Någon som vet något om Diab DS90 unixdator?

Permalänk
Medlem

Någon som vet något om Diab DS90 unixdator?

DS90 är en 68k baserad UNIX dator som DIAB (Dataindustrier AB) lanserade 1985. Den första varianten DS90-10 (med 68010 processor) såldes även under namnet Luxor ABC9000.

Man körde en variant av System V kallad Dnix.

Är det någon här som har använt/äger/har ägt/vet något om en sådan?

Jag har just kommit över en DS90-10...

Permalänk
Medlem

Inte något svar på din fråga men lite kuriosa...

Har faktiskt ett DIAB-kort med en 68030 från en röstbrevlådemaskin som suttit hos en större kommun. Många eproms på de andra korten som satt i lådan.

http://www.cpucollection.se/details.php?image_id=917

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Använde kunden systemet fortfarande alltså? Sånt är imponerande.

Permalänk
Medlem

Vet du vad det var för en DIAB maskin? Om den heter DIAB xxxx så är den lite nyare, sent 80-tal. Har läst din tråd sedan tidigare, har du pysslat med maskinen mer sedan dess?

Permalänk
Medlem

cl3mens: ja kunden körde ett medlemsregister på den fram tills för en månad sedan.

bzn: tyvärr har burken gått till historien. Fraktad till Uppsala för att skrotas. Ska kolla om jag har några uppgifter på modell.

Visa signatur
Permalänk

Angående DS90-20 o DS90-30

Sitter en Floppydiskcontroller i DS90-30 som heter FD1797-PL.
Kasnke inte så mycket skriver tom datorn men vet ngn ngt om mdenna krest eller rentav vet hur man kan hitta den i Sverige ??

Permalänk
Medlem

Kolla om en finns här: http://bhiab.se/

Annars finns den på ebay. Den är inte svår att få tag på men vissa vill ha bra betalt.

Permalänk

Jo ibland är den lite väl dyr.
hugo_ludde

Permalänk

Hej!
Känner "bzn" till om den här kretsen mår dåligt ibalnd o ger underliga felmeddelanden?

Permalänk

Fd1793 fanns på BHIAB men det är säkrats med 1797-pl (den som sitter där nu)
hugo_ludde

Permalänk
Medlem

1793 är inte kompatibel bara nästan. 1797 klarar dubbelsidiga disketter men det gör inte 1793 om jag tolkar databladet rätt.

Jag hade en kontroller som hade trasig 1793, den betedde sig konstigt. Nu kommer jag inte exakt ihåg hur.

Permalänk

Hej!
Det stämmer !
FD1797-PL klarar dubbeldensitet o dubbelsidiga disketter. Skönt o höra att 1793 betedde sig konstigt.
Låter hoppfullt då jag minst sagt jobbat hårt för o hitta problemet med floppyn o hantering av den.
Jag har försökt o hitta felet o det verkar som om FD1797-PL inte gör vad den ska längre.
Så en ny sådan måste nog bli det enda just nu.
vh Fr. hugo_ludde

Permalänk
Medlem

Meddela gärna hur det gick!

Permalänk

Japp!
hugo_ludde

Permalänk

Hej!
Gick inte så bra. Det är en diab-hink men ngt har gått snett . vad vet jag inte . Kan inte nå floppy o streamer på rätt sätt. de är vid liv men gör inte vad de ska. Mounta,fsck dd, copy,tar osv.
vh
hugo_ludde

Permalänk

DiabDatorer

Igen...
Både streamer o floppy vill inte vara med när systemet är uppe i fleranvändarmod.
Mer kretsar är inblandade för hantering över bootnivå så ngt med hårdvaran är nog dåligt. Hade problem med att få maskinen att visa prompten en "M68030" som dök upp vid reset.Experimenterade lite häftigt.
En hårddisk, fullhöjdare på 1 Gig o Seagate blev överhettad i en del avkontrollern asom satt i bakplanet o började ryka. Slut med den. Men för ngr:a år sedan lade både floppy o streamer in protest på användning i fleranvändarmode.Som sagts tidigare. Däremot kan floppyn läsa "SYS boot 1.0" (rudimentärt)
Vad som är inbegripet när devicet (dev/mf0) skall läsas vet jag inte. "device offline" o "fatal track error"
kan det stå.Även "Mount error -1" förekommer.
Puhhh .. hugo_ludde

Permalänk

Nätaggregat...
Ett vanligt problem på äldre maskiner.
Kondensatorer läcker o annan elektronik på aggregatets krestkort håller inte den standard som fanns vid aggregates konstruktion.
Inte helt lätt o konstaera men är det större fel märks det om man mäter upp spänningarna vid utströmmen.
Försiktighet krävs.
hj

Permalänk

Ds90

Tja ... En intressant o kompetent unixmaskin...men tyvärr blev för dyr o de gick i graven överkörda av bl.a. PC:n
Har kört både ds90-30 o ds90-20... Om man får tag på en fungerande ds90-40 med flera Motorola processorer i så är det ännu intressantare då de har mer prestanda.
Hj