Köpråd färdigbyggd dator för gaming

Permalänk

Köpråd färdigbyggd dator för gaming

Hej!

Jag har gått i tankarna på att köpa en ny dator då min nuvarande kan vara 8+ gammal?
Spelat mest spel som WoW classic och har inte varit direkt krävande så klarat mig bra.
Men köpte BG3 och Elden ring och det är knappt att datorn orkar längre. Med tanke på att Path of exile 2 och många mer spännande spel är på gång vill jag passa på och unna mig något najs!

Jag har kikat på denna hemsida dessa två alternativ nedan och undrar om det är bra!
Behöver inte ha allt i max kvalite och extremt hög fps, ba det är okej och håller ett tag.

https://www.billigteknik.se/speldator/39451-hp-victus-15l-tg0...

Samt

https://www.billigteknik.se/speldator/39449-hp-omen-25l-gt14-...

Ser ni några varningstecken direkt?
Alternativt om jag ska bygga en egen för samma pengar men det har jag aldrig gjort förut.

Tack på förhand!

Mvh S

Rubrik justerad enligt §3.1. // MOD
Permalänk
Medlem

Jag hade gått på att bygga en egen då HP-datorer inte är kända för att vara lätta att byta ut delar.

Har du någon budget att förhålla dig till och kan du tänka dig att bygga den själv?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant känns det som att de datorerna du länkade är rätt högt prissatta för vad de innehåller och dessutom är demo-produkter.

Bättre förslag följer säkerligen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tänker att jag ska hålla mig till 14-15k som max.
Hade helst inte velat bygga den själv men om det var ett mycket bättre alternativ hade jag försökt.

Är det nödvändigt att byta ut delar på dessa två? (kan man inte bara köra med det man har väldigt länge?)
Ursäkta om det är dumma frågor, im a noob.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Spontant känns det som att de datorerna du länkade är rätt högt prissatta för vad de innehåller och dessutom är demo-produkter.

Bättre förslag följer säkerligen.

Tack! Då kollar jag vidare

Permalänk
Medlem

Kolla in Proshop om du inte vill bygga själv, har några okej burkar.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1546002/classic123

Vissa delar är inte lager just nu men något sånt här hade kanske funkat?

Permalänk
Medlem

Notera att det är ett MATX-moderkort i ett ATX-chassi.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classic123:

Hej!

Jag har gått i tankarna på att köpa en ny dator då min nuvarande kan vara 8+ gammal?
Spelat mest spel som WoW classic och har inte varit direkt krävande så klarat mig bra.
Men köpte BG3 och Elden ring och det är knappt att datorn orkar längre. Med tanke på att Path of exile 2 och många mer spännande spel är på gång vill jag passa på och unna mig något najs!

Jag har kikat på denna hemsida dessa två alternativ nedan och undrar om det är bra!
Behöver inte ha allt i max kvalite och extremt hög fps, ba det är okej och håller ett tag.

https://www.billigteknik.se/speldator/39451-hp-victus-15l-tg0...

Samt

https://www.billigteknik.se/speldator/39449-hp-omen-25l-gt14-...

Ser ni några varningstecken direkt?
Alternativt om jag ska bygga en egen för samma pengar men det har jag aldrig gjort förut.

Tack på förhand!

Mvh S

Den här datorn hos Proshop kostar mindre än de två demodatorerna du länkar till, om man bortser från Windowslicensen.
Utan att du gör några ändringar kostar den 13399 kronor.
Du får bättre CPU, mer internminne och större disk plus 3 års garanti på datorn, färdigbygg inklusive fraktkostnad. Det är en standardlösning vilket innebär att du kan byta delar om du vill utan att ta hänsyn till en märkesdators eventuella begränsningar. Du behöver köpa en licens för Windows.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Wildfi...

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Den här datorn hos Proshop kostar mindre än de två demodatorerna du länkar till, om man bortser från Windowslicensen.
Utan att du gör några ändringar kostar den 13399 kronor.
Du får bättre CPU, mer internminne och större disk plus 3 års garanti på datorn, färdigbygg inklusive fraktkostnad. Det är en standardlösning vilket innebär att du kan byta delar om du vill utan att ta hänsyn till en märkesdators eventuella begränsningar. Du behöver köpa en licens för Windows.

https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Wildfi...

