Permalänk
Medlem

Pure Rock 2 dålig kontakt?

Hej,
Jag monterade precis en bequiet pure rock 2 på en Ryzen 5600G. Det var inga konstigheter, använde den förapplicerade kylpastan och bara skruvade fast den, alternerade mellan de två skruvarna som sig bör. Inget slirande av kylaren innan skruvningen, utan satte den mitt i prick direkt. Rengjorde även den nya CPUn med isoprop just in case.

Men när jag kör ett CPU stresstest så stiger CPUn upp direkt till 68 grader (vid 4,2GHz), kanske inte helt ovanligt med Ryzen. Men det märkliga är att pure rock kylflänsen är i princip helt kall, även efter ett par minuters stresstest. Känner jag på heatpipes så nära CPUn jag kan, så kanske att den är 25-30 grader. Utblåsluften är arktisk..
Jämfört med min 5950X (+noctua) så tar det iaf ett par sekunder för CPUn att nå "steady state" temp, hela kylflänsen värms upp relativt snabbt, och utluften är varm. Nu är jag medveten om att 5950X har lite mer kräm, men det känns verkligen som att kontakten är urusel mot 5600G. Med 68 grader i CPUn borde det märkas i omgivningen!

Har jag lyckats klanta till monteringen ändå, eller lämnar den förapplicerade kylpastan en del att önska? Någon som har varit med om något liknande och hittat en lösning?

Permalänk
Avstängd

tycker du 68 grader är mycket under cpu stress?

min cpu är 30 Celsius i windows och under cpu stress 62 Celsius och jag har dubbelt så dyr kylare som dig Noctuna

Moderkort och Biosversion?

Kollar temp med https://www.hwinfo.com/
Stressar cpu med https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

tycker du 68 grader är mycket under cpu stress?

min cpu är 30 Celsius i windows och under cpu stress 62 Celsius och jag har dubbelt så dyr kylare som dig Noctuna

Moderkort och Biosversion?

Kollar temp med https://www.hwinfo.com/
Stressar cpu med https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Nej det tycker jag inte, men jag tycker det är underligt att ingen värme överhuvudtaget verkar gå till kylaren? Spot-temperatur i CPU kanske inte säger så mycket, men 60W TDP borde värma upp kylflänsen märkbart?

Permalänk
Avstängd

om den inte skulle avleda värmen så skulle cpu tempen vara uppe över 80, kände på min kylare och den är samma temp som chassit i princip rumstemp

Permalänk

68°c är typ inget du har absolut inget problem med din kylning.

och du får tänka på att 68°c är under IHS aka mätt direkt på chipet/värmekällan som mäter typ 2cm eller nått åt alla håll sen sprids dessa ut 68°c ut på en yta som är typ 100ggr så stor och samtidigt fläktas av luft som flyttar över nån °c eller nått varje sekund från kylflänsen till luften.

så att luften inte känns speciellt varm är för att luften hinner inte värmas lika fort som den passerar kylflänsen aka du har överkapacitet på mängd luft som passerar kylflänsen.

att din 5950 käns som att luften blev varmare är för att den producerade typ 3x så mycket värme som en 5600 gör och där med troligen inte har lika mycket överkapasitet i kylaren / fläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, allt kanske är i sin ordning ändå? Men som sagt, temperaturen i CPU är inte källan till misstanke, utan temperaturen på kylaren. Man kan ju inte överföra 68C från en liten "punkt" i CPUn och förvänta sig att en massiv kylare ska få samma temp, det förstår jag också. Men 60W borde kännas tycker jag, ge en kännbar temperaturökning någonstans? Min oro är att mycket av det leds ner i moderkortet.

Men det är nog som ni säger, att det fläktas bort så pass effektivt att kylflänsen aldrig hinner värmas upp. Nästan lite sugen på att ta bort kylaren helt och se vad som händer.. Eller kanske mindre drastiskt, att koppla bort fläkten iaf.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Ja, allt kanske är i sin ordning ändå? Men som sagt, temperaturen i CPU är inte källan till misstanke, utan temperaturen på kylaren. Man kan ju inte överföra 68C från en liten "punkt" i CPUn och förvänta sig att en massiv kylare ska få samma temp, det förstår jag också. Men 60W borde kännas tycker jag, ge en kännbar temperaturökning någonstans? Min oro är att mycket av det leds ner i moderkortet.

Men det är nog som ni säger, att det fläktas bort så pass effektivt att kylflänsen aldrig hinner värmas upp. Nästan lite sugen på att ta bort kylaren helt och se vad som händer.. Eller kanske mindre drastiskt, att koppla bort fläkten iaf.

skulle tippa att du kan troligen köra den utan fläktar på kylflänsen och bara cirkulationen från fläktarna i chassit dock kommer du troligen se throttle temperaturer.

men se det som så att du kan nog i princip ha fläktarna avstängda vid låg last och ganska lågt vid last på cpukylaren och ändå få under throttle temperaturer (~80-90°c nånstans).

majoriteten av värmen går nog genom cpukylaren då luft, plast och pcb har extremt dåliga termiska egenskaper så vägen genom kylaren kommer alltid vara den lättaste vägen ut för värmen även vid dålig kontakt.

har du ingen kontakt alls kommer värmen stanna i chipet och mycket lite gå ut ur det öht och du kommer se överhettning mer eller mindre instant.

men 60W är inte mycket värmeutveckling skulle du försöka värma en ej värmeisolerad aluminiumplåt med samma yta som din kylare med en 60w resistiv värmare med en kontaktyta på ~2cm så skulle den troligen få värma i timmar för att nå 70°c i ytterkanterna om den äns någonsin skulle nå 70°c längst ut i kanterna tror att bara vara i luftkontakt räcker för att typ halvera tempen längst från värmeelementet passivt tveksam till att att äns 150W skulle räcka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min "känslomässiga referens" till 60W är en gammal glödlampa, på just 60W då När man håller handen under den så är det ~60W av värme som man känner, och det är tydligt varmt.
När hela systemet nått jämvikt (kylaren är "värmemättad"), så kommer 60W av värme att lämna kylaren konstant (annars skulle systemet inte vara i jämvikt). Och då borde utblåsten kännas, kanske inte exakt som när man har handen i närheten av en 60W glödlampa, men ändå varmare?

Jag motsätter mig inte att allt är ok som ni säger, jag har bara lite svårt att förstå att utluften inte känns varm. Kanske behöver jag låta stresstesten pågå ganska länge innan kylaren har hunnit bli mättad? Men efter 5 minuter var det ingen skillnad. Dock, med 5950X, och en dubbelt så tung kylfläns som borde ta tid att värmemätta, så går det hela rätt kvickt, kanske 15-30 sekunder. 5950X ger inte av sig 10x värme jmf med 5600G.

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Min "känslomässiga referens" till 60W är en gammal glödlampa, på just 60W då När man håller handen under den så är det ~60W av värme som man känner, och det är tydligt varmt.
När hela systemet nått jämvikt (kylaren är "värmemättad"), så kommer 60W av värme att lämna kylaren konstant (annars skulle systemet inte vara i jämvikt). Och då borde utblåsten kännas, kanske inte exakt som när man har handen i närheten av en 60W glödlampa, men ändå varmare?

Jag motsätter mig inte att allt är ok som ni säger, jag har bara lite svårt att förstå att utluften inte känns varm. Kanske behöver jag låta stresstesten pågå ganska länge innan kylaren har hunnit bli mättad? Men efter 5 minuter var det ingen skillnad. Dock, med 5950X, och en dubbelt så tung kylfläns som borde ta tid att värmemätta, så går det hela rätt kvickt, kanske 15-30 sekunder. 5950X ger inte av sig 10x värme jmf med 5600G.

du har väldigt mycket högre luftcirkulation runt din cpukylare än du generellt har runt en 60W lampa... aka du flyttar bort många hundra gånger mer värme per sekund än vad du gör runt en glödlampa där luften oftast står näst intill still och bara fortsätter värmas upp tills den når runt samma temp som lampan minus lite självcirkulation som tar bort lite värme.

sätter du en fläkt att blåsa på glödlampan kommer luften inte kännas lita varm långt där ifrån och troligen närmre rumstemp

din kylare har ju kapasitet att flytta upp till nästan 1.5m3 per minut aka nästan 1500l luft varje minut när den går på max.
eller ~24L/sek

självcirkulation i all ära men tveksamt att du någonsin skulle kunna äns nära komma upp i dessa mängder med bara självcirkulation runt en glödlampa utan att montera en fläkt så varle liter luft som passerar runt glödlampan kommer plocka upp många gånger mer utav värmen innan den passerat.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikael07:

En lampa värmekopplar väldigt dåligt mot luften för den har en liten ytarea, troligen mindre än ett av "plåtbladen" i kylflänsen.
Dessutom har du en fläkt som ger ett bättre luftflöde över kylytan så en cpukylare kommer att vara mycket kallare än en glödlampa vid samma effekt.
Personligen försöker jag köra så tyst som möjligt och överkyler aldrig, om det går så ska fläktarna inte startas, det är bara stabilitet som räknas och temp under instabilitetsgränsen är alltid bra nog för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har nog underskattat hur mycket värme luften flyttar, och överskattat värdet av liknelsen med en glödlampa

Testade att stänga av fläkten helt, och då kröp den upp till 80 grader innan jag avbröt. Då kunde jag faktiskt känna hur kylflänsen var varm vid beröring, och att den strålade värme en bit bort.

Men då tackar jag för givande diskussion, och får konstatera att allt nog är i sin ordning.