Snabbkoll: Är din klocka smart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Normalt kallar man väl självuppdragande ur för mekaniska och de som är självuppdragande för automatiska? Med reservation för att jag kan minnas helt fel.

Ok du har säkert rätt, jag tänkte bara mer allmänt så är det automatiska uret fortfarande mekaniskt i sin uppbyggnad.

Permalänk
Medlem

i dagsläget ja! i form av min mobil, hade tidigare ett aktivitetsarmband men skulle inte kalla den smart..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Innan mobilerna blev vanliga hade jag klocka för att visa tiden ja. Sen när mobilerna kom el snarare blev smidigare, så fanns inte samma behov och klockan mest störde.
När jag senare fick med en smartklocka med mobilen insåg jag nyttan av sådan, de har så många funktioner som man har praktisk nytta av.
Klockan fyller fler funktioner än aktivitetsarmbandet gjorde.

Då har jag ändå en smartklocka som är något enklare, en Huawei Watch GT 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är frågan i bestämd form och man tar höjd för alternativa svar så är det inga problem, däremot är det otroligt jävla störande att det i princip VARJE gång är fel i dessa polls. Sen gör du precis samma misstag som alla andra som ska göra en poll och bara starkt förutsätter något och tror att "alla fattar".

För den som inte orkar använda sin hjärna så kan jag förklara simpelt vad detta innebär.

Frågan - Är DIN klocka smart?
Redan här har man gjort ett generalfel. För det första har man ovanför en helt annan fråga "Vilken typ har du på armen?" Man förutsätter att man bara äger en klocka eller ingen alls. Redan här så förstår man att pollen är värdelös.

Svaren - Ja/Nej/Jag äger ingen klocka

Här, av någon anledning så verkar ju folk ha otrloligt svårt att förstå sig på varför det blir fel. Alla personer som äger en analog och en smart klocka kan alltså välja både ja eller nej. Oavsett vilket svar de väljer så blir resultaten helt missvisande, svara du ja så kommer reslutaten spegla att fler personer helt verkat förkastat den analoga klockan.

Svarar du nej, för att du kanske just nu har en analog klocka så kommer svaren på samma sätt också bli fel och intresset för smarta klockor kan framstå som lägre än väntat.

Oavsett utfall så har du ingen aning om hur folk tänker eller hur de svarar. Således, resultaten säger absolut ingenting eftersom du inte har någon som helst aning om hur folk uppfattar frågan eller ens tänkt på att man kan äga båda två.

Så förutsägbart nördigt 😂 (i all positiv bemärkelse!)
Allt är svartvitt, logiskt och det måste finnas ett alternativ för just mig!
Eller så använder man bara sunt förnuft och antingen:
avstår röst eller
röstar på det som ligger närmast även om det inte är 100%.

Varje gång det är omröstningar som är det någon som blir kränkt och kvider för att inget alternativ passar in 100% på just dem.
Så blir det ibland, gilla läget

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

Använde smart klocka i ca 1 år, sen insåg jag att alla funktioner inte bidrog till en ökad livskvalitet. De bidrog bara till en känsla av att man behövde dem, men så fort man frågade sig varför kom man inte på något svar. Skulle till och med säga att min livskvalitet ökade när jag slutade använda min smarta klocka. Nu använder jag den bara till träning, där den faktiskt bidrar med något.

Permalänk
Datavetare

Har en Apple Watch 9 (från tidigare gen 3). Hade inte använt en klocka på rätt många år och köpte en Apple Watch 3 mest för att testa lite. Använde den betydligt mer än vad jag trodde jag skulle göra.

Skrivet av trickeh2k:

Här är en totalt vild idé - tänk om man äger både en smart och analog klocka?!

Vi är på en tech-site, lös problemet med mer tech!

Prompt

Citat:

Sweclockers har en poll med titeln: "Snabbkoll: Är din klocka smart?"

Frågan är sedan "Armbandsur finns i smarta och dumma versioner. Vilken typ har du på armen?". De svar som finns är
* Ja
* Nej
* Jag äger ingen klocka

Nu är det så att jag har både en smart klocka och en analog klocka, hur bör jag svara här?

Svar

Citat:

I den här omröstningen verkar de vilja veta vilken typ av klocka du huvudsakligen använder eller identifierar som din primära klocka. Om du använder båda klockorna regelbundet och växlar mellan dem, skulle det bästa svaret vara att tänka på vilken klocka du oftast har på dig eller vilken du ser som din huvudsakliga klocka.

Om du främst använder din smartklocka, skulle det vara mest rättvisande att svara “Ja”. Om du oftast använder din analoga klocka, skulle “Nej” vara mer lämpligt. Om du verkligen använder båda lika mycket, kan du fundera över vilket syfte du oftast använder en klocka för (t.ex. funktionalitet eller stil) och basera ditt svar på det.

Men kom ihåg att detta är en förenklad fråga, så det viktigaste är att välja det svar som känns mest representativt för din vanliga användning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

har en dum klocka seda typ 10 år, skulle gärna byta mot en rolex. Kanske någon dag.

Permalänk
Medlem

Varför ha en klocka?

Dont you guys have phones?

Permalänk
Skrivet av medbor:

Varför ha en klocka?

Dont you guys have phones?

smidigt ibland, dessutom gillar jag inte att ta upp min telefon hela tiden. Försöker ha den på laddning utan att glo när jag är på jobbet.

