Permalänk
Medlem

Var förbi swedbank igår och förnyade ränterabatten , visade egentligen bara upp vad sbab gav för erbjudande och uppdaterade uppskattat pris på lägenheten ( vad liknande lägenheter sålts för i närområdet och liknande storlek osv ) och uppdaterad lön

lån på ca 1 250 000 allt rörligt med 1.2% rabatt så hamnade på 4.29% jämfört med sbab som jag hade fått 4.27% hos, men orkar inte tjafsa för så liten skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Var förbi swedbank igår och förnyade ränterabatten , visade egentligen bara upp vad sbab gav för erbjudande och uppdaterade uppskattat pris på lägenheten ( vad liknande lägenheter sålts för i närområdet och liknande storlek osv ) och uppdaterad lön

lån på ca 1 250 000 allt rörligt med 1.2% rabatt så hamnade på 4.29% jämfört med sbab som jag hade fått 4.27% hos, men orkar inte tjafsa för så liten skillnad

Varför flyttade du inte bara lånet? Så slipper du förhandla varje år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Men hos SBAB får du den utan att behöva krångla varje år. För att det ska vara värt att förlänga rabatten årligen så måste man ju hamna en bit under SBAB för att det ska vara värt jobbet. Blir ju samma visa nästa år igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför flyttade du inte bara lånet? Så slipper du förhandla varje år

SBAB suger att ha att göra med, när lillsyrran skulle köpa första lägenheten så var det 4-5 timmars telefonkö för att komma fram så SBAB gick bort. Ska till en vettig vinst varje månad för att behöva dras med det, då är det enklare att skicka något mail för att få behålla ränterabatten.

Permalänk
Medlem

Denna frågan har säkert besvarats längre bak i tråden, men hittade inte när jag letade lite snabbt.

Bankerna får ju inte ta ut några extra avgifter när man ska lösa ett lån, men har rätt till ränteskillnadsersättning. Hur funkar ränteskillnadsersättningen nu när räntorna är påväg ner? Låt säga att jag vill binda mina lån på 5 år idag, hur ska jag räkna ut vad det kostar att binda om lånen igen i början på nästa år när Riksbanken eventuellt har sänkt styrräntan med ytterliggare 75 punkter? Om jag binder om mina lån idag på 5 år (där majoriteten ligger på 3-månaders rörlig ränta) så skulle jag minska mina ränteutgifter med 6000 kr i månaden, men kan sänka kostnaden med ytterliggare 3000 kr i månaden om Riksbankens prognos håller.

Anledningen till att jag frågar är att jag har hört talas om folk som har bundit om sina lån flera gånger samma år utan kostnad. Tycker att det är svårt att hitta belägg för att detta är möjligt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Officiell jultomte

Fick bäst ränterabatt hos Nordea och kunde få ner det till 4.24%, men rabatten gäller bara i ett år och orkar nog inte hålla på att flytta kort och grejer varje år om man inte får behålla rabatten.

Flyttade allt till SBAB istället och med grönt bolån landade det på 4.34%

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag kan väl tycka att det är ok om rabatten är låst ett år från bägge parter så att säga.

Håller inte alls med. Räntan sätts ju om var 3:e månad med rörliga bolån så en längre låsning av rabatten än så är oacceptabelt enligt mig. Andra banker har ingen sådan låsning alls enligt min erfarenhet, så om Swedbank sticker ut negativt på det sätter så förtjänar de att få kritik för det.

Jag har definitivt förhandlat om flera gånger under ett år, långt före att ett år passerat. Senaste tillfället var för några veckor sedan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av PreacherMan:

Denna frågan har säkert besvarats längre bak i tråden, men hittade inte när jag letade lite snabbt.

Bankerna får ju inte ta ut några extra avgifter när man ska lösa ett lån, men har rätt till ränteskillnadsersättning. Hur funkar ränteskillnadsersättningen nu när räntorna är påväg ner? Låt säga att jag vill binda mina lån på 5 år idag, hur ska jag räkna ut vad det kostar att binda om lånen igen i början på nästa år när Riksbanken eventuellt har sänkt styrräntan med ytterliggare 75 punkter? Om jag binder om mina lån idag på 5 år (där majoriteten ligger på 3-månaders rörlig ränta) så skulle jag minska mina ränteutgifter med 6000 kr i månaden, men kan sänka kostnaden med ytterliggare 3000 kr i månaden om Riksbankens prognos håller.

