Permalänk
Medlem

Macintosh llsi

Har haft denna stående ett ganska bra tag:

Har läst att man bör öppna den och kolla över batteriet och helst ta ur det, är det något ni skulle rekommendera?

Även lite äldre tillbehör:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Brukar vara ett cylindriskt (ej laddbart) litiumbatteri i den typen av Macar. Finns ju ingen fördel att ha ett gammalt urladdat batteri i den, särskilt om det inte har läckt ut något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Brukar vara ett cylindriskt (ej laddbart) litiumbatteri i den typen av Macar. Finns ju ingen fördel att ha ett gammalt urladdat batteri i den, särskilt om det inte har läckt ut något...

Där ser man. Det låter ju inget vidare som du säger. Får ta och kika på det en helg då. Tack

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag plockade bort mitt. Det är enkelt gjort...

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt problem att PRAM-batterierna börjar läcka när de blir 20-30 år gamla och tyvärr kan syran orsaka irreparabla skador på kretsar, så öppna den ASAP och plocka ur batteriet.

Förutom detta är det vanligt att det blir korrosion från fukt i luften på kretsar och chip, så man bör se över detta beroende på hur den har förvarats. Att rengöra med ett bad i isopropanol och en tandborste är rekommenderat. Sen så är ju 30+ år gamla SCSI-hårddiskar ofta döda eller döende, men det finns moderna ersättningar för detta exempelvis BlueSCSI som gör att du kan emulera SCSI på ett SD-kort.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.