Krönika: PS5 Pro-diskursen driver mig till vansinne

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant hur den säljer i Japan. Där är andra handsmarknaden enorm. Utan skivläsare så finns det ingen andra handsmarknad. Jag tror att det blir en bundling med konsol och läsare för samma pris på andra halva av 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ska bli intressant hur den säljer i Japan. Där är andra handsmarknaden enorm. Utan skivläsare så finns det ingen andra handsmarknad. Jag tror att det blir en bundling med konsol och läsare för samma pris på andra halva av 2025.

Vad jag sett är den japanska marknaden katastrof.
De sålde 12k Astro Bot bara.
Nintendo har hela marknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

PS5 Pro är inte mer money grab än PS4 Pro var på sin tid.

Däremot är det givetvis inte produkten för den breda massan, de köper lämpligen vanliga PS5 istället.

Den är enormt mycket dyrare relativt PS5 än vad PS4 Pro var mot PS4!

PS4 och PS4 Pro hade samma MSRP vid release, $399.
Nu är det istället MSRP på $699 för Pro mot initialt MSRP för PS5 digital på $399, alltså 75% dyrare än motsvarande basvariant. (PS5 med disc drive hade MSRP $499, men det är ju en orättvis jämförelse.)

https://nordic.ign.com/playstation-5-pro/86932/feature/how-ps...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Den är enormt mycket dyrare relativt PS5 än vad PS4 Pro var mot PS4!

Vi har haft en enorm inflation och valutakrasch oxå. Man kan inte stirra sig blind på siffror och tro att de ska vara samma över tid.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vi har haft en enorm inflation och valutakrasch oxå. Man kan inte stirra sig blind på siffror och tro att de ska vara samma över tid.

Valutakrasch på dollarn?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte alls svårt att förstå kritiken?

Dyr som bara den, visserligen sanning rent generellt. Men den är dyr likväl, folks inkomster ökar inte i samma takt så man får börja tumma lite för att ha råd. Kanske det upplevs som ett möjligt hot över att ha råd i framtiden att utöva sitt fritidsintresse.

Sen ska vi inte glömma att även om den förbättrar så ser vi en konkret försämring, avsaknad av skivläsare. Visst kan du köpa till och man har troligen ett skivbibliotek redan. Då är det riktiga priset för ps5 pro INTE priset för basversionen utan realpriset är för konsol & skivläsare.

Som sagt, inte svårt alls att förstå.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag lutar mer och mer att köpa en PS5Pro. Hade jag haft en vanlig PS5 hade jag däremot inte köpt.

Min senaste konsol var PS4 i en form av limited edtion med Batmanlogga. Det var alltså väldigt länge sedan jag la några pengar på en konsol, köpte visserligen en PS5 ett kort tag men sålde den till brorsan och hans grabb. Jag har planerat att köpa Switch 2 och PS5Pro för att ta ikapp lite av det som gått mig förbi när CS varit huvudspelet så länge. Nu blir det dyrare än vad jag tänkt och det är bedrövligt att inte skivläsare ingår, men det får vara så då.

Rösta med plånboken tror inte jag fungerar med premiumprodukter. Hade det här varit enda versionen av konsolen så hade det kunnat fungerat och tvingat Sony att sänka priserna för att få in folk i deras ekosystem, men nu finns vanliga versionen och den här entusiastversionen. Som att hoppa över 4080 och 4090 för att Nvidia ska sänka priserna, det händer liksom inte. De korten, precis som PS5Pro, har sin målgrupp och är inget för gemene man.

För övrigt så hoppas bara Switch 2 blir bakåtkompatibel och prislapp på runt 5k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Valutakrasch på dollarn?

699 usd i usa blir 10.000 sek i sverige för pro, inflation i bägge länder har höjt siffrorna eftersom varje usd/sek är mindre värd numer, mer så i sverige p.g.a. vår valuta. Vad är det du vill missförstå?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag lutar mer och mer att köpa en PS5Pro. Hade jag haft en vanlig PS5 hade jag däremot inte köpt.

Min senaste konsol var PS4 i en form av limited edtion med Batmanlogga. Det var alltså väldigt länge sedan jag la några pengar på en konsol, köpte visserligen en PS5 ett kort tag men sålde den till brorsan och hans grabb. Jag har planerat att köpa Switch 2 och PS5Pro för att ta ikapp lite av det som gått mig förbi när CS varit huvudspelet så länge. Nu blir det dyrare än vad jag tänkt och det är bedrövligt att inte skivläsare ingår, men det får vara så då.

Rösta med plånboken tror inte jag fungerar med premiumprodukter. Hade det här varit enda versionen av konsolen så hade det kunnat fungerat och tvingat Sony att sänka priserna för att få in folk i deras ekosystem, men nu finns vanliga versionen och den här entusiastversionen. Som att hoppa över 4080 och 4090 för att Nvidia ska sänka priserna, det händer liksom inte. De korten, precis som PS5Pro, har sin målgrupp och är inget för gemene man.

För övrigt så hoppas bara Switch 2 blir bakåtkompatibel och prislapp på runt 5k.

PS5 pro är inte en permiumprodukt. Det är konsoler aldrig om det inte är någon specifik collectors edition. Ps5 pro är garanterat en produkt för breda massan. Man satsar inte miljoner på att utveckla en helt ny konsol för att bara sälja en handfull. De vill givetvis att alla ska köpa en ps5 pro, de vet att en sådan lockprodukt kan få befintliga ägare av en ps5 att göra ett till köp. Dubbel försäljning och även om de inte drar in jättemycket intäckt så göder de omsättning och deras siffror ser bra ut.

Och att rösta med plånboken är det mest effektiva sätt en konsument kan överföra kritik på. Om försäljningssiffrorna inte matchar förväntan är pris en rätt sannolik bov i dramat.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

699 usd i usa blir 10.000 sek i sverige för pro, inflation i bägge länder har höjt siffrorna eftersom varje usd/sek är mindre värd numer, mer så i sverige p.g.a. vår valuta. Vad är det du vill missförstå?

Jo, men skillnaden är ju 75% i USD, där vår valuta inte påverkar överhuvudtaget. Och inte är inflationen sedan 2020 på 75%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Valutakrasch på dollarn?

Bland annat boende, fastigheter, sjukvård, hyra, utbildning och matpriser i USA har ökat i dollarpriser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, men skillnaden är ju 75% i USD, där vår valuta inte påverkar överhuvudtaget. Och inte är inflationen sedan 2020 på 75%.

Du har även haft en prisutveckling på komponenter sen dess som heter duga.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Men herregud, vad händer med Sweclockers och deras nivå på sina artiklar? Inte en enda vettig poäng, bara gnäll om gnället?

Där fastnade min tanke vid frågan varför? Varför är folk så otroligt arga den här gången? Skiljer sig det här tilltaget nämnvärt från varje ny telefon från Samsung eller Apple eller nytt grafikkort Nvidia?
Skämtar du eller, har du bott under en sten? Har du helt missat vad som hände när PS3 släppte sin konsol för $599, vilket tvingade Sony att helt tänka om och ändra om sin strategi? En uppståndelse, som gjorde att PS3 vände från att bli en total flopp till en marknadsledande konsol?

Men nej, antar att det är bättre att folk är en flock får som bara tackar och tar emot. En konsol vars alla versioner som blir dyrare med åren och ger oss endast en GPU prestandaökning som borde ha motsvarats av 4 år teknikutveckling utan prispåslag och utöver allt detta tar bort skivläsaren. Kom också ihåg att konkurrenten, med en snäppet mer kraftfull maskin, inte har höjt sina priser, snarare är den ofta något lägre än vid release.

Artikeln nämner ingenting om hårdvaran, vad den faktiskt erbjuder som vi tydligen missat helt i den undermåliga presentationen och sedan påstår att man förstår synpunkterna men "VARFÖR?".

Gör ett ordentligt jobb och undersök lite mer innan man gnäller om gnället, detta var totalt ointressant.

Permalänk

Tack, bra skrivet.

Permalänk
Skrivet av KalasKagge:

Men herregud, vad händer med Sweclockers och deras nivå på sina artiklar? Inte en enda vettig poäng, bara gnäll om gnället?

Där fastnade min tanke vid frågan varför? Varför är folk så otroligt arga den här gången? Skiljer sig det här tilltaget nämnvärt från varje ny telefon från Samsung eller Apple eller nytt grafikkort Nvidia?
Skämtar du eller, har du bott under en sten? Har du helt missat vad som hände när PS3 släppte sin konsol för $599, vilket tvingade Sony att helt tänka om och ändra om sin strategi? En uppståndelse, som gjorde att PS3 vände från att bli en total flopp till en marknadsledande konsol?

Men nej, antar att det är bättre att folk är en flock får som bara tackar och tar emot. En konsol vars alla versioner som blir dyrare med åren och ger oss endast en GPU prestandaökning som borde ha motsvarats av 4 år teknikutveckling utan prispåslag och utöver allt detta tar bort skivläsaren.

Artikeln nämner ingenting om hårdvaran, vad den faktiskt erbjuder som vi tydligen missat helt i den undermåliga presentationen och sedan påstår att man förstår synpunkterna men "VARFÖR?".

Gör ett ordentligt jobb och undersök lite mer innan man gnäller om gnället.

Tala för dig själv! Som du gnäller om gnället, på gnället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

PS5 pro är inte en permiumprodukt. Det är konsoler aldrig om det inte är någon specifik collectors edition. Ps5 pro är garanterat en produkt för breda massan. Man satsar inte miljoner på att utveckla en helt ny konsol för att bara sälja en handfull. De vill givetvis att alla ska köpa en ps5 pro, de vet att en sådan lockprodukt kan få befintliga ägare av en ps5 att göra ett till köp. Dubbel försäljning och även om de inte drar in jättemycket intäckt så göder de omsättning och deras siffror ser bra ut.

Och att rösta med plånboken är det mest effektiva sätt en konsument kan överföra kritik på. Om försäljningssiffrorna inte matchar förväntan är pris en rätt sannolik bov i dramat.

Som jag förstår det så är målet att ha liknande som med PS4Pro, det vill säga en fördelning på 80-20% i försäljning. Enligt analytiker i alla fall. PS4Pro var ingen kioskvältare och tog över försäljningen eller fick alla att uppgradera och det kommer inte PS5Pro att göra heller.
https://www.eurogamer.net/ps5-pro-sales-will-follow-similar-t...

Jag tycker helt klart en konsol kan vara en premiumprodukt, PS5Pro kommer vara den bästa på marknaden - och inte tänkt för den breda massan. Går ju inte att jämföra med annat än andra konsoler tycker jag.

Klart jackpoten är om någon som har en PS5 köper en PS5Pro och inte säljer sin gamla PS5, men det är en liten skara som kommer göra det. Många potentiella kunder är som mig och inte har en PS5 som kommer fundera på att köpa och andra kommer sälja sin PS5 och uppgradera.

Permalänk
Skrivet av kallandes:

Tala för dig själv! Som du gnäller om gnället, på gnället

Ja, för det är ju absolut ingen skillnad på en som skriver i ett forum och en skribent som skriver på en nyhetssida.
Där fick du mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av KalasKagge:

Ja, för det är ju absolut ingen skillnad på en som skriver i ett forum och en skribent som skriver på en nyhetssida.
Där fick du mig.

Nja, en krönika är ju lite annorlunda än en nyhet och gjord just för att krönikören ska kunna lufta sina egna tankar och funderingar, inte direkt undersökande journalistik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalasKagge:

Har du helt missat vad som hände när PS3 släppte sin konsol för $599, vilket tvingade Sony att helt tänka om och ändra om sin strategi? En uppståndelse, som gjorde att PS3 vände från att bli en total flopp till en marknadsledande konsol?

Klippt citat, endast jag svarar på är med i citatet.

Där fick Sony en hel del kritik och det skulle de ha. Skillnaden som jag ser det är att det var den enda versionen som fanns. Ville man spela den generationens konsolspel så fick man hosta upp en rejäl slant. Tröskeln in på konsolmarknaden blev alltså riktigt hög och dyr. Nu finns vanliga PS5 (som fortfarande är i dyraste laget kan jag tycka) som kommer räcka hela generationen, det här är ingen nödvändig uppgradering för att fortsätta spela alla spel som släpps under konsolens livstid. Det är en premiumprodukt och kostar därefter, som andra premiumprodukter inom alla olika segment - golf, segling, jakt, fiske, vandring, resor, skytte o.s.v.

Kritiken tycker jag ska gå mot att Sony inte sänker tröskeln för att komma in på den här konsolgenerationen, alltså priset på vanliga PS5. Samt att det är fullständigt bedrövligt att PS5Pro kommer utan skivläsare och utan plastbiten för att den ska upprätt.

Permalänk
Skrivet av KalasKagge:

Där fick du mig.

Ja, jag satte åt dig rejält 😄

Permalänk
Medlem

Om jag ska köpa en konsol, så vill jag ha det smidigt, 1 kabel till monitorn och 1 kabel för ström, helst hade jag sett att detta vore samma kabel. Att behöva internet är riktigt illa, visst är det inte fel att möjligheten finns, men att ha det som "Default" är korkat.
En konsol "ska bara funka", så som jag ser många vill en dator "ska bara funka", men på en mycket enklare nivå.

Jag lämnade konsoler när Playstation I blev populärare än N64 med sina CD-skivor, för ska man ändå ha laddningstider så kan man lika gärna spela på datorn. Nu har man inte ens en skivläsare och vill ha mer betalt (trots inflation).
PS1 1995, 3000Kr -inflation>
PS5 Pro 2024, 4994Kr

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Tjenare! Calle!
Tycker orden du skriver också avslöjar den tveksamhet som du säger är slänga skit omkring sig! Okej om det finns någon som tror att Sony betalar styckpris på komponenter är ni och cyklar i skogen frågaan är om de vill ha betalt som om de gör det är en annan sak. De flesta som är besvikna är ju köpare av PS 5 orginalet för så där 6.000 - 7.000 kr och som tycker det är sirap och skitfullt nu kanske det behövs Pro för att få det som Sony lovade att det skulle vara på PS5 ni som har råd att lägga kanske 9.000:- till borde söka till skuldfällan och få hjälp?! Att köpa spelkonsoller för 15.000 - 17.000:- är fan inte friskt om sånt här tas imot väl och Sony inser att mänskligheten är totalt pucko då kommer PS6 att kosta tio papp sen om den är rustad och byggd för en normal generation spel är skit samma vi slänger ut en pro. Är det ingen som jobbar för sina pengar längre? Detta är en månadslön för undersköterskor och en stor del av knegare idag? Tycker de debatten visar på okunskaper på pengars värde och hur de flesta faktiskt får ihop dem.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Det där är ju inte ett färdigt bygge.

Ram, ssd och gpu är klenare än det som sitter i ps5 pro. Sedan saknas operativsystem

Enligt digital foundry kan vi förvänta oss liknande prestanda som i 4070.

Hmm, jag lyssnade på deras analys, de pratade väl om 3070 ti?

Och det kortet är ju inte direkt tip-top längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Detta är en månadslön för undersköterskor och en stor del av knegare idag? Tycker de debatten visar på okunskaper på pengars värde och hur de flesta faktiskt får ihop dem.

Medellönen för en undersköterska är 29.000, ger cirka 23.000 i handen, så nej, det är inte en månadslön för en undersköterska/knegare. Sen är knappast PS5 Pro en produkt riktad mot undersköterskor heller, lika lite som ett bra grafikkort.

Ja, vi arbetar fortfarande för våra pengar, inflation, räntor och taskig valuta har gjort oss alla rejält fattigare. Det är knappast Sony’s fel, leta syndabockar någon annanstans.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jodå, men det är principen där den inte säljs i samma paket som är problemet.

EDIT: Vi får den marknad vi röstar för.

Ja för det priset borde allt ingå, kanske även den bättre controllern.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk

Jag tror ilskan ligger i att konsoler brukade vara en subventionerad och billig massprodukt som väldigt många hade råd med. Nu verkar utvecklingen gå mot att priserna närmar sig 10.000 kr och om Sony eller Microsoft säljer nästa Xbox eller PS6 för så mycket pengar är rätt många familjer och individer exkluderade från vad som förr var en enkel och prisvärd väg till fantastiska spelupplevelse.

Detta i kombination med höjda spelpriser, höjda avgifter för onlinespelande och dessutom få och svaga titlar från Sonys egna studios gör att man inte längre känner igen Playstation som varumärke och idé.

Tar man dessutom bort skivläsarna nästa generation försvinner möjligheten att köpa spel begagnat på Tradera, Blocket eller Marketplace. Det blir jäkligt dyrt att vara hänvisad till Sonys hutlösa digitala priser och dåliga reor.

Permalänk
Medlem

Jag kan köpa att hårdvaran inte är särskilt dyr med tanke på vad man får. Och att Sonys marginaler är tajta

Men att stället för att ha den stående inte ingår är bara ren girighet. Plast del som kostar några ören i Kina

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Om jag ska köpa en konsol, så vill jag ha det smidigt, 1 kabel till monitorn och 1 kabel för ström, helst hade jag sett att detta vore samma kabel. Att behöva internet är riktigt illa, visst är det inte fel att möjligheten finns, men att ha det som "Default" är korkat.
En konsol "ska bara funka", så som jag ser många vill en dator "ska bara funka", men på en mycket enklare nivå.

Jag lämnade konsoler när Playstation I blev populärare än N64 med sina CD-skivor, för ska man ändå ha laddningstider så kan man lika gärna spela på datorn. Nu har man inte ens en skivläsare och vill ha mer betalt (trots inflation).
PS1 1995, 3000Kr -inflation>
PS5 Pro 2024, 4994Kr

PlayStation 1 hade 299$ lanseringspris

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls kritiken de flesta har. Det tillkortakommanden jag ser är att det kommer inga nya spel, och exklusiva spel har det varit ont om hela denna generation, samt att ingen billigare konsolversiom släpps som andra klagomål

Att pro kostar vad den kostar... För alla som spelar mycket och jobbar så är det inte en stor utgift. Studenter, arbetslös, och barn är kanske inte målgruppen här? Ingen, absolut ingen, tänker att en pro ska stå i alla hem som idag har ett Playstation, ändå klagas överallt om att "alla" inte har råd med den. Det är en mid cycle refresh, ingen ersättare

10 000, spelar 3-4 år, får tillbaks hälften i andrahandsvärde. 1000 spelade timmar eller mer. Ja... Ändå ingen betydande investering hur jag än räknar på det

Förstår att många är besvikna, men denna nivå av skitnödig upprördhet börjar bli tröttsamt efter flera år nu. Det är samma gnäll som att mjölken kostade 3 kr litern på 80-talet, och vad kostade en pigellin när du var barn. Gnäll, och gnäll, detta är inte Sonys bästa släpp, eller sämsta. Vi hade hoppats på mer, kanske därför vi är så besvikna?

Vill man spela konsol billigt finns Xbox Series S med game pass. Något jag anser vara en förälders bästa köp, och för många fler som inte har höga krav eller ont om pengar. Något jag tycker och har tyckt i fyra år är denna generations bästa köp för majoriteten av alla som spelar konsol

Det är inte som att en konsol för 10 000 är enda valet vi har

Det hela dras ned av alla influencers och youtubers som får clicks via rage bait, där man tjänar pengar på att såga PS5Pro för vilken anledning som helst. Folk vill bara hiva avsky på allt idag känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

PlayStation 1 hade 299$ lanseringspris

Dollarn kostade dock bara ungefär 6 kronor då.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.