Helgsnack: Vilket är bästa sättet att titta på film?

Permalänk

Jag gillar se filmer på bio. Men det finns mängder av problem som gör att jag i princip aldrig går på bio.
Det är dyrt. Det är omständligt att planera reservera en dag i förväg, ta sig dit, hem osv.
Det som skulle kunna motivera att ändå gå är att gå med polarna, vilket bara är att glömma få dem kunna gå en bestämd dag i förväg.

Så det blir att se film på tvn.

Permalänk
Medlem

Bio är dyrt, obekvämt, skränigt och fullt av folk som inte kan hålla käften eller sitter med sina mobiltelefoner i högsta hugg. Nä, jag föredrar att sitta hemma i soffan framför min OLED.

Skrivet av Dalthor:

I soffan, bredbent och med handen innanför byxlinningen.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Som tonåring, antingen en rysare ensam nere i källaren, eller på bio med kompisar. Turligt nog gick det rätt många bra filmer på bio då, och turligt nog hade jag ingen alltför kräsen smak. Däremot var det ju ofta dåligt ljud, felaktigt inställd fokus och låg frame-rate (24fps).

Som vuxen : med min fru, i TV-soffan. Eller i sängen, så slipper man att ens sitta upp. Peak lat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hemma framför TV'n. Helt enkelt för att det passar mig bäst. Jag behöver inte boka och hålla mig till en tid, jag behöver inte stå ut med människor som inte är där för att se filmen och våran lilla biograf här där jag bor har uruselt ljud och bild dessutom. Jag har själv ingen värstingutrustning alls (relativt billigt 5.1 ljud och en 55" LCD (LED) TV), men jag tycker som helhet så är upplevelsen bättre än att gå på bio (här iallafall).

Skulle aldrig se film på en mobiltelefon, det blir alldeles för smått, då låter jag hellre bli. Samma gäller för serier, men där kanske jag skulle kunna sträcka mig till att se på surfplatta beroende på vad det är för serie. Men generellt sett inte ens det. Datorskärmen är nog det som skulle vara ett alternativ om jag inte använder TV'n.

Permalänk
Medlem

Förr var det alltid bio som gällde när det skulle kollas på film.
Men nu när man har 77 tum oled och och ett bra 5.1 system hemma
så blir det soffan när det är filmdags.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Gick på bio med barnet efter över ett år med OLED, det är verkligen grått och platt, till och med pixligt

En sak som dock går förlorad hemma är fokus på filmen och lättheten till andra distraktioner

Permalänk
Medlem

Hemma i TV soffan, 4K Blu ray (Reavon X110), 4K Apple TV/CCGTV Netflix/Disney + ( när det är nåt att se på). Atmos/DTS:X, Marantz NR 1711 5.2.2 setup, Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Efter byggt en hembio med 114” 2:35 duk
JBL system 7.1.6
10000w+ Lab Gruppen slutsteg
Sedan ett par 18” + 6x10” som rear fill.

Även att det inte är klart och kommer lägga 100k+ till så kommer jag hem från Filmstaden i Linköping besviken på framförallt ljudet.

Sist var Deadpool Wolverine och älskade filmen men ljudet hade en del att önska.
Hoppas bättre när fysiska utgåvan kommer men största felet är biosalongen vilket gör jag går på bio 1 eller 2ggr per år.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar TV-serier då duger sovrums TVn kalas, en 40" med en Chromecast kopplad.
Framtidsplan är kanske att införskaffa en en ljudlimpa.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Går sällan på bio då jag inte tycker utbudet är särskilt intressant. Med det sagt är nog bio min favorit trots allt. Det är dock smidigt hemma. 85” och hyfsat 5.1 system ger om inte biokönsla så iaf en hyfsad inlevelse.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Går 2-3 ggr per år på bio. Mest för stämingen och känslan för numera är bilden så extremt mycket sämre än den man har med 4k, HDR OLED. JAg menar trycket i bilden, svärtan, färgerna, kontrasterna är oslagbar hemma. När man kommer på bion möts man av den väldigt matta, suddiga och upplevt lågupplöstsa bilden.
Ljudet är det enda som faktiskt kan konkurera på bion. Men där saknas (för mig i alla fall) ATMOS-stöd. Hemma har jag ju ett hemmabiosystem med 5.2.2 ATMOS plus två subwoofers.
Överhuvudtaget ser jag mer TV-serier dock då nya flimer inte är lika bra längre pga extremfokuset på superhjältefilmer som varit senaste åren. Marwellskräpet.

Permalänk
Medlem

Bio är självklart bäst men oftast är det på tv hemma i soffan. Gärna med chips och en choklad kaka.
Får se om det kanske blir en klassisk skräck film från 50 talet jag ögat ett tag ikväll.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Brukar oftast ha någon film igång vid sidan av på skärmen när jag pysslar med annat.

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal hederlig bio har alltid varit mitt favoritsätt att se film. Det är bara något speciellt med det.

Permalänk
Medlem

Bio går jag knappt på längre, men det händer. Speciellt när dom visar gamla klassiker, tex så var eraserhead riktigt kul att se på bio. Men favoriten är att se hemma i soffan utan störigt folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stincon:

Min iphone 5s med sprucken skärm på bussen.
Behöver inte ens hörlurar

Har man en granne på sätet bredvid blir det tillochmed en social upplevelse

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ni glömmer fördelen med att glo på film hemma: Man pausar filmen när man ska ha pisse/skit paus - vilket "bian" inte gör.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Bio är dyrt, obekvämt, skränigt och fullt av folk som inte kan hålla käften eller sitter med sina mobiltelefoner i högsta hugg.

Låter som Filmstaden i Mall of Scandinavia.

Många föräldrar verkar använda biografen som barnpassning och dumpar av flockvis med ungdomar. Givetvis sitter de med TikTok hela tiden genom valfri film.

Har slutat att gå på bio vid premiären pga anledningen ovan. Brukar vara färre kids ett par veckor senare.

Permalänk
Medlem

höstkväll hemma i soffan med sambon, hunden och en skål med chips, framför vår basic 55” tv med en billig ljudlimpa….gärna kaminen tänd och ugglorna som lever loppan i bokskogen utanför!

Permalänk
Medlem

Gammal tråd, men nu kom det på tapeten... Vad är skillnaden på iSense och IMAX? Har helt missat att iSense ens existerar... (Vilket beror på att vi i Västerås bara har sketen standard bio).

Så vad är skillnaden på iSense och IMAX på Filmstaden Scandinavia?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Detta är en uppdatering.

Hemma i soffan med följande setup: Marantz Cinema 50 (9.1 kanals) Dolby Atmos/DTS:X, 4K Blu ray spelare Reavon X110, 4K Apple TV, 4K Google TV Streamer å en OLED Panasonic TX - 55LZ1000E.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

I fallande ordning

• Bra ljud

• Utan subs

• UHD HDR

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Mestadels mobilen och ibland datorn om det är något jag kollar på själv, men allt sånt som kollat på med familjen eller sambon blir det på tvn!

Visa signatur

here we go!