Tack!

Tar en titt
De verkar finnas bra grejer på proshop.

Läst lite här och folk säger att man inte behöver köpa windows licens? (förstår inte hur man gör det utan operativsystem annars?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classic123:

Tack!

Tar en titt

Läst lite här och folk säger att man inte behöver köpa windows licens? (förstår inte hur man gör det utan operativsystem annars?)

du kan köpa en nyckel olagligt men som fungerar att aktivera, så det beror på samvetet alltså siter som säljer MAK nycklar multi activation keys, inte en Retail nyckel som du får via inet osv.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classic123:

Tack!

Tar en titt

Köper du ingen licens kommer du inte att kunna göra alla anpassningar i Windows. Du kommer också att bli ständigt påmind om att Windows inte är aktiverat. Själv ser jag det som något jobbigt och köper således licens när så behövs.

När du kikar på Dutzo-datorerna hos Proshop, se till att byta SSDn, den förvalda Blue SN580, till den bättre modellen, Black SN770. Av någon anledning blir priset 59 kronor lägre med den bättre varianten.

Du kan också köpa licens för Windows samtidigt med datorn, om du köper från Proshop. De tar 799 kronor för den.

Alternativet är att köpa från någon sida som säljer licenser för småpengar. Försäljningen sker i en gråzon mellan lagligt och olagligt. De som säljer sådana licenser får den vanligtvis från multilicenser som företag köper eller från företag som köper in ett gäng datorer med Windows förinstallerat och kör över dessa med en multilicens istället. Företag har sina egna installationer där de begränsar de anställdas möjligheter att använda datorerna just för att minimera risken för att få in allsköns ohyra.

Jag kan föreslå två företag som jag vet fungerar med supporten. Det ena huserar in Danmark och det andra i Kanada. Båda skickar licensnyckel inom några minuter från det man betalat och det dimper ner i e-postens inkorg.

Danmark, enligt företagsprofilen:

https://instantcdkey.com/en/3-microsoft-windows-

Kanada enligt företagsprofilen:

https://www.premiumcdkeys.com/pages/software

Permalänk

Köper du ingen licens kommer du inte att kunna göra alla anpassningar i Windows. Du kommer också att bli ständigt påmind om att Windows inte är aktiverat. Själv ser jag det som något jobbigt och köper således licens när så behövs.

När du kikar på Dutzo-datorerna hos Proshop, se till att byta SSDn, den förvalda Blue SN580, till den bättre modellen, Black SN770. Av någon anledning blir priset 59 kronor lägre med den bättre varianten.

Du kan också köpa licens för Windows samtidigt med datorn, om du köper från Proshop. De tar 799 kronor för den.

Alternativet är att köpa från någon sida som säljer licenser för småpengar. Försäljningen sker i en gråzon mellan lagligt och olagligt. De som säljer sådana licenser får den vanligtvis från multilicenser som företag köper eller från företag som köper in ett gäng datorer med Windows förinstallerat och kör över dessa med en multilicens istället. Företag har sina egna installationer där de begränsar de anställdas möjligheter att använda datorerna just för att minimera risken för att få in allsköns ohyra.

Jag kan föreslå två företag som jag vet fungerar med supporten. Det ena huserar in Danmark och det andra i Kanada. Båda skickar licensnyckel inom några minuter från det man betalat och det dimper ner i e-postens inkorg.

Danmark, enligt företagsprofilen:

https://instantcdkey.com/en/3-microsoft-windows-

Kanada enligt företagsprofilen:

https://www.premiumcdkeys.com/pages/software

Grymt!

