4G-router och meshnätverk - ge tips på utrusting!

Permalänk
Medlem

4G-router och meshnätverk - ge tips på utrusting!

Hej!

Har köpt ett hus som inte har fiber, men som kan få fiber installerat. Oklart när det kan bli, om det är om en månad eller ett halvår.

Huset kommer att stå tomt under några månader, och då vill jag gärna ha lite koll på distans, så jag tänkte sätta upp några enklare kameror. Men de behöver ju ha internetuppkoppling! Min tanke är att ha meshnnätverk med tre routrar så att kamerorna nås. Ett mobilt bredband från Telia på 70 GB tänkte jag borde räcka till kamerorna under de månaderna. När vi är i huset och grejar så får vi använda våra mobiler helt enkelt.

Eller finns det nåt obegränsat mobilt bredband som INTE är på typ 24 månader?

Tittade på den här: ZTE K10 4g-router https://www.inet.se/produkt/5414216/zte-k10
Någon som har erfarenhet och kan säga om den är okej?

... men sen kör jag fast. Jag vet inte vilka mesh-routrar jag "borde" ha. Wifi 7 är nytt och svindyrt. Kan någon tipsa om vettiga routrar som gärna inte kostar skjortan?

Alla tips tas tacksamt emot!

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem

Du ska inte bara börja med ZTEn och se hur långt du kommer? Hur stort är huset? Annars kanske börja med en sån här, https://www.inet.se/produkt/5412394/ubiquiti-unifi-u6-long-ra....

Misstänker att du tänkte fortsätta använda meshen när du fått fiber

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjolle:

Hej!

Har köpt ett hus som inte har fiber, men som kan få fiber installerat. Oklart när det kan bli, om det är om en månad eller ett halvår.

Huset kommer att stå tomt under några månader, och då vill jag gärna ha lite koll på distans, så jag tänkte sätta upp några enklare kameror. Men de behöver ju ha internetuppkoppling! Min tanke är att ha meshnnätverk med tre routrar så att kamerorna nås. Ett mobilt bredband från Telia på 70 GB tänkte jag borde räcka till kamerorna under de månaderna. När vi är i huset och grejar så får vi använda våra mobiler helt enkelt.

Eller finns det nåt obegränsat mobilt bredband som INTE är på typ 24 månader?

Tittade på den här: ZTE K10 4g-router https://www.inet.se/produkt/5414216/zte-k10
Någon som har erfarenhet och kan säga om den är okej?

... men sen kör jag fast. Jag vet inte vilka mesh-routrar jag "borde" ha. Wifi 7 är nytt och svindyrt. Kan någon tipsa om vettiga routrar som gärna inte kostar skjortan?

Alla tips tas tacksamt emot!

Kanske ta ett 3Mbit fri surf abbonemang från Chilimobil.se och slänga in det i en telefon eller chiliabbonemanget och routern du tittade på och sen nån enstaka extender blir nog billigaste lösningen. De har även 10Mbit eller 100Mbit eller fullfart prismässigt mellan 179 - 399:- mån beroende på hastighet du väljer.
Har själv deras 3Mbit fri surf abonnemang.
Tex extender: https://www.inet.se/produkt/5412819/d-link-e15-ax1500-mesh-ra...
Du får jue ofta inte mer än 1Gbit in iaf.

Permalänk
Medlem

Då streaming från kameror då trots allt nätbaserat kan tugga på i värsta fall, så skulle inte rekommendera att ha en begränsad datamängd utan kör istället på obegränsad. Sedan skulle väl tipsa om AI mesh med Asus då dem har en hel del bra routers med både 4G (kör själv det, räcker mer än väl) samtidigt som att du kan lägga till andra modeller som stödjer AI mesh så att när du inte har mobilt bredband längre så slipper du ominstallera eller konfigurera om nätverket. Skulle nätet gå ner, har du det redan upplagt och bara stoppa in ett simkort som backup om skulle behövas vid behov.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för bra feedback!

Chilimobile hade jag ingen koll på alls. Känns som att det kan vara en prisvärd lösning! De hade en 5G-variant för 349 kr/mån, det skulle ju göra ungarna glada när vi är där och de vill trycka en ipad i ansiktet över helgen.

Och ja, jag hade tanken att jag kunde köpa mesh-routrar nu som kan hålla i flera år. Så har jag det inköpet gjort direkt liksom.

Huset är skapligt stort, men i synnerhet är det kameror som jag tänkt montera på två ytterligare byggnader i två väderstreck. Tänkte att jag kunde ha routrar i fönstrena så att de når ut till kamerorna.

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.