Youtube är helt förstört (2024)

Permalänk
Medlem

Noscript + uBlock origin, har inte påverkats av någon av youtubes ändringar senaste 10 åren

Permalänk
Medlem

Jag har använt Youtube Googlebot Spoofer ett tag efter tips på forumet om att det skulle återställa en äldre version av Youtubes gränssnitt.

Det tog inte länge innan den effekten avtog, men plugin:et har också inneburit att jag sluppit all reklam. ... tills för en vecka sedan då Google pluggade hålet och inte låter Googlebot kolla på video längre.
Mina scripts för att blockera Shorts (på olika sätt) och rekommendationer för ovidkommande saker i sökresultat har förresten också slutat fungera.

Jag har provat att kolla på Youtube med reklam. Det känns som ett 30 sek avbrott med två reklamfilmer varje 60 sekunder. Det är på tok för mycket.
Jag brukade ofta använda YouTube för att lyssna på podcasts att somna till. Om det spelades reklam överhuvudtaget så skulle jag bli väckt så det skulle inte funka alls. Nu använder jag Invidious.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Kör FireFox med uBlock origin (med filter så man slipper YTs nya horribla GUI) på Linux.....

Har aldrig sett en enda reklam på YT, förutom de "sponsor-snack" som fler o fler lägger in i själv videon då.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nu vill jag inte direkt diskutera detta för det var bra många år sedan jag hade tid för sådant MEN jag vill bara flika in och nämna att Youtube har i princip monopol i den västerländska marknaden.

Man kan också fråga sig varför det är så svårt att hitta likvärdiga alternativ och även varför det är svårt att slå in sig på en marknad som numera fungerar som en oligopol, men det är i alla fall en tankeställare.

Well man betalar inga pengar för det så monopol eller inte känns inte direkt relevant.

Likvärdiga alternativ hittas inte då det inte skapats några som är tillräckligt bra,sen är det nog omöjligt för någon att ens komma i närheten av Youtube med tanke på vilka enorma kostnader infrastrukturen skulle gå på bara för att skapa något som är 10% av vad yputube är.

Samt tekniskt sätt så finns det alternativ, streaming tjänster för underhållning och forum/nyhetssiter för info.

Att kringgå reklam på Youtube är ingen skillnad alls jämfört med att ladda ner en film, är ränog rent av extremt lika snarare! Laddar du ner en film så påvärkar man bolaget som publicerat filmen mest och även skaparen en aning. Medans skippar man reklam på Youtube så är det skaparen man mestadels skadar. Vilket i mina ögon gör det värre att skippa reklam på Youtube än att ladda ner en film.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Wow vad många fina människor det finns i tråden som ställer sig bakom all reklam och techjättarna! All heder till er!

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Det flimrar lite lätt för mig. Jag har alltid trott att det är för att jag har ad-block. Jag har YouTube premium.

Inget annat flimrar.

Visa signatur

De du

Permalänk
Inaktiv

Ni som blockar reklam, hur klarar ni er med den dåliga kvaliten på videos samt lägre ljud kvaliteten?

Permalänk
Medlem

Har inga som helst problem via datorn med AdBlock, Bitdefender Anti-Tracker, Ghostery och uBlock Origin aktiverat i Google Chrome.

Kollar jag via min LG-tvs youtube-app så kör den reklam precis hela tiden till den nivå att det är i princip oanvändbart.

Permalänk
Skrivet av anon343854:

Ni som blockar reklam, hur klarar ni er med den dåliga kvaliten på videos samt lägre ljud kvaliteten?

Varför skulle vi inte klara oss?

Det är snarare en vanföreställning att man måste ha den absolut högsta upplösningen och färgdjupet för att det ska vara ok.

Någon stans bör ju förnuftet kicka in och dra en gräns. Vad är syftet liksom..

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jarigan:

Hahah, corporate stooges går allt längre i sitt stövelslickande. Att undvika få oönskad reklam jämförs med att stjäla och annat olagligt. Snacka om att de totalt förlorat någon som helst personlig integritet. Betala EXTRA om du vill slippa reklam annars ska du behandlas som en brottsling.
YT tjänar gott om pengar men de vill så klart ha mer ( behövs naturligtvis fler yachter till cheferna) så det dröjer väl inte länge förrän kreatörerna (som folk säger att de vill stödja genom att betala för premium men som skulle tjäna betydligt mer om du gav dem en kopp kaffe) kommer starta i ett skuldhål för varje upplagd video som de måste jobba sig ur innan de kan få några pengar.
Gör om det hela till en renodlad betaltjänst så får vi väl se hur bra det går.

Jösses vilket horribelt dåligt inlägg.
Så företag skall inte få tjäna pengar på de tjänster/varor de erbjuder?

Så all infrastruktur, personal, lokaler, data osv är helt gratis att skaffa och underhålla alltså, men vad trevligt.
Och vem är du att bestämma när YouTube har tjänat "tillräckligt" med pengar?

Du är väl en sådan person som plankar i lokaltrafiken för de tjänar ju redan så mycket pengar, snattar på ICA för de tjänar redan så mycket pengar, åker till Webhallen/Inet/Elgiganten och snor en TV för de tjänar redan så mycket pengar, går in på bolaget och stjäl en platta bärs för de tjänar redan så mycket pengar osv..

Väx upp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Skrivet av THB:

Så all infrastruktur, personal, lokaler, data osv är helt gratis att skaffa och underhålla alltså, men vad trevligt.

Du är väl en sådan person som plankar i lokaltrafiken för de tjänar ju redan så mycket pengar, snattar på ICA för de tjänar redan så mycket pengar, åker till Webhallen/Inet/Elgiganten och snor en TV för de tjänar redan så mycket pengar, går in på bolaget och stjäl en platta bärs för de tjänar redan så mycket pengar osv..

Väx upp.

Rätta mig om jag har fel men det är väl inte olagligt att blocka reklam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Infrastruktur är inte gratis, så något mer gratis än reklamfinansierad kommer vi aldrig se.

Med det sagt så är youtube den streaming-tjänst som är mest värd att betala för, säger hellre upp max, prime, neflix osv innan youtube får mycket mer värde ur youtube personligen.

Oavsett om du betalar för premium eller ej, så samlar google in data på dig och säljer. Så du betalar för att få din data såld.

Skrivet av Tanari:

Tänk också på att Google enkelt kan stänga Youtube för icke-betalande användare. Att de inte gör detta är ett steg i deras strategi för att på ett osjysst vis sätta krokben för uppstickare och alternativ.

Nej, reklam kommer aldrig in oinbjudet i min dator. Inga som helst undantag görs.

Varför skulle de blocka 90%+ av sin inkomst från youtube när de inte kan samla in och sälja tittarens data?

Permalänk
Medlem

Så roligt att se folk white knighta för världens största datagigant och att de ska få in mer pengar OCH samtidigt samla in din data. Sorry men vanliga etiska regler bör inte gälla för Google med all anti consumer skit de håller på med. Om man har hängt med någorlunda så vet man.

Google är också inte din lokala mataffär lmao, dessa jämförelser i tråden har varit helt bisarra.

Permalänk

Finns inget krav att man måste se usel reklam. Sträck på benen hämta en kopp kaffe eller något annat gott och kom tillbaka när reklamen är över.

Permalänk
Medlem

Min adblocker fungerar felfritt. Inte haft några problem alls.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väx upp.

Att jämföra snatteri eller stöld av en TV med att filtrera intrafiken? Snacka om dålig jämförelse.

Google väljer själva hur de vill erbjuda sin tjänst. De vill att Youtube ska vara den största sidan för att GRATIS titta på videos. Om de ville att det skulle vara en betaltjänst så hade de infört en betalvägg. Svårare än så är det inte.

Många har dessutom pekat ut att Google får nöja sig med den datainsamling de sysslar med. Och den är tydligen tillräckligt värdefull för att de inte ska införa betalvägg.

§ 1 - MOD
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Lev med reklamen eller betala om du vill fortsätta få youtube klipp att kolla på!!!
Så enkelt är det

Ta bort alla ekonomiska incitament och det kommer fortsätta finnas en oändlig uppsjö nya klipp att titta på.

Är det ingen som minns Youtube före Google-uppköpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väx upp.

Väx upp och kom in i värmen hos oss som lägger oss platt för vad företagen säger till oss är rimligt.

Dåliga jämförelser fortsätter vara era huvudsakliga argument. I flera framtida dystopier ingår tanken om att bli bombarderad med reklam genom implantat dygnet runt om man inte betalar extra och att det är olagligt att försöka undgå reklam.
Tack och lov är vi inte där än men sinnetillståndet hos en del personer här där de gång på gång gör liknelsen mellan att undslippa reklam och lagbrott är skrämmande.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Tanari:

Att jämföra snatteri eller stöld av en TV med att filtrera intrafiken? Snacka om dålig jämförelse.

Google väljer själva hur de vill erbjuda sin tjänst. De vill att Youtube ska vara den största sidan för att GRATIS titta på videos. Om de ville att det skulle vara en betaltjänst så hade de infört en betalvägg. Svårare än så är det inte.

Många har dessutom pekat ut att Google får nöja sig med den datainsamling de sysslar med. Och den är tydligen tillräckligt värdefull för att de inte ska införa betalvägg.

Då skall jag meddela din arbetsgivare att den skall skicka din lön till mig istället.
För enligt dig så är det helt okej att stjäla någons inkomst.

§ 1 - MOD
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tidigare brydde jag mig inte så mycket om reklamen på youtube, men nu är det ju sjukt mycket. Kanske får fundera över alternativ.

Permalänk
Skrivet av THB:

Då skall jag meddela din arbetsgivare att den skall skicka din lön till mig istället.
För enligt dig så är det helt okej att stjäla någons inkomst.

Ställer frågan igen. Är det olagligt att blockera reklam?

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning till SC-artikel om hur Google pausar reklamvideos om du reser dig från dator och fortsätter den efter du satt dig igen. Google har väl rätt att göra vad dom vill?! Eller hur?

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande ingen reklam på YT, med Ublock origin på chrome. Inte haft på flera år.
Behöver inte vänta heller innan eller så.
Slipper all reklam som är inbakat från video skaparen också med "sponsorblock" SJUKT skönt tillägg!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Oavsett om du betalar för premium eller ej, så samlar google in data på dig och säljer. Så du betalar för att få din data såld.

Ja, det är ingen nyhet, idag samlas data in överallt av en massa företag. Som sagt även ICA samlar in data och säljer till "samarbetspartners" trots att du betalar för varorna du köper. Det är en del av livet numer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av akn3:

Wow vad många fina människor det finns i tråden som ställer sig bakom all reklam och techjättarna! All heder till er!

Kan ju vara så att vi vuxit upp, insett hur världen fungerar och att det inte finns någon gratis lunch. En del av oss driver egna företag och inser att ett företag som inte tjänar pengar inte finns kvar särskilt länge o.s.v. o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Funkar prima, Firefox samt Ublock + YouTube SponsorBlock. Fast jag börjat kolla mer och mer på Rumble den senaste tiden!

Komiskt ändå hur folk verkar bli kränkta över att folk kör AdBlockers.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan ju vara så att vi vuxit upp, insett hur världen fungerar och att det inte finns någon gratis lunch. En del av oss driver egna företag och inser att ett företag som inte tjänar pengar inte finns kvar särskilt länge o.s.v. o.s.v.

Det finns ingen gratis lunch med det finns adblock som tur är.

Om man nu ska försvara företag så försvarar jag hellre min internetleverantör och använder adblock för att inte slösa på deras bandbredd i onödan, bra va? För inget är ju gratis så jag antar att du inte tycker att man ska slösa på leverantörernas bandbredd heller?

Permalänk
Medlem

Google är då inte ett etiskt företag med monopoler och spårar barn. Slutade använda alla google produkter för 8 år sedan och det har varit det bästa jag har gjort. Har gjort samma med meta, amazon och microsoft.

Youtube är dock något som inte går att undvika då och då. Har alltid blockerat UT reklam och kommer att fortsätta så länge det går.

Har även blockera all reklam för barnen med. Varför ska barn sitta och titta på reklam?

Barnen har även visat för sina kompisar hur man blockerar reklamen från en massa olika aktörer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Intel Core™ i9 10900K | Corsair H100 | 4x8 GB Corsair 2933Mhz | ASUS ROG STRIX Z490-F | ASUS GTX 2080 8GB | Corsair AX 850W | Samsung 980 PRO 1TB | Logitech Wireless Solar K750 | Logitech Wireless G603 | Yamaha RX-V757 | Dynavoice 7-1 Surround | ASUS 27" ROG Swift PG279Q | BenQ GW2780 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har blivit på tok för många avbrott för reklam, så jag tittar inte så mycket längre. På reklamTV-kanaler anpassas reklamen (oftast) till programmet ifråga, men YT bryter när som. Jag förstår att YT behöver tjäna pengar, och att de tjänar pengarna på att jag antingen betalar eller tittar på reklam. Men jag har f.n. inte råd med premium, och då är det att stå ut med reklamen eller sluta titta. Jag har gått halva vägen och tittar betydligt mindre än förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag driver eget företag, jag går runt utan att behöva data mina folks personliga data och sälja det, inte heller behöver jag köra en massa reklam i ansiktet på folk..