Uppnår inte den fps som jag ska ha

Permalänk
Medlem

Uppnår inte den fps som jag ska ha

Hej, köpte ett nytt grafikkort för bara några dar sen och plockade bort den gamla grafikkortet och satt in mitt nya Asus GeForce rtx 4070 12 GDDR6X prime OC som jag har köpt. Och köpte även med cx750w psu och kopplade in det med. Starta upp datorn och laddade ner de nya Nvidia filerna och sen gick jag in för att börja spela och se den sjuka fps jag skulle få. Men så var det inte. Hade en hel del fps drops och stuttering och har kollat på youtube videos men absolut inte har hjälpt! Och kan inte hitta felet så vänder mig hit på hopp att jag får något svar och att det löser sig. Specsen kommer nedanför!

- ASUS RTX 4070 12gb GDDR6X Prince OC
- Ryzen 7 5800x 8 Core 16 trådade om jag inte minns fel
- asus tuf gaming PRO B550
- 32 gb ram minne( kom ej ihåg märket)
Corsair cx750w psu

Så detta är min dators spec och hoppas att jag får svar vad mitt fel kan vara för har testat optimera den efter vad andra har gjort med samma grafikkort och funkar inte. Så vad är det problemet?

Permalänk
Medlem

Du stoppade ut ett grafikkort och körde in ett nytt. Var det gamla grafikkortet Nvidia eller AMD?

Du vill oftast avinstallera grafikdrivrutiner innan du stoppar in ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i? Vilket/vilka spel har du testat?

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Vad hade du för grafikort och fps innan och vad får du nu?
Vilket spel är det du spelar?
Kör du med samma settings nu som innan?
Hade du stuttering innan också?

Permalänk
Medlem

Hade ett gigabyte rtx 3060 12gb innan och hade i fortnite 10-100 men konstant drops hela tiden så kunde inte ens köra spelet. Körde med samma Settings och hade stuttering innan med och spelar i upplösning 1920:1080 med en 30 tums stretch skärm

Permalänk
Medlem

Har glömt hur man tar bort gamla Nvidia filer men återställde datorn och installerade allt nytt istället men hjälpte inte ändå så vad kan felet vara. Måste jag köpa en bättre cpu?

Permalänk
Skrivet av Simme05:

Har glömt hur man tar bort gamla Nvidia filer men återställde datorn och installerade allt nytt istället men hjälpte inte ändå så vad kan felet vara. Måste jag köpa en bättre cpu?

Nej det borde du inte behöva... När jag får Stutters så brukar det vara att ram inte har rätt hastighet. Har du expo på?

Har du optimerat inställningarna? Har du vsync på?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Har optimerat så gott jag har kunde och kollat på fler än bara en video på vad folk rekommenderar och testat runt men har inte kunnat hitta rätt och blir ytterst lite bättre men får fortfarande fps drops och stuttering. Har inte vsync på. Och vad menar du med expo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simme05:

Hade ett gigabyte rtx 3060 12gb innan och hade i fortnite 10-100 men konstant drops hela tiden så kunde inte ens köra spelet. Körde med samma Settings och hade stuttering innan med och spelar i upplösning 1920:1080 med en 30 tums stretch skärm

Är Fortnite det enda spelet du har provat? Hur fungerar det i andra spel? Eller har du kört något testprogram där du kan jämföra din dators prestanda med andra, t.ex 3DMark eller liknande?

Är temperaturerna inom rimliga gränser både på CPU och GPU?

Skrivet av Simme05:

Och vad menar du med expo?

XMP eller DOCP brukar det heta på din plattform (i BIOS).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Har inte kollat tempen men kan göra. Har bara fortnite ner laddat då jag återställde datorn. Har inte testat med 3dmark. Jaha okej

Permalänk
Medlem

Du borde ha ok prestanda även med ett 3060, värmeproblem känns troligast tycker jag

Permalänk
Medlem

Så bättre eller mer fläktar då?

Permalänk
Medlem

Ligger runt 50 på gpu i temp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simme05:

Har bara fortnite ner laddat

Är det installerat på en SSD eller HDD?

Skrivet av Simme05:

Ligger runt 50 på gpu i temp

Och CPU?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att det är Fortnite...

Börja kolla temps på allt inte bara gpu (hwmonitor ser det mesta)
Samt kolla belastning på cpu också (aktivitetshanteraren med vyn så du ser alla trådar)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Dum fråga. Men måste frågas. Har du kopplat in monitorn i grafikkortet? Så du inte har kopplat fel så den sitter i moderkortet,

Permalänk

ser ju ut att va i runda slängar nästan dubbel AVG fps i fortnite med ett 4070 kort men 1% low är nästintill samma vilket iaf i mina ögon tyder på att det nog kan vara en del flängande upp å ner i fps med 4070 i just fortnite.

kollar du t.ex RE4, plague tale, F1 22, cyberpunk, eller annat spel från samma test (för att inte blanda drivarversioner m.m vid testet) så skiljer det kanske 10-20fps mellan avg och 1% low i de flesta titlar

så slutsatsen jag drar av det är att det helt enkelt är ett kodproblem i fortnite (UE4... aldrig varit känd för att vara en stabil eller bugfri spelmotor...) troligen inte grafikkortet i sig som är problemet.

men vill du kolla det i fortnite så tror jag afterburner kan visa både AVG fps och 1% low i sitt osd (on screen display) så du kan få en ungefärlig mätning på din egen dator och jämföra med hur du ligger i förhållande till deras test.

ev kan kommer du mäta upp något under iom att de testade med en 7800x3d generellt typ 1-10% bättre prestanda i spel än 5800x3d som i sin tur genrellt minst presterar typ 20-30% bättre än 5800x.

men samtidigt låter det som att du hade ett annat bekymmer redan med ditt gamla kort för så lågt som 10FPS är lågt även för ett 3060 kort och borde iaf stannat på en 50-80fps eller nått som lägst om du kör i "Epic quality" som på testet jag länkat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lagt in de senaste chipsetdrivrutinerna till ditt AMD-system?

Psst: Fortnite är ett UE5 spel, som Epic dessutom brukar uppdatera väldigt snabbt till nyare version.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att visa FPS? Har hänt att div. overlays bla MSI Afterburner leder till liknande problem.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com