Permalänk
Medlem

Mitt svar är ett rungande "njae".

Klockan är smart, men jag har stängt av alla notifikationer och funktioner förutom stegräknare, pulsmätare och klocka.

Mår bättre av en klocka som inte stör eller distraherar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Har kört Apple Watch sedan release-dagen i Sverige (Series 0, 3, 7 och nu Ultra 2), använder den dygnet runt förutom vid laddning.

Permalänk
Medlem

Apple watch dagligen, Tissot eller Breitling till snyggt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Körde med smartwatch, Ticwatch Pro, ett par år men tröttnade på allt laddande och att den inte tillförde mycket. Kör nu en soldriven CASIO G-Shock med automatisk ställning av tiden via atomur som Daily Driver. SÅ problemfri, älskar den!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-6400c30 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D CH VIII Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super || Thinkpad P16s Gen 2 R7 PRO 7840U(Zen4) 32GB-6400 1TB 980Pro 780M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Räknas Mi Band 6 som klocka? Tycker inte det gör det direkt

Ett smart val oavsett!

Hade Mi Band 5 tidigare och kör numera med Amazfit Band 5.

Nära 3 veckors batteritid är bästa featuren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ett smart val oavsett!

Hade Mi Band 5 tidigare och kör numera med Amazfit Band 5.

Nära 3 veckors batteritid är bästa featuren!

Jag får ut ca 10-11 dagars batteritid eller däromkring med min.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att vi endast pratar om armbandsur/klockor och inte andra typer av klockor nu (som väggklockor, mobil, dator o.s.v.). Så, i så fall äger jag ingen klocka alls. Tycker helt enkelt inte om att ha klocka på armen, tycker det är obekvämt och störande. Bryr mig inte om det som modepryl heller. Hade armbandsur som barn och tonåring, men har nog inte haft det under dom senaste 30+ åren.

Permalänk

Kör med en Tissot T-Touch Connect Solar sedan feb och är nöjd.

Permalänk

Kronaby Apex, ser ut som en vanlig klocka, batteritid som vanlig klocka. Stryktålig och snygg med svart PVD beläggning och safirglas. Tillräckligt smart för mig

Visa signatur

Vatten - 5950x - rtx3090 - ROG PG32UQX - HyperX nånting

Permalänk
Medlem

Mi Band 8 kör jag. Används majoritetiskt för klockan, men även till stegräknare och puls. Även intressant med en snabbtitt på vilken temp det är ute just nu.

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag på en Festina F16573/3 jag fick av farsan. Vill skaffa en vostok amphibian eller en molnija någon gång i framtiden😎

stavning😎
Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gick över till en "vanlig" klocka för c:a 1år sedan.
Väldigt skönt att vara lite bortkopplad från all teknik faktiskt

https://www.khs.net/en/products/platoon-black-steel-digital-w...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kör en Garmin Forerunner 265 på natten, vid träning och dagar där jag inte klär upp mig särskilt.

På jobb och ute på stan generellt så byter jag mellan en Tissot PRX Powermatic 80 och Moonswatch Mission to Earth. Hade Apple Watch till vardags i flera år men fick panik över att vara så tillgänglig konstant.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Medlem

Dumklocka för min del. Det enda som lockar med smartklocka vore att kunna lämna mobilen hemma på löprundan men det verkar fungera sådär av vad jag läst.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ljög i omröstningen. Jag äger faktiskt en klocka, en Citizen, men har inte använt den på 20 år. Den fungerar fortfarande och jag har bytt batteri i den tre gånger sedan 1987 när jag fick den i 20-årspresent, det är nu dags igen. Den är skamfilad och glaset sprucket efter en gokartolycka, således inte längre vattentät, men den är 37 år gammal och har sin plats på skrivbordet.

Den är smart på så sätt att den inte har några som helst onödiga funktioner.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag hade en smart förut, men när batteriet pajade brydde jag inte om mig att fixa det. Jag använde ändå inte smartfunktionerna på den. Så tyckte jag det räckte med en dum klocka. Hittade en automatisk som passade min stil. Hur nöjd som helst.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk

Analog klocka är snyggast. Behöver inte vara Rolex eller Omega för min del men vill ändå ha en kvalitetsklocka för runt 10k som Tissot, Certina och Seiko funkar alldelles utmärkt på mig.

Hade en Apple Watch första generationen när den kom ut, den var rolig ett tag sen blev den omodern på bara nåt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Dumklocka för min del. Det enda som lockar med smartklocka vore att kunna lämna mobilen hemma på löprundan men det verkar fungera sådär av vad jag läst.

Det funkar alldeles utmärkt att lämna mobilen hemma, bara att ladda ner ett e-sim till klockan om den har stöd för det.
Funkar riktigt bra att ta samtal via klockan också, folk verkar inte märka att man pratar via klockan.

Permalänk
Medlem

Att betala med är smidigt. Slippa telefonen är skönt. Men den stora nyttan (förutom träning) är att smidigt kunna tända och släcka, speciellt på väg hem när det mörkt. (Det blir riktigt mörkt där jag bor)

Permalänk
Medlem

Beror på hur man tolkar smart, 80 tals Casio data bank klockor, har flera och även lagat några. 3KB minne är ju ändlöst.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Halvsmart, det är en Garmin. Jag tar inte på mig en klocka som har mindre än 2 veckor mellan laddningarna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör