Helgsnack: Vilket är bästa sättet att titta på film?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är bästa sättet att titta på film?

Sträcktittar du helst på serier på mobilen, eller är det IMAX-bio som är det bästa sättet att avnjuta media?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Testade iSense för första gången för inte så länge sen efter att nästan bara sett film på bio på imax senaste åren, och jag föredrar jag verkligen ljudet hos iSense. Imax i Mall of Scandinavia har väldigt vasst och ofta onödigt högt ljud tycker jag. Det är häftigt med den stora skärmen för vissa filmer, så kommer nog fortfarande gå på imax ibland men just nu föredrar jag nog iSense.

Permalänk
Medlem

Hemma i tv-soffan, nedsläckt rum med mörkläggningsgardiner. 65-tums OLED och 5.2 ljudsystem (med dubbla 12-tums subbar), blir inte mycket mysigare än så 😎

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Hemma i soffan med en stor OLED-tv med Dolby Vision och Atmos, inga störiga människor alls till skillnad mot Bio.

Permalänk
Medlem

Det blir på TV mest, paddan/mobilen i andra hand. Bio är intressant längre, sist var nog 2012, även om jag skulle vilja prova på imax nån gång, men det ligger så långt bort från mig så det blir bara bökigt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Henna i soffan med stor tv och bra högtalare i atmos eller dts x.

Permalänk
Bildexpert

På 70mm med six-track Dolby Stereo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Absolut hemma i soffan. Enda orsaken att gå på bio nuförtiden är om det är en film jag verkligen vill se dag 1. Men hade det inte varit för biografernas tidsexklusivitet tror jag dom dött.

Permalänk
Medlem

Hemma framför 85" TVn, tycker jag får en bättre upplevelse än på bio, det enda man saknar är det sociala och McDonalds efteråt.

Permalänk
Medlem

Köpte en Optoma 4K UHD projektor för fyra år sen för ca 15 tusen som används som primär i hushållet, har 5.1 surround system till det och kör 100" bild... helt fantastiskt, känner inga behov av att åka till en bio längre.
Helt klart värt pengarna för den som har orken att ställa in och bygga ihop ett system.

Allt som allt med förstärkare och allt annat tillbehör gick det på ca 23 tusen.

Vill man göra lättare för sig så börjar de nyare generationerna LED-TV på 75" eller större bli relativt billiga (särskilt på black friday/week).. tror jag själv kommer testa det den dagen projektorn ger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det blir på TV mest, paddan/mobilen i andra hand. Bio är intressant längre, sist var nog 2012, även om jag skulle vilja prova på imax nån gång, men det ligger så långt bort från mig så det blir bara bökigt.

Den dagen du testar på IMAX, se till att du hamnar i mitten och i övre delen... duken är curved, vart lite besviken då jag hamnade helt fel pga fullbokad sal när vi gick för första gången.
Gillar du ljud så är det riktigt häftig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Stora biografen i stan, det är nåt särskilt med det fortfarande. Händer inte så ofta, jag går på bio kanske en gång vart 3e år, men att se premiären av en film på datormonitorn vore absolut inte samma sak, fastän jag har bra surroundljud och ganska stor monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hemma i soffan med en stor OLED-tv med Dolby Vision och Atmos, inga störiga människor alls till skillnad mot Bio.

Kan bara instämma sedan jag köpte min CX77 och satte uppe alla högtalarna runt om och i taket har det inte blivit några biobesök alls egentligen. Bor dock i lägenhet så kan inte riktigt dra på så hårt som jag hade önskat alltid. Farsan bor i hus och ett system man kan dö för, det är egentligen det enda man saknar. UHD och OLED har i princip dödat bio fullständigt för mig. Film är bäst hemma. Tyvärr, för kan samtidigt känna att det var något särskilt med att gå på bio också.

Måste slå ett slag för att köpa en egen popcornmaskin med tillhörande "riktigt" biosalt. Det gör att t.o.m. popcornen blir bättre hemma (och snorbilliga).

Permalänk
Medlem

Utan störiga människor.

Permalänk
Medlem

Min iphone 5s med sprucken skärm på bussen.
Behöver inte ens hörlurar

Permalänk
Medlem

Framför datorn. Vill jag lyxa till det byter jag datorstolen mot en fåtölj och flyttar skärmen lite närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Testade iSense för första gången för inte så länge sen efter att nästan bara sett film på bio på imax senaste åren, och jag föredrar jag verkligen ljudet hos iSense. Imax i Mall of Scandinavia har väldigt vasst och ofta onödigt högt ljud tycker jag. Det är häftigt med den stora skärmen för vissa filmer, så kommer nog fortfarande gå på imax ibland men just nu föredrar jag nog iSense.

Håller med om ljudnivån och det är något som gäller de flesta biografer. Det vore intressant att veta hur många som verkligen vill ha så plågsamt högt ljud... :x

Permalänk
Medlem

Hemma i soffan på en OLED kompletterande Philips Hue sync och surroundljud är det bästa sättet att avnjuta en bra film på imo!

MEN!
Drog på min projektor med 90" duk som mest legat och dammat senaste åren, den har DPL teknik för 3D (bra 3d).
Satt och tittade på diverse filmer och både jag och flickvännen var helt i "wow" efter vi sett Gravity i 3D.

Så det beror på är väl svaret, men hemma i soffan definitivt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hemma, soffa, rimligt bra tv och en med riktigt bra stereo som ljudkälla.

