Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Allt perfekt, det är helg, jag har blivit bättre för förkylningen inte så mycket jobb som måste göras i helgen..
Grannars spelar musik ute, allt är så trevligt. Bara en enda sak 2st grannar när jag ej var där rök ihop kring en öl kring vems ägaren till den var.
Och är lite dålig stämning.. Kan bli mer bråk och jag får hålla mig undan vill ej bli inblandad i detta.

Vafan är det med folk egentligen att hitta saker och bråka om?

Det var väl det som filmades? Hoppas ni alla klarade er oskadda.

Skrivet av VinterSolen:

Hemma, så har jag tänt i vardagsrummet, hallen och datorrummet när jag är hemma. Dels för att knapparna sitter på fel ställe, i vardagsrummet, så sitter den på väggen vid hallen, bara, hallampan sitter vid ytterdörren, så det är tänt så jag ser var jag går. Hade nog gjort annorlunda om jag haft knappar vid varje rum/dörr istället. Lite av nackdelen av bo i en hyres från miljonprogrammet.

Jag måste ju ha någon sorts störning som mår dåligt av att ens läsa det där... Det är så illa att jag tejpat över lampan på brandvarnaren för jag vill inte se en jädrans blinkande lampa hela tiden i ögonvrån xD

Jag kan inte fokusera på skärmen om det är tänt överallt i lägenheten!

Permalänk
Medlem

Fan vad dyrt det ska vara att besikta bilen, 700kr?!

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Åk kollektivt säger dom, det är så bra säger dom.
Nog fan blir det ett jävla signalfel så att tåget är försenat IGEN.
Nej kollektivtrafiken i Sverige är ett jävla skämt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av macmann1:

Japp, helt orimliga priser och ofta undermåliga kontroller.

Går dock ofta att hitta nån rabattkod, ex. ger BenCar15 15% hos Carspect och NJW6K9L ger 200kr rabatt hos Opus.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Går dock ofta att hitta nån rabattkod, ex. ger BenCar15 15% hos Carspect och NJW6K9L ger 200kr rabatt hos Opus.

Kunde dom dessutom garantera att man slipper anmärkningar kunde jag betala 700:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ja, jag brukar gå in på Besikta.se, sedan kollar jag vad det kostar, och letar bland konkurrenterna. Om jag sedan går tillbaks till Besikta.se brukar det dyka upp en värdekod som ger en del rabatt. Magi. Annars finns det rabatter via alla möjliga föreningar man är med i, hyresgästföreningen, Mecenat, Benify ja, jag vet inte allt.

MEN, nu vill jag gnälla på att jag nyss startade upp Windows 10 för första gången på ett tag, har haft Windows 11 som andraOS (efter MacOS) i säkert minst ett år...och...Windows 10 kändes mycket trevligare än Windows 11. Snabbare, snyggare, bättre. Som att komma hem. Jag är kanske för gammal för att ta till mig nyheter. Egentligen är det väl Windows 7 som jag borde köra. Eller Windows 2000. Fast snyggast kanske NT4 var. Kan de inte komma med ett skin till Win 11 som fixar till skiten...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, jag brukar gå in på Besikta.se, sedan kollar jag vad det kostar, och letar bland konkurrenterna. Om jag sedan går tillbaks till Besikta.se brukar det dyka upp en värdekod som ger en del rabatt. Magi. Annars finns det rabatter via alla möjliga föreningar man är med i, hyresgästföreningen, Mecenat, Benify ja, jag vet inte allt.

MEN, nu vill jag gnälla på att jag nyss startade upp Windows 10 för första gången på ett tag, har haft Windows 11 som andraOS (efter MacOS) i säkert minst ett år...och...Windows 10 kändes mycket trevligare än Windows 11. Snabbare, snyggare, bättre. Som att komma hem. Jag är kanske för gammal för att ta till mig nyheter. Egentligen är det väl Windows 7 som jag borde köra. Eller Windows 2000. Fast snyggast kanske NT4 var. Kan de inte komma med ett skin till Win 11 som fixar till skiten...

Skaffa WindowBlinds?

https://www.stardock.com/products/windowblinds/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

@stgr, @medbor, @ztenlund, @Chromatic, @stigw Taggade er för att ni (bland andra) var aktiva i diskussionen om nya skruvkorkarna. Apropos dessa nya fastsittande skruvkorkar så dök det upp en snapsvisa på SM i snapsvisor, ungefär 16 sek in i inslaget, ganska kul, snapsvisor är ju ett viktigt inslag i den svenska kulturen.

Uselt som gubbgnäll dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tyckte tvärt om när jag körde lite W10 efter att ha kört W11 sen det släpptes.
Var ju mycket mer blandad UI och andra fuligheter dom fixat till i W11.

Permalänk
Medlem

Efter en företagsträff i Götlaborg Tors-Fre så börjar nu någon typ av förkylning krypa sig på, redan 3 andra som är sjuka sen resan... bättre hålla sig hemma, det var mitt lilla gnäll. Mvh

Permalänk
Medlem

Windows 11 update på jobbet.... -> ExplorerPatcher slutar funka.. -> Skitmenyn tillbaka.
Tur att jag kom på att jag köpte Start11 för ett tag sedan, fick dra in den för att få en användbar meny igen.

Permalänk
Medlem

Jag absolut HATAR digitaliseringen av samhället. Jag är urless på att jag måste släpa med mig en "smartphone" varhelst jag går!

Pluggar på Högskolan och pendlar i kollektivtrafiken och trodde jag kunde komma undan behovet, men icke. Visserligen går det fortfarande att köpa en periodbiljett utan Västtrafiks App, men från och med i år så är studentkortet enbart tillgänglig via den jävla appen!!!

Att samhället ska ställa om så att vi blir beroende på apparater, som lätt kan gå sönder eller få slut på energi, är ju fullständigt vansinnigt.

Jag vill bort från den här dystopiiiiiin!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ja det skulle ju bli billigare priser när staten släppte kontrollen och fler bolag skulle få möjligheten att besikta bilen..
Samma med Apoteket.. inte fan blir det billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ja det skulle ju bli billigare priser när staten släppte kontrollen och fler bolag skulle få möjligheten att besikta bilen..

Om man beställer på t ex apotea istället för att gå till fysiskt apotek är det helt klart billigare.

Bilprovningen, det är ju ett tag sen staten släppte kontrollen, inflationsjusterat är det inte direkt dyrare.
Åtminstone om man kan välja bra tid och orkar kika efter rabattkod.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man beställer på t ex apotea istället för att gå till fysiskt apotek är det helt klart billigare.

Bilprovningen, det är ju ett tag sen staten släppte kontrollen, inflationsjusterat är det inte direkt dyrare.
Åtminstone om man kan välja bra tid och orkar kika efter rabattkod.

om löner inte hänger med i inflationen så är det dyrare... jag har fortfarande inte fått inflations ersättning på lönen, vilket är ca 7500:-..... (nej de är inte de lagstadgade 2%, summan jag skrev är 10%)

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det är medvetet av butikerna.
Beställer jag express till en hjärta-butik får jag webbpriserna, men en anställd måste gå ut i butiken och plocka det jag hade plockat själv..
Märkte runt 2016-17-hållet att vissa varor blev nästan dubbelt så dyra över en natt på hjärtat och ordinarie pris var kvar på nätet.

Permalänk
Medlem

Jobbar som IT-arkitekt. Nya regler på jobbet är att vi inte får jobba på distans utan bra skäl samt godkännande från chefen.... Hela jävla förmiddagen har jag fått agera IT-support och byta lösenord, återställa en skärm, bytat ut en USB-C kabel och fick ta trappan 6 våningar upp för att nån byggnisse ockuperat båda hissarna.

Mitt vanliga uppdrag har jag inte hunnit med och min vardagliga effektivitet är som bortblåst allt för att nån i ledningsgruppen fått en fis på tvären och inte fått hjälp ASAP när Excel inte gjorde som han ville...

Nästa steg är väl att alla i ledningsgruppen skall ha Copilot medans vi andra inte får lov att använda copilot, OpenAI etc.....

Slut på gubbgnäll, nu skall det ätas lunch.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Det vore rätt märkligt om det hade blivit billigare givet all inflation som har varit sedan dess... När det gäller mediciner är problemet betydligt större än själva apoteken, men det är en rätt komplicerad fråga.

Specifikt för besiktning så var ju situationen den att det kunde vara mer eller mindre omöjligt att få tag i en tid inom rimligt tid. Helt absurt, men det är ju ungefär som det fungerar med en del andra monopol, typ uppkörning där det också ofta är dysfunktionellt på samma punkt. Man har under många år varit inne och petat på olika sätt där man påstått att med dessa nya regler ska det bli bättre, men man verkar oförmögen att få till en långsiktig och hållbar förbättring även om man lyckas med tillfälliga. Problemen brukar återkomma med viss periodicitet. Eller vad sägs annars om polisens passhaveri, för att at ett annat exempel, där det matematiskt gick att räkna ut vad som skulle hända? Det hade väl någon internt till och med gjort, men polisen gjorde inget utan gasade rakt in i bergväggen. Sedan blev det förstås inte bättre när den där maskinen gick sönder.

Jag säger inte att 600-700 kr som det kostar där jag besiktat de senaste gångerna är billigt, men givet att det faktiskt går att få tag i en tid med rimligt kort varsel och vad annat har för timpenning så är det inte så farligt ändå. Du lär ju inte kunna schemalägga mer än 3 besiktningar per timme löpande och vad kostar en vettig verkstad per timme som inte ligger i ett mögligt garage och arbetar med slägga? Då har de marginal på delar också... Jag menar att de där 320 kr för en besiktning de facto var för billigt för att det skulle fungera bra. Tidigare nämnt pris motsvarar ungefär 450-500 justerat för inflation.

Det stora problemet med omregleringen av besiktning är orter där det bara finns en station och det är så långt till en alternativ på annan ort att det i praktiken blir monopol. Där är risken att det blir både dyrt och dålig tillgänglighet.

Släppte kontrollen är ju inte riktigt korrekt uttryckt. Staten ska kontrollera de företag som har tillstånd att bedriva besiktningsverksamhet, men det har fungerat sådär, men det faller tillbaka på staten själv. Man bör kanske notera att gamla bilprovningen var en bastard som faktiskt inte ägdes helt av staten. Det var ett lagstiftat monopol som drevs via ett aktiebolag där staten hade en knapp majoritet av aktierna (52%) och olika branschrepresentanter resten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Donkey:

Jobbar som IT-arkitekt. Nya regler på jobbet är att vi inte får jobba på distans utan bra skäl samt godkännande från chefen.... Hela jävla förmiddagen har jag fått agera IT-support och byta lösenord, återställa en skärm, bytat ut en USB-C kabel och fick ta trappan 6 våningar upp för att nån byggnisse ockuperat båda hissarna.

Mitt vanliga uppdrag har jag inte hunnit med och min vardagliga effektivitet är som bortblåst allt för att nån i ledningsgruppen fått en fis på tvären och inte fått hjälp ASAP när Excel inte gjorde som han ville...

Nästa steg är väl att alla i ledningsgruppen skall ha Copilot medans vi andra inte får lov att använda copilot, OpenAI etc.....

Slut på gubbgnäll, nu skall det ätas lunch.

Bra och befogat gubbgnäll! Kul att jobba IT-support när man har annan roll egentligen. Tur man får ordentligt betalt i alla fall..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det vore rätt märkligt om det hade blivit billigare givet all inflation som har varit sedan dess... När det gäller mediciner är problemet betydligt större än själva apoteken, men det är en rätt komplicerad fråga.

Specifikt för besiktning så var ju situationen den att det kunde vara mer eller mindre omöjligt att få tag i en tid inom rimligt tid. Helt absurt, men det är ju ungefär som det fungerar med en del andra monopol, typ uppkörning där det också ofta är dysfunktionellt på samma punkt. Man har under många år varit inne och petat på olika sätt där man påstått att med dessa nya regler ska det bli bättre, men man verkar oförmögen att få till en långsiktig och hållbar förbättring även om man lyckas med tillfälliga. Problemen brukar återkomma med viss periodicitet. Eller vad sägs annars om polisens passhaveri, för att at ett annat exempel, där det matematiskt gick att räkna ut vad som skulle hända? Det hade väl någon internt till och med gjort, men polisen gjorde inget utan gasade rakt in i bergväggen. Sedan blev det förstås inte bättre när den där maskinen gick sönder.

Jag säger inte att 600-700 kr som det kostar där jag besiktat de senaste gångerna är billigt, men givet att det faktiskt går att få tag i en tid med rimligt kort varsel och vad annat har för timpenning så är det inte så farligt ändå. Du lär ju inte kunna schemalägga mer än 3 besiktningar per timme löpande och vad kostar en vettig verkstad per timme som inte ligger i ett mögligt garage och arbetar med slägga? Då har de marginal på delar också... Jag menar att de där 320 kr för en besiktning de facto var för billigt för att det skulle fungera bra. Tidigare nämnt pris motsvarar ungefär 450-500 justerat för inflation.

Det stora problemet med omregleringen av besiktning är orter där det bara finns en station och det är så långt till en alternativ på annan ort att det i praktiken blir monopol. Där är risken att det blir både dyrt och dålig tillgänglighet.

Släppte kontrollen är ju inte riktigt korrekt uttryckt. Staten ska kontrollera de företag som har tillstånd att bedriva besiktningsverksamhet, men det har fungerat sådär, men det faller tillbaka på staten själv. Man bör kanske notera att gamla bilprovningen var en bastard som faktiskt inte ägdes helt av staten. Det var ett lagstiftat monopol som drevs via ett aktiebolag där staten hade en knapp majoritet av aktierna (52%) och olika branschrepresentanter resten.

Att skylla allt på inflation är ju dumheter. priset har gått upp mer än det morän dubbla att besikta bilen på 10 år. Mest intressant är det att kolla på vinster företagen gör. Dom borde inte öka den takten om inflationen var anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Att skylla allt på inflation är ju dumheter. priset har gått upp mer än det morän dubbla att besikta bilen på 10 år. Mest intressant är det att kolla på vinster företagen gör. Dom borde inte öka den takten om inflationen var anledningen.

Om man inte orkar läsa ordentligt kan man ju låta bli att kommentera, eftersom du helt missar målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Fast det är medvetet av butikerna.
Beställer jag express till en hjärta-butik får jag webbpriserna, men en anställd måste gå ut i butiken och plocka det jag hade plockat själv..
Märkte runt 2016-17-hållet att vissa varor blev nästan dubbelt så dyra över en natt på hjärtat och ordinarie pris var kvar på nätet.

Det där är värdigt lite gubbgnäll.

Det går att köpa en ask allergitabletter på nätet för 13kr. Samma ask i butik kostade en bit över femtiolappen.

Ser nu att asken gått och blivit "webbexklusiv". Cynikern i mig säger att det är för att gömma prisskillnaden det faktiskt var

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

om löner inte hänger med i inflationen så är det dyrare... jag har fortfarande inte fått inflations ersättning på lönen, vilket är ca 7500:-..... (nej de är inte de lagstadgade 2%, summan jag skrev är 10%)

Bilbesiktningen avreglerades 2010, inte de senaste åren.
Priset nu jämfört med då stämmer ganska väl med inflationen sen dess.

Vad det är för "lagstadgade" 2% och 10% du nämner vet jag inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad det är för "lagstadgade" 2% och 10% du nämner vet jag inte.

Tror nog att hen/han/hon/den/det/de/dom missförstått riksbankens inflationsmål.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bilbesiktningen avreglerades 2010, inte de senaste åren.
Priset nu jämfört med då stämmer ganska väl med inflationen sen dess.

Nej, det gör det inte. Priset har ökat mer än inflationen. Enligt den här artikeln så var priset för en besiktning 2010 300 kr.

Enligt SCB så har KPI ökat med 37 % mellan augusti 2010 och augusti 2024.

Hade priset för besiktningen följt inflationen så hade priset alltså varit 300*1.37=411 kr.

Idag kostar det oftast över 600 kr att besikta en personbil. Billigaste jag lyckas hitta är Dekra där man kan besikta för 499 kr men de verkar ha mycket få tider till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Nej, det gör det inte. Priset har ökat mer än inflationen. Enligt den här artikeln så var priset för en besiktning 2010 300 kr.

Enligt SCB så har KPI ökat med 37 % mellan augusti 2010 och augusti 2024.

Hade priset för besiktningen följt inflationen så hade priset alltså varit 300*1.37=411 kr.

Idag kostar det oftast över 600 kr att besikta en personbil. Billigaste jag lyckas hitta är Dekra där man kan besikta för 499 kr men de verkar ha mycket få tider till det priset.

Ganska väl betyder inte exakt.

Det har ökat lite mer än inflationen men det är inte mycket mer.
Det är också betydligt bättre tillgänglighet än det var innan avregleringen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ganska väl betyder inte exakt.

Det har ökat lite mer än inflationen men det är inte mycket mer.
Det är också betydligt bättre tillgänglighet än det var innan avregleringen.

När priserna har stigit nästan tre gånger så mycket som KPI så tycker jag inte att de följer inflationen "ganska väl". Men allt är väl relativt, de hade ju kunnat tiodubblas t.ex.

Jag har inte sagt något om tillgängligheten. Men när vi ändå är inne på det ämnet så hade vi kunnat öka tillgängligheten ordentligt om vi hade följt Transportstyrelsens förslag och glesat ut besiktningsintervallet till att följa EU-kravet på 24 månader istället för 14 som vi har idag.

Men nu när vi har privata vinstintressen i besiktningen så har vi också fått en uppsättning VDar med hjärtan som klappar extra hårt för trafiksäkerheten. Helt utan en tanke på sin egen vinning lobbar de för att Sverige ska ha tätare besiktningsintervall än övriga EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När priserna har stigit nästan tre gånger så mycket som KPI så tycker jag inte att de följer inflationen "ganska väl". Men allt är väl relativt, de hade ju kunnat tiodubblas t.ex.

Hur kreativ är du med matten om du får en ökning från 300 till 5-600 att bli en tredubbling?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur kreativ är du med matten om du får en ökning från 300 till 5-600 att bli en tredubbling?

Han är helt korrekt, han pratar om ökningen.
Ökning enligt kpi: 300 till 400. Ökning ca 100:-.
Ökning från 300 till 600 är istället en ökning på 300:-.
100*3=300: tredubbling.

Skillnaden att prata om priset tredubblats mot att ökningen jämfört med kpi tredubblats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Han är helt korrekt, han pratar om ökningen.
Ökning enligt kpi: 300 till 400. Ökning ca 100:-.
Ökning från 300 till 600 är istället en ökning på 300:-.
100*3=300: tredubbling.

Skillnaden att prata om priset tredubblats mot att ökningen jämfört med kpi tredubblats.

Ja, det var ju helt klart ett kreativt sätt att räkna för att få det att låta mer än vad det är.

Visa signatur