AMD Ryzen 9 9950X – ett litet prestandalyft för mer pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Återigen är det dock bara ett relevant problem vid låga upplösningar. Hur många entusiaster kommer verkligen para ihop en CPU för över 8000 med ett grafikkort som klarar max 1080p??

Felet syns tydligt i vissa spel i låga upplösningar. Det betyder ju inte att det bara är där problemet kan uppstå.
Och CPU-kraven ökar över tid - kan bli relevant senare. (etc etc...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Felet syns tydligt i vissa spel i låga upplösningar. Det betyder ju inte att det bara är där problemet kan uppstå.
Och CPU-kraven ökar över tid - kan bli relevant senare. (etc etc...)

Det är fortfarande ett mer eller mindre icke-problem nu vid lanseringen och CPU-kraven kommer inte öka nämnvärt i närtid. På längre sikt så lär väl problemen antagligen vara lösta så jag anser fortfarande att uppståndelsen kring detta är sjukt överdriven.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Vad du egentligen talar om är fortfarande väldigt oklart. Inlägget nedan lämnar ju en del i övrigt att önska och du har fortfarande inte kommit med någon källa på ditt påstående, att Intel skulle ha fixat fel i Windows schemaläggare och inte i sin egen mikrokod för processorn, heller...

Jag har aldrig sagt att de reparerat Windows schemaläggare, enbart att de använde Windows för att åtgärda felet...

Programmet heter Intel thread director och är en mjukvara från intel som kommer med hårdvaran...

De hade mycket uppdateringar för den i början

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Men det handlar ju inte om det! Det handlar ju om att leverera en finslipad produkt till slutkund så att de faktiskt vill köpa den, vilket bidrar till försäljningen. Om vi säger (siffrorna tagna ur luften) att 85% av alla datorer som kommer med Windows förinstallerat har en Intel-CPU och 15% har en från AMD. Vilka datorer tror du att OEMerna och laptop-tillverkarna samt Microsoft själva anser vara viktigast att optimera för??

Den som hjälper till mest antar jag?
Microsoft skulle aldrig optimera mot någon som inte bistår med sin kunskap och Hw acceleration.
Amd/Intel lever i symbios med Microsoft för att sälja oem datorer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Men det handlar ju inte om det! Det handlar ju om att leverera en finslipad produkt till slutkund så att de faktiskt vill köpa den, vilket bidrar till försäljningen. Om vi säger (siffrorna tagna ur luften) att 85% av alla datorer som kommer med Windows förinstallerat har en Intel-CPU och 15% har en från AMD. Vilka datorer tror du att OEMerna och laptop-tillverkarna samt Microsoft själva anser vara viktigast att optimera för??

Särskilt med tanke på laptops där power management är väldigt, väldigt viktigt. Microsoft behöver trots allt till någon nivå konkurrera med Apple, och Linux gör defintivt någon slags framsteg med vad jag kan avgöra i laptops. Det går ju inte att komma undan att Windowslaptops generellt är sämre på allt som gäller prestanda/batteritid än macbooks, så var nog viktigt att se till att alder lake och efterföljare blev implementerade väl för laptops. Vilket de, längs vägen, blev.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tyvärr inga speltester men

Citat:

When taking the geometric mean of 73 benchmarks run for this comparison, upgrading from the Ryzen 9 7950X to 9950X on Ubuntu 24.04 LTS yielded a 14% generational improvement with this set of cross-platform applications/benchmarks while under Windows 11 was a 10% generational improvement. The raw performance of Ubuntu Linux on the AMD Ryzen processors also was greater overall to the extent of the Ryzen 9 7950X to Ubuntu 24.04 LTS nearly matching the Ryzen 9 9950X on Microsoft Windows 11.

https://www.phoronix.com/review/ryzen-9950x-windows11-ubuntu

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har aldrig sagt att de reparerat Windows schemaläggare, enbart att de använde Windows för att åtgärda felet...

Programmet heter Intel thread director och är en mjukvara från intel som kommer med hårdvaran...

De hade mycket uppdateringar för den i början

Varför sitter du och försöker upplysa mig om fakta som jag skrev till dig redan i mitt andra svar??? Trollar du eller är du bara dålig på att argumentera?

"...de använde Windows för att åtgärda felet..." nä de "använde" Microsoft för att åtgärda Windows få att få strategin med P- och E-cores att fungera optimalt. Sluta tramsa och läs artikeln jag länkade istället.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Den som hjälper till mest antar jag?
Microsoft skulle aldrig optimera mot någon som inte bistår med sin kunskap och Hw acceleration.
Amd/Intel lever i symbios med Microsoft för att sälja oem datorer

Gulligt att du tror att det fungerar så men jag kan upplysa dig om att verkligheten inte ser ut så på riktigt stora företag.

