Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Citerar dig för att återigen påtala det sjuka. Mängder i tråden här, halva Internet och många bland mina PS5 spelade vänner vill köpa bubdle.
Knappt någon vill ha vanilla PS5 Pro. Det här är så sjukt!

PS5 Pro hade kunnat blivit en succérelese om dom istället sett till att ha 30th till alla som vill köpa…

Här har vi t ex en som vill köpa ”no Matter the cost”
https://www.reddit.com/r/playstation/comments/1flelqo/chances...

Det måste finnas en enda ekonom här på Swec som kan förklara varför Sony bara inte tillverkar fler?
12300 är ingenting. Dom hade kunnat tillverkat 1 miljon och ändå behålla FOMO genom att göra den tidsexklusiv.

Men så är det med alla "Limited Edition"-prylar. Kan vara bilar, whisky, lego, spel, LP/CD-skivor eller glas. Speciellt om dom är numrerade (som PS5 Pro 30th), då gäller det att hänga på låset.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Citerar dig för att återigen påtala det sjuka. Mängder i tråden här, halva Internet och många bland mina PS5 spelade vänner vill köpa bubdle.
Knappt någon vill ha vanilla PS5 Pro. Det här är så sjukt!

PS5 Pro hade kunnat blivit en succérelese om dom istället sett till att ha 30th till alla som vill köpa…

Här har vi t ex en som vill köpa ”no Matter the cost”
https://www.reddit.com/r/playstation/comments/1flelqo/chances...

Det måste finnas en enda ekonom här på Swec som kan förklara varför Sony bara inte tillverkar fler?
12300 är ingenting. Dom hade kunnat tillverkat 1 miljon och ändå behålla FOMO genom att göra den tidsexklusiv.

Instämmer, 10x åtminstone hade varit rimligt. Lägg till att vi saknar PSdirect i Sverige, så vad lär vi få för andel av dessa? Inte lär det vara många i alla fall.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Konsolgrävare

En från FZ hade frågat Spel & Sånt antågande förhandsbokningen och fick detta svar:

”Den 26:e kommer förbokningar för PRO sättas igång, mer än så vet vi inte nu och vi ska ha möte med Sony om detta idag och jag vet inte om vi kommer få säga så mycket mer om PRO förens förbokningen startar den 26:e.”

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Men så är det med alla "Limited Edition"-prylar. Kan vara bilar, whisky, lego, spel, LP/CD-skivor eller glas. Speciellt om dom är numrerade (som PS5 Pro 30th), då gäller det att hänga på låset.

Fast hänga på låset? Det som kommer hända är att hemsidan kommer krascha och sen blir det ett lotteri vilka som får köpa. Förbokningarna börjar om 3 dagar, och vi i Sverige vet inte ens _var: vi öht kan hänga på låset.

Skillnaden här är att det var inte så att Sony bara fick för sig att släppa en Limited av vanliga vanilla, det hade varit en sak.

Det sjuka här är att dom precis kommer från en utskälld PS5 PRo lansering och sen visar dom upp något som folk faktiskt vill ha, men med en "in your face" Den blir så limiterad att dom flesta inte ens får tag på en". Det är riktigt sjukt, som att sparka på dom som ligger efter PS5 Pro lanseringen....

Men det är klart, på huvudkontoret hade dom väl tänkt att PS5 Pro lanseringen skulle gå fina fisken, med mängder av köpare ståendes i kö, sen skulle 30th bli lite grädde på moset för dom 12k personer som inte nöjde sig med en PS5 Pro.

Skrivet av tyvar1:

En från FZ hade frågat Spel & Sånt antågande förhandsbokningen och fick detta svar:

”Den 26:e kommer förbokningar för PRO sättas igång, mer än så vet vi inte nu och vi ska ha möte med Sony om detta idag och jag vet inte om vi kommer få säga så mycket mer om PRO förens förbokningen startar den 26:e.”

Jag tycker att det här med 26:e är jävligt vagt. Butikerna måste ju gå ut med ett klockslag. Om, _om_, det kommer finnas några 30th edition tillgängliga så handlar det om minuter, kanske sekunder. Då kan man ju inte säga "26e".
Snackar vi 00:00? 9:00? 10:00?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker att det här med 26:e är jävligt vagt. Butikerna måste ju gå ut med ett klockslag. Om, _om_, det kommer finnas några 30th edition tillgängliga så handlar det om minuter, kanske sekunder. Då kan man ju inte säga "26e".
Snackar vi 00:00? 9:00? 10:00?

Jo jag håller med, därför hoppas man att mer info kommer!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Men om alla hade varit 30th så hade den inte varit unik? Det är ju därför man köper den.

