AMD Ryzen 9 9950X – ett litet prestandalyft för mer pengar

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Sen hoppas man på det bästa, ibland funkar det för vissa men inte för mig förutom i vissa spel om man kör som admin. Funkar det inte kan man testa att starta om proceduren.

Detta är ju dock sjukt att inte amd testat detta mot det STÖRSTA OSet och släpper korrekt bios/chipset drivers för det. Att "fixen" fungerar ibland tyder väl på att amd I vanlig ordning inte lanserar en färdig produkt....

Intel tog ju sakerna i egna händer och gjorde om schedulern om jag inte missminner mig?

Varför gör inte amd det, de hade ju ändå samma problem med 7000 serien...

Kul att du försöker reda ut det, tråkigt att det inte är så smidigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av medbor:

Fan vad jag älskar att du är aktiv i forumet, erkänner att artikeln och produkten innehåller problem, jobbar aktivt för att lösa det och uppdaterar löpande! Mycket kul att se!

Vi kanske kan få en sammanfattning (video?) av dessa erfarenheter och resultatet sen?

Tråkigt att de inte jobbar bättre med prestanda innan släpp, liknande problem har det ju varit förr och med deras grafikkort med… hotpatchade drivrutiner precis vid lansering och annat…

Trots att processen har varit bitvis irriterande så har det varit en ynnest att så många engagerar sig och kommer med feedback, både här och på discord. Det är helt klart att vi har den bästa communityn i hårdvaruvärlden. Dels i engagemang men också i hur mycket kunskap och välvilja som finns.

Kommer sätta mig en stund i studion imorgon och försöka sammanfatta helheten så gott det går.

Skrivet av Tip Top:

Spelar ju inte så stor roll all data är ju data som skall ta med i beräkningen en bench även om det är fel i drivers etc , så skall man ju ha den med i snittet för det är ju det som är verkligheten just nu , så har man kört ett snitt med dessa siffror så tycker jag att det skall inkluderas i resultat som gjort, annas kan man ju vänta och skriva om allt om, 5 mån när det ev funkar om det någonsin kommer göra det , det är denna produkt de släppt med dessa drivers etc så det är det m an får utgå ifrån tycker jag eller ett snitt av alla körningar, Tror AMd har cherry picked som vanligt , men lite väl mycket denna gång bara

Ska vi presentera några siffror med typ ”kör som admin” så kommer det att brytas ut på en separat sida eller ett eget test. På spelsidan och i indexet har allting samma metodik just för att det ska vara jämförbart.

Därför kommer jag inte uppdatera huvudartikeln med datan jag fått från mina övriga experiment under dagen. Inte förrän jag kan uppnå dom siffrorna med ett normalt tillvägagångssätt. Kanske blir det uppslag för ett omtest helt och hållet senare men det återstår att se.

Skrivet av Swedishchef_90:

Detta är ju dock sjukt att inte amd testat detta mot det STÖRSTA OSet och släpper korrekt bios/chipset drivers för det. Att "fixen" fungerar ibland tyder väl på att amd I vanlig ordning inte lanserar en färdig produkt....

Intel tog ju sakerna i egna händer och gjorde om schedulern om jag inte missminner mig?

Varför gör inte amd det, de hade ju ändå samma problem med 7000 serien...

Kul att du försöker reda ut det, tråkigt att det inte är så smidigt

Ja du. Fick PTSD till 7950X3D när mailet damp ned att vi måste hålla på att kolla provisioning settings fungerar som det ska.
Ska bli spännande att se om det är mest AMD eller Microsoft som har gjort fel eller typ båda.

Alltid kul att betatesta åt små tillverkare utan så mycket egna resurser.

Permalänk

Undra hur många som det var som gick på detta? AMD försöker undvika fine wine drivers med stav fel...

