MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alpine Motosafe är också riktigt bra för vindbrus men släpper igenom lite prat/musik om man har intercom.

Bra tips!
Dom har olika skyddsklass: Zeklers proppar har en SNR på 33 - 37 db. Motosafe har 17 / 20.

Zekler 802
Alpine Motosafe

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Alpine Motosafe är också riktigt bra för vindbrus men släpper igenom lite prat/musik om man har intercom.

Jag kör Alpine Motosafe. Brusar det mycket är de röda bäst, så är du osäker börja med dem eller köp kombo-packetet! Har ett paket i varje MC-jacka så är man aldrig utan. Lätt värt 100-150kr eller vad ett par kostar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det var bara 5mm eller så "chicken strip" och det är första året med MC så var ganska nöjd ändå. Skrapade fotpinnarna ett par gånger också så det fanns nog inte mycket mera att ge. Vill helst inte trilla, även om det är kul att testa gränserna.

Det kan vara kul beroende på var, hur, och när. Men när du blivit lite mer erfaren med MC-kortet och mognat mer som förare kommer du (förhoppningsvis) inte bry dig så mycket om hur stor "chicken strip" du har och ta fotpinnarnas skrap som ett tecken på att du ligger nära gränsen för hur mycket du kan luta hojen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallee:

Jag kör Alpine Motosafe. Brusar det mycket är de röda bäst, så är du osäker börja med dem eller köp kombo-packetet! Har ett paket i varje MC-jacka så är man aldrig utan. Lätt värt 100-150kr eller vad ett par kostar!

Samma erfarenhet och mycket nöjd med produkten, upplever inte att dom trycker eller skaver även under långa resor (typ 6-8 timmar) och håller bra om man tar väl hand om dom. Använder fortfarande första paret jag köpte för typ 2-3 år sedan men har nu extra set så att man inte är utan ifall dom ger upp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Tips på uppvärmda handskar?
Pris max 2000 ish, krav är att de har värme i fingrarna (kanske alla har).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Då var det klart! Köpte en hoj nu, det dök upp en begagnad som gått knappt 30 mil 😮 så det var bara att slå till! En Honda CB500X.

Provkörde den idag lite, vilken grej alltså!!! Helt sjukt, saknar ord. Det var nåt annat än moppen det då jag kört moppe väldigt mycket, samt cyklar av alla möjliga olika slag (och dessutom gillar jag trial-övningar). Så kändes det där med balansen inte något konstigt, jag tyckte jag kunde manövrera den någorlunda tight. Hojen känns också väldigt lättkörd måste jag säga, bra balanserad om jag får säga det efter min ringa erfarenhet av riktiga motorcyklar det enda var att det var lite ovant att köra manuell, det var bra länge sedan lyckades döda den några ggr för jag gjorde fel. Men det kommer, får bli bättre på att hitta dragläget och lägga lagom gas. Annars inga problem alls.

Nu är det dock bra segt. Jag kommer inte få körkortstillståndet i tid så jag vågar inte signa upp mig på sista intensivkursen (v40) (har inte gjort synundersökningen än). Men egentligen, det bästa hade ändå varit att vänta tills säsongen börjar, annars kommer jag i bästa fall då, få kortet lagom till säsongen är slut. Sedan inte köra något på hela vintern. Det blir ju jättedumt. Eller hur!? Så... jag får hålla ut. Vänta. Det blir ju en utmaning, man vill ju bara hoppa på och köra iväg! men men, den som väntar på något gott....

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Då var det klart! Köpte en hoj nu, det dök upp en begagnad som gått knappt 30 mil 😮 så det var bara att slå till! En Honda CB500X.

Provkörde den idag lite, vilken grej alltså!!! Helt sjukt, saknar ord. Det var nåt annat än moppen det då jag kört moppe väldigt mycket, samt cyklar av alla möjliga olika slag (och dessutom gillar jag trial-övningar). Så kändes det där med balansen inte något konstigt, jag tyckte jag kunde manövrera den någorlunda tight. Hojen känns också väldigt lättkörd måste jag säga, bra balanserad om jag får säga det efter min ringa erfarenhet av riktiga motorcyklar det enda var att det var lite ovant att köra manuell, det var bra länge sedan lyckades döda den några ggr för jag gjorde fel. Men det kommer, får bli bättre på att hitta dragläget och lägga lagom gas. Annars inga problem alls.