Man skulle köpt den för att det är retro-känsla och bara lite fulsnyggt, istället för den vita som är vedervärdig. Sen vet jag inte om det finna andra/vanliga bundles med pro-kontrollen?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Supersnygg! Hade man haft tid att spela så kanske jag hade slagit till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

30th Slim kommer kosta $50 extra och 30th DualSense samma alla andra limited.
https://www.dealabs.com/magazine/on-vous-devoile-les-prix-de-...

Permalänk

Vart i Sverige kommer man kunna köpa 30th? Webhallen har väl historiskt varit en aktör för limited grejer men hittar nada. Släpps det ens någon allokering här?

Permalänk
Konsolgrävare

State of Play idag 23:59

Tune in live for news and updates on more than 20 upcoming PS5 and PS VR2 games from studios around the world.

30+ min lång!

https://www.youtube.com/live/fVs0suPHAX8?si=YSMizPY6CB4bsL2-

https://blog.playstation.com/2024/09/23/state-of-play-returns...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Tune in live for news and updates on more than 20 upcoming PS5 and PS VR2 games from studios around the world.

30+ min lång!

<Uppladdad bildlänk>

Äntligen! 🤩

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför det fortfarande inte finns svenska priser.

Permalänk
Medlem

Utöver spelen som är nämnda får även until dawn och the last of us en pro-uppdatering. Föga överraskande. Men nu är det bekräftat.

https://www.playstation.com/sv-se/ps5/ps5-pro/

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Måste väl kartella lite så alla sätter exakt samma pris så högt som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

30+ min lång!

https://www.youtube.com/live/fVs0suPHAX8?si=YSMizPY6CB4bsL2-

<Uppladdad bildlänk>

Vore ju kul om man i alla fall kunde få ut tre intressanta titlar. Ser fram emot det!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolgrävare

Sonic Central idag 18:00

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Man vill väl slippa en ny shitstorm i förväg. Bättre bara riva av plåstret samtidigt som bokningen börjar, och hoppas på att hype/fomo driver upp förbokningar istället för att folk ska kunna ta genomtänkta beslut om dom fått prisinfo i förväg.

Jag mailade Webhallen och inet som båda sa att dom hade noll info. Nån annan hade mailat spel&sånt som jag vill minns skulle ”ha möte med Sony” igår.

Nånting känns även fel när konsolen har utvecklats i 19 månader enligt Sony själva, men dom kan inte ens styra upp info till ÅF och kunder väl i tid innan preorder drar igång.

Släppet är 7e november, finns ju ingen anledning att stressa ut en preorder 26e september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Man vill väl slippa en ny shitstorm i förväg. Bättre bara riva av plåstret samtidigt som bokningen börjar, och hoppas på att hype/fomo driver upp förbokningar istället för att folk ska kunna ta genomtänkta beslut om dom fått prisinfo i förväg.

Jag mailade Webhallen och inet som båda sa att dom hade noll info. Nån annan hade mailat spel&sånt som jag vill minns skulle ”ha möte med Sony” igår.

Nånting känns även fel när konsolen har utvecklats i 19 månader enligt Sony själva, men dom kan inte ens styra upp info till ÅF och kunder väl i tid innan preorder drar igång.

Släppet är 7e november, finns ju ingen anledning att stressa ut en preorder 26e september.

Det är nog ingen slump att man öppnar för förhandsbokningar dagen efter deras state of play och det verkar råda en hel del hemlighetsmakeri kring detta.

De kanske har stora titlar på G som är tänkta att mildra kritiken mot prislappen på svagare marknader eller så kanske man har bundles med ännu oannonserade spel på gång? Eventuellt en inbyteskampanj för standard PS5? Eller så har de bara bedrövlig planeringsförmåga.

Mer info lär dyka upp inatt. 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det är nog ingen slump att man öppnar för förhandsbokningar dagen efter deras state of play och det verkar råda en hel del hemlighetsmakeri kring detta.

De kanske har stora titlar på G som är tänkta att mildra kritiken mot prislappen på svagare marknader eller så kanske man har bundles med ännu oannonserade spel på gång? Mer info lär dyka upp inatt. 🙂

Låter väl tyvärr inte så troligt när europriset redan finns ute?
Eller tänker du specifikt bundlar för Norden?

Tror tyvärr inte heller på något större spel i närtid, Sony sa för ett tag sedan att det inte blir något större från dem innan april nästa år i alla fall. Grubs senaste grub ryktet säger en medioker renake/remaster inatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Låter väl tyvärr inte så troligt när europriset redan finns ute?
Eller tänker du specifikt bundlar för Norden?

Tror tyvärr inte heller på något större spel i närtid, Sony sa för ett tag sedan att det inte blir något större från dem innan april nästa år i alla fall. Grubs senaste grub ryktet säger en medioker renake/remaster inatt.

Precis som du säger är det väldigt märkligt att man inte angett något pris när man redan har utannonserat MSRP i de större valutorna och det måste finnas någon orsak till det. Det kan vara så enkelt som att vi befinner oss i ett relativt instabilt ekonomiskt läge och att man inte vill utannonsera priser för långt i förväg för att undvika problem med eventuella valutaförändringar.

Oavsett orsak så är det också intressant att man väljer att öppna för förhandsbokningar dagen efter showen. Om man nu inte har något intressant att visa upp är det också märkligt att man inte bara öppnade upp för bokningar i samband med avtäckandet men det kanske blir ett mer formellt avtäckande under nattens SOP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Precis som du säger är det väldigt märkligt att man inte angett något pris när man redan har utannonserat MSRP i de större valutorna och det måste finnas någon orsak till det. Det kan vara så enkelt som att vi befinner oss i ett relativt instabilt ekonomiskt läge och att man inte vill utannonsera priser för långt i förväg för att undvika problem med eventuella valutaförändringar.

Kanske har med Nordisk film som mellanhand att göra.
Skulle inte förvåna mig om prissättningen i Sverige samt att vi inte har tillgång till gear.playstation.com är på grund av dem.

Men det kanske bara är jag som är konspiratorisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kanske har med Nordisk film som mellanhand att göra.
Skulle inte förvåna mig om prissättningen i Sverige samt att vi inte har tillgång till gear.playstation.com är på grund av dem.

Men det kanske bara är jag som är konspiratorisk

Nordisk Film har tidigare tagit en extra 500-lapp av kunderna jämfört med europriset i samband med konsollanseringar. Nu när priset hamnar närmare 10000 kr kanske det är svårare för dem. 9995 kr ser bättre ut än 10495 kr. Vi får se den 26e helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Nordisk Film har tidigare tagit en extra 500-lapp av kunderna jämfört med europriset i samband med konsollanseringar. Nu när priset hamnar närmare 10000 kr kanske det är svårare för dem. 9995 kr ser bättre ut än 10495 kr. Vi får se den 26e helt enkelt.

Det har nog mest att göra med detta skulle jag tro:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

De tog ut 6500 kr för PS3 när den kostade €599 och euron stod i 10 kr. Likaså tog de ut 4500 kr för PS4 när den kostade €399. Båda dessa konsoler lanserades innan kemikalieskatten fanns.

PS3 lanserades 11 November 2006. PS4 lanserades 15 November 2013

Kemikalieskatten infördes 1 Juli 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Något positivt är att PS5 Pro inte kommer ha mer kemikalieskatt än PS5, så procent mässigt så bör det inte öka priset mer i alla fall.

Landar pro på upptill 9500Kr så blir det nog köp ändå, går de högre så känns det mer tveksamt för egen del.
Föredrar konsol för att det är smidigt, men när man snart kommer kunna få en rätt mycket bättre dator för samma pris så känns det mer tveksamt :s

En av sponsorerna till Digital foundry kom i alla fall med en bra kommentar som ger lite hopp och positivitet för Pro.
De förbättringar som sker i och med Pro nu kommer man kunna utnyttja och få att rulla ännu bättre på PS6, såsom PS5 boostade PS4 Pros versioner av spelen. Då menar jag att det kommer krävas ingen eller ytterst lite från utvecklarna att boosta Pro spel till PS6.
Sedan så ger ju såklart PSSR väldigt bra data till Playstation inför PS6, tänker då på skalningsteknik och AI.
Så även om man inte köper en Pro så kan man bara för att den existerar dra fördelar av den framöver. Det gäller nog PC med eftersom att Pro spel även släpps där och det blir bland annat fler som har skalningsteknik som liknar Nvidias(fler användare leder till att fler utvecklare vågar använda tekniken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vore ju kul om man i alla fall kunde få ut tre intressanta titlar. Ser fram emot det!

Jag kommer att hålla mina förväntningar på en låg nivå, så att jag förhoppningsvis inte blir besviken. Jag hoppas ju givetvis att dom kommer att visa nåt bra/intressant. Det har ju varit väldigt tyst från Sony's egna studios ett tag nu, så det vore inte fel att få höra nåt från dom. Men jag misstänker att majoriteten av det som visas kommer att vara multiplattform spel, precis som det har varit under dom senaste State of Play.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas vi får höra från Sucker Punch om Ghost of Tsushima 2.

Permalänk
Medlem

Efter floppen med PS5 Pro behöver de slå till med ett riktigt superspel för att förvilla massorna. Jag satsar på ett nytt Uncharted.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Efter floppen med PS5 Pro behöver de slå till med ett riktigt superspel för att förvilla massorna. Jag satsar på ett nytt Uncharted.

Flopp? Det vet vi inte än, hörru du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Flopp? Det vet vi inte än, hörru du.

Utannonseringen syftar jag på och den har varit en PR-mässig katastrof

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''