Anledningen till att jag frågar är att jag har hört talas om folk som har bundit om sina lån flera gånger samma år utan kostnad. Tycker att det är svårt att hitta belägg för att detta är möjligt.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Håller inte alls med. Räntan sätts ju om var 3:e månad med rörliga bolån så en längre låsning av rabatten än så är oacceptabelt enligt mig.

Då bör ju även rabatten som banken erbjuder endast gälla i tre månader eller?

Permalänk
Medlem

En del banker (lf t ex) erbjuder ”räntefri månad” och har man stora lån kan det bli en hygglig slant man tjänar med ganska minimal jobbinsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Håller inte alls med. Räntan sätts ju om var 3:e månad med rörliga bolån så en längre låsning av rabatten än så är oacceptabelt enligt mig. Andra banker har ingen sådan låsning alls enligt min erfarenhet, så om Swedbank sticker ut negativt på det sätter så förtjänar de att få kritik för det.

Jag har definitivt förhandlat om flera gånger under ett år, långt före att ett år passerat. Senaste tillfället var för några veckor sedan.

Nu är SVD-artikeln låst, så kan inte läsa, men förstår inte riktigt vad problemet är här? Rörlig ränta är låst i tre månader, så under den tiden får man ju ingen justering. Vad som är din kritik här antar jag är att Swedbank "sänker långsamt" och att de sedan vägrar förhandla ens rabatt under innevarande år. Båda två sakerna är ju lättlösta, byt bank för man har ju inget avtal mot banken som säger att man behöver hedra deras förhandlingsovilja så att säga.

För egen del med LF så var ett av mina krav vid omförhandling att de lät min rabatt löpa över 24 månader (för rörligt), då jag vill slippa omförhandla (om jag inte vill!). Så nu har jag mina 1,50%-enheter rabatt under 24 månader, just nu 3,94%.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då bör ju även rabatten som banken erbjuder endast gälla i tre månader eller?

Nej, det har alltid varit ett år. Förstår inte vad som är så svårt att förstå? Andra banker har inte denna begränsning och jag har aldrig hört talas om något sådant historikt. Det är med andra ord något de smugit in som kunderna lätt missar, just eftersom det inte är praxis i branschen. Sådant tycker jag man bör uppmärksamma folk på.

Skrivet av Henrico:

Nu är SVD-artikeln låst, så kan inte läsa, men förstår inte riktigt vad problemet är här? Rörlig ränta är låst i tre månader, så under den tiden får man ju ingen justering. Vad som är din kritik här antar jag är att Swedbank "sänker långsamt" och att de sedan vägrar förhandla ens rabatt under innevarande år. Båda två sakerna är ju lättlösta, byt bank för man har ju inget avtal mot banken som säger att man behöver hedra deras förhandlingsovilja så att säga.

För egen del med LF så var ett av mina krav vid omförhandling att de lät min rabatt löpa över 24 månader (för rörligt), då jag vill slippa omförhandla (om jag inte vill!). Så nu har jag mina 1,50%-enheter rabatt under 24 månader, just nu 3,94%.

Även låst så fick jag läsa ganska långt ner i artikeln.

Min kritik är helt enkelt följande:

Swedbank:
Rabatten på ett rörligt bolån kan förhandlas om 1 gång per år. Dvs. är låst i 1 år efter förhandling.

Andra banker:
Rabatten på rörligt bolån kan förhandlas om åtminstone var 3:e månad. Ibland kan justeringar av rabatten till och med ske oftare än så.

Folk räknar med att alla bankers rörliga bolån funkar ungefär likadant, vilket de brukar göra. Detta är dock en viktig skillnad som jag tycker är värd att uppmärksamma folk på.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Swedbank:
Rabatten på ett rörligt bolån kan förhandlas om 1 gång per år. Dvs. är låst i 1 år efter förhandling.

Andra banker:
Rabatten på rörligt bolån kan förhandlas om åtminstone var 3:e månad. Ibland kan justeringar av rabatten till och med ske oftare än så.

Så att rabatten från banken bör gälla i max tre månader? Eller vill du att den skall vara låst från bankens sida i ett år men att du som kund skall kunna förhandla om den var tredje månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nej, det har alltid varit ett år. Förstår inte vad som är så svårt att förstå? Andra banker har inte denna begränsning och jag har aldrig hört talas om något sådant historikt. Det är med andra ord något de smugit in som kunderna lätt missar, just eftersom det inte är praxis i branschen. Sådant tycker jag man bör uppmärksamma folk på.

Även låst så fick jag läsa ganska långt ner i artikeln.

Swedbank:

Andra banker:

Folk räknar med att alla bankers rörliga bolån funkar ungefär likadant, vilket de brukar göra. Detta är dock en viktig skillnad som jag tycker är värd att uppmärksamma folk på.

Jag förstår kritiken men samtidigt är du som kund ju inte bunden till något så det är ju nästan lika mycket en nackdel för banken själv om dom inte "får" matcha andra banker under ett års tid. Byt bara till någon annan bank som ger dig bättre ränta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Swedbank:

Andra banker:

Fast lånet fungerar ju på samma sätt, tre-månaders, med garanterad rabattsats under en viss tid, lånet är ju inte mer låst hos Swedbank. Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja justera en rabattsats OFTARE än en gång på tre månader? Räntan ändras ju ändå enbart var tredje månad även om du förhandlar din rabattsats flera gånger under tiden av någon anledning...?

Jag tror flera banker inte kommer vara speciellt intresserade att ändra din rabattsats under tiden de redan garanterar en viss nivå under en viss tid, mest för att det är administration och du förhoppningsvis redan fått den rabattsats ditt engagemang kan ge hos dem - sen kan jag ju inte läsa artikeln så jag vet fortfarande inte om detta var uttryckligen en policy hos Swedbank eller hörsägen från någon som kontaktat kundtjänst som man väl får förvänta har manus som försöker göra det så lätt att administrera som möjligt för banken. Återigen, då är det ju bara att som kund byta bank om man inte tycker om deras affärsmodell... Ditt lån är ju fortfarande rörligt.

Att de har tidsram på rabatterna kan ju även vara en "fördel" för dig som kund, om vi nu säger att räntan går ned mycket mer än väntat så kommer ju inte rabattsatserna längre vara 1,5 procentenhet om 1-2 år..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nöjd med att min ränterabatt är låst på 1,55% i ett år framåt.
För om räntan sänks 2-3 gånger till så är det väldigt positivt för egen del.

Sen får jag ju förhandla om med andra banker om jag så vill, men svårt att se att jag kommer få så mycket lägre ränta hos andra än vad jag har nu med mina 3,94% på 3 månadersränta hos Swedbank.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag förstår kritiken men samtidigt är du som kund ju inte bunden till något så det är ju nästan lika mycket en nackdel för banken själv om dom inte "får" matcha andra banker under ett års tid. Byt bara till någon annan bank som ger dig bättre ränta då?

Stora fördelen för banken är att man slipper lägga en massa tid på att diskutera ränta hela tiden med vissa kunder, det kostar mer än det smakar och då släpper man nog lika gärna de till någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

SBAB suger att ha att göra med, när lillsyrran skulle köpa första lägenheten så var det 4-5 timmars telefonkö för att komma fram så SBAB gick bort. Ska till en vettig vinst varje månad för att behöva dras med det, då är det enklare att skicka något mail för att få behålla ränterabatten.

Varför skall du ringa dit? Allt sköts ju digitalt....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Swedbank har tydligen kört en riktig fuling, åtminstone på vissa kontor. Hävdar att rabatten på rörliga lån är bunden ett år när man väl förhandlat om den.

Inte får? Stämmer knappast eftersom man har rörligt och kan flytta lånet om man så önskar, senaste jag var missnöjd så påpekade de att jag hade ränterabatten under ett halvår till och att den var bra (haha).

Förklarade att jag inte vad nöjd baserat på min personliga situation (50% belåningsgrad, 3 msek lån, väldigt god inkomst = låg risk kund, de ändå tjänar bra pengar på) och att jag ansåg att en större rabatt var rimlig baserat på att jag kunde få bättre hos konkurrenter. Inga problem, de återkom dagen efter med rabatt som ger konkurrenskraftig ränta och erbjöd mig att den nya rabatten skulle gälla 24 månader istället för 12 månader. Helt Ok, men absolut inget som kommer hindra mig att förhandla om innan om det blir relevant.

Folk tolkar in för mycket i vad kundtjänstmedarbetare slänger ur sig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så att rabatten från banken bör gälla i max tre månader? Eller vill du att den skall vara låst från bankens sida i ett år men att du som kund skall kunna förhandla om den var tredje månad?

Jag förväntar mig att det ska fungera som hos alla andra banker, ja. Känns inte särskilt orimligt kan jag tycka.

Swedbank kan ju testa att växla till rabatter som är giltiga enbart 3 månader och se hur många kunder de har kvar sedan.

Skrivet av Squallie:

Ja, visst är det så. Det gör dock jämförelser lite missvisande när man skrivit in en någon sådan begränsning någonstans i avtalet. Misstänker att man inte direkt skyltar med det.

Skrivet av Henrico:

Sedan förstår jag inte varför man skulle vilja justera en rabattsats OFTARE än en gång på tre månader? Räntan ändras ju ändå enbart var tredje månad även om du förhandlar din rabattsats flera gånger under tiden av någon anledning...?

För att andra banker ibland väljer att ge extra bra ränta vissa perioder när de vill öka sina marknadsandelar. Då kan man pressa den befintliga ytterligare.

Jo då, jag har mer än en gång fått rabatten justerad samma dag så det är definitivt möjligt hos åtminstone vissa banker. Sedan är det ju inget man vill göra ofta.

Sedan känns det ok att bara kunna förhandla om var 3:e månad. Att det ibland går oftare är bara en bonus. Det är begränsningen att enbart kunna göra det inför varje 12-månadersintervall.

Sedan kan man ju givetvis flytta lånet till en annan bank, ja.

Skrivet av SunQ:

Sen får jag ju förhandla om med andra banker om jag så vill, men svårt att se att jag kommer få så mycket lägre ränta hos andra än vad jag har nu med mina 3,94% på 3 månadersränta hos Swedbank.

Den biten skiljer sig dock inte från andra banker vad jag vet.

Skrivet av Mindfighter:

Inte får? Stämmer knappast eftersom man har rörligt och kan flytta lånet om man så önskar, senaste jag var missnöjd så påpekade de att jag hade ränterabatten under ett halvår till och att den var bra (haha).

Förklarade att jag inte vad nöjd baserat på min personliga situation (50% belåningsgrad, 3 msek lån, väldigt god inkomst = låg risk kund, de ändå tjänar bra pengar på) och att jag ansåg att en större rabatt var rimlig baserat på att jag kunde få bättre hos konkurrenter. Inga problem, de återkom dagen efter med rabatt som ger konkurrenskraftig ränta och erbjöd mig att den nya rabatten skulle gälla 24 månader istället för 12 månader. Helt Ok, men absolut inget som kommer hindra mig att förhandla om innan om det blir relevant.

Folk tolkar in för mycket i vad kundtjänstmedarbetare slänger ur sig.

Flytta lånet får man naturligtvis. Förhandla om rabatten får man dock tydligen inte, åtminstone på det kontoret.

Detta låter som någon ny grej. Man kan definitivt hoppas att det bara är ett av deras kontor som beter sig så, eller handläggare som helt enkelt sagt fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför skall du ringa dit? Allt sköts ju digitalt....

Nej allt sköts inte digitalt, för att SBAB skulle hinna godkänna objekten och föreningarna i tid till kontraktsskrivning behövde man enligt dem själva ringa in.

