Microsoft-uppdatering ökar spelprestandan för Ryzen-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Har tyvärr inte testat detta själv. wusa.exe tycks dock ligga i just system32 i en Windows-installation, men tydligen inte på USB-minnet (X:). Testa att köra den från din dator, dvs

C:\Windows\system32\wusa.exe /uninstall ...

Ok, ska testa det. Nu är detta inte från ett usb minne utan från automatiska reparationen. Så cd och C:\Windows\system32\ ? och sedan wusa vidare, eller kan jag skriva C:\Windows\system32 direkt utan att göra cd?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gick inte alls med wusa. "wusa" is not a recognized as an internal or external command, operable program or batch file. Skulle jag skriva något mer än detta?
<Uppladdad bildlänk>

Eller behöver jag göra cd och någon mapp? I så fall vad?

Exempel.
Install a package:

C:\> WUSA.exe d:\934307\Windows6.0-KB934307-x86.msu /quiet

Install a package but do not restart:

C:\> WUSA D:\934307\Windows6.0-KB934307-x86.msu /quiet /norestart

Remove a package but do not restart:

C:\> WUSA /uninstall /kb:934307 /norestart

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ok, ska testa det. Nu är detta inte från ett usb minne utan från automatiska reparationen. Så cd och C:\Windows\system32\ ? och sedan wusa vidare, eller kan jag skriva C:\Windows\system32 direkt utan att göra cd?

De borde vara likvärdiga

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Du skulle kunna prova köra en chkdsk c: /x /r

Var en kollega som fick en misslyckad uppdatering på jobbdatorn förra månaden och hamna i en sån här rolig boot loop med automatic repair samt att reset pc funktionen dog helt.

Dock var det ju inte samma uppdatering så ingen aning om det hjälper i detta fallet

"CHKDSK discovered free space marked as allocated in the master file table bitmap"
"CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap"
"Windows has made corrections to the file system"

Fick jag upp när den var klar. Går dock fortfarande direkt till Automatic repair.

Ska testa wusa igen nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De borde vara likvärdiga

Oavsett vilken av de två vägarna så får jag bara upp "The system cannot find the path specified". Upptäcker nu att inte ens BIOS:en kan hitta min system disk!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

"CHKDSK discovered free space marked as allocated in the master file table bitmap"
"CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap"
"Windows has made corrections to the file system"

Fick jag upp när den var klar. Går dock fortfarande direkt till Automatic repair.

Ska testa wusa igen nu

Låter ju som att du har en korrupt disk snarare än att det är nåt problem med uppdateringen i sig. Orsaken till det kan vara många, disken i sig, överklockning, RAM-minne som strular, svajande PSU, moderkortsproblem m.m. Har allt funkat perf hitintills så pekar det väl mest åt disken dock. I vart fall tolkar jag detta så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Låter ju som att du har en korrupt disk snarare än att det är nåt problem med uppdateringen i sig. Orsaken till det kan vara många, disken i sig, överklockning, RAM-minne som strular, svajande PSU, moderkortsproblem m.m. Har allt funkat perf hitintills så pekar det väl mest åt disken dock. I vart fall tolkar jag detta så...

Jo, det verkar som det. Kollade i BIOS:en nu och den hittar inte disken överhuvudtaget!?. Ska boota upp en linux disk o kolla med gnome disks eller gpart o se om någon där hittar disken. På det stora hela har det fungerat bra, men den senaste tiden har systemdisken fungerat sisådär så jag blir inte förvånad om den dog ändå. Ingen varning om SMART data iallafall

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall nån annan råkar ut för samma fel som jag med 7800x3d o Asus 670-e Hero verkar de inte vara helt ovanlig issue med 0D fel o litte mupp få igång systemet , se tex, trots man kör QVL listade stickor som inte har några fel i övrigt o daotrn är rock solid verkar något gå snett ibland vid start , dock inte hänt mer efter typ 20 omstarter i test...

https://rog-forum.asus.com/t5/gaming-motherboards/asus-rog-x6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Intel har ungefär samma siffror.

https://www.phoronix.com/review/intel-meteorlake-windows-linu...

