market. Tror banne mig att gladplast/plastfolie är tjockare och hållbarare. Varför får sådan skit ens säljas?

Tacka vet jag polska soppåsar. Urstarka och finns till och svagt parfymerade, med "Dove" lukt. Numera skuttar man med glädje till soprummet, påsen fylld med sopor och sen flera kilo kattsand. Värt ngn krona extra. (köper på Amazon)
Vanliga svenska påsar går sönder när man tittar lite på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Tacka vet jag polska soppåsar. Urstarka och finns till och svagt parfymerade, med "Dove" lukt. Numera skuttar man med glädje till soprummet, påsen fylld med sopor och sen flera kilo kattsand. Värt ngn krona extra. (köper på Amazon)

Länk till proukten på Amazon ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Suck på förbannade spotify.
Betalar Premium för reklamFRITT.
Tro inte fan på att de ändå har reklam i poddar (ja spotifys reklam, inte sponsorsegment)

Permalänk
Medlem

Dubbel-suck ikväll då.
Tänk om man kunde få betalt för alla 40 timmar men jobba som nordea bara 10-13 varje dag... Helt otroligt.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Dubbel-suck ikväll då.
Tänk om man kunde få betalt för alla 40 timmar men jobba som nordea bara 10-13 varje dag... Helt otroligt.

Fortsätt vara deras kund och du är en del av problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Fortsätt vara deras kund och du är en del av problemet...

Tyvärr så är det för min mammas dödsbo räkning jag måste till en fysiskt kontor.

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt litet problem i större sammanhanget, men känns så fruktansvärt onödigt - ska det vara så jäkla svårt att hålla sig till en standard?

Har ett fast nätverksuttag på väggen där jag haft en väggmonterad (router/)accesspunkt som fungerat finemang, nu bytt den till en senare version av samma tillverkare.

Men, varför göra det straight-forward att byta ut och montera en ny, plug & play?

WAN-porten är flyttad från höger sida till vänster.
Den korta hemmagjorda sladden specifikt för syftet når inte och nya sladden måste nu korsa bakom antennerna (har inte plats på andra sidan uttaget).

DC Input är också flyttad från höger sida till vänster.
Samma här, nu måste sladden dras under eller över för att nå till strömuttaget, där allt satt fint kabelhanterat och precis intill kontakten på den tidigare routern.

Hålen för väggmonteringen har inte samma CC som tidigare utan avståndet är kortare, trots att routern är större. Bara att göra nytt/nya hål.

Väggmonteringen har varken samma marginal som den gamla till toppen eller botten av lådan, så om man har något annat under, över eller på annat vis synkat i höjd så matchar det inte längre, blir att göra nya hål på båda sidor.

Yay.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Väldigt litet problem i större sammanhanget, men känns så fruktansvärt onödigt - ska det vara så jäkla svårt att hålla sig till en standard?

Då ska du se ett PLC-märke (automation) på jobbet, det märkets RJ"45":a är typ RJ43 eller nåt sådant, så du måste köpa DERAS snordyra ethernet-kabel för att kunna arbeta med maskinen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Att säga upp en enskild kanal på Tele2 via "din sida" går inte. Att teckna en kanal däremot.
Så jag fick ringa och köa för att säga upp en kanal. Usch så gammalmodigt.

Det är väl inte tillåtet? Måste man inte kunna säga upp lika lätt som man tecknar? Vill minnas att jag läst nåt om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Tack för tipset! Har du något tips på tillverkare/varumärke?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det är väl inte tillåtet? Måste man inte kunna säga upp lika lätt som man tecknar? Vill minnas att jag läst nåt om det.

Det är det inte, och DN åkte på bassning för att du var tvungen att ringa ett nummer som var öppet typ en timme i veckan eller så.
Kan du signa upp på ett "par sekunder" på nätet, så ska du kunna säga upp det lika snabbt på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

När jag ringde och väl fick svar så frågade jag exakt "Är det jag som är blind eller kan man inte säga upp en kanal via "mina sidor"? Nej, du är inte blind , du måste ringa svarade hon.
Nu kan det ju finnas andra sätt, chat email...jag vet inte. Jag känner igen det här sedan Com-Hem tiden. Nå, det har faktiskt fungerat skapligt med Tele2 för övrigt Men just denna grejen är fånig.

Permalänk
Medlem

Är samma med felia, behövde ringa in och säga upp eländet, 40 minuter i telefonkö, men åtminstone gick det välja att bli uppringd där, så slapp sitta och höra på BRÄÄÄP din plats i kön är 119.

Helt vidrigt med alla dessa telefonköer, borde vara 500.- ersättning per påbörjad timme till varje kund som tvingas sitta mer än 5 minuter i telefonkö, kanske då de skulle anställa tillräckligt många telefonister. De enda som tjänar på alla dessa köer är telebolagen. Undrar hur många miljoner timmar per år landets samlade befolkning ägnar i telefonköer.

Allt som hände var att de skickade ut en bekräftelse på uppsagt abonnemang. Dom vill bara göra det så svårt som möjligt för kunderna att säga upp abonnemangen, alltid är det nån som ger upp när de hör "Din köplats är".. 3-ställigt nummer.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr så är det för min mammas dödsbo räkning jag måste till en fysiskt kontor.

Ursäkta, jag beklagar sorgen.

Permalänk
Medlem

Vad håller Spotify på med? Jag har ett familjeabonnemang med min sambo och barnen. Min sambo fick mejl att hon måste registrera vår adress, annars omvandlas hennes abonnemang till reklam.

Problemet är att vår adress inte finns i Spotifys adressregister. Kontaktar supporten. De säger att de får adresserna av Google men att Google gjort förändringar så alla adresser kommer inte med.

Supporten kunde inte ge henne rätt adress så de föreslog att hon skulle välja kommunhuset som adress, men det gick inte för jag hade redan registrerat vår riktiga adress.

Slutade med att hon blev utkickad och jag sa upp abonnemanget. Vi har ändå betalat för Youtube Premium där Youtube Music ingår. Trist att de lägger krokben för sig själva.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Beklagar, begravde morsan förra en vecka sen nu

Men vilken bank är det? Morsan hade Nordea och där sköter jag allt sånt via deras internetbank, dom har en funktion där man bifogar fakturan (ta en bild eller scanna den) så slipper man till kontoret.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men vilken bank är det? Morsan hade Nordea och där sköter jag allt sånt via deras internetbank, dom har en funktion där man bifogar fakturan (ta en bild eller scanna den) så slipper man till kontoret.

Beklagar sorgen. Min mor är frisk men gammal och därför är jag mentalt förberedd på det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Sköter min fars dödsbo via Handelsbanken. Fördel är att dem har ganska många kontor men allt är manuellt och jag måste varje gång ha med samma bevis och skriva manuella listor med vad som ska göras även om dem gör det mitt framför mig, riktigt trött på det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Dagens gubbgnäll. Soppåsar. Varför är nästan alla som finns att köpa i butik helt värdelösa? Tunna, genomskinliga och går sönder bara man tittar på dem. Var finns det rejäla grejer att köpa?

Lade idag till några soppåsar av märket "Frida" när jag beställde på Wolt Market. Tror banne mig att gladplast/plastfolie är tjockare och hållbarare. Varför får sådan skit ens säljas?

De ska ju vara biologiskt nedbrytbara mm... så om det sitter i papperskorgen lite för läge innan det är dags att tömma så går de sönder där de är exponerade för ljus så man får ta en till och stoppa det andra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Är samma med felia, behövde ringa in och säga upp eländet, 40 minuter i telefonkö, men åtminstone gick det välja att bli uppringd där, så slapp sitta och höra på BRÄÄÄP din plats i kön är 119.

Helt vidrigt med alla dessa telefonköer, borde vara 500.- ersättning per påbörjad timme till varje kund som tvingas sitta mer än 5 minuter i telefonkö, kanske då de skulle anställa tillräckligt många telefonister. De enda som tjänar på alla dessa köer är telebolagen. Undrar hur många miljoner timmar per år landets samlade befolkning ägnar i telefonköer.

Allt som hände var att de skickade ut en bekräftelse på uppsagt abonnemang. Dom vill bara göra det så svårt som möjligt för kunderna att säga upp abonnemangen, alltid är det nån som ger upp när de hör "Din köplats är".. 3-ställigt nummer.

Tja, felia... för länge sen när vi hade 2 Mbit/s ADSL så ringde de och undrade om vi ville prova på 8 Mbit/s gratis nån vecka. Det var sambon som svarade och tyckte det lät bra. Visade sig bara bli ca 2.7 Mbit/s så det var ju meningslöst. På nästa faktura tog man betalt för 8 Mbit/s.
Så bad sambon ringa och säga upp det. Då tyckte de på felia att det vara bara den som stod för abonnemanget (= jag) som kunde säga upp det varvid hon kontrade med, men om jag som inte står för abonnemanget kan beställa det så måste jag väl kunna säga upp det oxo?
Vilket de efter lite mer tjat gick med på.

Permalänk
Medlem

Fan vad allt har blivit tråkigt...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hur fort kan man glömma bort ett pantkvitto?
Pantar burkar på vägen in på willys, går lite snabbt igenom å plockar på alla dyrgripar, går till själv-skannautochbetala-kassan, betalar och går. Kommer på pantkvittot vid bilen. suck. visserligen kommer jag handla igen, men ändå lika störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Länk till proukten på Amazon ?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0CCS46KPG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_f...

Borde gå att hitta via namnet. Slutsålda just nu hos den säljaren. Sjukt bra påsar, går inte att jämföra med svenska

Edit: Jag betalade 219kr för 90st. Då ingick ett par skursvampar. Värda varenda krona

adderade priset
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Hur fort kan man glömma bort ett pantkvitto?
Pantar burkar på vägen in på willys, går lite snabbt igenom å plockar på alla dyrgripar, går till själv-skannautochbetala-kassan, betalar och går. Kommer på pantkvittot vid bilen. suck. visserligen kommer jag handla igen, men ändå lika störande.

Du har ändå kvar kvittot, jag glömde mitt i automaten sist jag pantade. Ingen risk att det satt kvar i automaten när jag var färdighandlad heller så blåst på ca 100 kr och fem minuter av mitt liv

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta jag besöker centrala Stockholm men det känns som varje gång jag gör det så pågår det en extremt högljudd propalestinsk demonstration. Det är väldigt jobbigt att att vara i närheten när de skriker i megafoner. Hur kan det vara tillåtet att vara så högljudd under demonstrationerna eller att ens få genomföra så många demonstrationer? De får gå på stora gator och stoppar då trafiken.

Att få genomföra demonstrationer är ett fundament i en demokrati, men det måste väl finnas begränsningar på att de genomförs utan att störa boende och övriga? Det borde räcka med att de håller sig på ett torg och begränsar ljudnivån så att de inte stör någon utanför torget.

(obs - jag vill inte väcka någon debatt om konflikten i sig, bara gubbgnälla över hur störande det är när de är så högljudda, stoppar trafiken och får genomföra så många demonstrationer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0CCS46KPG?ref=ppx_yo2ov_dt_b_f...

Borde gå att hitta via namnet. Slutsålda just nu hos den säljaren. Sjukt bra påsar, går inte att jämföra med svenska

Edit: Jag betalade 219kr för 90st. Då ingick ett par skursvampar. Värda varenda krona

Tack. Alltid skönare med direktlänk då jag ibland sett "fulkopior" av saker på Amazon.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nu måste man helt plötsligt verifiera sitt konto med mobilnummer för att kunna skicka dm (whisper) till folk på Twitch.
Suck. Får väl vara utan den funktionen...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Helveeete vad jag tröttnat på svensktalande människor som använder svengelska uttryck i varje mening. Största boven just nu är "Det mejkar inte sänns!"

Använd hjärnan lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu måste man helt plötsligt verifiera sitt konto med mobilnummer för att kunna skicka dm (whisper) till folk på Twitch.
Suck. Får väl vara utan den funktionen...

Gör som jag, skaffa ett kontantkort, registrera kontantkort (vilket man måste göra).
Skriv in mobilnumret där du ska registrera dig, ta emot sms, skriv in kod, släng kontantkortet…
Efter 1 år kommer kontantkortet automatiskt avregistreras.

Rinse and repeat

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Suck, jag borde sluta köpa (även gratis) spel, för jag spelar nästan aldrig, och har svårt att hitta spel som intresserar mig, har typ 354 spel på bara steam, hälften har jag nog aldrig ens spelat eller minde än en timme. Ändå så sitter jag varje dag och letar efter spel som kan vara roligt at spela..