Nu kan du förboka Iphone 16

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en till frugan tills jag såg att AI inte kommer till Europa, blir en ny när 17 släpps istället.

Permalänk
Medlem

Sitter på 13 pro max 128 Gb, behöver mer utrymme o nytt batteri så jäkligt sugen på en 16 pro max. Blir väl till att ta genom operatören på 24månader. Ska funderera över helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det börjar komma in lågkonjektur så vi får se hur försäljningen blir.

Jag tycker det nu är positivt att iPhone har blivit såpass bra så att de enklaste modellerna duger åt nästan alla, det handlar mer om att vissa vill ha bättre. Standard iPhonen kamera kanske bortsett från möjlighet att zooma är enligt mitt tycke inte så mycket sämre än de dyra.

Det tragiska är att jag vet på vissa arbetsplatser får man välja iPhone eller Android. De som väljer en iPhone får då iPhone SE och de administrativa personerna ser ingen skillnad på denna och en iPhone 15/16 som borde vara standardvalet.

På många arbetsplatser kan man ju dock välja att lägga mellanskillnaden själv.

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

På iPad Pro förstår jag den enorma kostnaden att gå upp till 1 och 2 TB för du får ju flera cores och dubbelt med RAM, men med telefonerna är det väl inte något sådant.

Sitter i samma båt, men jag tror jag helt enkelt ska byta batteri (ca 80% batterihälsa) och vänta. Vi får väl inte Apple Intelligence här i Europa? Det känns som den enda anledning att uppgradera till 15/16.

Det IPad behöver är ett eget OS

Deras flaggskepp telefon är i starkt behov utav en bättre skärm som klarar av skillnaden mellan solljus och natt och om det verkligen var en 16 Pro Max jag såg i butiken så nej tack. För skärmen är exakt identisk mot förra. När det var tal om nya M14 displayen från Samsung.
256GB är mer än tillräckligt och om man är i behov utav mer går det alltid att köra en extern SSD eftersom Pro Max har USB 3 i USB C kontakten

Permalänk
Skäggig legend

Det blev en iPhone 16 PRO Max 256gb för 15 840kr.

Går från en iPhone 11 PRO.

Känns skönt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Själv förstår jag inte riktigt varför så många köper Pro.
Betydligt dyrare och dessutom tyngre. Är ju samma kameror, bara en extra som extremt få lär använda/märka skillnad på oavsett.
Pengar i sjön och en klumpigare mobil IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Själv förstår jag inte riktigt varför så många köper Pro.
Betydligt dyrare och dessutom tyngre. Är ju samma kameror, bara en extra som extremt få lär använda/märka skillnad på oavsett.
Pengar i sjön och en klumpigare mobil IMO.

120hz skärm är den enda anledningen till varför jag köper PRO.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Känns skönt

Den kostar ju 17495kr - Har jag missat något?

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av XHI:

Känns skönt

Fick du de priset vid renköp, vart?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Nucky:

Den kostar ju 17495kr - Har jag missat något?

Skrivet av snakeplisken:

Fick du de priset vid renköp, vart?

Genom tre, befintlig kund och får slutfakturan på hårdvaran (telefonen) nästa månad. Så ett rakt köp utan bindningstid.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk

Sitter med en 13 Pro som dottern tar, brukar skicka telefonerna neråt i ledet med jämna år i mellan. Så en 16Pro med ny bindningstid så det blev 10,500:- för telefon.

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en iPhone 13 256GB där batteriet börjar bli lite trött.

Fick bli en iPhone 16 Pro Max 512GB som ersättare så får dottern ta över nuvarande.

Som tur är tar jobbet en stor del av kostnaden för mig.

Permalänk

Går i tankarna att köpa iphone 16 pro på avbetalning med abonnemang det jag funderar över är om det är bättre att vänta till Black Friday eller slå till nu med förbeställning?

Permalänk
Medlem

såg att 1tb toppmodell kostar ca 22 000, sinnessjukt ju

Permalänk
Medlem

En fundering, eftersom de "större" nya funktionerna som kommer med iphone 16, AI, och nya Siri, alla dessa funktioner finns ju inte i Sverige, speciellt Siri såvida du inte ändrar språket.

Så med andra ord så är det endast kamera knappen som blir "ny", att det är ny chipp är ingenting man lär märka av. Sedan kan man ju använda "silent switch" knappen för att öppna kameran, så jag ser egentligen ingen anledning att köpa iPhone 16 nu, blir ju bättre att vänta tills iPhone 17 i sådana fall

Permalänk

Kan man se och känna på telefonerna innan den 20de på power eller elgiganten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

En fundering, eftersom de "större" nya funktionerna som kommer med iphone 16, AI, och nya Siri, alla dessa funktioner finns ju inte i Sverige, speciellt Siri såvida du inte ändrar språket.

