Permalänk
Medlem

Logitech = dålig kvalité?

Hej,

Jag har använt Logitech-produkter i över 15 år, men under de senaste åren har jag märkt att kvaliteten, åtminstone på de produkter jag använt, har försämrats avsevärt. Här är några exempel:

Logitech G915 – Tangenterna blir snabbt slitna och rangliga, särskilt de större som Shift och Control. Om man inte träffar dem exakt i mitten ökar motståndet märkbart, vilket påverkar användarupplevelsen negativt.

Logitech MX Keys – Detta tangentbord känns mer som en slit-och-släng-produkt. Det drivs enbart av ett internt batteri, och även om det levereras med en sladd är den endast till för att ladda batteriet. När batteriet slutligen tappar sin kapacitet efter några år är tangentbordet i princip obrukbart.

Logitech Vertical – Efter ett års användning slutade rullhjulet gradvis att fungera korrekt, är inne på andra musen som nu också fått samma problem.

Logitech Pro X Superlight – Det senaste tillskottet, där rullhjulet började föra oväsen efter 6–12 månader. Jag fick en ny enhet på garanti, men även den drabbades av samma problem. Det visade sig vara en bristfällig design där ena axeln slår mot plasthållarna. Att smörja med olja hjälper inte , utan man behöver använda fett för att lösa problemet, åtminstone tillfälligt – risken är dock stor att problemet snart återkommer.

Resevdelar? Nej, inget, köp nytt.

Detta är ändå produkter som anses vara några steg upp från bottenmodeller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För att inte nämna det notoriska när det gäller deras möss som börjar dubbelklicka, hade en g903 lightspeed som började med det redan efter 6 månader. Tyvärr hade jag köpt den ny fast som begagnat... så var bara att köpa en annan mus.

Deras gamla G502 Hero hade kvalité, den nya varianten är rent skräp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kvalitén har nog gått ner något ja, sen vet jag inte om det heller bara är för Logitech.

Det att laddningsbara saker enbart fungerar på batteri och inte kablat när batteriet blivit dåligt är bara kasst, här om någonstans borde EU steppa upp. När i övrigt fullt fungerande saker slutar fungera bara p g a batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För att inte nämna det notoriska när det gäller deras möss som börjar dubbelklicka, hade en g903 lightspeed som började med det redan efter 6 månader. Tyvärr hade jag köpt den ny fast som begagnat... så var bara att köpa en annan mus.

Deras gamla G502 Hero hade kvalité, den nya varianten är rent skräp.

Vet inte om jag kan hålla med om G502 är bra kvalitet, iaf inte Lightspeed! Jag är inne på min 5e, och har exakt samma problem med den också.
Dubbelklick på höger eller vänster musknapp.
Har haft exakt samma problem på en trådad G502 som jag hade innan, samt en G900.

Har kört med Logitech 20år nu, men det är galet vad kassa dom blivit med kvaliteten.
Tack och lov har deras garanti varit bra hittills, men nu denna gång så har den löpt ut, och jag måste köpa ny mus...
Galet att dom inte byter brytare, när det här är ett sådant vanligt problem på deras möss.
En brytare kan inte kosta mycket, speciellt inte om man jämför med skadan det gör mot deras märke, och antalet garantiärenden.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Snusfri

Har inga problem med min MX Master 3S, än så länge.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

G300S var den bästa mus jag har haft. När den dog av gediget användande så köpte jag en Xtrify och den är omöjlig att hålla ren. Bikupe hålen ansamlar damm nåt så kopiöst.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Mushjulen på logitech har alltid varit av ringa kvalitet. och jag föredrar att ha en mmb istället då jag använder den som paste command i linux och det funkar fint i linux. Jag körde väldigt länge med en gyroskopisk mus "MX Air" som var helt ljuvlig. men eftersom den var batteridriven så dog den alltid när jag behövde den som mest och om den inte låg på en flat yta utan på en dyna i soffan eller liknande så käkade den upp all ström. Det haptiska digitala scrollhjulet/knappen var doch helt fantastisk. Kunde man köpa en MX air fast trådbunden så skulle jag inte ha nått annat.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Och här sitter man med en gammal Logitech m-s48a med kula och PS/2 kontakt i min primära dator. Runt 24 år gammal. Fungerar oförskämt bra! Hjulet är perfekt gällande funktion.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Min fru köpte ett Logitech Silent Touch till mig ( https://www.dustinhome.se/product/5011198027/mk295-silent-kit ) , och batteriluckan under musen glappade så att det lät när jag slösurfade även i maklig takt. Satte lite tejp, men, de kunde kanske haft bättre kvalitetskontroll. Vidare tycker jag att tangentbordet börjat låta mer...märkbar skillnad mellan de tangenter jag med lätt hand skrivit på under ett drygt halvår medan de helt oanvända tangenterna är mycket tystare om man trycker på dem.

