Utvecklare spelar Witcher 3 på RISC‑V

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Milk-V Jupiter är inte dyr...
...men slutsåld.

Jag var sugen på att prova, men kunde inte beställa p.g.a. "Out of stock".
Vet inte när det kommer in nya i lager?

https://www.youtube.com/watch?v=YxtFctEsHy0

Kul, tack för tipset! En RISC-V SBC som jag köra en grafisk användarmiljö, för under tusenlappen. Nu händer det saker.
Hoppas den kommer i lager igen

Permalänk
Medlem

Det våras för assembler-programmerare med andra ord?

Minns en tid när de var de viktigaste tillgångarna i spelprogrammering, det var ju när man hade 64 Kb ram iofs men även när PC hade 640kb "primärminne" något Bill Gates sa var så pass tillräckligt att det "aldrig" skulle behövas mer.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Haha bra jobbat, jag fick igång Witcher 3 på min dator för flera år sen utan problem och spelade igenom hela. Riktigt bra spel kan jag säga! Även DLC:arna är som egna spel nästan i storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Milk-V Jupiter är inte dyr...
...men slutsåld.

Jag var sugen på att prova, men kunde inte beställa p.g.a. "Out of stock".
Vet inte när det kommer in nya i lager?

https://www.youtube.com/watch?v=YxtFctEsHy0

Visste inte att den var ute än, trodde dem var preorder. Köpte preorder-kupong på oasis för ett tag sen men vet inte exakt hur det funkar när de väl släpps. Det verkar inte var enorm produktionstakt baserat på vad jag sett på deras forum.

Nu gissar jag att du vill ha med PCIe slot oavsett, men annars finns DC-Roma II som också har spacemit k1, men i laptop format. Lär nog inte vilja spelas så mycket på dock skulle jag tro

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av danedi:

På Ars och osnews pratar de om att x86_64 to RISC-V behöver 7 cycles i snitt per 3 cycles på en ryzen i snitt för att köra x86_64 kod (om så är fallet vet jag inte). Så hypotetiskt även om RISC-V processorn är dubbelt så snabb så når den inte samma prestanda som en ryzen med x86_64 binärer.

OM det stämmer, så är det nog ett bra tag tills de kör sådana binärer i "full speed", och därmed får man nog förlita sig i större grad till "native" binärer.

Prestandatappet i spel blir inte riktigt lika stort som du tror då tricket är att en hel del tid spenderas i native risc-kod, grafikdrivrutinerna t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Visste inte att den var ute än, trodde dem var preorder. Köpte preorder-kupong på oasis för ett tag sen men vet inte exakt hur det funkar när de väl släpps. Det verkar inte var enorm produktionstakt baserat på vad jag sett på deras forum.

Nu gissar jag att du vill ha med PCIe slot oavsett, men annars finns DC-Roma II som också har spacemit k1, men i laptop format. Lär nog inte vilja spelas så mycket på dock skulle jag tro

Jag såg någon tråd där det skrevs om Milk-V Jupiter och vissa skrev att de beställt och senare någon som skrev att det var slutsålt.
Men jag vet inget om hur många de sålt.

Jag såg video av ExplainingComputers (YouTube) att han testade DC-ROMA RISC-V Laptop II.
Lite sugen på den också.

Känns som en mindre tröskel att börja med ett ~ 1000kr moderkort än en bärbar dator runt 5000-7000 kr. Samt mer flexibilitet med PCIe och kunna behålla chassi om man senare byter till annat Mini-ITX moderkort och så.
Men en bärbar dator är ju smidigar på andra sätt så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag såg någon tråd där det skrevs om Milk-V Jupiter och vissa skrev att de beställt och senare någon som skrev att det var slutsålt.
Men jag vet inget om hur många de sålt.

Jag såg video av ExplainingComputers (YouTube) att han testade DC-ROMA RISC-V Laptop II.
Lite sugen på den också.

Känns som en mindre tröskel att börja med ett ~ 1000kr moderkort än en bärbar dator runt 5000-7000 kr. Samt mer flexibilitet med PCIe och kunna behålla chassi om man senare byter till annat Mini-ITX moderkort och så.
Men en bärbar dator är ju smidigar på andra sätt så...

Deep computing har en tablet med spacemit k, ett par tusenlappar ska de ha för den. Jag har nyfödd hemma så inte mycket tid så tänker mig att jag väntar på att oasis blir tillgängligt, köper jag något nu direkt kommer det bara ligga i en låda ett tag ändå. Men är rätt taggad på nya intressanta arkitekturer, ARM i alla ära men det finns inte många som är så intressanta utom Apples och amperes grejer tycker jag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Prestandatappet i spel blir inte riktigt lika stort som du tror då tricket är att en hel del tid spenderas i native risc-kod, grafikdrivrutinerna t.ex.

Nej det behöver inte vara så stort i 3d spel. Men låt oss säga att du spelar nått paradoxspel som EU, VIC, HoI osv där processorn är allt. Jag kan i stort sett spela hoi4 på ett geforce 2 Ultra så länge som jag har nog snabb processor. Tror det blir tungrott för en risc-v5 men jag har ju som sagt inte expertisen att säga att så är fallet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare

Detta sätter ett frågetecken på hur bra/dålig RISC-V är i det långt viktigare kontextet: hur enkelt är det att skriva en bra kompilator för denna ISA?

Tar man en väldigt step-by-step implementation att addera register bl (nedre 8-bitar av ebx) till ah, d.v.s. detta

#include <stdint.h> uint32_t add_ah_bl(uint32_t eax, uint32_t ebx) { uint8_t ah = eax >> 8; uint8_t bl = ebx; ah += bl; eax &= ~0xff00; eax |= ah << 8; return eax; }

Får man med senaste GCC och -O3 detta

add_ah_bl(unsigned int, unsigned int): srliw a5,a0,8 addw a1,a1,a5 li a5,-65536 addi a5,a5,255 andi a1,a1,0xff slliw a1,a1,8 and a0,a0,a5 or a0,a1,a0 ret

Man får räkna bort "ret" då det bara är return-from-function, detta är 8 instruktioner så faktiskt lite bättre än vad de initialt hade men handkodad assembler enligt artikeln (de sa 10 instruktioner)

ARM64 får detta

add_ah_bl(unsigned int, unsigned int): add w1, w1, w0, lsr 8 bfi w0, w1, 8, 8 ret

vilket ironiskt nog är betydligt kortare och effektivare än om man gör samma sak på x86_64...

add_ah_bl(unsigned int, unsigned int): mov edx, edi mov eax, esi mov ecx, edi add al, dh xor ch, dh movzx eax, al sal eax, 8 or eax, ecx ret

men här är de 3 första instruktionerna egentligen bara nödvändiga för x86_64 har en lite udda hantering av "skicka argument via register" på både Linux ABI (som ovan använder) och Windows ABI. Men kändes ändå "har jag missat -O3?".

Det ARM64 gjort så otroligt rätt är att erbjuda en ISA som gör det näst intill trivialt att skriva bra kompilatorer. RISC-V verkar tyvärr ha kvar de historiska problemen man sett med RISC

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Kul, tack för tipset! En RISC-V SBC som jag köra en grafisk användarmiljö, för under tusenlappen. Nu händer det saker.
Hoppas den kommer i lager igen

Ser ut att finnas i lager med både k1 och m1

https://arace.tech/products/milk-v-jupiter-spacemit-m1-k1-oct...

Visa signatur