Snabbkoll: Är din klocka smart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Här är en totalt vild idé - tänk om man äger både en smart och analog klocka?!

Som med ALLA polls på swec: vilken använder du mest? Att du har 83st klockor är irrelevant.
men det är inte exakt det som efterfrågas!!! - nej men använd då sunt förnuft.

Hur relevant är frågan: har du både smart och korkad klocka? På en tekniksite som swec - antagligen inte speciellt relevant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Traditionella mekaniska ur från Schweiz sitter var dag på min arm.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Nej, kör en vanlig klocka. Ser inte riktigt vitsen allvarligt talat.

Dvs de erbjuder inget jag ser att jag vill ha eller behöver som det ser ut just nu i varje fall. Men det kanske ändras i framtiden och då köper jag en isf. Är inte anti dem på något vis.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Hedersmedlem

Nej.
Jag testade ha en samsung galaxy watch.. 3 tror jag det var?

Var inte nöjd med batteritiden, kände mig otrygg med fuktskydd och att ha notiser så pass lättillgängliga vart lite väl påtaligt att jag gick tillbaka till gammal hederlig "dum-klocka". De enda funktioner jag använder är tidtagning och ibland kolla vilket datum det är ifall jag inte orkar dra upp luren. Ja, och kolla tiden också, såklart.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så du gick från en klocka som du behövde ladda till en klocka som du behöver dra upp?

Korrekt. Men den löser ju detta under dagen när jag rör på mig automatiskt

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Den är bättre på att hålla tiden än vad jag är iaf, så den är smartare än mig?

Permalänk
Medlem

Fastnade för aktivitetsklockor av det mer avancerade slaget för ett tag sen och nu känner jag att det verkligen är en produkt som underlättar i vardagen.
Har för tillfället en Garmin Fenix 7X Solar som jag är extremt nöjd med, får ut nästan en månads batteritid under soliga månader.
Är sugen på Fenix 8 men jag tänker inte betala över 14k även om det kliar i köp-fingrarna.

Permalänk
Medlem

Ja en Apple Watch 6. Dock använder jag extremt få funktioner på den. SMS notiser, spotify och stegräkning är allt jag bryr mig om.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Har många armbandsur och de är alla smarta för de visar tiden tydligt med visare och inget annat som är ovidkommande för en klocka...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Min klocka visar inte ens tiden, funkar mer som ett armband faktiskt.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Jag fick en Samsung Watch 6 på erbjudande av Tele2. Använt en vecka, men märkte det inte var för mig. Tänkte sälja av den med Verkar som varenda jävel säljer av sina klockor helt nya på Tradera från samma erbjudande.

Nypris runt 4000 men finns så jävla många ute på Tradera så därför går dom för runt en tusing. Sinnes!

Tips till er som vill ha en billig Samsung Watch6. Kolla på Tradera och spara tusenlappar.
kanske köpa upp dom och sälja dom om någon månad. Lär kunna ge lite klirr!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Min klocka är en vanlig Casio jag köpte runt 2003-2004. Visar tiden vilket är allt jag vill ha från en klocka.
Orkar inte ladda och krångla med mer prylar.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit en klocknörd, har 7 analoga klockor i varierande prisklasser som jag köpt genom åren som jag alternerat mellan. Men sen jag köpte smartklocka för några år sen ligger de mest och dammar. Största anledningen till att jag mest har smartklockan är att den lyckas motivera mig till att klara av dagsträningen så att jag kommer ut och rör på mig. Men visst är det bekvämt och svara i telefon, sms och det mesta andra också så man slipper hålla på med mobilen. Tar nån av de analoga endast när jag reser utomlands, för dem slipper man ladda (hälften har solceller)
Just nu ägnar jag all kraft åt att inte köpa Apple watch ultra vars alla extra finesser jag inte har någon som helst nytta av

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Korrekt. Men den löser ju detta under dagen när jag rör på mig automatiskt

ok, men då är det inte ett mekaniskt ur utan ett automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är inte själva grund iden med en smartklocka att det ska komma notiser?
Jag upplever det själv när man står och pratar med en kollega eller bekant att man i tid och otid kollar till klockan så snart det kommer en notis, ett otyg om du frågar mig.
Notiserna stängde jag av en efter en och tillslut blev det mer eller mindre bara en digital klocka och då finns det betydligt snyggare alternativ att hänga runt handleden än en smartklocka.

Om du tror att en smart watch endast är till för notiser så gör du rätt i att använda en analog istället 😂

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Bär inte klocka, har alltid min mobil inom räckhåll om jag behöver kolla tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Darn it. Är på jakt efter nytt mekaniskt tangentbord så orden flyger överallt haha! Tack

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

hur menar du att ett automatiskt ur inte är mekaniskt?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Innan "smarta" klockor fanns så ville jag inte ha något hellre. Men det var inte det här jag menade.

Jag tycker att en verkligt smart klocka skulle vara något som inte gör avkall på funktionen som armbandsur: Den ska visa tiden, visa tiden hela tiden och ha batteritid som mäts i månader ... minst.
Jag vill ha en öppen mjukvaruarkitektur som är enkelt att hacka program på. Inte en iPhone på handleden som då och då kräver min uppmärksamhet.

Höjden av smartklocka var Pebble Time. Sen har det bara gått baklänges. Inte framåt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simeh:

Har haft min Garmin Vivoactive 4 i lite mer än 4 år nu. Laddas en gång i veckan med vanlig användning.
Börjar bli sugen på en uppgradering men batteritiderna på de flesta nya är brutalt mycket sämre.

Inte då. Har en Garmin Epix som jag laddar var 14 dag. Men förstår vad du menar. Hade tidigare en Samsung-klocka som behövde laddas typ varannan dag. Sjukt mycket skönare med min nya Garmin.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbz84:

Är inte själva grund iden med en smartklocka att det ska komma notiser?
Jag upplever det själv när man står och pratar med en kollega eller bekant att man i tid och otid kollar till klockan så snart det kommer en notis, ett otyg om du frågar mig.
Notiserna stängde jag av en efter en och tillslut blev det mer eller mindre bara en digital klocka och då finns det betydligt snyggare alternativ att hänga runt handleden än en smartklocka.

Smartklockor var ju redan en grej i form av fitness trackers långt innan den senaste typen av smartklockor var en grej. Lite samma som hur det som blev smartphones var en grej innan någon myntade konceptet smartphone. Har haft sex olika smart wearables/clockor hittills, med de tre senaste som varit garmin har jag bara aldrig satt igång notiser men med de tre innan dess (samsung, microsoft band, fitbit) stängde jag av dem omedelbart.
Min klocka används för träning/health tracking. Nuvarande Garmin Enduro 2 blir av händelse även användbar då den råkar ha en inbyggd lampa, låter som en gimmick men använder säkert 20-30 gånger om dagen, när ficklampan sitter på handleden använder man den plötsligt en massa

Har ett antal olika workouts jag lagt upp- sprints med specifika hastighetsintervaller är det jag använder mest där. Cyklar, distanslöper, simmar, ibland kombinerad swimrun, promenerar med hund, allt spårar jag med klocka. Partnern använder sin för att lägga spår för hund, då kan hon sedan under spårningen hålla koll på om/när de missar något föremål som sedan behöver hämtas in. Body-battery funktionen som garmin har är excellent, samma med HRV, för oss som kan vara lite dåliga på det där med att lyssna på kroppen och ta det lugnt.

Också väldigt användbart är live-tracking, där vi bor är det steniga träskiga skogar där man sällan stöter på andra människor och både jag och partner har en historia av att bryta saker, bra att veta att man blir hittad/kan hitta den andra om något gått fel.

Skrivet av giplet:

Inte då. Har en Garmin Epix som jag laddar var 14 dag. Men förstår vad du menar. Hade tidigare en Samsung-klocka som behövde laddas typ varannan dag. Sjukt mycket skönare med min nya Garmin.

Yup, det kompisar/kollegor oftast säger när det kommer till smart watches- att de inte orkar ladda dem. Laddar min enduro 2 kanske var tredje vecka när det bara är min egen träning som trackas med GPS, när jag trackar någon timme eller två av hundpromenad om dagen dessutom blir det kanske varannan vecka- då kör jag med maximum precision för satelit, man kan ju spara in en hel del på ultratrac osv.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Jepp, en Apple Watch Series 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om du tror att en smart watch endast är till för notiser så gör du rätt i att använda en analog istället 😂

Nejdå det finns en mängd andra funktioner men väldigt få som lockar mig.
Träna kan jag göra utan att veta vilken pulszon jag ligger i.
Sover gör jag gott utan en klocka som ska säga till hur många timmar REM-sömn jag fått på natten.
Kreditkortet går utmärkt att betala med via telefonen.
Listan går att göra lång, det finns säkert många som uppskattar funktionerna men som jag ser det så blev det bara ytterliga en pryl att ladda och ha med sig som egentligen inte tillförde något.

Visa signatur

ASUS ROG Strix 550-I | Ryzen 5 5600x | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | WD m.2 1tb | Samsung M.2 500GB | Corsair SF750 750W | 2x16GB Corsair Vengeance LPX | EVGA Supernova G2 750W | Predator Ultrawide 34" 1440p | Coolermaster NR200P White

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

hur menar du att ett automatiskt ur inte är mekaniskt?

Normalt kallar man väl självuppdragande ur för mekaniska och de som är självuppdragande för automatiska? Med reservation för att jag kan minnas helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Som med ALLA polls på swec: vilken använder du mest? Att du har 83st klockor är irrelevant.
men det är inte exakt det som efterfrågas!!! - nej men använd då sunt förnuft.

Hur relevant är frågan: har du både smart och korkad klocka? På en tekniksite som swec - antagligen inte speciellt relevant.

Är frågan i bestämd form och man tar höjd för alternativa svar så är det inga problem, däremot är det otroligt jävla störande att det i princip VARJE gång är fel i dessa polls. Sen gör du precis samma misstag som alla andra som ska göra en poll och bara starkt förutsätter något och tror att "alla fattar".

För den som inte orkar använda sin hjärna så kan jag förklara simpelt vad detta innebär.

Frågan - Är DIN klocka smart?
Redan här har man gjort ett generalfel. För det första har man ovanför en helt annan fråga "Vilken typ har du på armen?" Man förutsätter att man bara äger en klocka eller ingen alls. Redan här så förstår man att pollen är värdelös.

Svaren - Ja/Nej/Jag äger ingen klocka

Här, av någon anledning så verkar ju folk ha otrloligt svårt att förstå sig på varför det blir fel. Alla personer som äger en analog och en smart klocka kan alltså välja både ja eller nej. Oavsett vilket svar de väljer så blir resultaten helt missvisande, svara du ja så kommer reslutaten spegla att fler personer helt verkat förkastat den analoga klockan.

Svarar du nej, för att du kanske just nu har en analog klocka så kommer svaren på samma sätt också bli fel och intresset för smarta klockor kan framstå som lägre än väntat.

Oavsett utfall så har du ingen aning om hur folk tänker eller hur de svarar. Således, resultaten säger absolut ingenting eftersom du inte har någon som helst aning om hur folk uppfattar frågan eller ens tänkt på att man kan äga båda två.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kör Apple Watch 7 sen ett par år tillbaka och är dundernöjd. Den gör det jag behöver utan att ta för mycket fokus. Testat ett par Samsung-modeller innan men blev aldrig riktigt kompis med dessa.

Permalänk
Medlem

Har en Garmin, gamechanger när man springer.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Har en dumklocka, en Oris Aquis 43.5mm. Den är automatisk och kan generera tillräckligt med energireserv för att räcka i 5 dagar efter att man tar av den. Håller även ner till 300 meters djup. Tror det djupaste jag dykt med den är typ 3 meter... men det hindrar mig inte från att uppskatta tekniken.

Ser klockor främst som en accessoar. Som man är det typ den enda accessoaren man kan ha. Onödigt? Absolut, men ibland är det smidigt att veta tiden utan att ta upp telefonen ur fickan.

Kan tänka mig en smartklocka då de är ganska användbara vid t. ex träning, blir i så fall sannolikt en Apple Watch Ultra 2.

Permalänk
Medlem

Fixade till Samsungs flip telefon i ett ritprogram lite snabbt.
Låt oss säga att den är liten nog att få plats på armen.

Låt mig presentera Samsung galaxy z watch flip ultra.
- Helt fristående från mobilen.
- Minst 10 dagars batteritid (gps aktiv 3h/dag).
- Kamera för de magiska ögonblicken
- Alla appar som finns på mobilen är optimerade för watch flip ultra.
- Med ai assistans som körs 100% lokalt.
- Kan även bli så varm att du kan värma upp ett litet tält med den.
- Tack vare ett nära samarbete inför den nya Jönssonligan filmen så kommer klockan slumpmässigt yttra sig: Jag har en plan.

Det skulle vara något.

Permalänk
Medlem

Tycker dom som finns idag är rätt coola. Men gillar inte ha en fet klocka på handleden. Tycker de är ivägen när jag spelar dataspel elr skriver på datorn... Vilket är vad jag sysslar med främsta delen av min vakna tid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / GTX 1080 Ti / 32GB DDR5 / 1TB NVMe SSD