Allt som allt, rätt nöjd, men jag tyckte nog mina andra (billiga) Logitechar av äldre snitt känts lite mer hållbara. Fast, den som lever får se.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag verkar inte vara ensam om att uppleva att Logitechs kvalitet har blivit sämret. Detta har faktiskt fått mig att se mig om efter vad konkurrenterna erbjuder. Numera använder jag ett tangentbord från Keychron, som erbjuder mycket bättre kvalitet för mindre pengar än Logitech. Så när min Logitech Pro X Superlight började krångla för andra gången, var det första jag gjorde att kolla in alternativen från andra tillverkare. Tittar man på prisjakt får man dock känslan av att Logitech ligger några steg framför alla andra, många positiva betyg.

Logitech är utan tvekan den största aktören på marknaden för datortillbehör, och när något går sönder är chansen stor att kunden köper en ny produkt från dem. Därför kommer företaget självklart att pressa ner kvaliteten så långt det går utan att förlora alltför många köpare. Om man producerar för bra kvalitet gynnas visserligen miljön, men framför allt kundens ekonomi, vilket är direkt motsatsen till vad företaget vill. Precis som någon påpekade i tråden höll deras prylar mycket bättre förr. Under de senaste fem åren har jag bytt kringutrustning till datorn betydligt mer frekvänt än jag gjorde under de föregående 20 åren.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har använt Logitech-produkter i över 15 år, men under de senaste åren har jag märkt att kvaliteten, åtminstone på de produkter jag använt, har försämrats avsevärt. Här är några exempel:

Logitech G915 – Tangenterna blir snabbt slitna och rangliga, särskilt de större som Shift och Control. Om man inte träffar dem exakt i mitten ökar motståndet märkbart, vilket påverkar användarupplevelsen negativt.

Logitech MX Keys – Detta tangentbord känns mer som en slit-och-släng-produkt. Det drivs enbart av ett internt batteri, och även om det levereras med en sladd är den endast till för att ladda batteriet. När batteriet slutligen tappar sin kapacitet efter några år är tangentbordet i princip obrukbart.

Logitech Vertical – Efter ett års användning slutade rullhjulet gradvis att fungera korrekt, är inne på andra musen som nu också fått samma problem.

Logitech Pro X Superlight – Det senaste tillskottet, där rullhjulet började föra oväsen efter 6–12 månader. Jag fick en ny enhet på garanti, men även den drabbades av samma problem. Det visade sig vara en bristfällig design där ena axeln slår mot plasthållarna. Att smörja med olja hjälper inte , utan man behöver använda fett för att lösa problemet, åtminstone tillfälligt – risken är dock stor att problemet snart återkommer.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Resevdelar? Nej, inget, köp nytt.

Detta är ändå produkter som anses vara några steg upp från bottenmodeller.

Har haft en hel del problem med logi-grejer tidigare, speciellt första Pro-tangentbordet och även G915. Brytare som gått sönder pga dåliga knappar. Men måste ändå säga att de verkligen steppat upp kvaliteten med åren. Nya G915 X, Pro-tangentbord och möss har blivit bättre, men samtidigt har priserna ökat rejält vilket gör att köp av deras bättre grejer svider rätt rejält.

Permalänk
Viking

Min Superlights scrollhjul gick sönder två gånger.
Först efter drygt 1,5 år. Så jag bytte ut encodern till en ny.
Den fungerade sedan i ett år innan den började krångla igen. Testade att byta ännu en gång, men verkade inte lösa problemet.

Jag gav upp och köpte en Viper V3 Pro.

En vän köpte för några månader sedan också en Superlight, och han har också klagat på problem med scrollen. Har även sett massvis med forumtrådar om samma problem.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vet inte om jag kan hålla med om G502 är bra kvalitet, iaf inte Lightspeed! Jag är inne på min 5e, och har exakt samma problem med den också.
Dubbelklick på höger eller vänster musknapp.
Har haft exakt samma problem på en trådad G502 som jag hade innan, samt en G900.

Har kört med Logitech 20år nu, men det är galet vad kassa dom blivit med kvaliteten.
Tack och lov har deras garanti varit bra hittills, men nu denna gång så har den löpt ut, och jag måste köpa ny mus...
Galet att dom inte byter brytare, när det här är ett sådant vanligt problem på deras möss.
En brytare kan inte kosta mycket, speciellt inte om man jämför med skadan det gör mot deras märke, och antalet garantiärenden.

