Får man ha två jobb, och i så fall hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Får man ha två jobb, och i så fall hur fungerar det?

Hallå!

Jag har hamnat i en svacka i livet där jag har insett att jag måste ta mig ann ett till jobb(Primärt ett helgskift) utöver mitt ordinarie 2 skift jag går idag och är lite osäker på om man enligt lag får ha ett till jobb utöver sitt ordinarie. Det jag är mest fundersam över är följande:

*Måste jag berätta för min nuvarande arbetsgivare om det?
*Hur fungerar det med veckovilan, om man jobbar hos en annan arbetsgivare på helger?
*Hur löser man med skatten om man har 2 anställningar så man inte åker på en restskatt?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hallå!

Jag har hamnat i en svacka i livet där jag har insett att jag måste ta mig ann ett till jobb(Primärt ett helgskift) utöver mitt ordinarie 2 skift jag går idag och är lite osäker på om man enligt lag får ha ett till jobb utöver sitt ordinarie. Det jag är mest fundersam över är följande:

*Hur fungerar det med veckovilan, om man jobbar hos en annan arbetsgivare på helger?
*Hur löser man med skatten om man har 2 anställningar så man inte åker på en restskatt?

Skatta extra på ditt extrajobb, snabbt sagt så är det mer skatt på de pengarna eftersom jobbskatteavdrag redan är inräknat i din vanliga lön

Jag skulle prata med nuvarande jobb om det finns risk att de nya passen påverkar din arbetsförmåga

Jag tror inte någon kommer granska eller bry sig om din veckovila, den handlar mest om att man inte ska få kräva att du jobbar för mycket

Permalänk
Medlem

Du får ha hur många anställningar som du vill men du bör inte ha två jobb under samma period (t.dx 07-16) då det kan ses som "bedrägeri". Om det provats via domstol är jag dock osäker på.

Du måste inte men god sed är väl att man gör det. framförallt om du jobbar med något som kräver uppmärksamhet och dygnsvilan kan påverkas.
arbetsgivaren är dock bara ansvarig för den dygns/veckovila som du har rätt till enligt lag för det jobb du utför hos denne.
Om du kan ställas till svars för att du jobbar för mycket bör det finnas domslut kring misstänker jag.

Du får räkna på hur mycket du tror du kommer få i årsinkomst (se skattetabellerna) och så får du tala om för den ena att den ska dra en större summa skatt så du hamnar någorlunda rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skatta extra på ditt extrajobb, snabbt sagt så är det mer skatt på de pengarna eftersom jobbskatteavdrag redan är inräknat i din vanliga lön

Jag skulle prata med nuvarande jobb om det finns risk att de nya passen påverkar din arbetsförmåga

Jag tror inte någon kommer granska eller bry sig om din veckovila, den handlar mest om att man inte ska få kräva att du jobbar för mycket

Håller med i sak och om det mesta du skriver men ang vilan stämmer det inte om du tex jobbar som lastbilschaufför, vilket har mycket regler runt kör- & vilotider.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på detta, så lita inte på vad jag skriver här om det är viktigt, jag tror bara att det är ungefär såhär.

Måste du informera din arbetsgivare - Kanske, för åtminstone på mitt nuvarande arbete finns ett lojalitetskrav att jag inte får ta anställning hos ett konkurrerande företag. Det kan finnas andra sådana restriktioner också, läs igenom ditt anställningsavtal. Är du däremot t.ex sjukhusvaktmästare må-fr 8-17 och fyller upp med att stå i kassan på macken lö-sö 8-17 och sälja biljetter hos biografen vissa kvällar 17.30-21 så tror jag det skulle vara helt ok på alla sätt. Men jag skulle nog ändå kolla med den huvudsakliga arbetsgivaren vad det tror om det hela.

Veckovila - Är det ett chaufförsyrke eller annat där det är lagstadgat att du måste ha x antal timmar vila så kan jag inte tänka mig det vore ok att köra lastbil i hoppande skift 8-17/16-24 för åkeri A och sedan taxi för åkeri B i luckor däremellan.

Restskatt - varför skulle du få det? Kommer iofs upp i högre sammanlagd inkomst så du kan åka på mer skatt, men får givetvis två lönekuvert som borde ge ett märkbart plus oavsett.

Permalänk
Medlem

Du får jobba med hur mycket och ha hur många olika jobb så länge de inte påverkar varandra ELLER konkurrerar.

Konkurrerar är lite speciellt då det finns olika regler för olika branscher. Chaufförer tror jag inte kan fortsätta köra på en annan firma tex. Men jag som elektriker får hjälpa polarna firma på helgen..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om ni jobbar flera skift hos din nuvarande arbetsgivare så låter det som att ni har jobb förlagt större delen utav dygnet, finns det ingen möjlighet att jobba extra där? Övertidstimmar är ju värda mer, än om du jobbar extra för någon annan tänker jag.
Alternativ nr 2, ta ut en f-skatt sedel och börja hyra ut dig själv på nästa ställe. På så sätt så kan du lättare sätta ett pris på din tid istället för att hållas tillbaka utav en kollektivlön och du slipper omfattas utav arbetstidslagen dessutom.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Bränn inte ut dig, det gör garanterat svackan och den ekonomiska situationen värre. Förhoppningsvis vet du var gränsen går och har en plan för att backa i god tid innan du når den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Nästan alla arbetsplatser i Sverige har kollektivavtal och nästan alla kollektivavtal har ett krav om att du ska meddela arbetsgivaren om att du har en bisyssla. Vissa avtal har krav på att arbetsgivaren ska godkänna bisysslan innan du får börja med den.

Så i praktiken är svaret ja, med några få undantag.

Skrivet av Awsmkiid:

Veckovilan räknas per arbetsgivare. Däremot så kan arbetsgivaren kräva att din bisyssla inte skadar din arbetsprestation, så om arbetsgivaren tycker att du gör ett sämre jobb om du arbetar för många timmar så kan de kräva att du ska avsäga dig bisysslan.

Skrivet av Awsmkiid:

Du meddelar den ena arbetsgivaren hur mycket du får i lön från den andra arbetsgivaren, så att de betalar enligt rätt skattetabell.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på gränsen för statlig inkomstskatt (50k-isch), du "maxar" systemet om du ligger precis under/på den nivån. Tjänar du mer så starta företag & behåll pengarna där.

Såklart vissa branscher som är extra känsliga, t.ex. finnans/tech startups. Finns ju folk som går över till en konkurrent & blir stämda like motherfuckers, mest i USA sånt händer MEN du kan hamna i trubbel. Var transparent.

Permalänk

För att dra extra skatt finns normalt två alternativ.

Jämkning via Skatteverket.
Beräkna hur mycket skatt du kommer behöva betalat in och ansök om jämkning hos Skatteverket. Meddela sedan arbetsgivare jämkningen så drar de skatt efter den. Nästa år behöver du göra en ny jämkning hos Skatteverket.

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/jamkn...

Frivillig skatt
Om du vet hur mycket extra skatt som du behöver betala kan du be arbetsgivaren från din lön dra frivillig skatt varje månad.
Normalt drar din huvudarbetsgivare enligt skattetabell och din andra arbetsgivare 30 % skatt enlig regeln om sidoinkomst.

Alternativ tre är att beräkna hur mycket restskatt du kommer att få och lägga undan för att sedan betala in till Skatteverket.

https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/sva...

Permalänk
Medlem

Många kollektivavtal har konkurrensklauser i sig, så att du inte får jobba för någon som kan konkurrera med ditt nuvarande jobb.

Men sen har vi även det där du inte får ha ett jobb som påverkar ditt "ordinarie" jobb. Vi hade en person som jobbade dagtid mån-fre hos mig, sedan helgnätter fredag-söndag, och kom således direkt från nattskift till dagjobbet hos mig.

Först sa hen bara att hen var trött efter helgen, men sedan uppdagades det att hen hade ett nattjobb, vilket ledde till en varning pga att det påverkade arbetet som utfördes hos mig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Du har genom ditt anställningsavtal och eventuellt kollektivavtal en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare och kan vara skyldig att samråda med arbetsgivaren innan du ägnar tid åt en bisyssla. Detta då dina bisysslor kan komma i konflikt med bestämmelserna i kollektivavtal och ditt anställningsavtal.

Både kollektivavtalet och ditt enskilda anställningsavtal innebär en väldigt stark plikt att vara lojal mot arbetsgivaren. Du som arbetstagare är i princip skyldig att sätta arbetsgivarens intressen före dina egna intressen. All form av bisyssla som riskerar arbetsgivarens intressen kan vara problematisk.

Om du tar en anställning som du inte clearat med din ordinarie arbetsgivare så kan det ses som illojalitet, vilket kan du bryter mot LAS (Lagen om anställningsskydd) och kan riskera att bli uppsagd av personliga skäl eller till och med avskedad.

Så länge du är ärlig och kollar med din arbetsgivare innan du tar en extra anställning så bör dock allting vara lugnt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060