Nu är det dock bra segt. Jag kommer inte få körkortstillståndet i tid så jag vågar inte signa upp mig på sista intensivkursen (v40) (har inte gjort synundersökningen än). Men egentligen, det bästa hade ändå varit att vänta tills säsongen börjar, annars kommer jag i bästa fall då, få kortet lagom till säsongen är slut. Sedan inte köra något på hela vintern. Det blir ju jättedumt. Eller hur!? Så... jag får hålla ut. Vänta. Det blir ju en utmaning, man vill ju bara hoppa på och köra iväg! men men, den som väntar på något gott....

Jag förmodar att du är medveten om att du inte kan köra upp med den om du vill ha fullt A? Den har för liten (och "svag", för det är väl A2-standard) motor*. Sedan är det förstås fritt att köra vad man vill när man övningskör eller när man har fått körkort, men på uppkörningen behöver den pricka av alla boxar för aktuell klass hos Trafikverkets kalenderbitare.

Spontant betvivlar jag att du kan lyckas göra allting innan Trafikverket (och därmed rimligen även körskolorna) så att säga smäller igen dörren och kastar bort nyckeln över vintern. Idiotiskt nog, med tanke på säsongsbegränsningen, så kan man ju inte heller skriva teorin utan att ha gjort båda riskutbildningarna och den ena innehåller praktisk körning som inte är avsedd att vara hal...

Själv synundersökningen i sig är väl snabbt fixad om du har lite optiker i närheten. Det är inte ovanligt att de har drop-in i mån av tid och kan rapportera digitalt. Det är ju inte direkt kärnfysik så länge som det inte föreligger några problem som kräver att börja blanda in ögonläkare e dyl. Löser förstås inte tiden det tar för Transportstyrelsen att hantera saken dock.

Vem har sagt att man inte kan köra på vintern? Det är länge sedan jag såg det, men det har hänt att jag har sett riktigt inbitna komma dragande i vägrenen på infarterna på typ en DR eller XT med dubbdäck... Ingen ABS eller andra anti-panik/klantsystem heller på dessa gamla enstånkor.

*Se: https://www.trafikverket.se/korkort/ta-korkort/motorcykel/#mo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag förmodar att du är medveten om att du inte kan köra upp med den om du vill ha fullt A? Den har för liten (och "svag", för det är väl A2-standard) motor*. Sedan är det förstås fritt att köra vad man vill när man övningskör eller när man har fått körkort, men på uppkörningen behöver den pricka av alla boxar för aktuell klass hos Trafikverkets kalenderbitare.

Jo, det vet jag, tack ändå! Jag hade för avsikt att lära mig på en snällare hoj sedan när det är dags för kurs (och uppkörning) får jag ta deras 650-hojar. Det blir spännande när man väl kommer dit

Skrivet av ztenlund:

Spontant betvivlar jag att du kan lyckas göra allting innan Trafikverket (och därmed rimligen även körskolorna) så att säga smäller igen dörren och kastar bort nyckeln över vintern. Idiotiskt nog, med tanke på säsongsbegränsningen, så kan man ju inte heller skriva teorin utan att ha gjort båda riskutbildningarna och den ena innehåller praktisk körning som inte är avsedd att vara hal...

Ja, också lite tveksam. Det är lika bra att bita ihop och vänta. Det är ju det, som du säger. Risk 1/2 ska man helst göra i "slutet" av utbildningen står det, och man kan inte göra teoriprovet innan man har klarat av dessa. Så, lite dumt är det. Men det kanske är vettigt att ha det så.

Skrivet av ztenlund:

Vem har sagt att man inte kan köra på vintern? Det är länge sedan jag såg det, men det har hänt att jag har sett riktigt inbitna komma dragande i vägrenen på infarterna på typ en DR eller XT med dubbdäck... Ingen ABS eller andra anti-panik/klantsystem heller på dessa gamla enstånkor.

Hehe, jo. Fast det kommer inte hända. När jag brassade moppe förut var det ju mest hela året runt. Nu blir det elcykel på vintern istället, inte dumt det heller!
(jag har funderat på att bygga en med drift både på bak och fram-hjul, det hade varit något)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Själv synundersökningen i sig är väl snabbt fixad om du har lite optiker i närheten. Det är inte ovanligt att de har drop-in i mån av tid och kan rapportera digitalt. Det är ju inte direkt kärnfysik så länge som det inte föreligger några problem som kräver att börja blanda in ögonläkare e dyl. Löser förstås inte tiden det tar för Transportstyrelsen att hantera saken dock.

Uppföljning, gjorde synundersökning idag eftermiddag och precis alldeles nyss fick jag körkortstillståndet!! Allt digitalt då, tillståndet kom på Kivra. Det var ju ruggigt snabbt jobbat med tanke på att jag i fredags skickade in ansökan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Ja, också lite tveksam. Det är lika bra att bita ihop och vänta. Det är ju det, som du säger. Risk 1/2 ska man helst göra i "slutet" av utbildningen står det, och man kan inte göra teoriprovet innan man har klarat av dessa. Så, lite dumt är det. Men det kanske är vettigt att ha det så.

Du kanske har koll på detta redan men både Risk 1 och 2 gäller i 5 år. Risk 1 kan du göra direkt då det bara är en teoretisk utbildning. För Risk 2 behöver du kunna hantera motorcykeln så det kan vara bra att kört lite innan.

Teoriprovet gäller dock bara 1 år så det kan man ta närmare när man tänkt köra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Precis som jnk3 säger räcker det att du kan hantera mc för risk2an och inte får massa motorstopp, kan växla, kraftig inbromsning, svänga.
Det var olika nivåer på de jag gjorde risk2an med för några veckor sedan, från bara privatkörning eller ett par lektioner och uppåt.
Då du redan köpt en hoj och lär dig dessa grunder privat så borde inte risk 2 vara något problem, speciellt inte om du tar någon lektion också där du får lite input och provar banorna/bromsning.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

@jnk3 , @SKaKIG : Ok, tack för tips. Ja jag kollade och det finns ju tider kvar för Riskarna. Men... det känns lite krystat ändå, känner att jag vill hinna köra lite mer ordentligt innan så jag kan tillgodogöra mig utbildningarna på bästa sätt.
Idag var en stor dag för övrigt!! Första övningskörningen ikväll!! Började med lite inbromsningar så att det viktigaste var bekräftat. Sedan ut och brassa några mil på fina vägar. Riktigt skoj! Trodde inte jag skulle hitta en handledare så fort så det känns lite bättre nu ändå faktiskt, kan stå ut med att vänta lite nu när jag ändå får köra nån gång emellanåt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Yamato då ska du få ett till tips!

Om du tänkt köra upp nästa år, så se till att göra Risk 1 och 2 så snart som möjligt till våren så du kan boka in teori- och körprov i tex. juni. Sen kan du fortsätta övningsköra, och skulle du kugga på teorin eller inte känna dig riktigt redo för körprovet, så är det bara att boka om till en senare tid. Mycket bättre än att jaga tider i slutet av sommaren när alla vill köra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnk3:

@Yamato då ska du få ett till tips!

Om du tänkt köra upp nästa år, så se till att göra Risk 1 och 2 så snart som möjligt till våren så du kan boka in teori- och körprov i tex. juni. Sen kan du fortsätta övningsköra, och skulle du kugga på teorin eller inte känna dig riktigt redo för körprovet, så är det bara att boka om till en senare tid. Mycket bättre än att jaga tider i slutet av sommaren när alla vill köra upp.

tanken var att ta en intensivkurs första halvåret där någonstans så gör man allt på kort tid. De förutsätter dock att man kört en del innan. Så det är lite därför jag gjort min strategi här med att köra lite nu och vänta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade min uppkörning, dagen före mitt teoriprov gick ut då jag gjorde klart teori, risk och allt sånt ett år innan min uppkörning. 😂

Var dock inte nervös för att behöva göra om själva teoriprovet för det var bland det enklaste jag någonsin varit med om. Seriöst så är frågorna ett skämt och borde vara mycket svårare enligt mig men jag var nervös för att jag inte hade någon egen godkänd tung MC och därför var tvungen att hyra så allt jag tänkte på vid min uppkörning var att inte misslyckas för då skulle det bli 3-4.000 kr i sjön plus fixa ny tid osv.