Kod i ett program exekveras exakt lika snabbt vare sig det är Windows eller Linux, skillnaden som kan uppstå är tid för kernelanrop och schemaläggning. (givet freq är samma)

Är ca 8-12% prestandaförlust med Windows, dubbla förlusten igen om du kör separata fysiska processorer som t ex Ryzen 7950x som har 2 CCD (AMD har försökt mitigera denna andra dubblering med core parking).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Microsoft släpper sedan en uppdatering där Zen 5 skall gynnas. Men vid test gynnas även tidigare generation. Och det är detta jag undrar hur AMD inte kan ha märkt, enligt Steve på Hardware Unboxed hävdar AMD att detta rör Zen 5 medan han finner att det även hjälper tidigare generation. Jag tycker, möjligen felaktigt, att någon på AMD borde märkt att det fanns prestanda att hämta

Så länge AMD regelbundet har kunnat sälja nya brute force snabbare processorer så har väl allting rullat på liksom. Nu råkade AMD dock få en ny generation/arkitektur som knappt var snabbare och det sattes lite desperat extra resurser på att verkligen djupgräva efter om det verkligen inte fanns mer optimeringar att göra.

I samband med detta så hittade man förbättringspotential i Windows som fallit mellan stolarna tidigare hos AMD och Microsoft. "Tyvärr" gav det inte bara bättre prestanda för endast Zen5 utan även för äldre processorer. Men de kan ju fortfarande prata om förbättrad prestanda för Zen5, och lite diskret inte prata om det andra...

Så man släpper det ändå som en allmän fix och hoppas på att få lite goodwill och välbehövda positiva nyheter om AMD.

Min tolkning av det hela. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Gpart och Gnome disk hittar disken iallafall

Ska jag försöka ominstallera Windows? Och ska jag testa att formatera disken i Gnome/gpart först? Gnome disk har inte stöd för SMART data för NVMe diskar så kan inte kolla den statusen. Edit: formaterade disken och ska testa installera Windows 11

Gjorde formateringen
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Gpart och Gnome disk hittar disken iallafall
<Uppladdad bildlänk>
Ska jag försöka ominstallera Windows? Och ska jag testa att formatera disken i Gnome/gpart först? Gnome disk har inte stöd för SMART data för NVMe diskar så kan inte kolla den statusen

Du kan testa att köra

smartctl -a /dev/nvme0n1

i en terminal för att läsa av SMART.

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande lyft.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Som jag förstår det är prestandaökningen ett resultat av smartare process-scheduling som tar bättre hänsyn till core-topologin i processorn, Microsoft jobbar naturligtvis tillsammans med AMD på detta, men det är Microsoft som faktiskt implementerar det.

Anledningen är att amd inte har en egen thread director. Det är egentligen bara en driver som går via Windows...
AMD har inte lärt sig hur dem skall kommunicera med schemaläggaren

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

https://www.phoronix.com/review/intel-meteorlake-windows-linu...

Kod i ett program exekveras exakt lika snabbt vare sig det är Windows eller Linux, skillnaden som kan uppstå är tid för kernelanrop och schemaläggning. (givet freq är samma)

Är ca 8-12% prestandaförlust med Windows, dubbla förlusten igen om du kör separata fysiska processorer som t ex Ryzen 7950x som har 2 CCD (AMD har försökt mitigera denna andra dubblering med core parking).

Vad jag förstår är det enbart 8% skillnad mellan W11 23h2 och Linux Ubuntu nu.

Windows 11 22h så var skillnaden 12%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Inte för att jag gjorde många tester me körde på preview patchen, körde lite snabba tester för att testa men 3% mer i CPU score och 0 i GPU i 3DMark och hade gammalt geekbench ai resultat där jag såg 1% förbättring (dvs kan bara vara omstart som gjorde det) med en 7800 X3D

3DMark testet jag körde vart med relativt låga inställningar för att se till att gpu'n inte vart maxad. Tja mina tester är inte precis professionella så ta inte de med någon sanning i alla fall.

3% är bättre om inget tänkar jag. Kanske egenligen dags att går över till Win11 innan dem vill få betalt. Men förtfarande tveksam.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Låter fantastiskt men undrar om det finns några nackdelar med detta, mer värme, instabilitet etc?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Låter fantastiskt men undrar om det finns några nackdelar med detta, mer värme, instabilitet etc?

De ska ha fixat något (okänt exakt vad, jag har åtminstone inte hittat detaljer) som gjort att processorns branch prediction varit sämre än väntat. Instabilitet lär det inte leda till, kanske marginellt mer värme bara för att processorns belastning blir lite högre när den jobbar som den ska.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Ifall nån annan råkar ut för samma fel som jag med 7800x3d o Asus 670-e Hero verkar de inte vara helt ovanlig issue med 0D fel o litte mupp få igång systemet , se tex, trots man kör QVL listade stickor som inte har några fel i övrigt o daotrn är rock solid verkar något gå snett ibland vid start , dock inte hänt mer efter typ 20 omstarter i test...

https://rog-forum.asus.com/t5/gaming-motherboards/asus-rog-x6...

Läste igenom tråden och jag kan bara instämma med vad jag läste i tråden. Hero 670E moderkortet verkar vara skit, har ett själv och har aldrig haft så mycket instabilitets problem med några av mina tidigare byggen som med denna.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De ska ha fixat något (okänt exakt vad, jag har åtminstone inte hittat detaljer) som gjort att processorns branch prediction varit sämre än väntat. Instabilitet lär det inte leda till, kanske marginellt mer värme bara för att processorns belastning blir lite högre när den jobbar som den ska.

Kan någon mer detaljerat förklara vad "branch prediction" innebär?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Denna uppdatering dödade mitt system helt! Första gången det sker för mig. Kan inte boota datorn alls. Kommer bara hit
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Försökt med systemåterställning, den lyckas inte heller
<Uppladdad bildlänk>
Kan inte ens välja reset this pc här heller, får bara upp detta då också
<Uppladdad bildlänk>

Prova:
https://www.kapilarya.com/system-restore-failed-while-restori...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xophile:

Kan någon mer detaljerat förklara vad "branch prediction" innebär?

Tack!

Den kod som program (och operativsystem) består av har vanligtvis en massa olika "branches" (som grenar på ett träd), olika vägar som koden kan ta med "if-satser". På låg nivå saker som om värde X är större än 100 gör såhär, annars såhär. På högre nivå kanske saker som att om spelarens hälsa är under 25 HP så går den en väg som gör att hälsan blinkar, annars är den statisk.

Sådana branches är extremt vanliga, så vanliga så att det inte är sällsynt att varje kodbit består av under 5 instruktioner innan det är dags att kolla nästa jämförelse och se vilken kod som ska köras då.
Moderna processorer jobbar med speculative execution där processorn gissar vilken väg som kommer tas innan den vet säkert (innan jämförelsen har kunnats göra), och därmed börjar exekvera kod som kanske inte kommer behövas -- men om den visar sig gissa rätt behövs så sparas tid, och prestandan ökar.

Branch predictorn är alltså delen i processorn som försöker lista ut vilken väg som kommer tas vid varje "vägskäl". Ju mer rätt den har, desto bättre prestanda. Om den har fel ofta, eller av något skäl inte används alls, kostar det rätt rejält mycket prestanda.

Wikipedia har en långt mer teknisk och ingående förklaring:
https://en.wikipedia.org/wiki/Branch_predictor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Läste igenom tråden och jag kan bara instämma med vad jag läste i tråden. Hero 670E moderkortet verkar vara skit, har ett själv och har aldrig haft så mycket instabilitets problem med några av mina tidigare byggen som med denna.

Inte haft problem i övrigt men ja jag håller med detta är rikitgt skit, inget man förväntar sig på ett moderkort i denna prisklass och särskilt inte när man kör saker på deras QVL lista heller. Även om allt verkar stabilt i övrigt så inte kul när de händer av uppdateringar. Utöver med denna uppdatering så hände exakt samma då jag tänkte de kanske är något chipset driver relaterat så kom felet igen ,

Permalänk
Medlem

Tyvärr försent annars hade jag kunnat testa det. Men jag kunde inte avinstallera uppdatering via cmd så vetifan om det där hade lyckats

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smd:

Känns lite ohälsosamt att låsa sig så till ett läger

Sen 2017 har jag haft 4st Ryzen och 3 intel och har hoppat mellan både intel och amd sen jag börja bygga ihop egna datorer i början av 2000 talet. Att det står Intel/AMD har inte direkt varit en faktor.

Nvidia grafik kort har det blivit att jag håller mig till mest pga g-sync och att jag gillar RT.
Har haft några AMD/Ati genom åren, dock sen 2012 är det nog bara nvidia förutom ett RX 460 som inte behöver någon extra power jag har liggandes för felsökning

Håller med, jag bygger sällan "helt ny" dator utan uppgraderar diverse längs vägen, det har ju smidigt nog för AMD gjort att jag "fastnat" i AM4 en stund. Sedan är jag inte supertaggad på big.little som det verkar se ut just nu, även om det faktiskt verkar funka rätt bra överlag. Känner lite att jag gärna väntar ett par år och ser vad som händer- min förhoppning är att Valves prjekt med steamOS ska expandera och kanske nästa större nygbygge blir för en full-size steam machine, då får man ju se vilken hårdvara som lämpar sig vid det laget.

Har kört AMD GPU en stund nu, det har i princip bara att göra med pris/prestanda och att jag gillar deras mjukvara mycket bättre vad gäller inställningar live medan man spelar, inspelning osv. Vet att Nvidia har jobbat lite med sin så den bör vara bättre än sist jag körde (3090) men faktiska köpbeslut kommer ändå handla mest om pris/prestanda vid nästa byte.

På checklistan jag skulle vilja se hos nvidia:

• Något i stil med RSR, alltså generaliserad FSR för äldre spel, vet ej om det redan dykt upp.

• Frame-gen för alla spel som går att ställa direkt från snabbmenyn medan man spelar- skulle tro att det tyker upp om det inte redan finns, nvidia kan ju redan köra AMD's framegen i vissa spel.

• Instant replay to gif om det inte redan dykt upp

• Instant replay buffer i RAM, vilket sist jag frågade polare inte verkade finnas?

Från intels sida har jag inga särskila förväntningar- om pris/prestanda ser bättre ut än AMD nästa gång jag bygger så blir det intel, möjligen med fokus på att det ska vara första generation på sockel då de fortfarande verkar byta rätt ofta och det är trevligt med möjlighet för senare uppgradering.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tyvärr försent annars hade jag kunnat testa det. Men jag kunde inte avinstallera uppdatering via cmd så vetifan om det där hade lyckats

Har haft återställningsproblemet tidigare och då har de där hjälpt. Tror inte ditt återställningsproblem hade å göra med ditt grundproblem som du fick efter uppdateringen.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

hmm, värt att ha i åtanke, tack för informationen, utan den hade jag nog bara glatt fixat insider i blindo.

Hahaha precis samma, ibland kan det va bra sitta lugnt i båten

Permalänk
Medlem

Än en gång så ser vi AMD produkter där prestandan ökar över tid. AMD fortsätter vara som ett fint vin. Blir bara bättre ju längre tiden går. Grattis till alla er som sitter på dessa fina klenoder.

Jag tror man kört många timmar med AI för att optimera koden då en enda uppdatering kan ge ett så extremt stort hopp. Tittar man på testerna så ser vi flera spel som toppar ur 4090. Dagens topp CPUer kräver morgondagens grafikkort för att kunna visa var de går för. Troligen en av anledningarna till att AMD väntar med 3D cuperna.

PS
Skapar många timmars jobb då alla AMD cpuer måste testas om då prestandaskillnaden är så stor med nya mjukvaran.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har haft återställningsproblemet tidigare och då har de där hjälpt. Tror inte ditt återställningsproblem hade å göra med ditt grundproblem som du fick efter uppdateringen.

Även fast jag inte ens kunde använda "reset this pc" funktionen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För att drivers till cpuer kan de göra själva? De ser ju hur den presterar I Linux.

Intel har nu Intel thread director som kan schemalägga, finns inget som stoppar amd att göra liknande.

Finns inga drivers till CPU:er. Thread Director är inte heller en extern schemaläggare utan en funktion där Intels cpuer kan berätta för schemaläggaren i Windows en del info om status på de olika kärnorna. Dvs inget som öht skulle kunna påverka det som denna uppdatering i Windows fixat.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|