"Jag vill att mitt team/min avdelning lägger sina resurser på de projekt vars externa partners är mest tillmötesgående och inte de projekt som ger mig mest cred/belöning internt." sa en projektledare/mellanchef aldrig...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför sitter du och försöker upplysa mig om fakta som jag skrev till dig redan i mitt andra svar??? Trollar du eller är du bara dålig på att argumentera?

"...de använde Windows för att åtgärda felet..." nä de "använde" Microsoft för att åtgärda Windows få att få strategin med P- och E-cores att fungera optimalt. Sluta tramsa och läs artikeln jag länkade istället.

Nej din artikel säger inte det. Din artikel är från 2021-08-19 och beskriver hur Intel och Microsoft jobbade ihop inför lanseringen av W11 och skapade ett ramverk.

Alder lake släpptes 2021-11-04 alltså månader efter din artikel.
Problemet med schedulern löstes under 2022 genom patchning av intel thread director.

Det är fortfarande Intel som sköter om sin egen hård och mjukvara även om dem, precis som Amd kan bolla mot Microsoft/Windows teamet.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Finns ju ett potentiell problem med urvalet där...

Av de 73 saker man testade var 52 % 3D-rendering, 36 % video encoding (totalt 88 %). D.v.s. sådant som idag görs bättre med GPGPU eller dedicerad HW. Och framförallt, det är långt ifrån att på något sätt vara representativt för vad normalanvändaren gör med sin dator..

Vidare har 63 % av det man testade har någon form av AVX-512 optimering.

Phoronix test-suite är fantastiskt enkelt att köra så man kan få väldigt många resultat med liten arbetsinsats. Tror SweC skulle kunna dra nytta av denna för att få lite bättre spridning av icke-speltester.

Vet inte Phoronix själva gör det av misstag eller medveten. Men tyvärr är resultatet ovan rätt vanligt: man testar specifikt sådant som visar på en relevant skilland/fördel för den CPU-modell som är huvudnumret för artikeln. Vilket inte ger det svar många läsare tror de får...

Plockade ut 10 st av testerna som jag vet inte beror speciellt mycket på SIMD optimeringar. I det fallet minskade helt plötslig fördelen för Zen 5 till bara 4 % på Linux.

Så även Phoronix test visar egentligen det vi nu sett. D.v.s. i någon mening ljuger inte AMD om 16 % IPC-ökning då det helt klart finns enstaka fall där IPC ökningen är >16 % så handlar bara om urval. Men över ett mer slumpmässigt urval baserat på ungefär hur ofta applikationer används ligger nog ökningen mer i linje med TechPowerUps icke-speltester: 6-8 % och spel verkar vara <5 %.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Gulligt att du tror att det fungerar så men jag kan upplysa dig om att verkligheten inte ser ut så på riktigt stora företag.

"Jag vill att mitt team/min avdelning lägger sina resurser på de projekt vars externa partners är mest tillmötesgående och inte de projekt som ger mig mest cred/belöning internt." sa en projektledare/mellanchef aldrig...

Microsoft har inte tillgång till Intels egna program så hur skall de lösa problem utan tillgång då de inte är open source?

Att lösa fel som inte sker i symbios kommer inte lösas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej din artikel säger inte det. Din artikel är från 2021-08-19 och beskriver hur Intel och Microsoft jobbade ihop inför lanseringen av W11 och skapade ett ramverk.

Alder lake släpptes 2021-11-04 alltså månader efter din artikel.
Problemet med schedulern löstes under 2022 genom patchning av intel thread director.

Det är fortfarande Intel som sköter om sin egen hård och mjukvara även om dem, precis som Amd kan bolla mot Microsoft/Windows teamet.

Du har uppenbarligen fortfarande inte läst artikeln. Direkt saxat från den "Intel’s Thread Director controller puts an embedded microcontroller inside the processor such that it can monitor what each thread is doing and what it needs out of its performance metrics.". Ifall Intel löste sina problem genom patchning av den så betyder det att problemen du talar om inte var knutna till ett visst OS utan låg i mikrokoden direkt i hårdvaran. Hade AMD haft samma problem som Intel, hade de haft problem med Zen5s prestanda även i Linux vilket inte är fallet. Din teori att AMD skulle ha liknande problem som Intel hade med Alder Lake och att det är upp till dem att "använda Windows för att fixa det" håller inte. Punkt slut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft har inte tillgång till Intels egna program så hur skall de lösa problem utan tillgång då de inte är open source?

Att lösa fel som inte sker i symbios kommer inte lösas.

Microsoft ska inte lösa varken Intels eller AMDs interna kod, de ska bara se till att Windows interagerar korrekt med den efter givna förutsättningar. Varför skulle det överhuvudtaget krävas källkod som är open source menar du? Kravspecifikationer, teknisk dokumentation och testhårdvara skulle inte räcka för Microsoft att göra sin del menar du? Känns som att du griper efter halmstrån nu.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Du har uppenbarligen fortfarande inte läst artikeln. Direkt saxat från den "Intel’s Thread Director controller puts an embedded microcontroller inside the processor such that it can monitor what each thread is doing and what it needs out of its performance metrics.". Ifall Intel löste sina problem genom patchning av den så betyder det att problemen du talar om inte var knutna till ett visst OS utan låg i mikrokoden direkt i hårdvaran. Hade AMD haft samma problem som Intel, hade de haft problem med Zen5s prestanda även i Linux vilket inte är fallet. Din teori att AMD skulle ha liknande problem som Intel hade med Alder Lake och att det är upp till dem att "använda Windows för att fixa det" håller inte. Punkt slut.

Tror du blandar ihop två rätt ortogonala koncept här.

Det som, i nuläget i alla fall, är unikt med Intels Thread Director är att den för statistik på vilken typ av last varje CPU-tråd kör för tillfället. Det är information som normalt inte är tillgänglig och gissar att det inte varit några fel i denna komponent.

Hur man sedan använder denna information är en annan fråga. Helt övertygad om att det är långt ifrån självklart vad som är bästa policy. Är helt uppenbart att Intel fortfarande är i sökläge här då de ändrat sin policy rätt ordentligt flera gånger och en nytt lappkast kommer med Lunar Lake och Arrow Lake (som sinsemellan kanske inte ens köra samma policy).

Det som är nytt i Windows 11 (och som även Linux har stöd för sedan tidigare) är att man faktiskt kan skriva drivers för CPU som i praktiken helt kontrollerar vilken CPU-tråd OSet kommer lägga en viss OS-tråd på.

Grundpolicy är samma för Windows och Linux: i första hand läggs en OS-tråd på en kärna där "andra" SMT-tråd inte används.

En sådan policy är fullt tillräckligt för Ryzen med en CCD och för Core utan E-kärnor. D.v.s. behövs ingen extra driver.

Med två CCD tillkommer två extra dimensioner. Första är att kostnaden att flytta en OS-tråd mellan CCD är betydligt dyrare jämfört med att flytta OS-trådar inom CCD. Andra är att ena CCD har lite bättre prestanda då den har högre peak-effekt.

För Zen 5 mobil-plattformen tillkommer sedan en ännu större asymmetri i att Zen 5C kärnorna är klart lägre klockade och de har betydligt mindre L3$ jämfört med Zen 5 kärnor. Finns egentligen ingen praktisk skillnad där från E-kärnor, utan E-kärnorna är snarare enklare då de saknar SMT.

Kort och gott: AMD är nu rätt mycket där Arm var 2011 och Intel 2021. Och för båda dessa tog det ett gäng år innan det blev bra. I Intels fall är man uppenbarligen inte riktigt framme än. Finns ingen anledning att tro att AMD kommer knäcka detta direkt, utan det kommer vara lite piller ett gäng år framåt.

Av allt att döma finns ändå allt på plats i både Windows 11 och Linux för att göra detta. Båda har väldigt flexibelt ramverk för att en CPU-driver ska kunna styra OS-scheduler på ett sätt som är "optimalt". Sen är det skitsvårt att göra perfekt, vad som är optimalt för t.ex. spel kanske inte alls är optimalt för andra laster. Så detta blir helt klar en avvägning.

Enda fördel Intel har här är att man har betydligt mer detaljerad information om vad varje OS-tråd gör. Men den informationen är mindre viktig för AMD, huvudanledningen för Intel är att identifiera laster med väldigt mycket SIMD-instruktioner och hålla dessa borta från E-kärnorna.

För alla CPU-tillverkare vill man sen dela upp OS-trådar i latenskritiska, "compute bound" samt bakgrundstrådar. Den första vill man lägga på den snabbaste CPU-tråden (så högst klockade kärna och dess andra SMT-tråd ska vara "idle").

Angående Linux: hur är detta inte ett problem även på Linux? Linux är generellt sett snabbare än Windows om man testar en lång rad programvaror. Finns det något som visar att Zen 5 presterar bättre på Linux relativt Zen 4?

Phoronix tester verkar inte visa det, enda orsaken att det kan se ut så är för att de råkat testa med väldigt stor andel AVX-512 optimerade fall. Det finns generellt sett fler sådana på Linux då många HPC bibliotek/ramverk existerar bara på Linux. Men det betyder inte att schemaläggningen är bättre (vilket den är för CPUer med många kärnor, fast det är inte Zen 5 specifikt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

Hmm, visade sig att Zen 5 dual decoder inte används om bara en CPU-tråd är aktiv i en kärna. D.v.s. den fungerar inte som Crestmonts dual decoder (vilket de flesta utgick ifrån när AMD nämnde att Zen 5 har en 2x 4-wide decoder).

"Zen 5’s frontend has a 8-wide decoder, arranged in two 4-wide clusters. It’s AMD’s first clustered decode implementation, and differs from clustered decode in Intel’s E-Cores in that a single thread appears unable to use both decode clusters together."

Så intressant att AMD och Intel båda går till en dual-decoder av samma grundläggande orsak: är ett helvete att bygga en väldigt bred decoder för x86 (i.e. dyrt i effekt och transistorer), men de har rätt olika strategi för hur man bäst utnyttja en dual-decoder, Intel går efter högre single-thread medan AMD går efter högre dual-thread prestanda.

TL;DR är att Zen 5 är fortfarande 4-wide i enkeltrådade fall. Den är 8-wide när SMT används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Microsoft ska inte lösa varken Intels eller AMDs interna kod, de ska bara se till att Windows interagerar korrekt med den efter givna förutsättningar. Varför skulle det överhuvudtaget krävas källkod som är open source menar du? Kravspecifikationer, teknisk dokumentation och testhårdvara skulle inte räcka för Microsoft att göra sin del menar du? Känns som att du griper efter halmstrån nu.

Jag ger upp, du förstår inte att det är thread director som bestämmer vad OSet bör göra. Inte tvärtom.
Intels cpuer gav fel prioteringar i början därav parkerade P Cores.

Intel fungerade inte felfritt i Linux heller, därför de patchat just ITD där också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ger upp, du förstår inte att det är thread director som bestämmer vad OSet bör göra. Inte tvärtom.
Intels cpuer gav fel prioteringar i början därav parkerade P Cores.

Intel fungerade inte felfritt i Linux heller, därför de patchat just ITD där också.

När halmstråna är slut så ger du upp, alltså?

Det är inte Intel Thread Director som bestämmer vad OSet ska göra. Den informerar operativsystemet i realtid om vilka fysiska processtrådar som i varje ögonblick är mest lämpliga för olika typer av laster, lägst latens, mest beräkningskraft, mest energieffektivitet etc. Hur den här informationen sen används är upp till operativssystemets schemaläggare att avgöra. Återigen läs artikeln, allt står där, så slipper du gissa. Det är också anledning till att man fortfarande ser skillnad mellan hur Windows och Linux presterar trots att de utsätts för liknande laster vilket Yoshman är inne på här ovanför.

Du svarade aldrig på hur open source kom in i bilden förresten...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du blandar ihop två rätt ortogonala koncept här.

Det som, i nuläget i alla fall, är unikt med Intels Thread Director är att den för statistik på vilken typ av last varje CPU-tråd kör för tillfället. Det är information som normalt inte är tillgänglig och gissar att det inte varit några fel i denna komponent.

Hur man sedan använder denna information är en annan fråga. Helt övertygad om att det är långt ifrån självklart vad som är bästa policy. Är helt uppenbart att Intel fortfarande är i sökläge här då de ändrat sin policy rätt ordentligt flera gånger och en nytt lappkast kommer med Lunar Lake och Arrow Lake (som sinsemellan kanske inte ens köra samma policy).

Det som är nytt i Windows 11 (och som även Linux har stöd för sedan tidigare) är att man faktiskt kan skriva drivers för CPU som i praktiken helt kontrollerar vilken CPU-tråd OSet kommer lägga en viss OS-tråd på.

Grundpolicy är samma för Windows och Linux: i första hand läggs en OS-tråd på en kärna där "andra" SMT-tråd inte används.

En sådan policy är fullt tillräckligt för Ryzen med en CCD och för Core utan E-kärnor. D.v.s. behövs ingen extra driver.

Med två CCD tillkommer två extra dimensioner. Första är att kostnaden att flytta en OS-tråd mellan CCD är betydligt dyrare jämfört med att flytta OS-trådar inom CCD. Andra är att ena CCD har lite bättre prestanda då den har högre peak-effekt.

För Zen 5 mobil-plattformen tillkommer sedan en ännu större asymmetri i att Zen 5C kärnorna är klart lägre klockade och de har betydligt mindre L3$ jämfört med Zen 5 kärnor. Finns egentligen ingen praktisk skillnad där från E-kärnor, utan E-kärnorna är snarare enklare då de saknar SMT.

Kort och gott: AMD är nu rätt mycket där Arm var 2011 och Intel 2021. Och för båda dessa tog det ett gäng år innan det blev bra. I Intels fall är man uppenbarligen inte riktigt framme än. Finns ingen anledning att tro att AMD kommer knäcka detta direkt, utan det kommer vara lite piller ett gäng år framåt.

Av allt att döma finns ändå allt på plats i både Windows 11 och Linux för att göra detta. Båda har väldigt flexibelt ramverk för att en CPU-driver ska kunna styra OS-scheduler på ett sätt som är "optimalt". Sen är det skitsvårt att göra perfekt, vad som är optimalt för t.ex. spel kanske inte alls är optimalt för andra laster. Så detta blir helt klar en avvägning.

Enda fördel Intel har här är att man har betydligt mer detaljerad information om vad varje OS-tråd gör. Men den informationen är mindre viktig för AMD, huvudanledningen för Intel är att identifiera laster med väldigt mycket SIMD-instruktioner och hålla dessa borta från E-kärnorna.

För alla CPU-tillverkare vill man sen dela upp OS-trådar i latenskritiska, "compute bound" samt bakgrundstrådar. Den första vill man lägga på den snabbaste CPU-tråden (så högst klockade kärna och dess andra SMT-tråd ska vara "idle").

Angående Linux: hur är detta inte ett problem även på Linux? Linux är generellt sett snabbare än Windows om man testar en lång rad programvaror. Finns det något som visar att Zen 5 presterar bättre på Linux relativt Zen 4?

Phoronix tester verkar inte visa det, enda orsaken att det kan se ut så är för att de råkat testa med väldigt stor andel AVX-512 optimerade fall. Det finns generellt sett fler sådana på Linux då många HPC bibliotek/ramverk existerar bara på Linux. Men det betyder inte att schemaläggningen är bättre (vilket den är för CPUer med många kärnor, fast det är inte Zen 5 specifikt).

Jag tror att även om du har skrivit ett långt och insiktsfullt inlägg så har du överkomplicerat frågeställningen som debatterades en hel del.

Intel själva säger att Thread Director gör nytta på Windows 10 men kräver Windows 11 för att nå optimal prestanda.

"Thread director also works with Windows 10 Scheduler, but it is not optimized for it. In summary, for optimal performance for 12th Gen processors, you should go with Windows 11."
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Det betyder alltså att även om Intel Thread Director är Intels teknologi och det sitter i deras produkter så är det inte bara upp till dem att "fixa det" (som vissa hävdat, inte du dock) utan det kräver även insats från tredje part som Intel bara indirekt kunnat påverka.

Jag har från början hävdat att så även kan vara fallet när AMD har SIN lansering av SINA produkter. De finns faktorer kring hur konsekvent de presterar som ligger utanför AMDs kontroll trots det.

Det är inte heller så att allt var frid och fröjd med interaktionen mellan Windows och Intel Thread Director bara för att Windows 11 lanserades. Det fanns fortfarande problem i vissa scenarion för enskilda användare vilket följande är ett exempel på.
"This issue only pertains to hybrid architecture CPUS like Intel 12th gen on Windows 11. I believe this has to do with the thread director that was introduced for Windows 11. This has been an issue before the 22H2 update - when a program is minimized or clicked off of, it would only run on the efficiency cores of my CPU. I could deal with that, although it was a downgrade from Windows 10 where I was able to do something else on that PC without losing performance. However, with this update, the program (HandBrake) now also runs only on E-Cores when the screen is turned off. The CPU affinity is set to all 20 of the threads in my i7-12700H, so this is not an issue. I either have to sacrifice my screen to burn-in or double my video encoding time."
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1027852/w...

Intressant nog så verkar administratörsrättigheter ha avhjälpt problemet:
"I did some more research and found that running the program as administrator actually prevents this behavior. I have no idea why this would fix it, but Handbrake now runs on all 20 threads both when minimized and when the screen is off."

Det låter väldigt bekant...

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Jag tror att även om du har skrivit ett långt och insiktsfullt inlägg så har du överkomplicerat frågeställningen som debatterades en hel del.

Intel själva säger att Thread Director gör nytta på Windows 10 men kräver Windows 11 för att nå optimal prestanda.

"Thread director also works with Windows 10 Scheduler, but it is not optimized for it. In summary, for optimal performance for 12th Gen processors, you should go with Windows 11."
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/0000...

Det betyder alltså att även om Intel Thread Director är Intels teknologi och det sitter i deras produkter så är det inte bara upp till dem att "fixa det" (som vissa hävdat, inte du dock) utan det kräver även insats från tredje part som Intel bara indirekt kunnat påverka.

Jag har från början hävdat att så även kan vara fallet när AMD har SIN lansering av SINA produkter. De finns faktorer kring hur konsekvent de presterar som ligger utanför AMDs kontroll trots det.

Det är inte heller så att allt var frid och fröjd med interaktionen mellan Windows och Intel Thread Director bara för att Windows 11 lanserades. Det fanns fortfarande problem i vissa scenarion för enskilda användare vilket följande är ett exempel på.
"This issue only pertains to hybrid architecture CPUS like Intel 12th gen on Windows 11. I believe this has to do with the thread director that was introduced for Windows 11. This has been an issue before the 22H2 update - when a program is minimized or clicked off of, it would only run on the efficiency cores of my CPU. I could deal with that, although it was a downgrade from Windows 10 where I was able to do something else on that PC without losing performance. However, with this update, the program (HandBrake) now also runs only on E-Cores when the screen is turned off. The CPU affinity is set to all 20 of the threads in my i7-12700H, so this is not an issue. I either have to sacrifice my screen to burn-in or double my video encoding time."
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1027852/w...

Intressant nog så verkar administratörsrättigheter ha avhjälpt problemet:
"I did some more research and found that running the program as administrator actually prevents this behavior. I have no idea why this would fix it, but Handbrake now runs on all 20 threads both when minimized and when the screen is off."

Det låter väldigt bekant...

Problemet du beskriver ovan lär ju vara 100 % upp till Intel att fixa i Windows 11.

Stora skillnaden mellan Windows 10 och Windows 11 för detta är: Windows 11 ger i stort sätt full kontroll för en driver att bestämma var en viss OS-tråd ska köra, Windows 10 ger begränsad sådan möjlighet.

HW-delen av Thread Director ger "bara" väldigt detaljerad information. Den ger samma information oavsett om man kör Windows 10, 11 eller Linux. Vad en driver sedan kan göra med informationen varierar mellan Win10, 11 och Linux.

I Windows 11 och Linux är det i praktiken upp till HW-tillverkaren att endera vara OK med default-policy alt. göra en driver som ändrar detta beteende på "optimalt sätt". Huvudproblemet här är att "optimalt sätt" är långt ifrån entydigt, om Thread Director gör något vettig är det lite enklare att göra detta p.g.a. mer relevant information.

För multi-CCD CPUer är det upp till AMD att ha en driver som gör "rätt sak", det oavsett om det är Windows 11 eller Linux. Och som jag skrev ovan: var finns indikationer på att det i nuläget fungerar bättre under Linux?

Att Phoronix visar större fördel för Zen 5 beror primärt på att de har en långt större andel tester som drar nytta av AVX512, vilket inte visar att schemaläggning fungerar bättre. Ovanpå det vet vi att Linux generellt sett är bättre på att schemalägga på CPUer med många kärnor, det är dock inte Zen 5 specifikt på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom har hittat en bugg i Windows som skadeskjuter amd 9000 serien och ger den sämre performance i spel.

Men ja väljer Amd alla dagar i veckan före intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och som jag skrev ovan: var finns indikationer på att det i nuläget fungerar bättre under Linux?

"Det?"

Samma Phoronix-test som diskuterats hittills?

Citat:

When taking the geometric mean of 73 benchmarks run for this comparison, upgrading from the Ryzen 9 7950X to 9950X on Ubuntu 24.04 LTS yielded a 14% generational improvement with this set of cross-platform applications/benchmarks while under Windows 11 was a 10% generational improvement.

The raw performance of Ubuntu Linux on the AMD Ryzen processors also was greater overall to the extent of the Ryzen 9 7950X to Ubuntu 24.04 LTS nearly matching the Ryzen 9 9950X on Microsoft Windows 11.

Så: Linux är bättre i absoluta tal och Linux hanterar de nya processorerna bättre än Windows 11. På just de tester Phoronix körde förstås. Marginalen tycks... marginell.

Geometriskt medelvärde 73 tester.

Phoronix motivering till urvalet av tester:

Citat:

A variety of 73 different mostly productive workloads were used and relying mostly on tests that offer official binaries for both Windows and Linux systems to rule out compiler differences. Similarly, gaming workloads were not explored in this article due to focusing just on the CPU performance today in wanting to rule out graphics driver / API differences between Windows and Linux for really trying to isolate if AMD Zen 4 vs. Zen 5 is better on Windows or Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

"Det?"

Så: Linux är bättre i absoluta tal och Linux hanterar de nya processorerna bättre än Windows 11. På just de tester Phoronix körde förstås. Marginalen tycks... marginell.

Men urvalet är ju som påpekat av Yoshman väldigt skevt med över 60% av benchmarks som tjänar på AVX-512. Hade de kört samma tester i Windows hade den vinsten också varit mycket större än vad de flesta recensionerna fann; skillnaden är inte främst Linux vs Windows utan AVX-512 vs utan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Dom har hittat en bugg i Windows som skadeskjuter amd 9000 serien och ger den sämre performance i spel.

Vilken bugg? Felet ligger hos amd och deras drivers....
Windows skall inte säga till cpun vilken ccd som skall användas och hur, det bör cpu säga till OS hur den vill prioritera

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAD:

"Det?"

Det har en extrem övervikt program som har någon form av nytta av AVX512. Bara en handfull av programmen som testas saknar AVX2 och/eller AVX512 optimeringar. Inte precis ett representativt genomsnitt av "typiska program" som primärt beror av skalära heltal (medan det som testas här är primärt vektoriserade flyttal).

Skrivet av KAD:

Det vi främst ser från de testerna är att 7950X och 9950X får båda i genomsnitt bättre resultat om man använder Linux. Det är ingen nyhet, man får samma resultat med Intels CPUer med många kärnor.

Skrivet av KAD:

Geometriskt medelvärde 73 tester.

Phoronix motivering till urvalet av tester:

Citat:

A variety of 73 different mostly productive workloads were used and relying mostly on tests that offer official binaries for both Windows and Linux systems to rule out compiler differences. Similarly, gaming workloads were not explored in this article due to focusing just on the CPU performance today in wanting to rule out graphics driver / API differences between Windows and Linux for really trying to isolate if AMD Zen 4 vs. Zen 5 is better on Windows or Linux.

"relying mostly on tests that offer official binaries for both Windows and Linux systems to rule out compiler differences."

Det där är verkligen en WTF! Kör man med officiella binärer kan man direkt utgå från att det i 9 fall av 10 kommer vara skillnader i kompilatorer.

• Default-kompilator för Windows är MSVC++, även om Clang/LLVM börjar bli lite vanligare. GCC har inte direkt Windows-stöd även om det finns sätt att använda den kompilatorn (fast sällan optimalt för Windows).

• Default-kompilator för Linux är GCC, även om Clang/LLVM används i bland.

• Default-kompilator för MacOS är Clang/LLVM, även om GCC används ibland.

Ett typexempel på vad man kan förvänta sig av ovan har vi sett med Geekbench innan version 6. En viktig nyhet i GB6 är att man specifikt undviker ovan genom att köra Clang/LLVM på alla OS då det är enda kompilatorn med officiellt stöd för Windows, Linux och MacOS.

I GB6 presterar Windows, Linux och MacOS väldigt snarlikt på samma system. I tidigare versioner var det inte fallet, både Clang/LLVM och GCC är idag en bättre kompilator jämfört med MSVC++ om man med "bättre" menar "producerar snabbaste binärerna" (finns poänger med MSVC++, bl.a. är de idag ofta snabbast att implementera nya delar av C++ standarden).

Det finns saker som ändå kan skilja mellan Linux och Windows, typiskt till Linux fördel sett till prestanda, även om man använder samma kompilator. Detta då de har olika ABI! T.ex.

Klicka för mer information

Register Usage Windows (Microsoft x64 Calling Convention) • General Purpose Registers Used for Parameters: • The first four integer or pointer arguments are passed in the following registers (in order): • RCX, RDX, R8, R9 • Additional arguments are passed on the stack. • Floating Point Arguments: • The first four floating-point arguments are passed in the following registers (in order): • XMM0, XMM1, XMM2, XMM3 • Additional floating-point arguments are passed on the stack. • Return Values: • Integer and pointer return values are returned in RAX. • Floating-point return values are returned in XMM0. • Caller-Saved (Volatile) Registers: • RAX, RCX, RDX, R8, R9, R10, R11, XMM0-XMM5 • Callee-Saved (Non-Volatile) Registers: • RBX, RBP, RDI, RSI, R12-R15, XMM6-XMM15 Linux (System V AMD64 ABI) • General Purpose Registers Used for Parameters: • The first six integer or pointer arguments are passed in the following registers (in order): • RDI, RSI, RDX, RCX, R8, R9 • Additional arguments are passed on the stack. • Floating Point Arguments: • Floating-point arguments are passed in the following registers (in order): • XMM0, XMM1, XMM2, XMM3, XMM4, XMM5, XMM6, XMM7 • Additional floating-point arguments are passed on the stack. • Return Values: • Integer and pointer return values are returned in RAX. • Floating-point return values are returned in XMM0. • For complex data structures, additional values may be returned in RDX or XMM1. • Caller-Saved (Volatile) Registers: • RAX, RCX, RDX, RSI, RDI, R8, R9, R10, R11, XMM0-XMM7 • Callee-Saved (Non-Volatile) Registers: • RBX, RBP, R12-R15, RSP (stack pointer), XMM8-XMM15

Visa mer
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

tydligen inte bara 9000 serien utan även 7000 serien, kanske tom 5000 serien.
tydligen så måste man ha administrationsrättigheter för att få ytterligare prestanda(kanske inte mycket mer men ändå) enligt vad hardware unbox såg(om jag kommer ihåg rätt)

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ScrewFearMe:

tydligen inte bara 9000 serien utan även 7000 serien, kanske tom 5000 serien.
tydligen så måste man ha administrationsrättigheter för att få ytterligare prestanda(kanske inte mycket mer men ändå) enligt vad hardware unbox såg(om jag kommer ihåg rätt)

Verkar också preliminärt som att det även påverkar Intel, så det verkar vara en allmän prestandapåverkan snarare än något AMD-relaterat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Angående priset så får man väl ändå ta det med en nypa salt, speciellt med tanke på att 7950x vid release va 1000kr dyrare än vad 9950x kostar.

Så lagom till att Intel kommer med deras nya i vinter så kommer nog även priserna gå ner om nu inte intel väljer att ta i med deras pris.

Det enda som betyder nåt är priset nu, inte vad det kostade vid släpp. 7000 serien är mkt billigare än nya 9000 serien till i princip samma prestanda. Så att betala mkt mer är bara dumt.
Än värre att AMD i princip ljög om prestandan tidigare under presentationen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Det enda som betyder nåt är priset nu, inte vad det kostade vid släpp. 7000 serien är mkt billigare än nya 9000 serien till i princip samma prestanda. Så att betala mkt mer är bara dumt.
Än värre att AMD i princip ljög om prestandan tidigare under presentationen.

Okej om det ända som betyder något är priset just nu, så betyder det att allt som har med pris att göra är totalt orelevent i alla recensioner och långsiktigt så är det bara dumt att ha med pris i testet..

Samt ljög? Alla vet att ALLA drar till lite när dom presenterar sina resultat, sen har det juuh visat sig att det delvis är Windows och inte AMD som är problemet då man får i vissa scenarion över 10% ökning bara att att sitta på admin kontot (inte ett konto med admin rättigheter utan det "gömda" riktiga admin kontot.

Samt om nu priset just nu spelar roll så är sweclockers recensioner lite underliga då denna fick högt pris medans 7950x vid lansering va dyrare och inte fick det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Samt om nu priset just nu spelar roll så är sweclockers recensioner lite underliga då denna fick högt pris medans 7950x vid lansering va dyrare och inte fick det.

Fast då fanns inte "7950X som är nästan lika bra" utan "5950X som är en hel del långsammare", därav skillnaden i värdering.

Tycker detta är jättetråkigt eftersom jag har 7950X LoL betalar inte 9000Kr för 5% bättre prestanda som ibland är sämre ...

Med det sagt, jag hoppas fortfarande på 9800X3D/9950X3D och att de skall bli en hit samt att jag fortfarande är nyfiken på X870E moderkorten. Vi får se.

Visa signatur

|| 9950X3D PRO X670-P WIFI Ripjaws M5 Neo RGB 96-6000c30 RTX5090 Gaming OC || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI Trident Z Neo 64-3600c16 Gear.1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 7950X B650 GAMING PLUS WIFI 32-6000c32 RTX5080 TUF OC(450w) || 5800X3D CH VIII Ext. 32-3600c18 RTX3080 Gaming OC || 5900X(B2) B550-F 32-3800c18 RTX3070 FTW Ultra || 3900X CH VIII Hero 32-3000c16 RTX2070 Super || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32-6400 1TB ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av norrby89:

Okej om det ända som betyder något är priset just nu, så betyder det att allt som har med pris att göra är totalt orelevent i alla recensioner och långsiktigt så är det bara dumt att ha med pris i testet..

Samt ljög? Alla vet att ALLA drar till lite när dom presenterar sina resultat, sen har det juuh visat sig att det delvis är Windows och inte AMD som är problemet då man får i vissa scenarion över 10% ökning bara att att sitta på admin kontot (inte ett konto med admin rättigheter utan det "gömda" riktiga admin kontot.

Att priset kommer upp nu beror nog väldigt mycket på att 7950X var en så stor uppgradering över 5950X, i TechPowerUps test av applikationer (som är den klart mest omfattande för Windows) var ökningen där över 33 %. Klart att man kan ta med betalt för 7950X då.

Det stämde rätt OK med de jämförelser AMD själva skickat ut innan, där pratade man om ökningar från 30 % till upp mot 50 % i specifika program. Sure, i överkant men de 33 % som TPU fick i genomsnitt är i alla fall inom intervallet.

AMD hävdade över 50 % bättre prestanda för 9950X mot 14900K i Handbrake, SweClocker uppmätte en skillnad på 1,5 %.

AMD hävdade 16 % IPC-ökning i genomsnitt, vilket då det är samma frekvens är samma som förväntad prestandaökning. Det blev, lite beroende på modell, från 5-8 % i TPU applikationsmätning. Både TPU och HUB (som är de som testar flest spel) fick 2 % ökning i spel, vilket AMD nu säger "det låter rimligt, vi får 5 %".

Så visst cherry-pickar tillverkarna, men det är på en helt verklighetsfrånvänd nivå för Zen 5 och en nivå vi aldrig tidigare sett.

Vilket i grunden känns rätt onödigt: trots den relativt modesta ökningen är ändå Zen 5 i ledningen för om man håller sig till x86!

Även om Lion Cove verkar ha lite högre IPC-ökning har ju Intel problemet (fast det är knappast ett problem om det samtidigt sänker peak-effekt med <=100 W) att peak-frekvensen verkar gå från dagens 6,0-6,2 GHz till 5,7 i Lion Cove -> kan mycket väl bli samma 5-10 % faktiskt ökning där som för Zen 5! Så full möjligt att AMD behåller ledningen även efter oktober.

Visa signatur