Max internminne som är användningsbart?

Permalänk
Medlem

Max internminne som är användningsbart?

Jag har en äldre PC (HP) som har 16Gb max som internminne. Idag har jag 4Gb i den. Jag kör XP o W7 (32-bits) på den. Man kan gå upp till W11 på den om man "lurar" W11-installationen. Det har jag gjort o det funkar ok. Om man nu vill köra W11 (mest för att det hela tiden påpekas att mina OS är för gamla) så undrar jag om internminnets storlek. Jag tror att 4Gb är snålt med minne för W11. Man kan ju uppgradera till 8 Gb eller 16 Gb. Det är ju inga större pengar inblandade för dessa. Kan en PC eller processor eller vad det nu är alltid utnyttja mer internminne? Kan den "storkna" av för mycket? Jag spelar inte eller så utan detta är en mer generell fråga, Är mer Gb alltid bäst? Är mer Gb alltid möjligt att utnyttja för PC:n (upp till PC:ns maxnivå, i mitt fall 16GB)

Permalänk
Medlem

vad är det för processor i den?
I de allra flesta fall kan de utan problem hantera 16GB om du "lurar" installationen av W11

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Mer minne är i stort sett alltid bättre, även om programmen du använder inte utnyttjar allt minne så använder Windows oanvänt minne för att spara saker som kanske behövs igen senare för att göra datorn mer responsiv. 16GB är i dagsläget i stort sett minimumnivån, så det finns ingen nackdel med att uppgradera till det förutom att det kostar pengar.

Detta förutsätter förstås att du använder ett 64-bit OS, annars blir du begränsad till just 4GB, men Windows 11 finns ju bara som 64-bit.

Permalänk
Medlem

Så länge hårdvaran stödjer det så kan man i princip sätta i hur mycket minne som helst utan att det blir något problem.
I vissa fall (knappast relevant för dig) så har man ingen nytta av massa extra minne, men det skadar i princip aldrig.

För en så pass gammal dator som du har så är det antagligen DDR2 eller DDR3 minnen som gäller, och de säljs i stort sett inte nya längre, utan då får du antagligen ge dig ut på begagnat marknaden och leta.

Är det en sk "märkesdator" du har (vilket det antagligen är om det är en HP) så finns risken att den är väldigt kinkig med vilka minnen du stoppar i. Troligen inte något större problem, men ha det i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem

Om din hårdvara kan få ett 64-bitars OS att fungera så kan du även nyttja mer än 3.75 GB minne. Nackdelen för riktigt små maskiner är att varje heltalsvariabel tar 64 bitar istället för 32 bitar, vilket kanske inte är särskilt önskvärt i t.ex. en CD-spelare eller TV-box. Men att maskinen skulle "storkna" är inte möjligt, sådana tendenser beror i så fall på för lite minne (eller dåligt nyttjande, cache trashing eller minnesläckor).

Här är några begrepp som kommer från Linux-världen, motsvarande finns i moderna Windows-system. Mer minne är alltid bra, operativsystemen använder outnyttjat (överblivet) minne till diverse cachinguppgifter när du använder datorn.
* Filer du använt tidigare ligger kvar i "buffer cachen" även efter förändringarna skrivits till disken.
* Filuppgifter (inode) och metadata (storlek, rättigheter) sparas för återutnyttjande.
* Filkatalogsuppgifter (så att du hittar filerna i tidigare använda kataloger snabbare, benämns "dentries" (directory entries)).
Alla dessa uppgifter ligger kvar tills de ersätts av nyare krav och under tiden bidrar de till en mycket snabbare upplevelse.
Du märker det tydligt om du jämför tiden att titta en stor katalog två gånger, den andra körningen går mycket fortare.

Skillnaden mellan 8 och 16 GB: Det beror på hur länge du har datorn påslagen och hur omfattande dina körningar är. Du kanske bara kör webläsaren en timma, med några få flikar. Eller så har du 50 flikar som du inte hunnit med och samtidigt kommer någon och vill se alla bilderna från sommarens släktträffar när du kommer på att du måste söka igenom hela maskinen flera gånger efter den där anteckningen du inte hann spara på rätt ställe igår..

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Nu ska jag se om jag kan få tag på mer minne!