Jag hade ca 150-200 mils körning med farsan när jag körde upp. Enda jag gjorde var att ta 2 körlektioner precis innan för att testa på banorna. Hade dock räckt med 1 lektion.

Började ösregna (betoning på ös) precis när jag skulle köra upp. Hade aldrig kört i regn innan så ökade min nervositet lite.

Krypfarten var det enda jag var lite orolig för då jag kör så pass bra i övrigt och han brydde sig inte om att jag satte ner foten 3 ggr när alla andra moment satt klockrent.

Trodde jag skulle få göra om krypfarten innan trafiken men behövdes inte, sjukt nog. Han tyckte väl övriga moment såg bra ut antar jag. Så bli inte nervös om du misslyckas på ett moment. Släpp det och gå vidare. Lättare sagt än gjort dock.

Risktvåan kan du genomföra när du kan köra hyfsat. Fanns flera på min kurs som var rätt så dåliga. Någon vickade till och med. Alla blev godkända så man ska vara riktigt dålig för att bli underkänd. Däremot är det bra om du kan hantera hojen, växla, och köra hyfsat. Tyckte risktvåan var ganska kul när jag gjorde den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

men jag var nervös för att jag inte hade någon egen godkänd tung MC och därför var tvungen att hyra

ja, det är lite det jag känner också, eftersom jag själv har en A2. Då kan det bli ganska dumt att sprida ut alla dessa moment (lektioner, Risk2, uppkörning) för dels så blir det avbrott emellan också finns ju risken att det blir på olika hojar. Helst vill man ju ha samma hoj (märke/modell) till alla de här sakerna och göra det i samma veva tänker jag. Så kan man fokusera helt på TUNG hoj just under intensivperioden. Det passar min personlighet bättre, bra på att fokusera 110% på något men dålig på att splitta fokuset

Bra info där för övrigt, det är lustigt hur olika det verkar vara på dessa prov. Men det är ju en bedömningssport så det varierar av naturen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

ja, det är lite det jag känner också, eftersom jag själv har en A2. Då kan det bli ganska dumt att sprida ut alla dessa moment (lektioner, Risk2, uppkörning) för dels så blir det avbrott emellan också finns ju risken att det blir på olika hojar. Helst vill man ju ha samma hoj (märke/modell) till alla de här sakerna och göra det i samma veva tänker jag. Så kan man fokusera helt på TUNG hoj just under intensivperioden. Det passar min personlighet bättre, bra på att fokusera 110% på något men dålig på att splitta fokuset

Bra info där för övrigt, det är lustigt hur olika det verkar vara på dessa prov. Men det är ju en bedömningssport så det varierar av naturen.

Jag tog 2 körlektioner, dels för att testa på banorna men också för att få testa på en MT07 som jag körde upp med.

Kan köra lågfart riktigt bra på min egen hoj men det skiljer sig mot MT07 som jag inte kom 100% överens med.

Sista anledningen till att jag tog 2 lektioner fast jag hade 200 mil (ish) med farsan och det kändes som jag haft körkort i 10 år var för att jag ville bli bedömd av en körskolelärare en snabbis i trafik utifall han hade några synpunkter som jag behövde tänka på.

När man kör upp så vill provförrättaren mest se att man kan hantera motorcykeln, inte är en trafikfara och så vidare.

När jag var klar med min uppkörning och han sa att jag var godkänd så sa han med glimten i ögat, ja nu har du hela sommaren att bli expert på lågfart.

Men kan också vara så att jag räddades lite av det extrema regnet. Där jag körde upp är det flygplats-asfalt så det var bara nita på men var inte kul när det vräkte ner.

Just det, fick köra om högfarten också då jag inte fick "lill-svänga åt andra hållet" innan undanmanöver såsom man fick göra på körskolan. Man skulle åka rakt och sen göra manövern. Visste inte det så var bara göra om och det gick lika bra. Det kan vara värt att veta. På skolorna får man svänga lite innan för att underlätta manövern. Det fick jag inte på körprovet så träna på att göra manöver utan "gung" innan.