Så med andra ord så är det endast kamera knappen som blir "ny", att det är ny chipp är ingenting man lär märka av. Sedan kan man ju använda "silent switch" knappen för att öppna kameran, så jag ser egentligen ingen anledning att köpa iPhone 16 nu, blir ju bättre att vänta tills iPhone 17 i sådana fall

Det är väl ungefär lika mycket förändringar som det brukar vara, finns noll och ingen anledning att uppgradera om du inte är 4-5 generationer bakom.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

På Pro och Pro Max får man större skärm, så det ser jag väl som något jag kommer få när jag uppgraderar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det IPad behöver är ett eget OS

Vad menare du? iPadOS? Det finns ju redan.

Permalänk
Medlem

uppgraderar till en 16 pro från iphone 13 för bättre kamera och 120hz skärm. Förlängde nuvarande comviq med 36mån så blir det en helt ok rabatt på telefonen.
Tänkte att det kommer inte bli nån rea på 16pro denna blacka friday iaf, så ingen anledning att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

120hz skärm är den enda anledningen till varför jag köper PRO.

Vad är det som gör det så mkt bättre?
Nu har jag en XR med LCD, aldrig haft OLED, men är 60hz OLED sämre än LCD?
Har inga som helst problem med displayen på min XR, funkar utmärkt IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vad är det som gör det så mkt bättre?
Nu har jag en XR med LCD, aldrig haft OLED, men är 60hz OLED sämre än LCD?
Har inga som helst problem med displayen på min XR, funkar utmärkt IMO.

Efter man kört 120hz så känns det som att vanliga iPhones ”laggar” och hackar.
Oled är bättre än LCD alla dagar i veckan.
Men om jag fick välja mellan 120hz eller Oled skulle jag ta 120hz 100 av 100.
Bättre flyt och bättre respons i både touch och skärm.
Absolut fult av Apple att inte inkludera denna väldigt gamla feature i sina icke PRO modeller trots att de tar sjukt betalt för vanliga iPhone.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950X3D@Stock, ASUS RTX 5080 OC Prime, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, , G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Samsung NVME 980Pro 2TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: LG 32 OLED", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Vad är status på Apple Intelligence i sverige? Känns inte värt att byta förrän det är släppt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Blev 2st 16 PRO 256gb igår för mig o frugan från våra 13 PRO med 128gb minne som inte räcker till, o batterier som är under 80% så kändes de värt för oss då vi behöver mer minne.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag förstår inte varför pro Max aldrig finns i rosa👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Vad är status på Apple Intelligence i sverige? Känns inte värt att byta förrän det är släppt?

Apple anser uppenbart inte att rosa är en färg som passar sig för professionellt bruk.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Jag förstår inte varför pro Max aldrig finns i rosa👎

Också funderat på varför Pro-modellerna inte har några färgstarka alternativ. Undra vad det skulle kosta och specialbeställa en specifik färg. Tänkt dig in i helvetes-orange. Hur coolt vore inte det? Frågan är bara hypotetisk.

Min är röd men de har skippat rött både i 15 och 16. Får hoppas det kommer tillbaka till 17.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Det blev en uppgradering till en 16 PRO Max, vill ha 256gb och då var det inte så stor skillnad i pris mellan PRO och PRO Max. Plus att batteriet i morsans iPhone börjar bli dåligt så hon tar över min 13 PRO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Också funderat på varför Pro-modellerna inte har några färgstarka alternativ. Undra vad det skulle kosta och specialbeställa en specifik färg. Tänkt dig in i helvetes-orange. Hur coolt vore inte det? Frågan är bara hypotetisk.

Får ett icke-svar på frågan här.
https://youtu.be/QQk7KKQ8jTo?t=876
I princip, de vill ha färger som stärker materialet och fungerar bra i olika ljussättningar. Varför man inte kan ha mera färger som gör samma sak är en bra fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

På Pro och Pro Max får man större skärm, så det ser jag väl som något jag kommer få när jag uppgraderar iaf.

Större skärm är väl en överdrift, det är väl till den grad att det inte är ett argument till att man väljer att köpa telefonen, pga den lilla "ökningen". Det är ju endast någon med koll som lär märka den lilla skillnaden.