Permalänk
Medlem

Bio är nog bästa upplevelsen för mig just nu, förutsatt att man inte hamnar nära störiga människor. Har 65” OLED och stereohögtalare från Klipsch, men när man bor i lägenhet och har respekt för sina grannar så når man inte hela vägen ljudmässigt och subwoofers är bara att glömma. Varje bostadsrättsförening skulle haft en liten lokal man kan boka där det är biosalong i ett ljudisolerat rum

Skrivet av Devil May Cry:

Hemma i soffan på en OLED kompletterande Philips Hue sync och surroundljud är det bästa sättet att avnjuta en bra film på imo!

MEN!
Drog på min projektor med 90" duk som mest legat och dammat senaste åren, den har DPL teknik för 3D (bra 3d).
Satt och tittade på diverse filmer och både jag och flickvännen var helt i "wow" efter vi sett Gravity i 3D.

Så det beror på är väl svaret, men hemma i soffan definitivt.

Vad kör du för projektor om man får fråga? Är den ljusstark vid 3D-uppspelning?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Hemma i soffan, har bara en 1080p 60Hz 46" Panasonic, men det duger.
Bio vägrar jag gå på på grund av mobiltvånget, orka att 14 fjortissar sitter och viftar med sina telefoner på första raden, sedan är det snordyrt sedan momsen höjdes.
Hemma kan man fixa snax billigare också, eller till och med riktig mat, man kan pausa när man vill och gå på toa.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Kollar all film i mitt hemmabiorum såklart!
Jag har ett galleri här på Sweclockers för den som söker inspiration för ett eget biorum.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Jag håller med faktisk.
Har skälv 10 mil till isens i Helsingborg och 10 till Imax Göteborg.
Helsingborg har bättre ljud och inte lika vasst som Göteborg.

Sedan så fins det några mer fördelar med Helsingborg som billigare parkering och närmare/roligare restauranger med

Men vist vissa filmer är bättre i imax men majoriteten är bättre i Isens.

Sedan så kör man "småfilmer" i Halmstad som duger.

Hemma har jag typ en "hemmabio" men jag föredrar ändå riktig bio

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

När jag var ung brukade jag gå på bio ofta. Några av mina bästa filmupplevelser har varit såhär:

1. Midnattspremiär på Rigoletto 1 i centrala Stockholm tillsammans med andra fans. Själv hade jag följt all info om filmen i tre år. Sen köat i ett dygn för biljetter, och agerat support för andra köande under veckan innan. Innan filmen blir det förfest dit folk kommer i cosplay. Den legendariske biografmaskinisten Hasse hade bjudit på en visning av projektorrummet, och innan filmen visar han en kavalkad av klassiska trailers på stora duken.
Publiken är engagerade i filmen istället för godis eller ovidkommande saker och de jublar och skrattar på rätt ställen. Efteråt hamnar man i diskussioner om filmen med folk man aldrig träffat förut.

2. Pressvisning på medelstor biograf med perfekt bild och ljud, från två månader till en dag innan filmen kommer ut officiellt på biograferna. Godisdisken är stängd.
Under filmen är besökarna (där de flesta ser filmen i tjänsten) koncentrerade och tysta.

Det som är gemensamt för båda var:
- Perfekt bild och ljud, som slår allt man kunde få hemma. När 3D-gimmicken kom på biograferna så blev bilden där sämre, samtidigt som TV-apparaterna hemma blev större.
- En publik som sköter sig. Hemma ser man oftare film ensam eller med folk man själv har valt och är bekväm med. Det enda som är bra med "VIP-visning" med mycket mat, öl och popcorn är att man kanske slipper dessa besökare på vanliga visningar.
- Tidsaspekten. Man såg en film när den var aktuell. Numera kanske man väljer att se en film närsomhelst på streaming eller först på TV två år efteråt, och det spelar inte så stor roll.
Själva filmerna var också bättre och mer nyskapande förr, och mer värda att se om några år senare.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

I soffan, bredbent och med handen innanför byxlinningen.

Permalänk
Medlem

För länge sedan, c:a 20 var bio bäst, men det hade mer med filmerna att göra tor jag, LotR och Star Wars, midnatt och en salong fylld med förväntansfulla fans.

Idag, hemma i soffan, 130 tum hemmabio, full HD och 5.1 ljud gör jobbet bra, anläggningen är 10 år, lätt värt det.

Var på Imax i Uppsala för någon vecka sedan, var bra stolar och platser, men tyckte inte det var värt priset, skärmen var i min mening lite för stor, undertexter är störande, reklam (har inget mot reklam innan filmen, men står det att filmen är 2 timmar, börjar 20, så förväntar jag mig vara klar kl 22, inte en kvart eller halvtimme senare) och framför allt, andra människor, hur svårt ska det vara att inte ta upp mobilen?!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTZN:

Vilka biografer har isense? Hittar ingen info någonstans alla som har det

Permalänk
Medlem

Film är bäst hemma med riktigt ljud och bild. Jag går på bio någon gång per år men är lika förundrad över hur kasst ljudet är, hur obekvämt man sitter, hur störande andra människor kan vara och hur dyrt det är för det man får.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Hemmabio är bäst. Kombinerar alla fördelarna. Enda nackdelen är att man måste dra ner gardinerna för att det ska bli tillräckligt mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Stora biografen i stan, det är nåt särskilt med det fortfarande. Händer inte så ofta, jag går på bio kanske en gång vart 3e år, men att se premiären av en film på datormonitorn vore absolut inte samma sak, fastän jag har bra surroundljud och ganska stor monitor.

Kommer ihåg när Borat hade premiär och det var fullsatt i bion och i stort sett alla skrattade så tårarna rann, det var nog peak bio i kollektiv bemärkelse för min del.
Filmässigt var nog en av Sagan om ringen filmerna där jag lyckades vara ensam i biosalongen kvällen 23 december och jag undrade om de skulle bemöda sig visa filmen när det bara var jag där..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb