Nvidias vd: Vi kan inte göra datorgrafik utan AI längre

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre vilja att spelutvecklarna lägger krutet på spelkänsla än på utsmyckning.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ai. Den stora utjämnaren.

Vad är det här för dravel? Vill påminna att det här är ett verktyg för kapitalet att komma åt kunskap utan att betala för det.
Nej sätt dig ner och lär dig skapa själv och samarbeta med människor istället för att försöka nyttja någon amalgamering utav stulet material.
Och är man för lat eller har faktiska hinder som stoppar en från att lära sig använd iaf något som huggingface som är byggd på data från "allmän egendom".
Men pratar vi endast för ditt egna projekt? Vem bryr sig. Sluta stjäl från folk som redan har det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Pratar du om färgdjup nu? Vad är 32 och 16?

Att han nämner det nu visar nog att DLSS 4 släpps kommande månaderna.

Jag pratar om pixlar och bildrutor, han sade att en pixel behövs för att ai ska skapa 32 pixlar

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte någon ingenjör på nvidia eller så men jag tänker lite så här:

Måste man ha AI för grafikkort? Förmodligen inte.
MEN man kan använda samma teknik för grafikkort, en teknik som råkarkar vara deras största kassako. Lägg all RnD på denna drl och sätt av en liten del där man modifierar porterar huvudportfoliet för att fylla efterfrågan på grafikkort.

Altetnativet är att man gör en helt egen krets/teknik (med allt där kring, forskning osv osv) som bara trycker ut "rena pixlar". Detta segment skall bära sig själv ekonomisk och står och fallet på att folk spelar datorspel.

Samt att man kör ett eget spår för AI delen som hela världen vill ha nu.

Men det är ju smidigare att modifiera sitt numera fokusområde och nyttja det för att fylla efterfrågan på grafikkort.

Hur många har inte använt skiftnyckeln som hammare då och då? Är en skiftnyckel bäst för jobbet? Nope men du har den i handen och den löser uppgiften, haha. Smidighet med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Fler som säger att uppskalning är bättre än Native, fler som tror på det. Tillslut blir det sant. Ingen raketforskning där

Det beror förstås på hur det används, men DLSS kan definitivt se bättre ut än native. Just nu spelar jag t.ex. Satisfactory som jag tack vare DLSS kan köra i 4K med höga inställningar + Lumen på ett 3070. Innan de lade till DLSS så var jag tvungen att sänka inställningarna rejält för att det skulle vara spelbart, vilket såg betydligt sämre ut. Men använder man uppskalning endast för att få högre fps så är det förstås inte säkert att det ser bättre ut än native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Fler som säger att uppskalning är bättre än Native, fler som tror på det. Tillslut blir det sant. Ingen raketforskning där

Menar du typ i stil med "En biljon flugor kan inte ha fel - ät bajs"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arelion:

Det är väl ganska uppenbart att AI/genererat innehåll är ett måste för att ta det mesta framåt vid det här laget.

Som jag sa, skitsnack.

Skrivet av kotz:

Jag utförde faktiskt en blindstudie på just detta, i ett projektarbete på högskolan.

Det var för få datapunkter för att kunna dra en helt konkret slutsats tyvärr, men trenden av resultaten pekade ändå mot att de flesta upplever att native producerar bättre bildkvalitet än Nvidia DLSS. Det som är väldigt intressant dock, är att ALLA deltagarna antog att det som de upplevde hade bäst bildkvalitet, var uppskalad med DLSS.

Så det finns definitivt en rent psykologisk komponent till "bättre än native" påståendet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Vad är det här för dravel? Vill påminna att det här är ett verktyg för kapitalet att komma åt kunskap utan att betala för det.
Nej sätt dig ner och lär dig skapa själv och samarbeta med människor istället för att försöka nyttja någon amalgamering utav stulet material.
Och är man för lat eller har faktiska hinder som stoppar en från att lära sig använd iaf något som huggingface som är byggd på data från "allmän egendom".
Men pratar vi endast för ditt egna projekt? Vem bryr sig. Sluta stjäl från folk som redan har det svårt.

Varför tänker jag på Robin Hood när jag läser vad ni skriver. Basically den där ormen som sover vid kungens fötter när han vaknar upp i shock och skriker “mitt guld, mitt guld”. Tid är pengar. OpenAi är snabba grejer 🦊

Permalänk
Sötast

Tänk vad häftigt att spela multiplayerspel med ai-genererad grafik istället för rasteriserad.

Vad sa han

Gissa 32 pixlar per pixel?

Så 1920*1080P = 61*34 pixlar... och sedan resten är gissade.

Hoppas ni lyckas träffa headshots på nvidias framtida kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Tänk vad häftigt att spela multiplayerspel med ai-genererad grafik istället för rasteriserad.

Vad sa han

Gissa 32 pixlar per pixel?

Så 1920*1080P = 61*34 pixlar... och sedan resten är gissade.

Hoppas ni lyckas träffa headshots på nvidias framtida kort

Jag tror han menade 1080p -> 8K UHD plus framge generation det blir 16x gånger 2 = 32x pixlar från ai

Permalänk
Medlem

AI uppskalning i grafik kan väl vara och är ibland bra, men rå prestanda måste också fortsätta utvecklas.
Sen har ju "genvägar" till snabbare grafik funnits väldigt mycket längre än nuvarande AI lösningar.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag skulle hellre vilja att spelutvecklarna lägger krutet på spelkänsla än på utsmyckning.

Det här är pudelns kärna. Hur mycket roligare blir spelet av högre grafikprestanda? Om vi tar det till sin spets, skulle vi kunna tänka oss att våra spelkommandon utförs av skådespelare i autentiska miljöer. Hur mycket roligare blir vår fetch-quest där vi sitter på rumpan och plirar på pixlarna?

Mobilspel omsätter mer än konsoler och PC totalt, och bland konsolerna har PS5 och XBox series tillsammans sålt 90 miljoner exemplar vilket är mindre än Nintendo Switch under samma period. Det är svårt att argumentera för att spelkonsumenterna generellt rangordnar rendreringsfinlir särskilt högt. Handlar mer om prylförsäljning än spelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

DLSS är ofta bättre än "native" för att "native" ofta också använder s.k. "fejkade" pixlar. T ex är så DLSS Quality ofta bättre än TAA, men är TAA "native"? Det kallas det, men jag vet inte om jag kan hålla med helt.

Sen så tror jag visserligen att DLSS faktiskt har möjligheten att ge bättre bild än riktig native utan AA också, speciellt när källupplösning och den slutgiltiga upplösningen är nära varandra (DLSS Quality är nära nog). Det är ofta bra på att hantera väldigt tunna objekt som elledningar och metallstaket, som annars bäst hanteras med SSAA som är extremt krävande. Så om native ger 60 fps, DLSS ger 100 och SSAA ger 30, men DLSS och SSAA ger snarlik bild, så är ju DLSS en rätt stor vinst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Där är det ju inte AI som ersätter dock.. bara ”vanlig” automatisering.

Snabbkasse systemene har veldig lite med "automatisering" å gjøre ettersom det er kunden som må gjøre arbeidet med å registrere varene gjennom å bruke enten en mobil scanner eller ved en scanner ved utgangen og betale (ofte krav å bruke kort som betalingmiddel).

Det er egentlig samme prinsipp som ved McDonald der en fjerner deler av personalet som tok opp bestilling, serverte og ryddet av ved bordene. Dette arbeide ble nå "flyttet" til kunden der i stedet må selve hente varen (maten) og forventes å bære med seg brettet med avfall og sortere avfallet i rett beholdere. Denne prosess handler altså også om hvordan kunden disiplineres til å gjøre dette arbeide i stedet for personalet og i større grad også ta over det mekaniske arbeidet med rengjøring og følge regler for å være "den gode kunde". Det er altså flere prosesser der skjer enn kun en forandring mellom hvordan kunden tidligere kunne sitte ved et bord og passivt få sin bestilling servert og gå fra bordet uten å måtte tenke på noe annet enn å betale når servitøren kom for å få betalt.

Kunden gikk fra å være en autoritær figur der konsumerte til å bli en produserende enhet der nå skal holde styr på selve produksjonen og tilpasse seg organisasjonens betingelser for å hele tatt være akseptert som "kunde".

Dette ble beskrevet under begrepet "McDonaldization" of Society av Georg Ritzer i bok med samme navn, så fenomenet av McDonaldisering tilsammen med utviklingen innenfor hvordan samfunnet har ulike faser fra den mekaniske æren til i dag, der Fordismen gjennom Henry Ford bil fabrikker og det løpende band der han ikke kun forandret produksjon måten uten også hvilke forventninger kjøperen kunne ha på produktet (og også synet på hva en kunden skal kunne kreve i form av produktet ettersom valget mellom model og farver var veldig begrenset - den første T-forden kunne kun bli kjøpt i sort; se wiki link nedenfor). Disse teorier er sentrale punkter innenfor bl a sosiologi og kulturvitenskap.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_McDonaldization_of_Society
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fordism
https://sv.wikipedia.org/wiki/T-Ford

AI i dagligvare handel vil mest sannsynlig bli brukt for overvåkning av kunder i butikk og ta frem varer innen kunden ens bestemt seg for hvilke varer kunden vil kjøpe og vil også bli "overtalt" av en AI at kunden har valgt rett vare eller har feil dersom kunden vil klage på noe - markedsføring og kundetjeneste er det første der vil bli fullt automatisert via AI ettersom disse deler handler om å øke inntekten og minke personal.

Det første skrittet i denne "automatisering" har så langt vært at kunden registrerer hvor mange varere der er på "lagret" i butikken og siden har dette også lagret på sitt kundekonto gjennom kravet om medlemskap for å bruke selv scanning. Dette er en form av overvåking der alle rede skjer i dag. Neste trinn er å følge kunden i butikker (og også utenfor "butikk") gjennom bruk av både kamera og annen teknikk for å forhindre svinn i når kunden er i butikk eller at kunden stjeler varer (tar en vare utenfor butikken uten å betale).

Så med hvordan utviklingen og vekten på alt mere overvåkning henger sammen med en fremtid der AI vil i alt større grad integreres med lovgivning der er predikativ og kontrollerende av befolkningen i sin helhet og der befolkningen vil blitt sett som "kunder" der disse "kunder" nå må styres i en bestemt retning (markedsføring var opprinnelig ren informasjon om en tjeneste eller produkt til å bli et verktøy for å skape et behov for varen eller tjenesten) og der befolkningen mister evne til å kunne avgjøre når de er i samtale med et virkelig menneske eller en "byråkrat" der kun følger faste "regler" for den organisasjonen.

Vi kan jo se dette fra GN når ASUS og andre selskaper lagrer store mengder data om kunder der vil gjøre en RMA og hvordan denne informasjon noen ganger også vil bli brukt til å manipulere kunden i stedet for å gi kunden rett.

AI og byråkrati er slik sett videre utvikling av byråkrati i en organisasjon (merk organisasjon er en institusjon innenfor sosiologisk teori der beskriver en samling mennesker der har noen form av felles mål - dette er altså ikke isolert til den private sektor uten også hvordan en kan beskrive myndigheter eller fri villige [NGO] organisasjoner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ai har redan börjat ersätta:

Ljudtekniker.
Musiker/låtskrivare.
Grafiker.
Spelutvecklare.
Översättare.
Lärare.
Filmskapare.
Skådespelare.
Med mera…

Det är inte 100%, men när tekniken blivit lite mognare kommer dagens 100% verka som 70%.

Gemene man struntar i hur de får sin underhållning då de inte har någon artistisk talang själva och inte tycker de som har det borde vara mer eftertraktade än alla andra.

Ai. Den stora utjämnaren.

Gemene man struntar i om robotar bygger bilar eller TV-apparater då de inte har någon mekanisk eller elektrisk talang själva och inte tycker de som har det borde vara mer eftertraktade än alla andra.

Jag sysslar själv med kultur och buhuu om mitt jobb försvinner likt andra gjort genom historien.

OnT: Angående 1 pixel till 32 så får man ju utgå att det är liknande saker som avancerade raytracing där man skjuter mindre antal strålar men sen kombinerar dom smartarare/effektivare.

Om man kollar lite på hur enormt smartare/bättre sådana algoritmer blivit så är det ganska klart att AI är iaf minst en del av framtiden på sådant. Men mer troligtvis en större del än mindre. En simpel youtubekanal som ofta visar och jämför tidigare och nyare tekniker på sådant är twominutepapers.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Han har väl inte fel med att rendera bra liten bild sedan uppskala ser otroligt mycket bättre än native vid samma FPS.

du måste skämta?

om bägge ändå får samma FPS så ser ju att köra native alla dagar i veckan bättre ut...

inget upskalningsblurr från upskalning är iaf för mig en dealbreaker som gör att jag hällre kör native med marginellt lägre FPS än med DLSS...

har visserligen inte testat med DLSS nyare än vad som stöds på 3000 serien men iaf hittills har jag inte hittat ett enda spel som faktiskt

1. mer än högst presterar marginellt bättre med DLSS aktivt jämfört med att bara köra det native.
2. inte har tendenser att göra bilden väldigt blurrig känns som att hela bilden har ett svagt gaussian blur filter över hela bilden.
2. ghosting när det dippar ner mot 30-40fps med DLSS som inte finns öht om man faktiskt kör native upplösning för skärmen...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Som jag sa, skitsnack.

Jag utförde faktiskt en blindstudie på just detta, i ett projektarbete på högskolan.

Det var för få datapunkter för att kunna dra en helt konkret slutsats tyvärr, men trenden av resultaten pekade ändå mot att de flesta upplever att native producerar bättre bildkvalitet än Nvidia DLSS. Det som är väldigt intressant dock, är att ALLA deltagarna antog att det som de upplevde hade bäst bildkvalitet, var uppskalad med DLSS.

Så det finns definitivt en rent psykologisk komponent till "bättre än native" påståendet.

Fast "Native" kan ju vara värsta potatisgrafiken i ett pruttspel, säger ingenting om hur bra native kan vara.

Jag har en känsla av att utvecklare har blivit lata och att low/medium är ren potatis men ändå kräver en high end PC, förr i tiden så hade man 150 sliders att justera med så man fick exakt det man ville ha och oftast bra grafik utan gigantiska kompromisser.

Permalänk

Rätt coolt om man kan göra grafiskt väldigt basic spel och fokusera allt på gameplay. Låt AI snygga upp det som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Han har väl inte fel med att rendera bra liten bild sedan uppskala ser otroligt mycket bättre än native vid samma FPS.

Skrivet av Rouge of Darkness:

du måste skämta?

om bägge ändå får samma FPS så ser ju att köra native alla dagar i veckan bättre ut...

inget upskalningsblurr från upskalning är iaf för mig en dealbreaker som gör att jag hällre kör native med marginellt lägre FPS än med DLSS...

har visserligen inte testat med DLSS nyare än vad som stöds på 3000 serien men iaf hittills har jag inte hittat ett enda spel som faktiskt

1. mer än högst presterar marginellt bättre med DLSS aktivt jämfört med att bara köra det native.
2. inte har tendenser att göra bilden väldigt blurrig känns som att hela bilden har ett svagt gaussian blur filter över hela bilden.
2. ghosting när det dippar ner mot 30-40fps med DLSS som inte finns öht om man faktiskt kör native upplösning för skärmen...

Vet inte vad man ska tolka in "vid samma FPS". Om alternativet då är att med samma hårdvara uppnå samma FPS på annat vis, så antar jag att man dragit ned allehanda inställningar rejält. Frågan är väl hur det ser ut och vilket man fördrar.

Känns inte som att det alltid går att få så stor effekt, men ibland så går det väl säkert.

Vad gäller "DLSS nyare än vad som stöds på 3000" så finns det väl ingen DLSS-uppskalning än så länge som inte stöds på 3000-serien? Uppskalningskomponenten av DLSS 3 stöds väl rakt av? Däremot har du inte tillgång till den nya framegen-funktonen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vet inte vad man ska tolka in "vid samma FPS". Om alternativet då är att med samma hårdvara uppnå samma FPS på annat vis, så antar jag att man dragit ned allehanda inställningar rejält. Frågan är väl hur det ser ut och vilket man fördrar.

Känns inte som att det alltid går att få så stor effekt, men ibland så går det väl säkert.

Vad gäller "DLSS nyare än vad som stöds på 3000" så finns det väl ingen DLSS-uppskalning än så länge som inte stöds på 3000-serien? Uppskalningskomponenten av DLSS 3 stöds väl rakt av? Däremot har du inte tillgång till den nya framegen-funktonen.

Pass på den. Ingen koll på hur pass mycket av dlss som fungerar nu mer på 3000 serien eller om tekniken uppdaterats.

Dlss är i mina ögon en nödlösning om man knappt kan äns köra spelet inget man behöver om man har dator som ändå orkar dra runt spelet utan problem enligt ens egna gränser på prestandan.

Men att påstå att dlss är en "bildförbättring" över att köra i en korrekt upplösning för sin skärm är ju ren lögn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Pass på den. Ingen koll på hur pass mycket av dlss som fungerar nu mer på 3000 serien eller om tekniken uppdaterats.

Det som skapar lite förvirring rent generellt är väl just att DLSS har gått från att uppfattas som namnet på en specifik funktion till namnet på en mjukvarusvit som släpps i nya versioner med olika funktioner inkluderade.

Såvitt jag vet så kan DLSS funktioner sammanfattas såhär om man ser det som en svit hela vägen från start:

DLSS1:
Ny funktion: uppskalning

DLSS2:
Ny funktion: uppskalning2 (omtag baserat på rörelsevektorer osv, kräver specifikt stöd i spelets renderingsprocess)
Borttagen funktion: uppskalning

DLSS3:
Fortsatt utveckling: uppskalning2
Ny funktion: framegen

Men det är väl enbart just framegen-funktionen som har högre hårdvarukrav (RTX 4000) jämfört befintliga funktioner (RTX 2000).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

du måste skämta?

Kommer du från ett universum där uppskalning är lika dyrt som native rendering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Vad menar du?

Jag är själv musiker och konstnärligt lagd, men ser hur tekniken gör saker bättre än riktiga människor snart. Har du läst mitt inlägg? Jag förstår inte.

På samma sätt som folk inte bryr sig om sångaren kan sjunga eller om han är autotunad så bryr de sig nog inte om det är en maskin eller människa som skrev en hitlåt.

Jag gillar inte det, men kan inte göra något åt det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Tid är pengar. OpenAi är snabba grejer 🦊

Så om det går tillräckligt fort så är det ok om det är fel?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Kommer du från ett universum där uppskalning är lika dyrt som native rendering?

Han skrev ju om ett scenario där dlss och native gav samma fps...

Påstod att dlss då skulle ge bättre bild än native Och jag tolkade det som att bägge var med spelet satt exakt samma inställningar i övrigt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Han skrev ju om ett scenario där dlss och native gav samma fps...

Påstod att dlss då skulle ge bättre bild än native Och jag tolkade det som att bägge var med spelet satt exakt samma inställningar i övrigt...

Ja det är ju inte heller ens ett otroligt scenario, då CPU:n kan lätt bli en flaskhals. Då kvittar det helt om det är DLSS eller Native, FPS blir detsamma.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Rent skitsnack.

DLSS är en krycka, och det är visserligen väldigt användbart för en omogen teknik, så som Ray-Tracing, men aldrig att jag någonsin i hela mitt liv skulle slå på det för enbart rasterisering.

Dagen man slutar göra framsteg med råprestanda, är dagen jag slutar köpa nya grafikkort.

Inlägget ovan sammanfattar i princip missförståndet hos alla de som inte förstår vad som menas.
Det är så 2019 att tro att AI-grafik i spel handlar om att man ska rendera ett spel konventionellt och att AI ska ge lite extra upplösning, och att man därför invänder mot det då det inte blir lika bra. DLSS är för framtidens AI-grafik vad en bensinbil fulkonverterad till el med blybatterier 1997 är mot moderna elbilar. Det är ett hack som mest är proof of concept, och ett sätt att börjar dra fördelar av framtidens möjligheter innan de är färdiga. Samtidigt som man tar de första trevande stegen.
I framtiden så renderar du inte grafik som du sedan AI-uppskalar, du kan skapa en grundläggande input som sätter reglerna, som du sedan ber en AI ha till grund för att generera grafiken. På så sätt kan vi nå fotorealistisk grafik ganska snart. Men med konventionell grafik så kan du i dagsläget flerdubbla prestandan utan att för den delen ge några direkt märkbara framsteg.
Titta bara, för tio år sedan var det snabbaste kortet GTX Titan Black, dagens snabbaste kort är GTX 4090 som kan nå 16 gånger högre råprestanda. Trots att massa kretsyta dedikerats till tensorberäkningar, raytracing osv. sedan dess. Och det kortet är ändå nästan 2 år gammalt idag. Så råprestandan har pressats mångdubbelt sedan dess. Men hur mycket snyggare är spelen idag utan raytracing eller DLSS osv? Hur många gånger till måste du ha motsvarande utveckling innan du når fotorealism?
Men, om du avlastar ett grafikkort från det mesta av grafikrenderningen och mest bygger en stomme som sedan AI konverterar. Hur snabbt når du fotorealism då? Den grafik som generas på traditionellt vis idag är avsedd för att avnjutas som den är, den är inte designad för att vara en input till en AI. Med något som är designat för att vara input till en AI, och en AI designad för att arbeta med en sådan input, så kan du framöver få helt andra resultat än med DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så om det går tillräckligt fort så är det ok om det är fel?

Fel?? Mot Sherwoodskogen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Snabbkasse systemene har veldig lite med "automatisering" å gjøre ettersom det er kunden som må gjøre arbeidet med å registrere varene gjennom å bruke enten en mobil scanner eller ved en scanner ved utgangen og betale (ofte krav å bruke kort som betalingmiddel).
*massor av text*

Min enda poäng var att det (till skillnad från vissa av de andra tidigare exemplen) inte är AI som ersätter kassapersonalen, och det tror jag inte heller du motsäger i all den där texten? (inte helt lätt för mig att tolka all norska)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meklubba:

Om man får drömma. Tror ”fotorealistiskt” är nyckelordet här. Tänk typ köra PUBG i 720p, Ai skalar upp det till 4K samt ”målar” om det till verklighet.

Ja och alla sitter hemma med ett stort datacenter i garaget för att kunna göra detta utan enorma latenser...

Är fullt möjligt redan idag om man är villig att experimentera lite med stil, kolla bara vad två unga killar lyckats göra med bodycam.

Visa signatur

here we go!