Men ändå sorgligt att min nu gamla högt överklockade i7 13700k är snabbare än allt vad Sweclockers har att erbjuda i sina tester av spel (hint vid 6GHz DRR5 7000+ börjar livet)

@Yoshman hur går det med äpplen och M4 40+ i webläsare

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Om man tittar på Techpowerups test så är det anmärkningsvärt liten skillnad när det gäller speltester i 1440p och 4K mot 5900X och 5950X, fortsätter det så här så kan jag lika gärna stanna på AM4 och bara trycka in ett 5080 eller 5090 och vara klar i några år till.

Haha jasså? Ja där ser man! Ja exakt..håller med! Peta in fetare GPU och stanna på AM4

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

90% väntar nog till 9000X3D

Vad tror ni kommer vara bäst för content creators? denna eller intel 15th gen?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det känns konstigt att AMD inte gått ut och gjort ett uttalande gällande prestandan på Zen 5. Det minsta de kan göra är att erkänna att de undersöker saken eller är tystnaden för att Zen 5 verkligen inte kommer bli snabbare än så här?

Varför släppte de då den så tidigt om det nu är det förstnämnda? Marknadsföringsdelen som gjort en tabbe?

Eller känner de att konsumentdelen för stationära inte är så stor del längre att de struntar i det? Men det har jag svårt att förstå.

Om den man hört från annat håll att det är nu är flera utvecklingsteam inom AMD och att det är Zen 2 teamet som gjort Zen 5 inte lyckades helt enkelt så bra som Zen 4 teamet?

Jag förväntade mig inte 25% ökning men man blir ju lite besviken. Zen 4 lyckades så bra för att de ökade strömförbrukningen och frekvensen så där var det enkelt för AMD.

Men jag håller med Yoshman x86 har nått sin ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men jag håller med Yoshman x86 har nått sin ände.

Må så vara, men jag vill köra ett RTX5090 och det finns inte så många andra plattformar att göra det på ...

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5080 TUF OC(450W) || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av depeo:

Beställde en 9950x och 192gb ram nu😀
Ska ju ändå bara köra linux, och servergrejer och det verkar den ju vara utmärkt till.

Det blir nog riktigt bra grejer, kör själv en 7900X med Proxmox och en massa VMs och utdelade SATA och grafikkort til VMs. Sitter t.o.m en 8disk-array på USB.

Hur jävla stabilt som helst, nada problem. Det här verkar vara det AMD är kungar på.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Undra hur många som det var som gick på detta? AMD försöker undvika fine wine drivers med stav fel...

Men ändå sorgligt att min nu gamla högt överklockade i7 13700k är snabbare än allt vad Sweclockers har att erbjuda i sina tester av spel (hint vid 6GHz DRR5 7000+ börjar livet)

@Yoshman hur går det med äpplen och M4 40+ i webläsare

Hur menar du med vad vi har att erbjuda i spel?
Vi kan ju såklart stoppa in en överklockad 14900KS med customloop och 7000+ DDR5, dock är det ganska intetsägande att stoppa in sån data i ett jämförande test. De grejerna kan vi mer avvara för separata artiklar.

Anledningen att vi kör stock och DDR5-6000 är att processorerna jämförs på så lika grund som möjligt för att avgöra eventuella skillnader.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att det är Microsoft som tabbat sig här. Ifall AMD konsekvent hade kunnat återskapa de här problemen internt och dessutom fastställt att det bara var upp till dem själva att fixa det så hade de ju bara fördröjt lanseringen med några veckor till för 9900x och 9950x. Då hade problemet varit ur världen och en lyckad lansering hade varit garanterad.

Nu är väl det istället så att problemen dyker upp först nu när produkterna har skeppats och testas i stor skala ute i "vildmarken". Antagligen konstaterar AMD i det här läget att det är inte så mycket de kan göra utan att det är upp till Microsoft att fixa till så schemaläggaren agerar mer konsekvent i alla aktuella situationer och försöker motivera dem att prioritera att snabbt få till en lösning.

Varför sköt inte AMD på lanseringen mer än två veckor? För att de omöjligt kan veta hur lång tid det tar för Microsoft att fixa problemet. De kunde skjutit på lanseringen i två månader utan att Microsoft blivit färdiga samtidigt som försäljningschefer och återförsäljare är fly förbannande över att produkterna "ligger redo på hyllorna" men får inte börja säljas. Två veckor blev antagligen en kompromiss som alla parter kunde acceptera.

Varför går inte AMD ut och officiellt redogör för vad som hänt? För att de är beroende av Microsofts välvilja för att få det här problemet fixat så snabbt som möjligt. Inte läge att gå ut offentligt och slänga skit på dem då.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Skrivet av Born_HardCORE:

Känns ju som att det är Microsoft som tabbat sig här. Ifall AMD konsekvent hade kunnat återskapa de här problemen internt och dessutom fastställt att det bara var upp till dem själva att fixa det så hade de ju bara fördröjt lanseringen med några veckor till för 9900x och 9950x. Då hade problemet varit ur världen och en lyckad lansering hade varit garanterad.

Nu är väl det istället så att problemen dyker upp först nu när produkterna har skeppats och testas i stor skala ute i "vildmarken". Antagligen konstaterar AMD i det här läget att det är inte så mycket de kan göra utan att det är upp till Microsoft att fixa till så schemaläggaren agerar mer konsekvent i alla aktuella situationer och försöker motivera dem att prioritera att snabbt få till en lösning.

Varför sköt inte AMD på lanseringen mer än två veckor? För att de omöjligt kan veta hur lång tid det tar för Microsoft att fixa problemet. De kunde skjutit på lanseringen i två månader utan att Microsoft blivit färdiga samtidigt som försäljningschefer och återförsäljare är fly förbannande över att produkterna "ligger redo på hyllorna" men får inte börja säljas. Två veckor blev antagligen en kompromiss som alla parter kunde acceptera.

Varför går inte AMD ut och officiellt redogör för vad som hänt? För att de är beroende av Microsofts välvilja för att få det här problemet fixat så snabbt som möjligt. Inte läge att gå ut offentligt och slänga skit på dem då.

Intel löste schdueler felet själva.
Är inte upptill ms egentligen att lösa det?
Om man lanserar en produkt så är en själv som ser till att det fungerar...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sen så får jag också en känsla av att produktcheferna hos AMD måste sitta och koka över faktumet att dessa processorer, som med sina 12 kärnor/24 trådar respektive 16 kärnor/32 kärnor främst är ämnade för produktivitetslaster, bedöms genom vågskålsmätning av hur många FPS de genererar vid 720p- & 1080p-gaming...

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Intel löste schdueler felet själva.
Är inte upptill ms egentligen att lösa det?
Om man lanserar en produkt så är en själv som ser till att det fungerar...

Jo men det säger väl sig självt då att det var hos Intels egna kod som felet låg om de nu kunde fixa det själva. AMD kan ju inte själva gå in i Microsofts egna källkod, koda om schemaläggaren, kompilera om kärnan och släppa ut den som uppdatering via Windows Update...

Visa signatur

Permalänk

Jo men det säger väl sig självt då att det var hos Intels egna kod som felet låg om de nu kunde fixa det själva. AMD kan ju inte själva gå in i Microsofts egna källkod, koda om schemaläggaren, kompilera om kärnan och släppa ut den som uppdatering via Windows Update...

Nej de lånade Windows och ordnade schemaläggningen? Vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD har designat och byggt en processor, är det då inte upp till dom att testa hur den fungerar i windows, ta kontakt med MS om något måste fixas i windows och jobba ihop med MS för att få ordning på det? Man kan inte bara säga att det är microsofts fel.

Annars kan de ju lika gärna slänga på en klisterlapp på alla boxarna "works best in linux" och avsäga sig allt ansvar.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från att Anandtech har koll på vad de skriver om så har du fel. Microsoft har varit högst delaktiga själva.

"Intel Threadripper Thread Director Technology
This new technology is a combined hardware/software solution that Intel has engineered with Microsoft focused on Windows 11. It all boils down to having the right functionality to help the operating system make decisions about where to put threads that require low latency vs threads that require high efficiency but are not time critical.

First you need a software scheduler that knows what it is doing. Intel stated that it has worked extensively with Microsoft to get what they want into Windows 11, and that Microsoft have gone above and beyond what Intel needed. This fundamental change is one reason why Windows 11 exists."
https://www.anandtech.com/show/16881/a-deep-dive-into-intels-...

Skrivet av smd:

AMD har designat och byggt en processor, är det då inte upp till dom att testa hur den fungerar i windows, ta kontakt med MS om något måste fixas i windows och jobba ihop med MS för att få ordning på det? Man kan inte bara säga att det är microsofts fel.

Annars kan de ju lika gärna slänga på en klisterlapp på alla boxarna "works best in linux" och avsäga sig allt ansvar.

Klart att det är upp till AMD att göra "grundjobbet" och se till att de har en relevant kravställning gentemot Microsoft för att produkterna ska fungera som tänkt i Windows. Det såg jag som en självklarhet i sammanhanget. Tror du på allvar att AMD inte har gjort det inför denna viktiga lansering? Varför tror du att det funkar så bra på Linux? Det gör det bara magiskt av sig självt eller, och AMD har inget med det att göra??

Tycker det verkar ganska tydligt från citatet ovan att Microsoft engagemang skiljer sig rätt mycket beroende på vilken tillverkare det handlar om...

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Om vi utgår från att Anandtech har koll på vad de skriver om så har du fel. Microsoft har varit högst delaktiga själva.

This new technology is a combined hardware/software solution that Intel has engineered with Microsoft focused on Windows 11. It all boils down to having the right functionality to help the operating system make decisions about where to put threads that require low latency vs threads that require high efficiency but are not time critical.

First you need a software scheduler that knows what it is doing. Intel stated that it has worked extensively with Microsoft to get what they want into Windows 11, and that Microsoft have gone above and beyond what Intel needed. This fundamental change is one reason why Windows 11 exists."

Klart att det är upp till AMD att göra "grundjobbet" och se till att de har en relevant kravställning gentemot Microsoft för att produkterna ska fungera som tänkt i Windows. Det såg jag som en självklarhet i sammanhanget. Tror du på allvar att AMD inte har gjort det inför denna viktiga lansering? Varför tror du att det funkar så bra på Linux? Det gör det bara magiskt av sig självt eller, och AMD har inget med det att göra??

Tycker det verkar ganska tydligt från citatet ovan att Microsoft engagemang skiljer sig rätt mycket beroende på vilken tillverkare det handlar om...

Om man avkodar den informationen: det Intel fick Microsoft att göra här är att addera ett ramverk till Windows scheduler så att CPU-tillverkarna kan skriva, vad de anser vara optimal, policy kring var en specifik OS-tråd ska placeras.

Motsvarande ramverk fanns redan i Linux, där är genesis mer från Arms big.LITTLE teknik.

I båda fallen krävs att en CPU-specifik drivare, som likt alla HW-drivare måste utvecklas av HW-tillverkaren, ger OSet den information som behövs. Det finns en grundläggande policy, så att det fungerar bättre på Linux kan ha två orsaker. Dels kan det vara så att den grundläggande policyn räcker där för Zen, dels kan det ju vara så att drivern är på plats där (big.LITTLE är över 10 år gammalt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De kunde gott väntat med att lansera tills produkten fungerar som tänkt om det nu var nått de brydde sig om. Om intel enligt det du quota har jobbat väldigt nära MS för att lösa det så tycker man AMD borde legat på lika hårt, finns det något som tyder på att de gjort det eller är det bara upp till MS att gissa hur de ska göra sin scheduler för att hantera AMDs processor korrekt?

Låter mer som intel varit noga med att få det löst för deras E-core/P-core lösning medans AMD inte varit lika aktiva att få deras multi-ccd lösning att fungera. Varför skulle MS prioritera Intel framför AMD? Känns ju mer som att de isåfall skickar signal till folk att linux är en bättre lösning än windows. Låter som konspirations teorier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man avkodar den informationen: det Intel fick Microsoft att göra här är att addera ett ramverk till Windows scheduler så att CPU-tillverkarna kan skriva, vad de anser vara optimal, policy kring var en specifik OS-tråd ska placeras.

Motsvarande ramverk fanns redan i Linux, där är genesis mer från Arms big.LITTLE teknik.

I båda fallen krävs att en CPU-specifik drivare, som likt alla HW-drivare måste utvecklas av HW-tillverkaren, ger OSet den information som behövs. Det finns en grundläggande policy, så att det fungerar bättre på Linux kan ha två orsaker. Dels kan det vara så att den grundläggande policyn räcker där för Zen, dels kan det ju vara så att drivern är på plats där (big.LITTLE är över 10 år gammalt).

Må så vara. Ramverket behöver ju dock inte per automatik vara lika bra som det som implementerats i Linux bara för att det är av samma typ. Det lanserades i samband med Windows 11 som kom nån månad innan Intel Gen 12 (Alder Lake) och har tagits fram tillsammans med Intel så finns väl viss risk för att det mest är anpassat efter Intels lösningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

De kunde gott väntat med att lansera tills produkten fungerar som tänkt om det nu var nått de brydde sig om. Om intel enligt det du quota har jobbat väldigt nära MS för att lösa det så tycker man AMD borde legat på lika hårt, finns det något som tyder på att de gjort det eller är det bara upp till MS att gissa hur de ska göra sin scheduler för att hantera AMDs processor korrekt?

Låter mer som intel varit noga med att få det löst för deras E-core/P-core lösning medans AMD inte varit lika aktiva att få deras multi-ccd lösning att fungera. Varför skulle MS prioritera Intel framför AMD? Känns ju mer som att de isåfall skickar signal till folk att linux är en bättre lösning än windows. Låter som konspirations teorier.

AMDs multi-CCD-lösning är ju knappast ny längre utan den har funnits i flera generationer. Lösningen fungerar utmärkt i Linux, även i den tappning som återfinns i Zen5. Således behöver inte Microsoft "gissa" hur det ska fungera direkt om det nu är där "skon klämmer".

Ska jag verkligen behöva förklara vilka uppenbara skäl Microsoft har att prioritera att tillmötesgå Intels krav och önskemål med tanke på Intels historiska ställning i allmänhet och deras nuvarande ställning på t ex både OEM- och laptop-marknaden i synnerhet? Har inget med konspirationsteorier att göra, snarare sunt förnuft...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMDs multi-CCD-lösning är ju knappast ny längre utan den har funnits i flera generationer. Lösningen fungerar utmärkt i Linux, även i den tappning som återfinns i Zen5. Således behöver inte Microsoft "gissa" hur det ska fungera direkt om det nu är där "skon klämmer".

Ska jag verkligen behöva förklara vilka uppenbara skäl Microsoft har att prioritera att tillmötesgå Intels krav och önskemål med tanke på Intels historiska ställning i allmänhet och deras nuvarande ställning på t ex både OEM- och laptop-marknaden i synnerhet? Har inget med konspirationsteorier att göra, snarare sunt förnuft...

Att intel fulat sig och gett fördelar till oem om de byggde intel datorer istället för att välja amd är alltså orsaken till att microsoft prioriterar intel framför amd fortfarande idag?

Du får gärna förklara, för så vitt jag vet görs det inte idag?
Någon får ringa EU isåfall, det finns pengar att hämta om så är fallet.

AMD verkar ju ha vetat att det är besvär och en uppdatering är på gång, men de verkar först ha gått ut med detta efter den kritik som uppstått efter recensioner. Jag tycker det är lite fult att bara kasta skit på MS i detta fallet.

Nåväl, vi får ju hoppas att denna fix faktiskt löser problemet då det verkar som folk som sitter på äldre multi-ccd zen också kan dra nytta av denna fix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Att intel fulat sig och gett fördelar till oem om de byggde intel datorer istället för att välja amd är alltså orsaken till att microsoft prioriterar intel framför amd fortfarande idag?

Du får gärna förklara, för så vitt jag vet görs det inte idag?
Någon får ringa EU isåfall, det finns pengar att hämta om så är fallet.

AMD verkar ju ha vetat att det är besvär och en uppdatering är på gång, men de verkar först ha gått ut med detta efter den kritik som uppstått efter recensioner. Jag tycker det är lite fult att bara kasta skit på MS i detta fallet.

Nåväl, vi får ju hoppas att denna fix faktiskt löser problemet då det verkar som folk som sitter på äldre multi-ccd zen också kan dra nytta av denna fix.

Var skrev jag att det rörde sig om fulspel från Intel sida?? Jag skrev att det handlade om sunt förnuft så sluta att medvetet misstolka mig annars blir den här diskussionen bara löjlig.

Intel och Microsoft gör oerhört mycket business tillsammans då det säljs enorma mängder OEM-datorer till företag och laptops till alla, som är utrustade med en Intel-processor där Windows är förinstallerat. Betydligt mer än motsvarande mängd AMD-datorer och de är därför betydligt mer beroende av varandra och kommer därför automatiskt att prioritera varandras intressen i en betydligt högre grad.

Jag har jobbat för flera globala koncerner under min karriär (dock inom helt andra branscher) och när det kommer till vilka kunder och/eller samarbetspartners som resurser ska prioriteras till har det aldrig varit några frågetecken. Med vem tjänar vi mest pengar är alltid den ledande frågan. Har väldigt svårt att se att det skulle vara annorlunda här.

Till både Microsofts och AMDs försvar, vill jag dock tillägga, så tror jag ingen av dem riktig kunde förutse hur stor grej det skulle bli av att dessa processorer (ämnade för användare som prioriterar produktivitet) inte riktig når upp till sin fulla potential vid 720p/1080p-gaming i enskilda speltitlar vid lanseringen. Även om det nu skulle vara så att de kände till problemen på förhand. Det är verkligen storm i ett vattenglas, men techtubers behöver sina tittarsiffror så då blir det väl så här...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var skrev jag att det rörde sig om fulspel från Intel sida?? Jag skrev att det handlade om sunt förnuft så sluta att medvetet misstolka mig annars blir den här diskussionen bara löjlig.

Intel och Microsoft gör oerhört mycket business tillsammans då det säljs enorma mängder OEM-datorer till företag och laptops till alla, som är utrustade med en Intel-processor där Windows är förinstallerat. Betydligt mer än motsvarande mängd AMD-datorer och de är därför betydligt mer beroende av varandra och kommer därför automatiskt att prioritera varandras intressen i en betydligt högre grad.

Jag har jobbat för flera globala koncerner under min karriär (dock inom helt andra branscher) och när det kommer till vilka kunder och/eller samarbetspartners som resurser ska prioriteras till har det aldrig varit några frågetecken. Med vem tjänar vi mest pengar är alltid den ledande frågan. Har väldigt svårt att se att det skulle vara annorlunda här.

Till både Microsofts och AMDs försvar, vill jag dock tillägga, så tror jag ingen av dem riktig kunde förutse hur stor grej det skulle bli av att dessa processorer (ämnade för användare som prioriterar produktivitet) inte riktig når upp till sin fulla potential vid 720p/1080p-gaming i enskilda speltitlar vid lanseringen. Även om det nu skulle vara så att de kände till problemen på förhand. Det är verkligen storm i ett vattenglas, men techtubers behöver sina tittarsiffror så då blir det väl så här...

Jag kan nog ha misstolkat dig och gått in i mitt "anti fanboy" läge lite väl hårt utan att läsa utförligt innan. Vill inte ha något vidare kommentars krig så vi kan lägga ner detta

Vi hoppas på en snabb lösning helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Jag kan nog ha misstolkat dig och gått in i mitt "anti fanboy" läge lite väl hårt utan att läsa utförligt innan. Vill inte ha något vidare kommentars krig så vi kan lägga ner detta

Vi hoppas på en snabb lösning helt enkelt.

Ja det gäller att läsa noga.

Låt oss hoppas på det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mjae, håller inte riktigt med: om CPU:n inte når sin fulla potential vid viss typ av spel-last så lär samma beteende kunna dyka upp även i andra sammanhang, och det är ju en ganska påtaglig prestandaförlust i det stora hela. Tycker absolut de förtjänar en del blåslampa under fötterna för detta
(och spel är inte en oviktig marknad för nån av de här kommersiella chippen - speciellt när det är värstingarna som har högst single core boost)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Först och främst pratar du om när Windows 11 skapades och Intel ville ha ett ramverk.

Som vi som äger alder lake vet så fungerade det inte alltid optimalt i början och detta löste Intel själva.
Det är fixen jag pratar om, inte som du länkar till, utvecklingen av Windows 11

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, håller inte riktigt med: om CPU:n inte når sin fulla potential vid viss typ av spel-last så lär samma beteende kunna dyka upp även i andra sammanhang, och det är ju en ganska påtaglig prestandaförlust i det stora hela. Tycker absolut de förtjänar en del blåslampa under fötterna för detta
(och spel är inte en oviktig marknad för nån av de här kommersiella chippen - speciellt när det är värstingarna som har högst single core boost)

Återigen är det dock bara ett relevant problem vid låga upplösningar. Hur många entusiaster kommer verkligen para ihop en CPU för över 8000 med ett grafikkort som klarar max 1080p??

Visa signatur

Permalänk

Microsoft får väl lika mycket betalt från oem oavsett om det är Intel eller amd cpu i datorn?
Gissar att både amd och Intel kommer med samma % förinstallerat Windows som OS på laptop från oem.
Microsoft gör nog ingen business med Intel utan direkt mot oem om något

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Först och främst pratar du om när Windows 11 skapades och Intel ville ha ett ramverk.

Som vi som äger alder lake vet så fungerade det inte alltid optimalt i början och detta löste Intel själva.
Det är fixen jag pratar om, inte som du länkar till, utvecklingen av Windows 11

Vad du egentligen talar om är fortfarande väldigt oklart. Inlägget nedan lämnar ju en del i övrigt att önska och du har fortfarande inte kommit med någon källa på ditt påstående, att Intel skulle ha fixat fel i Windows schemaläggare och inte i sin egen mikrokod för processorn, heller...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft får väl lika mycket betalt från oem oavsett om det är Intel eller amd cpu i datorn?
Gissar att både amd och Intel kommer med samma % förinstallerat Windows som OS på laptop från oem.
Microsoft gör nog ingen business med Intel utan direkt mot oem om något

Men det handlar ju inte om det! Det handlar ju om att leverera en finslipad produkt till slutkund så att de faktiskt vill köpa den, vilket bidrar till försäljningen. Om vi säger (siffrorna tagna ur luften) att 85% av alla datorer som kommer med Windows förinstallerat har en Intel-CPU och 15% har en från AMD. Vilka datorer tror du att OEMerna och laptop-tillverkarna samt Microsoft själva anser vara viktigast att optimera för??

Visa signatur