Permalänk
Medlem

"Diskret" GPU?

Skrivet av LANberg:

Det var en udda fågel – Core i9, men inget diskret grafikkort.
Synd att den hade hunnit ta slut!

Diskret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

https://it-ord.idg.se/ord/diskret/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Gissar han menar separat = 'discrete', och inte diskret = 'discreet'.

https://www.dictionary.com/e/discreet-vs-discrete/

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Gissar han menar 'discrete' = separat, och inte 'discreet' = diskret.

"En diskret eller dedikerad GPU, aka dGPU, är en grafikprocessor som är skild från CPU-chippet ."

På Dustinhomes sida under specifikationer.

Grafiken
Ombord grafikkort
Ja
Diskret grafikkort
Nej
Diskret grafikkortsmodell
Ej tillgänglig

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sedär ja. En ny term i sammanhanget för egen del. Trodde kanske det var en autokorrekt för "dedikerad/dedikerat", och just denna gång blir väl innebörden näst intill densamma 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Gissar han menar separat = 'discrete', och inte diskret = 'discreet'.

Exakt. Diskret för mig är endera att vara ish försiktig/försynt eller icke-kontinuerlig inom ish matematik. Aldrig tänkt på eller tidigare sett att termen kan användas inom hårdvara 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Exakt. Diskret för mig är endera att vara ish försiktig/försynt eller icke-kontinuerlig inom ish matematik. Aldrig tänkt på eller tidigare sett att termen kan användas inom hårdvara 😅

Ord kan ha många betydelser och diskret är ett vedertaget begrepp när det gäller elektronik. Men det är nog vanligare när det gäller ljudprylar där man ofta talar om diskreta kretsar (i betydelsen inte en integrerad krets utan uppbyggd av separata komponenter).
Uttrycket verkar ha sitt ursprung inom matematiken enligt Svensk Ordbok:
https://svenska.se/tre/?sok=diskret&pz=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

"En diskret eller dedikerad GPU, aka dGPU, är en grafikprocessor som är skild från CPU-chippet ."

På Dustinhomes sida under specifikationer.

Grafiken
Ombord grafikkort
Ja
Diskret grafikkort
Nej
Diskret grafikkortsmodell
Ej tillgänglig

Ja, jag vet att felet är vanligt, och säkert snart kommer vara accepterat. Men jag skulle nog ändå inte använda Dustin som referens för svenskt språkbruk.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lincoln:

Ja, jag vet att felet är vanligt, och säkert snart kommer vara accepterat. Men jag skulle nog ändå inte använda Dustin som referens för svenskt språkbruk.

SAOB då?

https://www.saob.se/artikel/?seek=diskret

Citat:

I. [af lat. discretus; jfr motsv. anv. af t. diskret, eng. discrete, fr. discret] åtskild.
1) filos. o. naturv. åtskild, existerande hvar för sig, icke öfvergående i hvarandra l. i ngt annat; motsatt SAMMANHÄNGANDE.
2) mat. om mängd af storheter; motsatt såväl KONTINUERLIG som SAMMANHÄNGANDE. Diskreta storheter

De har exempel från 1793 med snarlik användning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

SAOB då?

https://www.saob.se/artikel/?seek=diskret

De har exempel från 1793 med snarlik användning.

Eller SAOL, https://svenska.se/saol/?id=0487599&pz=5

Kan personligen tycka att SAOL:s andra definition...
2 ⟨mat.⟩ inte kontinuerlig
...som avser icke-kontinuerliga "uttryck" inom matematiken blir knölig att applicera på något så reellt som hårdvara...

Din referens avser också vetenskapliga områden, filosofi och naturvetenskap, inte vardagsuttryck för handelsvaror så som datorhårdvara.

Jag hade nog snarare använt mig av dedikerat eller separat grafikkort. Men jag är ingen lingvistiker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

… Men jag är ingen lingvistiker!

Nej, det märks. Det heter lingvist.

[Sorry, jag kunde inte låta bli …]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nej, det märks. Det heter lingvist.

[Sorry, jag kunde inte låta bli …]

Haha! Ingen fara, det var ju bara kul. Bjuder på den 🍻

Permalänk
Medlem

Problemet jag ser med användning av order "diskret" i detta sammanhang, när man pratar om fysiska ting, är att betydelsen "und­viker att väcka olämplig upp­märksamhet" är den man normalt tänker på, och det är inte den tolkningen man ska göra.
Så det blir otydligt, håller med Nudeln där.

Om någon säger att deras nya dator har ett diskret grafikkort, då tänker jag att det är enfärgat och inte har massa RGB

Men kan inte avgöra om det är fel användning.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Problemet jag ser med användning av order "diskret" i detta sammanhang, när man pratar om fysiska ting, är att betydelsen "und­viker att väcka olämplig upp­märksamhet" är den man normalt tänker på, och det är inte den tolkningen man ska göra.
Så det blir otydligt, håller med Nudeln där.

Om någon säger att deras nya dator har ett diskret grafikkort, då tänker jag att det är enfärgat och inte har massa RGB

Men kan inte avgöra om det är fel användning.

Du får nog ta detta långt tillbaka i tiden för att ändra detta "diskreta komponenter" har innom elektroniken använts sen nån gång innan hjulet uppfanns typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag använder "diskret GPU" när jag pratar om ett fristående kort.
Samma sak med "diskret lösning" betyder att lösningen är gjord med fristående komponenter, dvs motsatsen till "integrerad lösning".

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får nog ta detta långt tillbaka i tiden för att ändra detta "diskreta komponenter" har innom elektroniken använts sen nån gång innan hjulet uppfanns typ.

Förvisso, men inte exakt samma? Då syftar man på separata elektroniska komponenter istället för en IC.
Ett dedikerat grafikkort kan väl inte likställas med en elektronisk komponent?

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Skrivet av glemmy:

Förvisso, men inte exakt samma? Då syftar man på separata elektroniska komponenter istället för en IC.
Ett dedikerat grafikkort kan väl inte likställas med en elektronisk komponent?

Jo. Med ditt resonemang är inte en cpu en komponent heller för den sitter på en pcb med andra komponenter...

Beroende på hur långt man ska dra det så är typ allt monterat på pcbn diskreta komponenter så teoretiskt så är ett grafikkort bara ett kretskort med diskreta komponenter så att kalla det för ett diskret grafikkort ser inte jag som ett problem

Även ic kretsar som gpu eller cpu går under diskreta kretsar .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag känner till betydlesen inom elektronik men det känns ändå fel när det kommer till dagens grafikkort. De flesta är ju allt annat än diskreta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jo. Med ditt resonemang är inte en cpu en komponent heller för den sitter på en pcb med andra komponenter...

Beroende på hur långt man ska dra det så är typ allt monterat på pcbn diskreta komponenter så teoretiskt så är ett grafikkort bara ett kretskort med diskreta komponenter så att kalla det för ett diskret grafikkort ser inte jag som ett problem

Även ic kretsar som gpu eller cpu går under diskreta kretsar .

Jag har alltid tänkt att diskret används när man pratar om komponenterna på kretsar uppbyggda av motstånd, kondensatorer, transistorer etc. till skillnad från integrerade kretsar ("mikrochip") där dessa komponenter "bakas in" i kisel. Så med mitt resonemang tycker jag inte CPUn ska kallas för diskret elektronisk komponent. Då är min datormus det också?

Men har absolut ingen stark övertygelse. Har bara svårt att greppa var man drar gränsen

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Jag har alltid tänkt att diskret används när man pratar om komponenterna på kretsar uppbyggda av motstånd, kondensatorer, transistorer etc. till skillnad från integrerade kretsar ("mikrochip") där dessa komponenter "bakas in" i kisel. Så med mitt resonemang tycker jag inte CPUn ska kallas för diskret elektronisk komponent. Då är min datormus det också?

Men har absolut ingen stark övertygelse. Har bara svårt att greppa var man drar gränsen

Är datormusen lös och fristående? Då är den diskret.
Är den monterad i datorchassit? Då är den integrerad. (mer sannolikt att man pratar trackpads som kommer som chassiintegrerade och diskreta lösningar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Är datormusen lös och fristående? Då är den diskret.
Är den monterad i datorchassit? Då är den integrerad. (mer sannolikt att man pratar trackpads som kommer som chassiintegrerade och diskreta lösningar).

Är inte helt övertygad om att det är gängse språkbruk, men motbevisa mig gärna.
Jag kan inte minnas att jag har sett det i något annat sammanhang, t.ex. när man pratar om en lös datormus.
Grafikkort kan jag köpa, då alternativet är grafik från en integrerad krets.

T.ex. SAOB skriver: 1) filos. o. naturv. åtskild, existerande hvar för sig, icke öfvergående i hvarandra l. i ngt annat; motsatt SAMMANHÄNGANDE.

Alltså inom filosofi och naturvetenskap,

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glemmy:

Är inte helt övertygad om att det är gängse språkbruk, men motbevisa mig gärna.
Jag kan inte minnas att jag har sett det i något annat sammanhang, t.ex. när man pratar om en lös datormus.
Grafikkort kan jag köpa, då alternativet är grafik från en integrerad krets.

T.ex. SAOB skriver: 1) filos. o. naturv. åtskild, existerande hvar för sig, icke öfvergående i hvarandra l. i ngt annat; motsatt SAMMANHÄNGANDE.

Alltså inom filosofi och naturvetenskap,

Språk är ju föränderligt och ofta skrå-specifikt.
Jag använder uttrycket "diskret" dagligen just för "diskret instickskort/komponent".

Tidigare användes det på Sweclockers, men som sagt, språk är föränderligt och språkguiden stipulerar idag "dedikerat grafikkort" istället för "diskret grafikkort".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det måste väl finnas fler här som läst diskret matematik på högskolenivå? Visst fnissade vi lite när vi såg kursplanen men förklaringen gavs väl på första föreläsningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av John L:

Det måste väl finnas fler här som läst diskret matematik på högskolenivå? Visst fnissade vi lite när vi såg kursplanen men förklaringen gavs väl på första föreläsningen.

Redan på gymnasienivå på min tid!

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Redan på gymnasienivå på min tid!

Samma här. Läste till och med en kurs som hette "Matematik - diskret"... Trots det har jag aldrig tänkt att ordet "diskret" skulle appliceras på vardagen på det vis som diskuteras här.

Låter ju helt knäppt att säga typ "min frys har diskreta hyllplan, ty de är inte tillverkade i ett solit block med det övriga inre".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Låter ju helt knäppt att säga typ "min frys har diskreta hyllplan, ty de är inte tillverkade i ett solit block med det övriga inre".

Det låter helt knäppt att säga typ så oavsett vilket ord du byter ut "diskret" mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

Det låter helt knäppt att säga typ så oavsett vilket ord du byter ut "diskret" mot.

Kanske 😅

Men fristående, icke-fixerad, fria eller lösa kanske ändå är mer (intuitivt) begripligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Kanske 😅

Men fristående, icke-fixerad, fria eller lösa kanske ändå är mer (intuitivt) begripligt?

Fast om vi tar exemplet med en GPU i en laptop så kan den ju vara fixerad, ofri och fast men ändå en separat krets.

Det bästa tycker jag vore om man använde dGPU för en diskret, iGPU för en integrerad och eGPU för en extern GPU - om distinktionen behövs.

Permalänk
Skrivet av InteIdiot:

Fast om vi tar exemplet med en GPU i en laptop så kan den ju vara fixerad, ofri och fast men ändå en separat krets.

Det bästa tycker jag vore om man använde dGPU för en diskret, iGPU för en integrerad och eGPU för en extern GPU - om distinktionen behövs.

egpu brukar väl egenerellt förknippas med sånna gpuchassin där ett grafikkort kopplas med en kabel till datorn.

Eller är det en eegpu då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InteIdiot:

En eGPU kan vara typ grafikkort i dockningsstation? Och då blir väl även eGPU någon form av dGPU, då den således inte är "SoC", likt iGPU?