Tack för förklaringen

Jag är närmare redo att lägga en beställning på denna nedan.
ASUS GeForce RTX 4070 DUAL EVO OC - 12GB GDDR6X RAM
ASUS PRIME A620M-K Moderkort
AMD Ryzen 5 7600X CPU - 6 kärnor
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Corsair Vengeance DDR5-6000 - 32GB
WD Black SN770 SSD - 1TB
DUTZO C731 Mesh TG ARGB
Corsair CX650 Strömförsörjning - 650 Watt
DUTZO Fushi Gaming Mousepad

Ändrat på grafikkortet från ASUS GeForce RTX 4060 Ti DUAL OC - 8GB GDDR6 RAM - Grafikkort till ASUS GeForce RTX 4070 DUAL EVO OC - 12GB GDDR6X RAM

Detta kostade då 1684kr men jag i ramen av min budget. (uppe i 15k)
Är detta något som är bra/okej/dåligt? (tänkar att 12gb GPU borde vara bättre och hålla standarden av spel längre fram)

Jag har också som alternativ att ändra CPU till något med fler kärnor/trådar. Kan tänka mig att göra detta om det är en no-brainer.

AMD Ryzen 7 7700X CPU - 8 kärnor - 4.5 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare) För cirka 1000kr mera.

Alternativt

AMD Ryzen 7 7800X3D CPU - 8 kärnor - 4.2 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare) för 2000kr mera.

Är det någon idé eller ska jag nöja mig med AMD Ryzen 5 7600X CPU - 6 kärnor - 4.7 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare)?

Mvh S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classic123:

Grymt!

Tack för förklaringen

WD Black SN770 SSD - 1TB
DUTZO C731 Mesh TG ARGB

Ändrat på grafikkortet från ASUS GeForce RTX 4060 Ti DUAL OC - 8GB GDDR6 RAM - Grafikkort till ASUS GeForce RTX 4070 DUAL EVO OC - 12GB GDDR6X RAM

Är detta något som är bra/okej/dåligt? (tänkar att 12gb GPU borde vara bättre och hålla standarden av spel längre fram)

Jag har också som alternativ att ändra CPU till något med fler kärnor/trådar. Kan tänka mig att göra detta om det är en no-brainer.

AMD Ryzen 7 7700X CPU - 8 kärnor - 4.5 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare) För cirka 1000kr mera.

Alternativt

AMD Ryzen 7 7800X3D CPU - 8 kärnor - 4.2 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare) för 2000kr mera.

Är det någon idé eller ska jag nöja mig med AMD Ryzen 5 7600X CPU - 6 kärnor - 4.7 GHz - AMD AM5 - AMD Boxed (utan kylare)?

Mvh S

Kan du tänka dig att bygga själv hade jag gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Classic123:

Grymt!

Tack för förklaringen

WD Black SN770 SSD - 1TB
DUTZO C731 Mesh TG ARGB

Alternativt

Mvh S

Personligen skulle jag rekommendera att byta nätaggregat (PSU) till en modulär variant som Corsair 850e (eller 750e). Värt eftersom den kan användas i nästa bygge/ifall du uppgraderar till starkare grafikkort längre fram.

Dessutom hade jag rekommenderat att byta chassi till Corsair 400D istället då du får ett märkeschassi ist för ProShops egna no name chassi.

Om det vore möjligt budgetmässigt skulle jag uppgradera till ett B650 moderkort då den har fler anslutningar för M.2 diskar och är allmänt mer premium än A620M moderkort.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Du kan också utgå från denna modell, Deluxe Blaze.

https://www.proshop.se/Guides/PcAssembling/8051478?/?selected...-

Byt SSD till SN770
Byt moderkort till B650-Plus
Byt CPU till 7600X
Byt låda till Corsair 4000D

Du hamnar på 15653 kronor, färdigbyggd, inklusive frakt och 3 års garanti.

Jag vet att det rekommenderas nätaggregat som är överdrivet kraftfulla med motiveringen att de klarar ett kraftfullare grafikkort i framtiden. Ser man till utvecklingen blir grafikkorten kraftfullare för varje generation samtidigt som energiförbrukningen minskar.

Finns budgeten, visst, välj Thermalright på 750W men den effekten behöver du inte.
Visst är det trevligt med ett modulärt nätaggregat. Det kostar extra att få ett sådant. Vitsen är lite borta då många lådor tillåter att man drar kablaget mellan plåten där moderkortet är fastskruvat och täckplåten bakom detta i lådan. Kablarna syns ändå inte och de är inte i vägen för luftgenomströmningen. Att läggar flera hundralappar på ett modulärt är lite upp till var och en att göra.

Se det bara som ett förslag och ändra själv efter smak.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det rekommenderas nätaggregat som är överdrivet kraftfulla med motiveringen att de klarar ett kraftfullare grafikkort i framtiden. Ser man till utvecklingen blir grafikkorten kraftfullare för varje generation samtidigt som energiförbrukningen minskar.

Nej, det stämmer inte. 4080 förbrukar t.ex. nästan dubbelt så mycket ström som 1080 i spel.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/24...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Nej, det stämmer inte. 4080 förbrukar t.ex. nästan dubbelt så mycket ström som 1080 i spel.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-gtx-1080/24...

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Hur kan du jämför så två helt skilda kort med varandra? Var finns balansen?
1080 och 4080 skiljer 4 generationer och prestandan hos 4080 är överlägset bättre än 1080!
Skall jämförelsen göras får det också vara en balans i jämförelsen!

Jämför du RTX 3070 med RTX 4070 presterar 4070 bättre än 3070 medan 4070 förbrukar mindre energi.

Skall du jämföra GTX 1080 med ett nyare kort så jämför det med RTX 4060! 4060 presterar bättre än 1080 medan 1080 förbrukar i runda tal 50% mer energi!

Permalänk
Medlem

Hur kan du jämför så två helt skilda kort med varandra? Var finns balansen?
1080 och 4080 skiljer 4 generationer och prestandan hos 4080 är överlägset bättre än 1080!
Skall jämförelsen göras får det också vara en balans i jämförelsen!

Jämför du RTX 3070 med RTX 4070 presterar 4070 bättre än 3070 medan 4070 förbrukar mindre energi.

Skall du jämföra GTX 1080 med ett nyare kort så jämför det med RTX 4060! 4060 presterar bättre än 1080 medan 1080 förbrukar i runda tal 50% mer energi!

Du skrev ju att energiförbrukningen minskar för varje generation och det stämmer helt enkelt inte utan det varierar men generellt sett har energiförbrukningen gått upp de senaste åren även om prestandan per W har ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du skrev ju att energiförbrukningen minskar för varje generation och det stämmer helt enkelt inte utan det varierar men generellt sett har energiförbrukningen gått upp de senaste åren även om prestandan per W har ökat.

Jag förstår nu varför det överdrivs så kraftigt när det föreslås nätaggregat.
Resonemanget är fel och det är beklämmande!
Ja, energiförbrukningen minskar för varje generation samtidigt som prestandan ökar och det stämmer!
Ett RTX 4060 tillhör samma generation som RTX 4080!

Prestandan hos ett RTX 4060 är klart bättre än den hos GTX 1080 samtidigt som GTX 1080 förbrukar. 50% mer energi!

Ditt resonemang är att man idag kan tillverka enheter som har en hiskelig energiförbrukning men det är en helt annan historia!
Prestanda per förbrukad Watt blir ständigt bättre!

Nästa generation av RTX, om de kommer att få det namnet, kommer att förbruka mindre energi men med förbättrad prestanda än nuvarande.
Det kommer säkert ett grafikkort som förbrukar mer energi än nuvarande RTX 4080 men även där kommer prestandan att bli bättre.

Att ha ett GTX 1080 och önska få bättre spelprestanda betyder inte att man måste ta ett RTX 4080! Men ditt resonemang går ut på det, vilket jag tycker är beklagligt.

Jag vet inte om du haft ett GTX1080 i handen samtidigt som du har haft tillgång till ett RTX 4080. 4080 är ett monster i jämförelse!
Även ett RTX 4060 är ett monster i jämförelse med 1080!

Kontentan är fortfarande att för varje generation minskar energiförbrukningen trots förbättrad prestanda. Att det sedan tillverkas extremmonster är något vi alltid kommer att få se.

Permalänk
Medlem

Jag förstår nu varför det överdrivs så kraftigt när det föreslås nätaggregat.
Resonemanget är fel och det är beklämmande!
Ja, energiförbrukningen minskar för varje generation samtidigt som prestandan ökar och det stämmer!
Ett RTX 4060 tillhör samma generation som RTX 4080!

Prestandan hos ett RTX 4060 är klart bättre än den hos GTX 1080 samtidigt som GTX 1080 förbrukar. 50% mer energi!

Ditt resonemang är att man idag kan tillverka enheter som har en hiskelig energiförbrukning men det är en helt annan historia!
Prestanda per förbrukad Watt blir ständigt bättre!

Nästa generation av RTX, om de kommer att få det namnet, kommer att förbruka mindre energi men med förbättrad prestanda än nuvarande.
Det kommer säkert ett grafikkort som förbrukar mer energi än nuvarande RTX 4080 men även där kommer prestandan att bli bättre.

Att ha ett GTX 1080 och önska få bättre spelprestanda betyder inte att man måste ta ett RTX 4080! Men ditt resonemang går ut på det, vilket jag tycker är beklagligt.

Jag vet inte om du haft ett GTX1080 i handen samtidigt som du har haft tillgång till ett RTX 4080. 4080 är ett monster i jämförelse!
Även ett RTX 4060 är ett monster i jämförelse med 1080!

Kontentan är fortfarande att för varje generation minskar energiförbrukningen trots förbättrad prestanda. Att det sedan tillverkas extremmonster är något vi alltid kommer att få se.

Fast jämförelsen blir ju relevant eftersom man då det begav sig fick ut topp-prestanda i den tidens AAA titlar. Vill man ligga på samma prestandanivå i dag i dagens spel så är det 4080 som gäller och då hamnar man i sitiationen att både processorn man behöver samt grafikkortet slukar betydligt mer ström i systemet.än förr. Det har blivit väldigt dyrt idag att få topp- prestanda i spel 😮‍💨

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast jämförelsen blir ju relevant eftersom man då det begav sig fick ut topp-prestanda i den tidens AAA titlar. Vill man ligga på samma prestandanivå i dag i dagens spel så är det 4080 som gäller och då hamnar man i sitiationen att både processorn man behöver samt grafikkortet slukar betydligt mer ström i systemet.än förr. Det har blivit väldigt dyrt idag att få topp- prestanda i spel 😮‍💨

Resonemanget är intressant!
Om man köpt ett 1080-kort kan man, enligt Sweclockersmedlemmar, inte köpa något annat än ett xx80-kort eller högre i nästa generation trots att xx50, xx60 och xx70-kort ger bättre eller betydligt bättre spelprestanda och samtidigt förbrukar mindre energi.
Det är ett resonemang jag inte köper!

Ett RTX4080 kostar över 13000 kronor idag. 13400 kronor idag motsvarar runt 10200 kronor år 2016, när GTX1080 hittade ut på marknaden. Ett GTX 1080 kostade runt 5500-6000 kronor när det begav sig mellan 2016 och 2017. Med andra ord bortåt halva priset mot vad ett RTX4080 kostar idag.

För Sweclockersmedlemmar betyder det att det inte spelar roll att ett grafikkort i mellanklassen idag ger bättre eller betydligt bättre prestanda än ett toppkort i tidigare generationer. Har en som önskar hjälp en viss modell gäller regeln att denna måste köpa ett kort i minst samma klass eller bättre för att det skall vara okej.

Permalänk
Medlem

Classic 123!

Jag ber om ursäkt för att ett OT-ämne hamnat i din tråd!
Du får läsa och göra din egna bedömning utifrån det som framställs som OT i tråden.
Återigen ber jag om ursäkt för detta.

Permalänk
Hedersmedlem

Dags att återgå till ämnet "Köpråd färdigbyggd dator för gaming".

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Personligen skulle jag rekommendera att byta nätaggregat (PSU) till en modulär variant som Corsair 850e (eller 750e). Värt eftersom den kan användas i nästa bygge/ifall du uppgraderar till starkare grafikkort längre fram.

Dessutom hade jag rekommenderat att byta chassi till Corsair 400D istället då du får ett märkeschassi ist för ProShops egna no name chassi.

Om det vore möjligt budgetmässigt skulle jag uppgradera till ett B650 moderkort då den har fler anslutningar för M.2 diskar och är allmänt mer premium än A620M moderkort.

Nu när tråden är på spåret igen så skulle jag återigen vilja uppmärksamma mitt förra inlägg. Ifall du vill ha en färdigbyggd dator NU, anser jag att du bör satsa på de uppgraderingar jag föreslog alternativt förslaget som postades efter mitt. Lycka till!

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |