Permalänk

EXPO eller XMP-minnen vilken?

Olika minnen har antingen EXPO eller XMP. Första är AMD's överklockningsstandard sista är Intels. Spelar det någon roll vilken man köper till båda systemen? Varför är det så här? Det blir bara rörigt!

Permalänk
Medlem

XMP är väl intel trademark. AMD får inte använda det namnet så dom har EXPO.
Det viktiga är att minnena är med på moderkortets QVL-lista.

Permalänk
Medlem

EXPO ska även ha bättre spänningsreglering har jag hört. Så kör du AMD, köp EXPO. Båda funkar dock, XMP brukar heta DOCP på AMD-plattformen.

Permalänk
Skrivet av Myllerman:

XMP är väl intel trademark. AMD får inte använda det namnet så dom har EXPO.
Det viktiga är att minnena är med på moderkortets QVL-lista.

Skrivet av dlq84:

EXPO ska även ha bättre spänningsreglering har jag hört. Så kör du AMD, köp EXPO. Båda funkar dock, XMP brukar heta DOCP på AMD-plattformen.

Är det så viktigt att det finns på en QVL-lista? Sådant var inte så viktigt förr. Är minnen så kändligt idag?

Känns som EXPO inte ger så mycket kvalitet än vanliga minnen utan EXPO i namnet eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det så viktigt att det finns på en QVL-lista? Sådant var inte så viktigt förr. Är minnen så kändligt idag?

Känns som EXPO inte ger så mycket kvalitet än vanliga minnen utan EXPO i namnet eller har jag fel?

Det funkar väl oftast ändå men själv skulle jag inte chansa. Läser lite då och då om folk som fått problem med minnen som inte varit på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

XMP/EXPO tycker jag gör saken mindre rörig ändå. Jag byggde en dator till farsan i helgen och valde minnen aningen överklockade jämfört med standard Ryzen-hastighet. Valde minnen som fanns på QVL och med bara ett musklick i BIOS så hade vi 6000MHz CL30 DDR5. Utan EXPO hade jag fått ställa in allt manuellt för att överklocka.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fördelen när dom är på QVL är att det är större sannolikhet att dom fungerar med EXPO än ett par minnen som inte står med på QVL. Sen är väl nackdelen att alla minnen och olika konfigurationer inte går att testa så även om "ett par" inte finns med på listan så kan dom ha lika hög sannolikhet att fungera som "ett annat par" som finns med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Upplever att det faktiskt blivit känsligare över tid, det finns väl mindre och mindre marginaler, särskilt vad gäller mer "extrema" konfigurationer då.

Men håller med; man går från "det är rätt spec, så det borde fungera" till "tillverkaren säger att de har testat att just detta fungerar".

Såvida man håller sig till att skaffa något som faktiskt är kompatibelt på pappret blir det ju i de flesta fall ingen skillnad, men om man har otur och hittar en kombination som trots allt inte fungerar så känns det ju rätt drygt.

Sedan om man inte vet vad det är man borde köpa öht så kan det ju vara ett sätt att inte behöva tänka på det alls, antar jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har nu aldrig tittat i QVL-listor. Sist jag gjorde det för många år sen så tyckte jag det var bara bökigt att leta fram bland hundratals RAM-märken där majoriteten var helt obskyra märken som man aldrig hört talas om. Säkert beror det på att jag inte visste vad man sökte efter. Jag har tänkt så som så att är det stora märken som Corsair, Crucial, Kingston osv. så är sannolikheten större att de fungerar än inte. Betyder det att jag bara har haft tur?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har nu aldrig tittat i QVL-listor. Sist jag gjorde det för många år sen så tyckte jag det var bara bökigt att leta fram bland hundratals RAM-märken där majoriteten var helt obskyra märken som man aldrig hört talas om. Säkert beror det på att jag inte visste vad man sökte efter. Jag har tänkt så som så att är det stora märken som Corsair, Crucial, Kingston osv. så är sannolikheten större att de fungerar än inte. Betyder det att jag bara har haft tur?

Man kan göra tvärt om också. Letar upp några minnen i butik som verkar bra och sen kollar man om tillverkarens ArtNr är med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag kollar aldrig heller i QVL. Har inte haft problem med inkompatibla minnen varken i egna maskiner, maskiner jag har byggt ihop till andra eller med komponentförslag för datorbyggen man har gett till andra.

QVL är ju inte heller 100%ig garanti för att det alltid ska funka till 100%. Minneskontrollern sitter i cpu och man kan ha otur i kisellotteriet och man kan också sitta på en dålig BIOS version.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag kollar aldrig heller i QVL. Har inte haft problem med inkompatibla minnen varken i egna maskiner, maskiner jag har byggt ihop till andra eller med komponentförslag för datorbyggen man har gett till andra.

QVL är ju inte heller 100%ig garanti för att det alltid ska funka till 100%. Minneskontrollern sitter i cpu och man kan ha otur i kisellotteriet och man kan också sitta på en dålig BIOS version.

Ja mina minnen var på QVL men Gigabyte lyckades inte fixa XMP för högre hastigheter fören 2 bios versioner senare (köpte nysläppt moderkort).

Vad jag sett på QVL så brukar dom flesta populära minnen finnas med om det inte är extrem oc varianter. Så köper man dom vanliga märkena är dom förmodligen på listan redan.