De skriver själva såhär på sin hemsida:

Citat:

Innan du skriver kontrakt – ring oss!
Vinner du budgivningen behöver du som vill skaffa bolån hos oss ringa till vår kundservice innan du skriver kontraktet. Vi gör då en bedömning av bostaden du vill köpa och slutgiltigt beviljar ditt bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Problemet är att folk går med på det där otyget med listräntor och dolda ränterabatter. Det gör det omöjligt att jämföra räntor mellan olika banker. Att man skall behöva hålla på och tjafsa med dem varje år.
Min önskan är att allt redovisas öppet och att man kan se vilken ränta man får hos dem utan att mänskliga slumpgeneratorer blir inblandade.

Men det är klart att det är svårt att se vad du kan få hos andra banker när det är dolt i en dimma, bakom banktjänstemäns godtycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej allt sköts inte digitalt, för att SBAB skulle hinna godkänna objekten och föreningarna i tid till kontraktsskrivning behövde man enligt dem själva ringa in.

De skriver själva såhär på sin hemsida:

Sjukt för det behövde inte jag, dock 2016

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sjukt för det behövde inte jag, dock 2016

Ja jag håller med, om det bara var att skicka in allt digitalt så hade det varit lugnt. Syrran missade till och med möjligheten att köpa en lägenhet för att hon inte kunde komma fram till SBAB på två dagar. Efter det bytte hon till en annan bank av ren frustration vilket funkade mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Flytta lånet får man naturligtvis. Förhandla om rabatten får man dock tydligen inte, åtminstone på det kontoret.

Detta låter som någon ny grej. Man kan definitivt hoppas att det bara är ett av deras kontor som beter sig så, eller handläggare som helt enkelt sagt fel.

Artikeln var bakom betalvägg, så ingen aning om vad som står där men antar att det är någon som övertolkat vad en glorifierad kundtjänst medarbetare svarat, blev kränkt och ska gråta ut i en tidning. Det är rätt vanligt att folk gör sånt numer om allt möjligt.

Har man ett obundet lån så kan man givetvis förhandla så ofta man vill, är man inte nöjd med svaret (t.ex. nonsens som att de inte ens tänker ta diskussionen) man får och får bättre villkor någon annanstans är det ju bara att flytta på sig.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av cp_:

Problemet är att folk går med på det där otyget med listräntor och dolda ränterabatter. Det gör det omöjligt att jämföra räntor mellan olika banker. Att man skall behöva hålla på och tjafsa med dem varje år.
Min önskan är att allt redovisas öppet och att man kan se vilken ränta man får hos dem utan att mänskliga slumpgeneratorer blir inblandade.

Men det är klart att det är svårt att se vad du kan få hos andra banker när det är dolt i en dimma, bakom banktjänstemäns godtycke.

Ja det är ett otyg.

Men tror att alla som nyss förhandlat GILLAR det. 😈

De tänker nog att enda sättet att få sänkt ränta är just att majoriteten betalar mer.
Att ifall alla skulle ha samma ränta skulle de inte få så lågt som de nu förhandlat sig till.

(Själv tänkte jag så när jag lyckades förhandla mig till en bra ränta. Men den gällde bara ett par år... sen va jag för lat för att omförhandla nästa gång och fick en för hög ränta. Bytte till hypoteket som gjorde reklam för att det skulle va samma ränta för alla.. mest pga lathet och slippa förhandla om regelbundet. Men lite principmässigt också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tricket är att ringa typ en tisdag kl 10:13

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Tricket är att ringa typ en tisdag kl 10:13

Syrran satt i telefonkö från minuten de öppnade till efter lunch de gångerna hon fick tag på dem, vissa dagar blev hon bortkopplad efter 3 timmar och då var det kört för den dagen. Ringde man vissa tider verkade man få valet att de kunde ringa upp men det verkade inte finnas så mycket logik i när det erbjöds. Det är under all kritik vad gäller kundservice.

Då låter det smidigare att göra som jag gör, skicka ett mail en gång per år för att få bättre ränta än SBAB erbjuder.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Länsförsäkringar till SBAB innan sommaren och behövde inte sitta i kö, jag blev alltid uppringd, gick bara in på webben och ansökte om att flytta lån, sjukt smidigt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ringde man vissa tider verkade man få valet att de kunde ringa upp men det verkade inte finnas så mycket logik i när det erbjöds.

Vad jag minns från när vi köpte hus så blev man erbjuden det valet varje gång, förutom nära stängning!