Skall jag köpa denna dator för 27 000:-?

Permalänk
Medlem

Skall jag köpa denna dator för 27 000:-?

Det är såhär att jag är en rookie när det kommer till gaming pc. Så jag undrar nu om dessa grejer är värt 27000kr. Det är komplett som bygger den. Tänkte game på en c2 42 tums oled o vill ha bättre upplevelse än mitt ps5.

GeForce RTX 4070 ti SUPER, Ryzen 7 7800X3D, 32GB DDR5, 2TB SSD

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem

Jag hade kört på det här.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/WI0sAa9vva5rkJxAoYFKc1sOUyE/jeffery

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

är det jättemycket mer värt än det jag skickade?

Permalänk
Medlem

hade gärna kört via komplett för jag betalar nämligen via deras flex betalning...

Permalänk
Medlem

Du vet att flex är som en avbetalning, med skillnaden att med flex får du inte behålla det du betalar för efter bindningstiden? Om du vill ha en sån lösning, varför inte bara köpa för avbetalning? Mellanskillnaden i pris mellan flex och avbetalning är nästan obetydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Du vet att flex är som en avbetalning, med skillnaden att med flex får du inte behålla det du betalar för efter bindningstiden? Om du vill ha en sån lösning, varför inte bara köpa för avbetalning? Mellanskillnaden i pris mellan flex och avbetalning är nästan obetydlig.

Kan jag behålla produkten när betalningsplanen är klar?
Självklart! Den är ju din. Vill du inte flexa din produkt fortsätter du månadsbetalningen tills hela restbeloppet är betalt.

Så det är jag som äger produkten?
Ja, du äger produkten. Däremot behöver du behålla och sköta om din pryl för att kunna flexa.

detta är från kompletts faq

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan du betala per månad? Istället för 36 eller 38 månader, kan du exempelvis ta det på 6 eller 12 månader? För det är ju värt att räkna på lite olika lösningar för se vad som är bäst lämpat för dig.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk

Vad har du för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffery:

Självklart! Den är ju din. Vill du inte flexa din produkt fortsätter du månadsbetalningen tills hela restbeloppet är betalt.

Ja, du äger produkten. Däremot behöver du behålla och sköta om din pryl för att kunna flexa.

Jo, men då ska du fortsätta betala i 11 månader till, totalt 35 månader, för att lösa restvärdet.

Permalänk

Kör på den och gör en avbetalning plan genom Inets finans val vet ja

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad dator för halva priset istället för att hålla på med avbetalningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffery:

Komplett flex fungerar lite som leasing. Man måste ändå betala lite extra i slutet. Kolla gärna deras totala pris som står med kreditavtal 35 månader kostnad X summa total X summa och effektiv ränta när du är inne nästa gång. garanterar att du betalar 5-10k extra i slutändan. Med vanlig avbetalning är den summan 0-5000kr beroende på tid och avtal.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Köp en begagnad dator för halva priset istället för att hålla på med avbetalningar.

Känner att jag vill utveckla detta lite så du förstår vikten av ditt val.

Om du inte har råd att köpa datorn direkt så har du definitivt inte råd att köpa den på avbetalning. Anledningen till detta är att du i så fall inte har tillräckligt med sparade pengar i buffert, så att du kan hantera eventuella händelser (som att tappa telefonen eller att datorn går sönder).

När du köper något på avbetalning så minskar du din månadsinkomst. Detta innebär att du kommer ha svårare att spara upp pengar till nästa köp. Resultatet blir att du fortsätter använda avbetalning för dina köp, och i praktiken betalar du mer för allt du köper.

Om du istället sparar ihop pengar inför ditt köp så kommer du efteråt ha lägre utgifter (ingen månadsavgift). Detta gör att du kan spara mer pengar, och när det är dags för nästa köp så har du råd utan lån eller avbetalning.

Det enda jag kan göra är att upplysa dig om detta, i slutändan är det du som bestämmer hur du hanterar din ekonomi. Mina antaganden kan vara helt fel men har svårt att tro att vi diskuterar avbetalning i tråden utan anledning.

Mitt tips till dig är att aldrig köpa nöjessaker med avbetalning - då har du inte råd.

Permalänk
Medlem

Sjukt hur alla börja yappa om delbetalning istället för o svara mer på det som min fråga handlar om. Tack för tipsen men thats not the topic now😂 kammade hem en från webhallen istället 4080 samt ryzen 7 7800 mm. Hoppas på att dem bygger den fint nu bara vet någon här om eb vattenkylare från corsair h150 duger till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffery:

Sjukt hur alla börja yappa om delbetalning istället för o svara mer på det som min fråga handlar om. Tack för tipsen men thats not the topic now😂 kammade hem en från webhallen istället 4080 samt ryzen 7 7800 mm. Hoppas på att dem bygger den fint nu bara vet någon här om eb vattenkylare från corsair h150 duger till processorn?

Hade nog sagt att ingen av dom är något vettigt köp, finns bara två kylare som är värda att köpa just nu.

Thermalright Peerless Assassin
eller om du promt ska ha vatten så är det Arctic Liquid Freezer III som gäller!, bäst presterande slutna kylaren man kan köpa och 9 fall av 10 även den billigaste!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade nog sagt att ingen av dom är något vettigt köp, finns bara två kylare som är värda att köpa just nu.

eller om du promt ska ha vatten så är det Arctic Liquid Freezer III som gäller!, bäst presterande slutna kylaren man kan köpa och 9 fall av 10 även den billigaste!

ingen av dem? vad menar du nu? grafikkortet och cpu? det är väl bra grejer

Permalänk
Medlem

Gällande CPU 7800 x3D. Det är olika CPU med och utan x3D.
https://www.sweclockers.com/test/35999-test-amd-ryzen-7-7800x...

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Lite OT, men Thermalright Phantom Spirit ger marginellt bättre kylprestanda per dB och kostar så nära PA att Peerless Assassin inte är värd att köpa om båda finns hemma.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lite OT, men Thermalright Phantom Spirit ger marginellt bättre kylprestanda per dB och kostar så nära PA att Peerless Assassin inte är värd att köpa om båda finns hemma.

Thermalright Phantom Spirit eller Peerless Assassin är sak samma i nio fall av tio, skillnaden mellan dom är samma som skillnaden är mellan dom olika revisionerna för kylarna. Så oavsätt vilken av dom man väljer så är det ett otroligt bra köp jämfört med alla andra kylare på marknaden.

Visa signatur

here we go!