Köpt Dell Optiplex 3020 för 90 kr i välgörenhetsaffär. Kan jag återställa den utan lösenord?

Permalänk
Medlem

Köpt Dell Optiplex 3020 för 90 kr i välgörenhetsaffär. Kan jag återställa den utan lösenord?

Hittade en Dell Optiplex 3020 för 90 kr på en Second Hand (välgörenhets) affär som jag inte kunda låta bli som ett litet hobbyprojekt
Var rejält dammig inuti men startar. Har Kommer försöka rengöra den mer, men nu till problemet.
Enligt chassit är det Win 8 pro installerat. En klisterlapp det står Research med ett 5 siffrigt nummer på finns också vid windows lappen.
Jag kommer till inloggningen men inte längre. Den tidigare ägaren (en äldre kvinna), vars inloggning finns på datorn, verkar ha gått bort förra året.
Gissar på att dödsboet skänkte datorn till välgörenhetssaffären.
Jag ser ingen möjlighet när jag startar datorn att nå bios?
Kan jag återställa datorn på något sätt?
Dvs radera förra ägaren eller skapa ny login? Vill helst ha en "ren" dator.

Permalänk
Medlem

Nu beskriver du inte vad datorn skall användas till, men jag hade nog kört in Ubuntu eller Linux Mint på den.

Oavsett om du vill köra Linux eller Windows, så kommer du behöva formatera och installera ett nytt OS.

Permalänk
Medlem

Det brukar gå att spamma F1, F2, F8, F10, F12 eller Delete för att komma in i antingen BIOS/UEFI eller till en skärm där du kan välja att boota från en USB-sticka (och formatera datorn). Kollar du manualen som du troligen hittar på dell.com så står det förmodligen uttryckligen vilken knapp som gäller.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benedict:

Hittade en Dell Optiplex 3020 för 90 kr på en Second Hand (välgörenhets) affär som jag inte kunda låta bli som ett litet hobbyprojekt
Var rejält dammig inuti men startar. Har Kommer försöka rengöra den mer, men nu till problemet.
Enligt chassit är det Win 8 pro installerat. En klisterlapp det står Research med ett 5 siffrigt nummer på finns också vid windows lappen.
Jag kommer till inloggningen men inte längre. Den tidigare ägaren (en äldre kvinna), vars inloggning finns på datorn, verkar ha gått bort förra året.
Gissar på att dödsboet skänkte datorn till välgörenhetssaffären.
Jag ser ingen möjlighet när jag startar datorn att nå bios?
Kan jag återställa datorn på något sätt?
Dvs radera förra ägaren eller skapa ny login? Vill helst ha en "ren" dator.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

In i bios, är säkert fast boot aktiverat så då döljs oftast splash screen vid boot.

DEL, F2, F8, F10 och F12 är väl de vanligaste för att komma in i bios. Håll in alla på tangentbordet samtidigt som du startar maskinen!

Inne i BIOS så kan du sätta boot-order, troligen välja manual boot override och tvinga in installationsmedia.
Du måste alltså ha en boot-sticka med Windows/linux eller annat operativsystem och installera på nytt på maskinen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips.
Datorn kommer vara i vår stuga, dvs extradator. under semester och besök.
Fixk tipd från ett annat håll att man kinde trycka ner shift samtidigt som man startar om datorn och att man då får möjlighet att ominstallera windows.
Det fungerade så nu är den rensad och ominstallerad.
Windows 10 Pro var installerat.
Datorn har:
i3-4130 @ 3.4 ghz
4gb Ram 1600mhz, DDR3 i en av två DIMM slots.
Intel HD 4400
500gb hdd
Dvd-rw enhet.

För 90 kr😍
Ska försöka hitta lite mer RAM och ev se om det får plats med någo LP GPU.
Köpte även en oöppnad ask med 50 dvd-r skivor för 20 kr o 10 cdr för 20 kr.