Cooler Master hajpar ny speldator – för 90 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Snälla låt inte datorer bli lika korkat som audiofili :\

Är det inte det redan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

En speldator är ingen Van Gogh. För att något ska kallas konst eller ett samlarobjekt behövs mer än bara ett högt pris och en unik form. Äkta konst bär på mening eller ett budskap, inte bara en hög prislapp och en gimmick för att få uppmärksamhet. Shark X är inte någon av dessa saker, det är en speldator med ett chassi i form av en haj, inget mer.

Att vara en konversationsstartare räcker och det är den. Få saker som är konst når upp vare sig till van Gogh eller att bära på en mening/budskap.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Frågan går att koka ner till: är industridesign konst?

Finns industridesign på museum?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem

Shark Gamings nya flaggskepp

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Tror den mer naturliga förklaringen är att de "bästa" komponenterna också har mest värmeutveckling och är störst, och därmed är svåra att få till i den formfaktorn.

En annan synvilken på samma slutsats. De komponenter som den stora skaran anser är bäst, är enbart de som presterar bäst. Dessa produkter kräver en rejäl tilltagen kylning, strömförsörjning etc. Så både blir väldigt klumpigt. Och om de snålar in så får de mer garantiärende.

Jag själv skulle passa mig för att köpa det som folk inom konsumentdatorteknik anser är den bäst prestanda, bättre 5% lägre prestanda och mer pålitlig.

Skrivet av kelthar:

Då är ju 14-gen antagligen ett dåligt val eller?

Du har en poäng, men de har nog strypt den "automatiserade överklockningen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, det verkar vara helt vanliga mITX-komponenter, så förutom storleksbegränsningarna på grafikkortet (30,4 x 13,7 x 6,1 cm) så verkar den vara ganska uppgraderingsbar.
Det är ju dock en design med en tanke bakom:
Jag har svårt att se varför man inte skulle anse detta vara konst jämfört med mycket annan "riktig" konst.

Skrivet av Tempel:

Att vara en konversationsstartare räcker och det är den. Få saker som är konst når upp vare sig till van Gogh eller att bära på en mening/budskap.

De motiverar priset med en pseudo-djup beskrivning om ”artificiell intelligens när den når sin topp” och ”AI-väsen som utvecklat sina egna idéer”. Som om det gör Shark X mindre av ett skämt. Vem försöker de lura? Det är fortfarande en produkt som riktar sig till folk utan vett som inte bryr sig om att de blivit rånade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja, det gör det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Undra varför man inte väljer topp-komponenter när man gör ett sådant limited projekt?

Vinst, är min gisssning 😅 dock kan man ju fan undra vem som betalar typ 70-80 000 kr bara för chassit för komponenterna är ju inte överdrivet bra. Förväntade mig minst 4080 Super eller 4090 i den där aboninationen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Jadå.

Finns grottmålningar på museum?

Permalänk
Medlem

Ett måste eftersom mitt spelrum ligger väg i vägg med hajtanken.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jadå.

Finns grottmålningar på museum?

Då har du svaret på om industridesign kan vara konst. Ericofonen har ju tex funnits på MoMA sen 1973...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Då har du svaret på om industridesign kan vara konst. Ericofonen har ju tex funnits på MoMA sen 1973...

Nej, det tycker jag inte.

Musik är konst och finns inte på museum. Jag menar inte noter nu, utan själva musiken i sig. Tänk dig ett improviserat framträdande utan noter t.ex. Med andra ord, det finns saker som är konst som inte finns på museum.

Fossiler är inte konst och finns på museum. Med andra ord, det finns saker utställda på museum som inte är konst.

Att något finns eller inte finns på museum är alltså inte ett argument för eller mot att något är konst.

Med det sagt så vill jag påstå att industridesign är konst, men inte av anledningen du målar upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nej, det tycker jag inte.

Musik är konst och finns inte på museum. Jag menar inte noter nu, utan själva musiken i sig. Tänk dig ett improviserat framträdande utan noter t.ex. Med andra ord, det finns saker som är konst som inte finns på museum.

Fossiler är inte konst och finns på museum. Med andra ord, det finns saker utställda på museum som inte är konst.

Att något finns eller inte finns på museum är alltså inte ett argument för eller mot att något är konst.

Med det sagt så vill jag påstå att industridesign är konst, men inte av anledningen du målar upp

Det finns ju olika typer av museum och MoMA är ju ett konstmuseum och där finns mycket industridesign.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade man varit rik hade man kunnat ha den som sovrumsdator bredvid hajakvariet på sin lilla yacht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Ja och ja.

Men det är upp till var och en vad som är konst.