Moderkort med Integrerad grafik - ingen bild

Permalänk

Moderkort med Integrerad grafik - ingen bild

Har köpt detta moderkortet:
https://www.inet.se/produkt/1903901/asus-tuf-gaming-z790-plus...
Står: Ja, (Kräver CPU med integrerad grafik)

Och köpt denna processor:
https://www.inet.se/produkt/5304908/intel-core-i7-13700kf-3-4...
Den har inte Integrerad grafik står det.

Är det därför jag inte får mitt bygge att fungera?
Jag får ingen bild i skärmen efter jag satt ihop mitt bygge. Har testad en massa lösningar utan framgång men ingen bild så kommer jag inte heller in i biosen.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem

Stämmer den CPU har ingen inbyggd grafik. Och du behöver ett grafikkort för att få bild.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Stämmer den CPU har ingen inbyggd grafik. Och du behöver ett grafikkort för att få bild.

Har testat med att installera mitt 1070 men fick ingen bild ändå , är det också pga att processorn saknar integrerad grafik? eller är det annat skit jag har problem med.

Visa signatur

“BMW straight six, the sequel: a great concept, masterfully improved. Those people who still want a V6, please stand up”

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge) | MSI Z77A-GD55 ATX | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GTX 1070 | samt en massa SSD hårddiskar | Benq 144 hz skärm | iMac 27" 3.5 GHz Intel I7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

Har testat med att installera mitt 1070 men fick ingen bild ändå , är det också pga att processorn saknar integrerad grafik? eller är det annat skit jag har problem med.

Vissa moderkort så kan du välja om den ska ta bild via CPU, PCI-E eller automatiskt välja vad den tror är rätt. Har du haft oturen och fått ett moderkort som står på CPU och därför vägrar den prova något annat?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Vissa moderkort så kan du välja om den ska ta bild via CPU, PCI-E eller automatiskt välja vad den tror är rätt. Har du haft oturen och fått ett moderkort som står på CPU och därför vägrar den prova något annat?

Kan vara så men hur ändrar man på det så den provar något annat?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Andreas.ka:

Kan vara så men hur ändrar man på det så den provar något annat?

Du kan alltid testa att nollställa bios och se om det hoppar igång. Kolla annars så att GPU:n är ordentligt i och får ström

Edit: Jisses! Alla svarar samtidigt 😂

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

Jag får ingen bild i skärmen efter jag satt ihop mitt bygge. Har testad en massa lösningar utan framgång men ingen bild så kommer jag inte heller in i biosen.

Byt processorn till en 13700k så kommer det fungera. Troligen behöver du resetta bios till factory defaults för att få bild vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

Testa biost reset? Och koppla om sladden från moderkortets uttag till grafikkortets(idiotfråga, av en som ofta gör idiotmissar själv...)?

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Ibland kan det även vara att moderkort som har stöd för pcie gen4 inte riktigt gillar att man kopplar in ett kort som enbart stöder upptill pcie gen3 när pcie mode är på auto i BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har du satt i DP/Hdmi sladden i grafikkortet? Så den inte sitter i uttaget på I/O-plåten på moderkortet.

Permalänk

Har gjort enlig manualen, nollställd , Clear CMOS header, samt jag har tagit ut batteriet också men hjälpte inte. Har känt på kablarna på mitt nyinköpta Corsair RM850e
Börjar undra om något är sönder på mina nyköpta delar, har ju ingen extra processor heller så man kunde byta ut och testa med annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Integrerad grafik är alltid sekundär. Ska fungera utmärkt med en kf processor. Så länge du har ett grafikkort och du kopplar skärmen till grafikkortets utgång och inte den på moderkortet. Jag gissar att det är någonting annat som bråkar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ibland kan det även vara att moderkort som har stöd för pcie gen4 inte riktigt gillar att man kopplar in ett kort som enbart stöder upptill pcie gen3 när pcie mode är på auto i BIOS.

Den har jag funderat på också.
Funderar på att ta mig till Dustin imorgon och se om de kan felsöka. Moderkortet har jag köpt från dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du förklara vad det är som händer? Fläktarna snurrar? Lampor lyser på moderkortet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Kan du förklara vad det är som händer? Fläktarna snurrar? Lampor lyser på moderkortet?

Fläktar går igång. Moderkortet lyser, tangentbordet börjar lysa, även mitt 1070 grafikkort började lysa. Så det startas upp men ingen bild. Minne har jag satt enligt manualen.

Har kollat denna film också:
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678
Två lampor lyser, VGA och Boot men jag kommer inte in på bios när jag trycker F2, DEL knappen så det går ju inte göra inställningar inne i biosen.

Visa signatur

Permalänk

Har du bildskärmskabeln i grafikkortets bildutgångar och inte modernkortets när du testat med ditt 1070 kort?

Skärmportarna på moderkortet arbetar endast med grafikkrets i cpu om sådan finns så de kommer inte fungera bara för att du sätter in ett grafikkort utan då ska portarna på grafikkortet användas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

Fläktar går igång. Moderkortet lyser, tangentbordet börjar lysa, även mitt 1070 grafikkort började lysa. Så det startas upp men ingen bild. Minne har jag satt enligt manualen.

Har kollat denna film också:
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678
Två lampor lyser, VGA och Boot men jag kommer inte in på bios när jag trycker F2, DEL knappen så det går ju inte göra inställningar inne i biosen.

Och du har grafikkortet i den silvriga sloten? Även alla strömkablar kopplad till grafikkortet samt 2st till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk

Tack alla!
Gör om gör rätt, skam den som ger sig. Problemet är löst
Vet att jag provade att sätta i kabeln i grafikkortet första gången jag skulle bygga ihop. Jag gjorde det igen men testade annan displayport and Voila, jag fick bild och kunde starta upp Biosen.
Som jag har felsökt och googlat i flera timmar på detta.
Nya chassit kommer nästa vecka, då ska alla hårddiskar kopplas in samt diverse inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen grafik från moderkort

Har problem med bil från HDMI på moderkortet.
Moderkort: ASUS Rog Strix Z790 E Gaming
CPU: Intel Core I7 14700K med integrerad grafik.

Fungerar utmärkt om jag sätter in ett grafikkort, där bootar den perfekt.
Bios visar de både enheterna i Bios och det går att välja bootordning.
Men vid urkoppling av grafikkort och bootar om så fungerar det inte.
I Bios har jag ändrat att prioritera grafik från cpu men de bootbara
enheterna syns ej längre i Bios (finns ingen bootbar enhet vid F8.
Får felkod vid installation av drivrutin från Intel för cpu-grafik.
Är det någon annan inställning som ändras när man prioriterar cpu-grafik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.ka:

Har samma problem med ingen bild från HDMI på moderkortet.
Moderkort: ASUS Rog Strix Z790 E Gaming
CPU: Intel Core I7 14700K med integrerad grafik.

Fungerar utmärkt om jag sätter in ett grafikkort, där bootar den perfekt.
Bios visar de både enheterna i Bios och det går att välja bootordning.
Men vid urkoppling av grafikkort och bootar om så fungerar det inte.
I Bios har jag ändrat att prioritera grafik från cpu men de bootbara
enheterna syns ej längre i Bios (finns ingen bootbar enhet vid F8.
Får felkod vid installation av drivrutin från Intel för cpu-grafik.
Är det någon annan inställning som ändras när man prioriterar cpu-grafik?

Tips vad man kan göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske har böjda pinnar i cpusockeln så att grafikpinnarna inte ansluts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske har böjda pinnar i cpusockeln så att grafikpinnarna inte ansluts.

Har kollat det, och det är inga som är böjda.
Men det kan finnas en pinne längst ut på kanten som eventuellt är någon micromillimeter lägre.
Men det borde ju inte vara det med tanke på att vid ändring till cpu-grafik försinner boot-enheterna i bios.
Och ändrar man tillbaka och kopplar in grafikkortet bootar den upp och i bios syns boot-enheterna igen.
Så jag funderar på att uppgradera grafikkortet och strunta i igpu.
Men blir lite konfunderad över att boot-enhet saknas vid igpu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cnordi:

Har kollat det, och det är inga som är böjda.
Men det kan finnas en pinne längst ut på kanten som eventuellt är någon micromillimeter lägre.
Men det borde ju inte vara det med tanke på att vid ändring till cpu-grafik försinner boot-enheterna i bios.
Och ändrar man tillbaka och kopplar in grafikkortet bootar den upp och i bios syns boot-enheterna igen.
Så jag funderar på att uppgradera grafikkortet och strunta i igpu.
Men blir lite konfunderad över att boot-enhet saknas vid igpu.

Hur vet du att bootenheten saknas du behöver ju bild för att kunna läsa det.
Moderkort eller grafikkretsen i sig kan ju också vara trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur vet du att bootenheten saknas du behöver ju bild för att kunna läsa det.
Moderkort eller grafikkretsen i sig kan ju också vara trasigt.

Bios kan startas från igpu men där syns inga bootenheter och trycker man på F8 så får man beskedet att det ej finns ngn bootbar enhet.
Trycker man sedan på Exit så startas systemet om och Bios startar igen. Stänger sedan av och kopplar in grafikkortet och startar. Då startar Bios automatiskt
med ngt besked om att någon optimerig gjorts.
Tryck på F2 för att ignorera kommer upp trycker man på F2 så fortsätter systemet med att starta upp som det skall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cnordi:

Bios kan startas från igpu men där syns inga bootenheter och trycker man på F8 så får man beskedet att det ej finns ngn bootbar enhet.
Trycker man sedan på Exit så startas systemet om och Bios startar igen. Stänger sedan av och kopplar in grafikkortet och startar. Då startar Bios automatiskt
med ngt besked om att någon optimerig gjorts.
Tryck på F2 för att ignorera kommer upp trycker man på F2 så fortsätter systemet med att starta upp som det skall.

Då funkar alltså grafiken men du har nått annat fel.
Har du provat att koppla bort allt som inte måste vara inkopplat och prova utifall det är nån usbenhet som strular ?
Kan vara moderkortet som är dåligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då funkar alltså grafiken men du har nått annat fel.
Har du provat att koppla bort allt som inte måste vara inkopplat och prova utifall det är nån usbenhet som strular ?
Kan vara moderkortet som är dåligt.

Det enda som är inkopplat är tangentbord och mus.
Kan erinra mig att jag vid mina 100 omstarter sett att systemdiskarna står som nvme när systemet startar ok. Och att vid ngt tillfälle stått i Raid. Kan vara när jag ändrat till igpu. Får kolla upp det.