<Uppladdad bildlänk>

Nu menar jag innan Lightspeed ens fanns, den faktiskt ikoniska G502:an från 2014, även Proteus Spectrum var okey men började gå utför... men efter det... sheesus kvalitén sjönk som sten.

Nu rör jag inte Lightspeed eller Superspeed eller XXXX-speed med tång ens, kör en Roccat Kone Aimo och blev faktiskt förvånansvärt nöjd, mycket positivt överraskad av den.

Edit:
Men som nån nämnde innan, får även slå ett slag för gamla MX Master.... ypperlig mus som höll länge, tror bestämt jag har en kvar i någon hylla nånstans...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

har bytt ut ett antal g502 under åren pga dubbelklick, i alla fall 3-4 stycken, min 502 x lightspeed har jag haft 10 månader nu utan problem, får se hur länge den håller

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Jag har bara använt deras "kontors"-möss, just nu en MX Master 3S, men de håller i alla fall rätt bra kvalité tycker jag. Jag har råkat på dubbelklick-problemet någon gång under åren, men det var länge sen nu och ganska enkelt att fixa själv.

Det enda jag egentligen kan klaga på är att de är onödigt krångliga att öppna eftersom skruvarna sitter under musfötterna. Logitech vill väl inte att man ska skruva upp dem, men samtidigt är det nödvändigt för att kunna hålla musen i bra skick (t.ex. för att rengöra mushjulet).

Permalänk
Medlem

Huruvida kvaliteten är bra eller inte går ju att diskutera. Men för egen del så upplever jag inte att kvaliteten har försämrats över tid.

Idag har jag en Logitech G305 sen 5 år tillbaka som fortfarande är i mycket bra skick trots en hög användning.

Tidigare har jag haft Logitech G700 och Logitech G602. Dessa gick sönder efter något år, men blev utbytta på garanti. Detta skedde för omkring 10 år sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hmm, det vill jag ändå inte påstå. Min superlight och G915 har fungerat felfritt i flera år. Det enda jag saknar är PBT på tangentbordet som snabbt, likt musen, blivit glansiga. Jag scrollar iofs väldigt sällan, brukar köra MOUSE3 och dra.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken Anywhere 2 som håller än. En hade jag som main-mus i många år och den andra används fortfarande till htpcn. Sitter också med ett K860 tangentbord som fungerar perfekt efter några år. Men köpte en Superlight PRO X som höll bara i 8 månader, sedan började hjulet missa sakta skrollningar eller köra en dubbel direkt. Skickade tillbaka och nu sitter jag med en Taurus trådlös (inet märke) som jag köpte för kanske 145:- på någon superrea/värdekod. Den fungerar otroligt bra.

Logitech gör ju fortfarande bra produkter, men de verkar glömma kvalitén på vissa produkter.

Känns som att priserna ökar på tekniken samtidigt som kvalitén går ner sig, men det är inte bara i teknikvärlden som detta känns igen. Mat, kläder, möbler, m.m.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Det låter mycket tråkigt med denna utveckling då Logitech alltid har varit synonymt med god kvalité och lång livslängd till ett rimligt pris i mina ögon. Investerade man i en bra mus eller tangentbord så började man spara pengar inom några år, istället för att köpa det billigaste skräpet på Clas Ohlsson som pajade efter sex månader.

Just nu sitter jag med en G403 samt ett G213, båda inköpta för 4-5 år sedan, som jag är mycket nöjd med. Knappt något synligt slitage trots ett idogt användande. Stilrent, enkelt och användarvänligt till skillnad från de mössen som ser ut som en blandning av en Transformer och en kraschad rymdfärja.

Var det inte just Logitech som gick ut med att börja med en fast månadskostnad för möss? Bara en sådan grej är ju tillräckligt för en total bojkott.

Edit: glömde nästan att ge ett hedersomnämnande till den legendariska MX518. Jag hade två stycken mellan 2008-2017 eller något. Den siste fick sätta livet till då jag i min enfald satte mig vid datorn trots nyapplicerat lager kortison på händerna. RIP!

Permalänk
Medlem

jag gav upp dom helt.. alla möss som börjar dubbelklicka efter garantien er slut..

bara gott och säga om steelseries och razer dok!

Permalänk
Medlem

Jag har använt logitechs möss och tangentbord i herrans massa år. Såpass länge att jag trodde det var naturligt för membran-tangentbord att efter 1-3 typ år så börjar enstaka tangenter ge dubbelslag och det var dags och köpa en ny. Kört genom ett par G15 ett par gånger, G19 likaså och nu senast G213 som inte höll ett halvår ens, som tur var den billig på rea.
Nu kör jag corsair sen ett och halvt år, får se om den håller längre.
Men mössen jag har tycker jag är bra kvalité, kör fortfarande G502 som jag nog haft i 7-8 år nu tror jag. Den använder jag när jag spelar bara sen ett par år tillbaka dock, ville ha en sladdlös (G602) till allt annat.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dodecahedron:

Det låter mycket tråkigt med denna utveckling då Logitech alltid har varit synonymt med god kvalité och lång livslängd till ett rimligt pris i mina ögon. Investerade man i en bra mus eller tangentbord så började man spara pengar inom några år, istället för att köpa det billigaste skräpet på Clas Ohlsson som pajade efter sex månader.

Just nu sitter jag med en G403 samt ett G213, båda inköpta för 4-5 år sedan, som jag är mycket nöjd med. Knappt något synligt slitage trots ett idogt användande. Stilrent, enkelt och användarvänligt till skillnad från de mössen som ser ut som en blandning av en Transformer och en kraschad rymdfärja.

Var det inte just Logitech som gick ut med att börja med en fast månadskostnad för möss? Bara en sådan grej är ju tillräckligt för en total bojkott.

Edit: glömde nästan att ge ett hedersomnämnande till den legendariska MX518. Jag hade två stycken mellan 2008-2017 eller något. Den siste fick sätta livet till då jag i min enfald satte mig vid datorn trots nyapplicerat lager kortison på händerna. RIP!

<Uppladdad bildlänk>

Den design som MX518 hade höll väldigt bra för min del, inga av dem failade utan byttes ut av andra anledningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har letat efter alternativ till G502.
Problemet är att jag verkligen gillar musens knapp upplägg för Windows/WoW osv, och jag älskar att kunna sidoskrolla och att kunna unlocka och frispinna scrollwheel.
Dock har jag en annan lättare mus om jag ska spela något First/third person spel.
Hade en G700 förr, som jag gillade ännu bättre, men pekfinger knapparna var riktigt kassa på den tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag någonsin har haft någon spelmus från logi, men min mx master 3 är den bästa musen jag haft, inget krångel alls.

Permalänk
Medlem

Deras G 915 är det sämsta tangentbordet jag haft, övervägde under lång tid om jag ville betala 2500kr för ett tangentbord och gjorde tillslut slag i saken.
hade tangentbordet i ca 8 månader sen började backspace spradiskt dubbelklicka, detta blev värre och värre med tiden och när man jobbar som programmerare håller det inte att ibland råka sudda några tecken extra.
Jag kontaktade logitech som bad mig kontakta inet och de gav mig ett nytt tangentbord utan konstigheter, allt bra!

Efter 3 månader med det nya tangentbordet började färgen lossna från tangenterna, vilket känns märkligt då förra höll mycket bättre. Kontaktade Logitech och de skickade ut nya tangenter, allt bra!

Ca 3 månader senare när jag satt och skrev så lossnade de sköra stemsen på shift tangenten och den ramlade av, inga problem tänker jag då jag har den gamla knappuppsättningen. Så enkelt var det dock inte då den lilla biten plast från keycapen hade ramlat in i brytaren och den gick nu inte att klicka på. Kontaktade Logitech och de bad mig gå till återfärsäljaren och få ett nytt tangentbord. Allt bra!

Nu är jag altså inne på tangentbord nummer 3, och efter 4 månaders användning började knappar dubbelklicka sporadiskt, detta blev värre och värre och på fler och fler tangenter. Jag försökte rengöra med tryckluft osv utan att lyckas och kontaktade nu logitech igen, som bad mig kontakta återförsäljaren, som såger att jag får ta det med logitech då garantin är slut. Går tillbaka till logitech som nu vill ha video på problemet samt en massa bilder. Inte helt enkelt att återskapa då felet var sporadiskt men jag lyckades tillslut.
Efter 1 månads väntetid fick jag svaret att logitech inte kommer föra något så jag gick tillbaka till min gamla trotjänare Das Keyboard istället.

Ett halvår senare bestämde jag mig för att fixa tangentbordet, så jag plockade isär och lödade av alla switchar, öppnade dem, rengjorde med isopropanol, lite nytt silikonfett och sen satte ihop allt igen. Nu har jag använt det ca ett halvår utan problem, men färgen börjar släppa från tangenterna.

Galet mycket tid som lagts på support, utbyten, felsökning och fixande. Kommer troligtvis aldrig köpa ett logitech tangentbord igen.

Deras G Pro superlight är jag dock väldigt nöjd med så den har jag köpt 2 av, tyvärr har jag den gamla versionen där de trilskades att ha micro usb

Edit: Kan tillägga att både Inet och Logitechs support hanterade ärendena bra!, Sen kan det vara värt att nämna att Logitech har egna typer av brytare som bygger på choc, men de har lite annan spacing på sina stems, så man kan inte använda egna keycaps om man inte bytar brytare vilket jag tycker är ett stort minus

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att Logitech har skapat sig en sån stor position på marknaden att de tycker att de har råd att öka sina vinstmarginaler genom att sänka kvaliteten på sina produkter eftersom de fortfarande förmodligen är det, eller bland det, första märket folk tänker på när de ska köpa ett tangentbord eller en mus. Nu har jag ju inte ägt ett tangentbord från dem sedan dagarna då de sålde de där klassiska platta, men jag har ju ägt mer än ett sånt också just p.g.a. att det gick sönder. G915 verkar ju också ha värdelös kvalitet med tanke på att det kostar som ett hyggligt "custom"tangentbord.

Med det sagt så kör jag deras MX Master 3S hemma och den äldre på jobbet och de har inte krånglat på något sätt ö.h.t. i min ägo och jag hoppas det fortsätter så för jag gillar hur den känns i handen. De kanske skickar elitsoldaterna till musdesignen, vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Håller med TS gällande Master MX Keys tangentbordet, kvalitén på det är bristfälligt och inte alls bra. Har ett i arbetet som jobbet betalade men hade aldrig lagt dom pengarna själv, för det är de inte värt.

Har dock en Logitech G Pro Wireless, den första varianten som kom 2018 och den har hållit bra måste jag säga. Men i somras började den dubbelklicka på höger musknapp men gjorde så att jag tog isär den och lödde på två stycken nya switchar och nu känns det som ny igen men får se hur länge till den håller, men lär inte köpa någon mer Logitech produkt. Dom äldre produkterna höll bättre.

Blir att köpa en Razor Viper V3 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Kvalitén har nog gått ner något ja, sen vet jag inte om det heller bara är för Logitech.

Det att laddningsbara saker enbart fungerar på batteri och inte kablat när batteriet blivit dåligt är bara kasst, här om någonstans borde EU steppa upp. När i övrigt fullt fungerande saker slutar fungera bara p g a batteriet.

EU ska väl införa regler om att alla batterier i portabla produkter ska kunna bytas enkelt av slutanvändaren. Sen vet jag inte om trådlös mus och tangentbord räknas som "portabla enheter" på samma sätt som t.ex. IEM's eller mobiltelefoner?

Undviker själv allt med inbyggda batteriet så långt det går eftersom alla sådana produkter har en inbyggd dödsklocka. Mus och tangentbord funkar lika bra trådat (har en G502 från 2016 som fortfarande fungerar bra), men måste man ha trådlöst finns det även produkter som tar vanliga AA/AAA-batterier.

Skulle gärna se en standardisering av formfaktorn för litiumjonbatterier på samma sätt som för alkaliska batterier. De skulle kunna komma i lite olika utföranden som passar till t.ex. laptops, surfplattor, mobiler och andra små produkter, hörlurar o.s.v. Bara springa på Clas i sjön och köpa ett nytt batteri istället för att kasta hela musen/telefonen/handkontrollen när batteriet är utslitet och därmed bidra enormt till e-waste.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Min Superlights scrollhjul gick sönder två gånger.
Först efter drygt 1,5 år. Så jag bytte ut encodern till en ny.
Den fungerade sedan i ett år innan den började krångla igen. Testade att byta ännu en gång, men verkade inte lösa problemet.

Jag gav upp och köpte en Viper V3 Pro.

En vän köpte för några månader sedan också en Superlight, och han har också klagat på problem med scrollen. Har även sett massvis med forumtrådar om samma problem.

Samma problem med min första Superlight, funkade nog 2-2,5 år. Var dum nog och köpte en G Pro X från samma märke, den har funkat utan problem hittills med färre timmars anv.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bara för att kasta lite mer skit på högen: Min G603 hoppar lite slumpartat när jag skrollar. Ibland även när jag inte ens rör den. Men jag är så förtjust i musen i övrigt att jag arbetar runt det, så att säga. Försökte fixa det på egen hand en gång, och visst, problemet avstannade i ett par dagar, men sen var det tillbaka. Tydligen ett halvkänt fel vad jag kan läsa på internet. Den dagen jag köper ny mus så får det kanske bli annat märke. Kanske.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT