Intel släpper Core Ultra 200-familjen 10 oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Många som haft problem har kört med servermoderkort, dvs dyra moderkort, inget är maxat och kylningen är mer eller mindre optimal.

VAd får du den faktan ifrån?
Alla hyllar AMD. men dem har ju sjkukt mkt drivrutinsproblem. Aldrig mer AMD för mig i alla fall.. Skräp...

Permalänk
Medlem

Misslyckat namn, får mig att tänka på mobil-processorer direkt. Antingen det eller något embedded skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Misslyckat namn, får mig att tänka på mobil-processorer direkt. Antingen det eller något embedded skit

Haha håller med, verkligen dåligt namn på dessa.

Får både kolla 2-3gånger innan så man tar rätt om man ska köpa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jodali:

Vilka är ”många”?

Skrivet av gbgjocke:

Alla hyllar AMD. men dem har ju sjkukt mkt drivrutinsproblem. Aldrig mer AMD för mig i alla fall.. Skräp...

50% enligt två företag nämnt denna video (vid 13:29), på W680-moderkort i datacentermiljö.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Om AMD är skräp och Intel är ju skräp nu vad ska man då ha i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

https://wccftech.com/warframe-intel-14th-13th-gen-cpus-respon...

AMD's drivar problem har väl mest varit på gpu sidan. Inte hört om någon som har problem med deras cpus de senaste generationerna iaf.

Permalänk
Medlem

Givetvis beroende på prissättningen i slutändan. Men "i9" verkar ju rätt ointressanta mot "i7".
+100-200 MHz och 4 st (33%) extra antal klena kärnor.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Givetvis beroende på prissättningen i slutändan. Men "i9" verkar ju rätt ointressanta mot "i7".
+100-200 MHz och 4 st (33%) extra antal klena kärnor.

Du köper inte den dyrare för spel pga mer kärnor utan att den har mer cache.

HW Unboxed har nån bra video där dom stänger av kärnor, klockar ner och jämför.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vet ej vad folk pratar om. Har inga som helst stabilitetsproblem eller prestanda, sedan dag 1 med mitt bygge.
Tror folk köper billiga moderkort och Maxar allt, klart skiten går varmt och minnesproblem.
AMD är inte bättre dem. Hade ett Asus moderkort bara minnesproblem. Så hänger mycket på Moderkorts tillverkarens bios inställningar har jag märkt. Intel Forever

Inte ens efter att intel gått ut med information om problemen vill dom mest fanatiska fanboysen ta in informationen.

Permalänk
Medlem

Åsså var vi där igen med namnsättning. När intel väl bestämt sig för att vända uppochner på allt så misslyckas dem.
Antar att i3 blivit 5 och i5 -> 7 respektive i7 -> 9. Ok, låt gå då, men vad hände med i9, eller är det i3 som fått duka under?

Modellnamnet inleds med en 2a. Antar att det står för 2a gen.
Den andra siffran verkar tala om prestanda/kärnor/klockfrekvens, problemet är att den säger inte mycket och rimmar inte med prestandaklass (5, 7, 9). Eventuell avslutande bokstav är samma som tidigare, men det är märkligt att en T-modell kan ha samma prestanda (8) som K-modellen!

Något som inte gör en klok är den sista siffran "5" som alla CPU'er har. Vad är poängen med den?

Varför inte bara säga generation "2" och prestandaklass "9", eventuellt byta ut bokstäverna till en 3e siffra för prestanda/klockfrekvens. 9 285K -> 298. Dem där bokstäverna fanns inte efter gammalt, utan lades till som ett nödvändigt ont för att skohorna in modeller utan att förstöra systemet. Nu hade det varit bra tillfälle att fixa det, men nädå.

Ähh, jag vet inte. Det jag däremot vet är att dem radikala förändringarna och otydligheten i modellnamnet är för att förvirra konsumenterna och sälja mer och dyrare än nödvändigt.

I slutändan får man vad man betalar för. En dyr CPU presterar rimligtvis bättre än en billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Åsså var vi där igen med namnsättning. När intel väl bestämt sig för att vända uppochner på allt så misslyckas dem.
Antar att i3 blivit 5 och i5 -> 7 respektive i7 -> 9. Ok, låt gå då, men vad hände med i9, eller är det i3 som fått duka under?

Den andra siffran verkar tala om prestanda/kärnor/klockfrekvens, problemet är att den säger inte mycket och rimmar inte med prestandaklass (5, 7, 9). Eventuell avslutande bokstav är samma som tidigare, men det är märkligt att en T-modell kan ha samma prestanda (8) som K-modellen!

Något som inte gör en klok är den sista siffran "5" som alla CPU'er har. Vad är poängen med den?

Varför inte bara säga generation "2" och prestandaklass "9", eventuellt byta ut bokstäverna till en 3e siffra för prestanda/klockfrekvens. 9 285K -> 298. Dem där bokstäverna fanns inte efter gammalt, utan lades till som ett nödvändigt ont för att skohorna in modeller utan att förstöra systemet. Nu hade det varit bra tillfälle att fixa det, men nädå.

Ähh, jag vet inte. Det jag däremot vet är att dem radikala förändringarna och otydligheten i modellnamnet är för att förvirra konsumenterna och sälja mer och dyrare än nödvändigt.

I slutändan får man vad man betalar för. En dyr CPU presterar rimligtvis bättre än en billig.

Tänkte just wtf har dom gjort med modellnamnen. 5 245KF låter mer som ett seriellnummer än ett modellnamn

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av n0kturnal:

Tänkte just wtf har dom gjort med modellnamnen. 5 245KF låter mer som ett seriellnummer än ett modellnamn

Alla har ju prefixet "Core Ultra" också, så namnet blir "Core Ultra 5 245KF" vilket ser lite bättre ut i mina ögon.
Om det är en förbättring mot "Core i5 15600KF" vet jag inte, men det ser rimligare ut i helhet än bara med den korta varianten.

Men som vanligt kommer väl alla entusiaster ignorera den första siffran och kalla den 245KF, precis som så många säger 14900K snarare än i9 14900K (för att inte nämna hur få på SweC som skulle skriva Intel Core i9 14900K).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Alla har ju prefixet "Core Ultra" också, så namnet blir "Core Ultra 5 245KF" vilket ser lite bättre ut i mina ögon.
Om det är en förbättring mot "Core i5 15600KF" vet jag inte, men det ser rimligare ut i helhet än bara med den korta varianten.

Men som vanligt kommer väl alla entusiaster ignorera den första siffran och kalla den 245KF, precis som så många säger 14900K snarare än i9 14900K (för att inte nämna hur få på SweC som skulle skriva Intel Core i9 14900K).

Core i5 15600KF låter klart snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det är egentligen inte så komplicerat. Intel har börjat om från 1 istället för att fortsätta till 15, men eftersom detta är den andra serien med den namnsättningen (de har redan bytt på laptop) så blir det här 2.

Resten av modellbeteckningen är samma som tidigare med undantag för att de tagit bort den onödiga nollan som tidigare modeller hade i slutet. Så t.ex. 285K skulle ha varit 15850K om de fortsatt med samma namnsättning som tidigare.

Övriga delar av namnet som Core Ultra 9 är likt tidigare Core i3/i5/i7/i9 mest bara fluff och kan ignoreras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Om AMD är skräp och Intel är ju skräp nu vad ska man då ha i burken?

Man avvaktar med sin 9900K och inväntar antigen X3D från AMD eller att dessa Arrow Lake-CPU'er ska fungera finfint

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Så är alla dessa exakt samma chip med olika binning tro ?

Då det är samma total board power på flera olika Skus inte bara top segmentet som har 125watt eller 65 watt eller 35watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodali:

Vilka är ”många”?

Jag antar att han syftar på Datacenters och Game Server som tillhandahålls där ute.
Som kör med dyra moderkort i serverklassen, utan överklockning (för optimerad stabilitet)

Citat:

The problems extend beyond consumer PCs, affecting data centers utilizing these processors. One data center supplier noted an unusually high level of issues, resulting in elevated support costs and even CPU replacements that have not fully resolved the problems. Furthermore, game servers powered by these CPUs are also experiencing more crashes, raising concerns regarding player frustration.

Därav, många.

Källa

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Jag antar att han syftar på Datacenters och Game Server som tillhandahålls där ute.
Som kör med dyra moderkort i serverklassen, utan överklockning (för optimerad stabilitet)

Därav, många.

Källa

Den kär källan hänvisar bara till level1techs video, det var ju inte direkt som han sa i den videon heller:

https://x.com/tekwendell/status/1814329015773086069?t=YgAEyu6...

Permalänk
Inaktiv

Något som vet hur tillverkningen ser ut? Är det fortfarande tiles som gäller även på Arrow-Lake-S, och vad kommer tiles:en tillverkas på? Intel 4? Intel 20A? TSMC N3?

Permalänk
Skrivet av anon75480:

Något som vet hur tillverkningen ser ut? Är det fortfarande tiles som gäller även på Arrow-Lake-S, och vad kommer tiles:en tillverkas på? Intel 4? Intel 20A? TSMC N3?

Tiles: Ja.
Nod: TSMC N3B

https://hardwaretimes.com/intel-3nm-lunar-lake-arrow-lake-cor...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon75480:

Ser ut att bli 4 st tiles i Arrow Lake. Är 2 st i Lunar Lake, CPU+GPU+NPU på TSMC N3B i ena och I/O+SoC på TSMC 6 nm i andra.

För Arrow Lake verkar CPU- och GPU-tiles använda TSMC N3B, de andra två kanske kör TSMC 6 nm.

Är en avvägning här. Ju mer "monolitisk" en design är, ju mer energieffektiv kommer den vara (allt annat lika).

Ju fler tiles man använder, ju mindre och enklare blir varje del vilket (inom rimliga gränser till dess att paketering blir för komplext) gör det billigare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ingetledigtnamn:

"It’s unclear whether all the Arrow Lake dies will be fabbed by TSMC as well, but that’s what rumors have previously claimed. Word is that only the lower-end Core i5/Core Ultra 5 desktop CPUs will be fabbed on Intel’s 20A node, while the Core Ultra 7/9 and the entire mobility lineup will be fabbed on the TSMC N3B process."

Intel har även haft 20A för Arrow Lake i pressmaterial:

Och därav min fråga. Men då kanske vi få se en CPU-tile på TSMC...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon75480:

"It’s unclear whether all the Arrow Lake dies will be fabbed by TSMC as well, but that’s what rumors have previously claimed. Word is that only the lower-end Core i5/Core Ultra 5 desktop CPUs will be fabbed on Intel’s 20A node, while the Core Ultra 7/9 and the entire mobility lineup will be fabbed on the TSMC N3B process."

Intel har även haft 20A för Arrow Lake i pressmaterial:

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2022/08/Intel-Meteor-Lake-Arrow-Lake-Lunar-Lake_-Hot-Chips-34_35.png

Och därav min fråga. Men då kanske vi få se en CPU-tile på TSMC...

Är väl fortfarande oklart om CPU-tile kommer köra Intel 20A eller TSMC N3B. GPU-tile ska tydligen vara TSMC N3B.

En spekulation kring CPU-tile är att vissa SKUs kommer använda TSMC N3B medan andra kommer använda Intel 20A.

Intel 20A är rätt mycket en piprensare för 18A precis som Intel 4 var för Intel 3. D.v.s. planen för 20A och 4 är att göra relativt små volymer för att sedan gå över till 18A resp. 3.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Permalänk
Medlem

245T 😁

Permalänk
Hedersmedlem

"Tabellen här intill visar TDP, antal kärnor och trådar, basfrekvens, vanlig turbofrekvens, Thermal Velocity Boost-frekvens, Turbo Boost Max Technology 3.0-frekvens samt Turbo Boost Technology 20-frekvens."

Inser att jag har varit borta från scenen några år när jag läser om *räknar* fyra olika sorters turbo utöver basfrekvens.

Permalänk
Medlem

Ja vad sugen man är på att köpa en cpu av dom som sedan går sönder och de vägrar ersätta.. verkligen jättesugen.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

"Tabellen här intill visar TDP, antal kärnor och trådar, basfrekvens, vanlig turbofrekvens, Thermal Velocity Boost-frekvens, Turbo Boost Max Technology 3.0-frekvens samt Turbo Boost Technology 20-frekvens."

Inser att jag har varit borta från scenen några år när jag läser om *räknar* fyra olika sorters turbo utöver basfrekvens.

Man har även flerkärniga CPU:er nuförtiden, man behöver heller inte hålla reda på Northbridge och Southbridge längre. (<- skojar lite)

OnT: Blir spännande att se nivån på prestanda och vad tiden lider se om de är fria från buggar/problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Därav, många.

Källa

Till att börja med, ja, det finns problem med Intel gen 13 och 14. Det har Intel själva (tillslut) verifierat.

Denna källa som likt de flesta ”källor” jag har sett runt just datacenter/gameservers har sitt ursprung i en level1techs video. Jag hade önskat flera källor så att man kunde få en vettigare bild av situationen, källor som bygger mer på ren fakta och inte en blandning av fakta och antaganden av en lirare som samtidigt eftersträvar views på YT.

Jag tycker det är bra att han belyser problemen och faktiskt gräver i det, men sen blir det lite för mycket antaganden, och dessa antaganden blir sedan en sanning i en del individers ögon som i sin tur hamrar in denna sanning närhelst är möjligt på forum etc. På samma sätt som man skulle driva en framgångsrik desinformationskampanj, finns alldeles för många nyttiga idioter att tillgå på nätet. Jag ser inte Intel strulet som en desinformationskampanj, problem finns, verifierat av Intel själva (i senaste laget) men mekaniken blir densamma och det blev ett h-lvete att försöka hitta relevant information som hjälpte mig.

Sen W680 (workstation kort), som är överklockningsbar, det ser ut som att efterföljaren W880 inte kommer vara överklockningsbar… varför då kan man undra…😏 level1techs ANTAR att gamingföretagen kör med konservativa settings på sina W680. Spelar egentligen inte så stor roll nu då vi vet att grundproblemet ligger hos Intel CPU:erna.

Hoppas att Intel har ordning på nästa generation, ska bli intressant att se vad den har att bjuda på. Räknar inte med något fantastiskt uppsving men nyfiken på hur mycket dom kommer att dra😏

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur de kommer prestera. Läckorna går från "meh" till 25% bättre enkeltrådad prestanda. För egen del lär det inte bli någon uppgradering förrän tidigast nästa generation, men vore kul om de får lite fart på utvecklingen med en ny arkitektur.