Sen i trafik så hörde jag inte vad han sa då jag inte drog upp volymen tillräckligt högt så fick stanna efter en bit.

Skulle fokusera på högfarten så du kan briljera där. Lågfart är bra att kunna men tro inte att du är kuggad om du sätter ner foten några gånger. Det är en helhetsbedömning som sagt.

Jag hade ingen panik med MC kortet utan det som gjorde mig nervös var alla tusenlappar jag skulle behöva kasta bort om jag skulle misslyckats. 2.500 kr lån av MC plus 1.650 kr för ny uppkörning osv.

Kör upp på en fredag om du kan välja. Alla gillar fredagar. Kör inte upp på en måndag för "alla" hatar måndagar. 😂

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Nu får man nog förstå att skillnaden på A och A2 i princip kan vara lite programkod när man rör sig i gränslandet, vilket körskolehojarna oftast gör. Jag tittade på siffrorrna på Yamaha MT-07 som är en vanlig körskolehoj och misstänker starkt att det Yamaha gör i A2-versionen är att strypa elektroniskt så att effektkurvan slutar stiga tidigare. Enligt specifikationen är vridmomentet samma vid samma varvtal, medan toppeffekten nås 1000 v/min tidigare med A2-varianten. Jag vet inte, men jag gissar därmed att det inte är någon skillnad, eller mycket liten skillnad, så länge man inte varvar hojen ordentligt. Och att ligga och dra långt upp i varvtalsregistret brukar inte vara förenligt med den "miljövänliga" körning staten brukar ha en förväntan om i körkortssammanhang. Sedan kan man i och för sig vara tvungen, men även med A2 så är effekt/vikt bättre än med slöa bilar.

Numera är det inte ovanligt med hojar med olika körlägen heller, så principiellt kan ett körläge hamna på A2-effekt om tillverkaren så vill. Den hojen kommer fortfarande vara godkänd på uppkörningen givet att vikt, slagvolym och effekt är tillräcklig. Reglerna känns väldigt mycket förgasarera i mitt tycke, då man inte kunde reglera effekten på detta sätt utan fick strypa "på riktigt".

Om du är intresserad av vad Transportstyrelsen anser ska ingå i riskutbildningarna kan du titta i kapitel 5:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202009_26k.pdf

Notera för övrigt 4:5 ang motorcykeln under risktvåan.

korrektur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag tog 2 körlektioner, dels för att testa på banorna men också för att få testa på en MT07 som jag körde upp med.

Kan köra lågfart riktigt bra på min egen hoj men det skiljer sig mot MT07 som jag inte kom 100% överens med.

Sista anledningen till att jag tog 2 lektioner fast jag hade 200 mil (ish) med farsan och det kändes som jag haft körkort i 10 år var för att jag ville bli bedömd av en körskolelärare en snabbis i trafik utifall han hade några synpunkter som jag behövde tänka på.

När man kör upp så vill provförrättaren mest se att man kan hantera motorcykeln, inte är en trafikfara och så vidare.

När jag var klar med min uppkörning och han sa att jag var godkänd så sa han med glimten i ögat, ja nu har du hela sommaren att bli expert på lågfart.

Men kan också vara så att jag räddades lite av det extrema regnet. Där jag körde upp är det flygplats-asfalt så det var bara nita på men var inte kul när det vräkte ner.

Just det, fick köra om högfarten också då jag inte fick "lill-svänga åt andra hållet" innan undanmanöver såsom man fick göra på körskolan. Man skulle åka rakt och sen göra manövern. Visste inte det så var bara göra om och det gick lika bra. Det kan vara värt att veta. På skolorna får man svänga lite innan för att underlätta manövern. Det fick jag inte på körprovet så träna på att göra manöver utan "gung" innan.

Sen i trafik så hörde jag inte vad han sa då jag inte drog upp volymen tillräckligt högt så fick stanna efter en bit.

Skulle fokusera på högfarten så du kan briljera där. Lågfart är bra att kunna men tro inte att du är kuggad om du sätter ner foten några gånger. Det är en helhetsbedömning som sagt.

Jag hade ingen panik med MC kortet utan det som gjorde mig nervös var alla tusenlappar jag skulle behöva kasta bort om jag skulle misslyckats. 2.500 kr lån av MC plus 1.650 kr för ny uppkörning osv.

Kör upp på en fredag om du kan välja. Alla gillar fredagar. Kör inte upp på en måndag för "alla" hatar måndagar. 😂

Lycka till.

Varför körde du inte upp med din egen hoj, funkade den inte för att ta A?

Själv hade jag varken hoj eller någon att köra med så jag körde bara med trafikskolan. Haft bilkörkort i många år så trafiken var inga konstigheter men jag fick köra en hel del på banorna.

Var mest nervös över lågfarten men kuggade första uppkörningen på högfarten då jag rev en kona vid undanmanövern. Fick göra bromsningarna och sen nytt försök på högfarten. River samma kona igen...

Lån av MC 2995:-, uppkörning 1650:- samt en till lektion för att verkligen nöta in högfarten 1995:- = 6640:- 😰

Uppkörning nummer två gick dock utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnk3:

Varför körde du inte upp med din egen hoj, funkade den inte för att ta A?

Själv hade jag varken hoj eller någon att köra med så jag körde bara med trafikskolan. Haft bilkörkort i många år så trafiken var inga konstigheter men jag fick köra en hel del på banorna.

Var mest nervös över lågfarten men kuggade första uppkörningen på högfarten då jag rev en kona vid undanmanövern. Fick göra bromsningarna och sen nytt försök på högfarten. River samma kona igen...

Lån av MC 2995:-, uppkörning 1650:- samt en till lektion för att verkligen nöta in högfarten 1995:- = 6640:- 😰

Uppkörning nummer två gick dock utan problem!

Min hoj jag hade då var inte godkänd som A utan snäppet under gränsen. Därför behövde jag låna MC av körskolan och det kostade 2.500 kr inkl uppvärmning. (Jag hade möjlighet att låna MC av både föräldrar och vänner gratis men jag gillar inte att låna dyra saker generellt, utifall det skulle hända något så därför avstod jag den möjligheten.)

Nästan samma sak som för min närmsta MC-polare. Han missade att bromsa på högfarten, eller snarare för sent. Fick sen göra om den efter bromsningen men gjorde samma fel igen så bara hem och träna.

Har allt uppskrivet om någon är nyfiken på kostnader. Mina utgifter kopplade till körkortet:

- Riskettan, 600 kr
- Risktvåan, 2.770 kr
- Teoriprov, 325 kr
- Fotografering för körkortstillverkning, 80 kr
- Uppkörning, 1.650 kr
- Tillverkning av körkort, 320 kr
- (iKörkortMC, kostar 199 kr för 1 månads tillgång men jag fick det gratis via en vän så räknar inte med det i min kostnad.)

Total: 5.745 kr

Detta är alltså typ minimum vad ett MC kort kan kosta beroende lite på var du gör riskproverna. Du kanske kan komma ner någon hundring om det finns någon risktvåa för 2.500 kr men de flesta verkar kosta mer, runt 3-3.500 kr nu för tiden.

Det är möjligt om du har en egen MC (eller kan låna någon gratis). Då är det möjligt att ta MC kortet riktigt billigt.
Jag hade bra möjligheter till egen körning på grund av att min far kör hoj men jag valde ändå att ta körlektioner av de anledningar jag nämnt i tidigare inlägg. Dessa kostnader blev:

- Körlektion 2 timmar #1, 2.500 kr
- Körlektion 2 timmar #2, 2.500 kr
- Lån av MC + Uppvärmning (ca 1 timme på banorna) inför körprov, 2.500 kr

Totalt: 7.500 kr

Vissa körskolor med inhägnat område har att man kan ta 1 körlektion (för att ha koll hur det fungerar när man hämtar/lämnar MC osv) där man sen kan betala en kostnad för att åka dit och köra banorna i ca 2-3 timmar för typ 1.200-1.500 kr helt själv utan lärare. Även min skola hade det men tyvärr fanns den möjligheten bara på vissa eftermiddagar när jag jobbade så jag fick ta båda lektionerna med lärare även om jag bara ville testa banorna till 80%.

Så min totala kostnad för allt blev 5.745 kr + 7.500 kr vilket landade i en totalsumma på 13.245 kr.
Då vet ni ungefär vad det kostar om man kör väldigt mycket privat men tar 1-2 lektioner innan körprovet.

Min tidigare erfarenhet var att jag hade kört lite cross och haft crossmoped som ung.

En grej när jag kom till körskolan för min första lektion var när läraren frågade mig. Har du mycket erfarenhet från trafiken? Jo, jag kör väl en sisådär 3.000 mil per år i personbil och lite mer än det dubbla i lastbilen så 10.000 mil+ per år i snitt de senaste 10-12 åren så lite koll på trafiken har jag.

Då sa han: Så du kör lastbil? Stryk allt du lärt dig där med att tajma rondellerna och korsningar och så kör vi full gas fram mot rondellerna för nu kör vi MC. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Stryk allt du lärt dig där med att tajma rondellerna och korsningar och så kör vi full gas fram mot rondellerna för nu kör vi MC. 😂

Hahaha
Jag fick massa skäll för att jag inte motorbromsade tillräckligt tidigt och tog det superlugnt vid alla rondeller.

Roligt att läsa om andras resor
Min slutsumma blev betydligt tråkigare.

Mitt körkort gick långt ifrån så smidigt som jag hade tänkt mig.
Hade aldrig kört 2-hjuligt växlat och inte möjlighet att köra privat så det blev enbart på trafikskola.

Det blev ca 13st 55min lektioner och totalkostnad på knappt 30 000:- inkl. 1st kuggad uppkörning på trafikdelen.
Körde i stad som jag normalt inte kör i och trafiken var det större problemet för mig trots att jag kör mycket bil.

Upplevde det som väldigt obekvämt och stressande att ha någon pratande och dirigerande i hjälmen.
Den stressen bidrog säkerligen till flera av extralektionerna. "för snabbt in i situationer/planering/motorbromsa tidigare".

Men det löste sig till slut iallafall så allt gott.

Helt annan känsla och lugn nu när man köpt en hoj och fått köra själv.
Att köra lite privat eller själv i några timmar hade hjälpt mig enormt och är något jag hade försökt lösa om jag kunde gå tillbaka och ge mig själv tips innan jag började med körkortet.

Visa signatur

|CPU: 9950X3D |GPU: Gigabyte RTX 4080 Gaming OC |MB: Gigabyte X870 Aorus Elite |RAM: Kingston 6000/C30 64GB |Chassi: Antec Flux Pro |PSU: Seasonic TX 1600W Noctua Edition
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Kollar just nu på olika mc's att köpa fanns inget av intresse för vad jag ville ha och behöver men hittade en, Suzuki SV650s för 15k En 00:a gått 4400 mil. Tydligen trasiga kåpor fram och kopplingshantaget är sönder längst ut. Vore det vara något att gå på? Finns även ingen service bok tyvärr.
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/suzuki_sv650s/1401389...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Kollar just nu på olika mc's att köpa fanns inget av intresse för vad jag ville ha och behöver men hittade en, Suzuki SV650s för 15k En 00:a gått 4400 mil. Tydligen trasiga kåpor fram och kopplingshantaget är sönder längst ut. Vore det vara något att gå på? Finns även ingen service bok tyvärr.

Servicebok och mil på en 24år gammal skottsäker hoj är helt trivialt. De ev felen du hittar på plats är de som finns. Tänk på att varmköra hojjen. Dom kopplingarna är ganska känsliga (gäller alla hojkopplingar iof) med rätt olja. Vid ett tillfälle provkörde jag en sådan och gjorde snabb affär. Senare påvägen hem (7 mil) så blev motoroljan ordentligt varm och då börjafe kopplingen slira. Förmodligen hade ägaren lekt proffs hemma o hällt i bilolja. Ingen skada skedd, men du får göra ett kopplingsbyte och då kanske 15k inte var så billigt, då jag antar du får en sådan hoj i bra skick för 22-25k.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Dom är bra och slitstarka hojar. Om du känner att det är en hoj som passar dig så kör! Det är inte så stora pengar i den och den kommer knappast tappa mer i värde. Jag noterar också att det verkar sitta ett yoshimurarör på den som inte nämns (eller en kopia som passerar på bilder)... så det är ju trevligt.

Släng i ny olja, filter och bromsvätska innan du kör allt för långt om du inte har kvitton på att service är gjort nyligen.
Kolla också så att däcken är hyftsat färska. Nya däck är lätt över 4k, och om det inte redan är sagt, så försök pruta med grund i skador etc. kåpor är inte billigt om man vill fixa.

Permalänk
Medlem

SV650 för 15.000...

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/suzuki_sv650s_2200_mi...

Känns som denna är lite roligare skick för pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera Farsta Trafikskola? (den som ligger i Västerhaninge bredvid Trafikverket)
Och vet någon hur deras upplägg är när man bokar manöverbana, får man köra banan för sig själv eller delar man med andra elever?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

SV650 för 15.000...

https://www.blocket.se/annons/kronoberg/suzuki_sv650s_2200_mi...

Känns som denna är lite roligare skick för pengarna.

Jo den såg mycket bättre ut, ska åka ut och kolla på den på lördag. Några tips på vad man ska kolla på speciellt?

Permalänk
Medlem

En SV650 är en oklanderlig hoj. Det du ser är det du får. Inga konstigheter. Jätte billiga reservdelar och bara går o går.
Men som vanligt får du kolla den som alla motorfordon. Viktigaste är att ingen fukt som kommit in i oljan från kylsystemet (oljan kan vara kolsvart, men inte mjölkig som oboy). Annars är det som jag skrev. Man ska kolla att kopplingen tar bra, även vid varm olja. Motorcykel oljan är speciellt utformad för att en våtkoppling ska tåla den. Har ägaren hällt i bilolja så får du byta kopplingspaketet på verkstad. Kan vara svårt att upptäcka med kall motor och på lägre varvtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Jo den såg mycket bättre ut, ska åka ut och kolla på den på lördag. Några tips på vad man ska kolla på speciellt?

...se nedan. Hur gick det förresten?

Skrivet av AkUs:

Viktigaste är att ingen fukt som kommit in i oljan från kylsystemet (oljan kan vara kolsvart, men inte mjölkig som oboy). Annars är det som jag skrev. Man ska kolla att kopplingen tar bra, även vid varm olja. Motorcykel oljan är speciellt utformad för att en våtkoppling ska tåla den. Har ägaren hällt i bilolja så får du byta kopplingspaketet på verkstad. Kan vara svårt att upptäcka med kall motor och på lägre varvtal.

Bra tips där!
Jag såg en video häromdagen med andra tips, en sticka man kolla med så motorn är ok också, verkar fiffigt, se nedan, kanske lite sent nu, men ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=VKGZdsIkLog

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

...se nedan. Hur gick det förresten?

Bra tips där!
Jag såg en video häromdagen med andra tips, en sticka man kolla med så motorn är ok också, verkar fiffigt, se nedan, kanske lite sent nu, men ändå:
https://www.youtube.com/watch?v=VKGZdsIkLog

Ja Fortnine har rätt i det han säger. Men i det stora hela är det ingen specifik "hoj" video. Detta han säger är stora penseldrag.

Han säger:

*Oärlig svar = oärliga säljare
*Snålt underhåll på däck = snål säljare
*Varmköra innan kund kommer = oärlig säljare
*Synliga fel kommer ofta med överraskningen = Dolda värre fel

Mycket focus på det sociala i köpet o beteendet. Jag tänker mig mera att frågeställaren undra "Vad är extra noga att kolla på en 25 år gammal suzuki V-Twin". Alla kan juh inte vara duktiga köpare / prutare / experter.

Mina tips är med tankegången:

En Suzuki SV650 är en hoj som beter sig som den blir behandlad. Många saker kan bli dyra och kostsamma. Men majoriteten av de felen kommer man upptäcka med oljud, visuellt, lukt osv.
Däremot kass toppackning (packningar?plural=värre) och kass koppling, kan till synes helt slippa undan en köpare och då blir en 15.000kr affär helt plötsligt en 20-30.000kr affär beroende på vad som skall göras. Hojen kommer överleva. Men då skulle TS kört och kollat på en finare modell direkt istället

Visa signatur