Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Avstängd

Rings of Power säsong 2: 4 avsnitt
Korkat manus galore och galadriel beter sig fortfarande som en tonåring.

Permalänk
Medlem

Börjat titta på Kaos på Netflix. Sett ett och ett halvt avsnitt och jag vet inte. Jeff Goldblum spelar som vanligt sig själv, han verkar bara kunna göra en karaktär så blir lite förutsägbart. Serien har fått bra kritik från kritikerhåll så jag hade inga förväntningar att det faktiskt skulle vara bra. Känns bara "Meh" såhär långt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

From på Netflix
Vet inte riktigt vad jag ska tycka om denna. Verkar lovande i början, men nu fruktar jag för att det kommer bli en Lost 2 som kommer tappa bort sig själv. Skådespelarinsatserna är verkligen varierande och barn är i stort sett aldrig bra skådespelare.

House of Dragons S2
Avsnitt 5, 6 och 7 var de bästa.
Var väl allt man kan säga om denna

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

The Acolyte - Bättre än kritiken. Storyn är helt ok, effekterna bra, skådespeleriet varierande och lasersvärds-fajterna bra. Den är inte lika bra som Andor givetvis men ungefär som Ahsoka kvalitetsmässigt och bättre än både Boba Fett och Obi wan. Väl värd att binge:a en Fredagskväll om man gillar star wars. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av killawife:

The Acolyte - Bättre än kritiken. Storyn är helt ok, effekterna bra, skådespeleriet varierande och lasersvärds-fajterna bra. Den är inte lika bra som Andor givetvis men ungefär som Ahsoka kvalitetsmässigt och bättre än både Boba Fett och Obi wan. Väl värd att binge:a en Fredagskväll om man gillar star wars. 7/10

Till stor del håller jag med. The Acolyte var klart bättre än vad jag fruktade efter att läst alla sågningar.

Bortsett från problemen med tunna manus och lågt tempo som vi är vana vid från Star Wars-serierna, så saknas det något i The Acolyte. Jag kan inte sätta fingret på vad som är fel. Alla ingredienser finns där; Jedis och lasersvärd och the force och aliens och rymdskepp, men den rätta Star Wars-känslan vägrar infinna sig.

Betygsmässigt kan jag inte sträcka mig längre än till 6/10 och det är en svag sexa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Till stor del håller jag med. The Acolyte var klart bättre än vad jag fruktade efter att läst alla sågningar.

Bortsett från problemen med tunna manus och lågt tempo som vi är vana vid från Star Wars-serierna, så saknas det något i The Acolyte. Jag kan inte sätta fingret på vad som är fel. Alla ingredienser finns där; Jedis och lasersvärd och the force och aliens och rymdskepp, men den rätta Star Wars-känslan vägrar infinna sig.

Betygsmässigt kan jag inte sträcka mig längre än till 6/10 och det är en svag sexa.

När jag insåg att the big baddie var samma snubbe som spelade Jason i The Good Place, snacka om ytterligheter

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Outer Range på Prime. Frossade de två säsongerna på kort tid. Handlar om cowboys och indianer i modern tid, men genre är Sci-Fi. Jävligt skum och blir mer komplicerat ju fler avsnitt man avverkar. Josh Brolin spelar pappan. Tror mitt betyg hamnar på 7-8 nånting.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Snusfri

The Grand Tour: One For The Road.

Sista avsnittet, dels av The Grand Tour, men även med Jezza, Hamster och Captain Slow tillsammans.
Oerhört bra avsnitt, inga överdrivna fjanterier utan en väldigt värdig avslutning på deras sanslösa karriär tillsammans.

22 av 10 gamla plum sacks i betyg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Kaos
Netflix

Inte riktigt en traditionell serie, den är mer skriven som en pjäs i GAMMAL grekisk anda skulle jag vilja påstå. En komisk tragedi som de var väldigt kända för... det tog mig 4-5 avsnitt att faktiskt inse hur bra de har lyckats skriva denna för att efterlikna en modern variant dessa "uråldriga komik/tragedier.

Även skådespelarna gör ett riktigt bra jobb, de får det verkligen att framstå som en pjäs istället för en traditionell serie/film, Jeff Goldblum undantagen som... ja... han är inte helt dåligt, men inte direkt bra heller utan rätt typisk där han är sig själv.

Och just det ovan gör att det inte spelar så stor roll att man inte "följer myterna" slaviskt utan tar sig stora friheter för att berätta en helt egen "saga". Kortfattat måste jag säga att de som skrivit manuset... och även directors... har lyckats riktigt bra.

Definitivt inte en serie för alla, men är man ett fan av det ovan tror jag man kommer fastna för denna... även om det kanske tar 4-5 avsnitt innan "blixten slår ned". Jag hoppas verkligen det blir en säsong 2 så man får fortsätta följa denna saga, samt att den fortsätter i samma stil och anda.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

House Of The Dragon S02
MAX

En ganska mixad bag skulle jag vilja säga, där den går från att vara riktigt bra till att mer likna en "day soap opera". Har inte så mycket emot att det inte är action hela tiden... att "bygga" är viktigt men denna säsong är Pacingen väldigt ojämn och det känns som man försöker dra ut på det för att få till 8 avsnitt och det blir väldigt mycket "meh" och "day soap opera".

Kan även vara att man har en mindre budget än tidigare (om det nu är så), eller det är känslan det ger i alla fall då pacingen är betydligt sämre. Absolut inget fel på effekterna på drakarna, eller andra effekter alls... men det KÄNNS mer avskalat.

Vad man klassiskt skulle kalla en "mellansäsong" trots att vi endast är inne på säsong 2.

Jag hör dig. Tror känslan av att det är avskalat beror delvis (eller främst kanske) på att scener och handlingar i säsongen är så utdragna att det känns lite ”tomt” i det stora hela. De har också valt att spara en hel del grejer från Fire & Blood som vi borde sett vid det här stadiet till nästa säsong. Förra säsongen hade en toppenstruktur iom att varje avsnitt berättade sin egna story vilket får handlingen som helhet att framstå som mer händelserik än denna. Tyckte också att denna säsong saknade en klimax som ”battle of the Blackwater” i GoTs andra säsong och byggde upp till med stormsteg. Verkligen en mellansäsong. Lite rädd nu bara att säsong 3 kommer lida av de motsatta problemen där saker går för fort och det händer för mycket, men det får tiden avgöra hahah

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Kaos
Netflix

Inte riktigt en traditionell serie, den är mer skriven som en pjäs i GAMMAL grekisk anda skulle jag vilja påstå. En komisk tragedi som de var väldigt kända för... det tog mig 4-5 avsnitt att faktiskt inse hur bra de har lyckats skriva denna för att efterlikna en modern variant dessa "uråldriga komik/tragedier.

Även skådespelarna gör ett riktigt bra jobb, de får det verkligen att framstå som en pjäs istället för en traditionell serie/film, Jeff Goldblum undantagen som... ja... han är inte helt dåligt, men inte direkt bra heller utan rätt typisk där han är sig själv.

Och just det ovan gör att det inte spelar så stor roll att man inte "följer myterna" slaviskt utan tar sig stora friheter för att berätta en helt egen "saga". Kortfattat måste jag säga att de som skrivit manuset... och även directors... har lyckats riktigt bra.

Definitivt inte en serie för alla, men är man ett fan av det ovan tror jag man kommer fastna för denna... även om det kanske tar 4-5 avsnitt innan "blixten slår ned". Jag hoppas verkligen det blir en säsong 2 så man får fortsätta följa denna saga, samt att den fortsätter i samma stil och anda.

Har precis börjat med den och har bara sett två avsnitt.
Känns lite medelmåttig. Men kanske är som du säger och behöver några avsnitt till innan man fastnar.
Jag kör på med trean ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Black mirror S1 - Denna innehåller tre avsnitt.
1. The national anthem: Denna är bäst. En terrorist kidnappar en prinsessa och hotar att avrätta henne om inte den brittiska premiärministern ligger med en gris på live tv samma dag. Man följer vad som händer under dagen med olika personer fram till den ödesdigra punkten. 8/10
2. Fifteen million merits: Denna handlar om nån typ av dystopi där alla är fast i nåt komplex där det enda dom gör hela dagarna är cyklar på träningscyklar för att få ihop poäng som de kan köpa saker för. Har man tur kan man få en stream, bli artist eller porrstjärna. Sen följer den en kille där. Denna är en typ av analogi av vår verklighet, där man kämpar på i ratracet varje dag med ett meningslöst arbete men ens enda chans ut är att man kan göra något speciellt bara för att få lite tid för sig själv. Sen att de har med en massa reklam som man måste betala för att bli av med påminde lite för mycket om youtube för att det skulle kännas ok. 8/10
3. The entire history of you: Denna handlar om att folk har en typ av kamera i sina ögon som spelar in allt som händer i ens liv med ljud & bild, sen kan man spela upp detta och kolla på det eller visa det för andra och sen problematiken som kan uppstå när man överanalyserar det. Jag tyckte inte denna var lika intressant som de övriga. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Snusfri

Bit Odd Innit?.

Hört en del bra om denna serie så har kollat igenom säsong 1 idag.
De har lyckats riktigt bra med att fånga 80-tals känslan i miljöer, stil, språk osv.
Själva serien är väl rätt intressant men inget speciellt imho.

7 kassettband av 10 so far.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

High Potential
Säsong 1 - Avsnitt 1 av 10 (finns inga fler ute än)

Handling:
Follows Morgan, a single mom of three kids and how thanks to her exceptional mind, she is able to help to solve a crime as she rearranges evidence during her shift as a cleaner for the police department.

IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt26748649/

Omdöme:
Gillade första avsnittet, kommer se på fler. Den har lite "the mentalist" eller "castle" stuk.

En person med en begåvning hjälper polisen lösa fall. Typ. I detta fallet en kvinna med 160 IQ och fotografiskt minne osv.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Hamnade i något nostalgispår och såg gett par av Xena: The Warrior Princess då det var typ 30 år sedan man såg något av det på tv... och på den tiden var man svältfödd gällande fantasy, så allt som hade det minsta uns av sådant tittades det på om det gick på någon kanal när man satt framför tv'n.

Blev en handfull avsnitt... det var ju ingen superhit när den väl gick för 30 år sedan och den har definitivt inte åldrats väl, så ett par avsnitt fick räcka för att stilla nostalgin som slog till under sen kväll

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

High Potential
Säsong 1 - Avsnitt 1 av 10 (finns inga fler ute än)

Handling:
Follows Morgan, a single mom of three kids and how thanks to her exceptional mind, she is able to help to solve a crime as she rearranges evidence during her shift as a cleaner for the police department.

IMDB:
https://www.imdb.com/title/tt26748649/

Omdöme:
Gillade första avsnittet, kommer se på fler. Den har lite "the mentalist" eller "castle" stuk.

En person med en begåvning hjälper polisen lösa fall. Typ. I detta fallet en kvinna med 160 IQ och fotografiskt minne osv.

En sedvanlig Hollywood "remake", (det behöver dock inte vara något entydigt negativt)...

https://www.imdb.com/title/tt14060708/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

The Chi.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

From. Season 3.
Tycker väldigt mycket om serien.

Rings of power s2
Tycker storyn om Adar. Dvärgarna är coola med. Hobbittarna skiter jag fullständigt i.
Serien är ändå mycket bättre än jag trodde med tanke på all skit den får.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

From. Season 3.
Tycker väldigt mycket om serien.

Jaha finns det redan 3 säsonger. Netflix har bara första säsongen.

Kaos
Är på avsnitt 5 och inte fastnat än. Kommer kolla klart ändå

Penguin
Lovande första avsnitt. Hoppas det kommer förbli bra.

Tulsa King S2
Gillade första säsongen, men första avsnittet på S2 kändes lite rörigt.
Läste någonstans att det blir en hel del rättegångsscener. Hoppas det inte stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Prison Break. Var många år sedan jag såg den sist, tycker den håller än. Lite väl seg emellanåt dock, hade kunnat vara några avsnitt kortare per säsong.

Permalänk
Medlem

Penguin, riktigt bra första avsnitt.

Permalänk

Presumed Innocent Rättegångsdrama får vi väl kalla den då mycket av storyn utspelar sig i en domstol. Bra, 8/10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Presumed Innocent Rättegångsdrama får vi väl kalla den då mycket av storyn utspelar sig i en domstol. Bra, 8/10.

Tycker den började bra men blev lite sämre mot slutet,dock sevärd.

Permalänk
Medlem

Nightsleeper (Kapningen, SVT Play, stereo).

Ett nattåg mellan Glasgow å London kapas.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Hedersmedlem

Kikade på första avsnittet av The Penguin nyligen och är väldigt nöjd. Stark första akt, hoppas bara med hela min existens att de håller upp samma pacing och att kommande avsnitt blir liiiite kortare.

Permalänk
Skrivet av Edin_II:

Kikade på första avsnittet av The Penguin nyligen och är väldigt nöjd. Stark första akt, hoppas bara med hela min existens att de håller upp samma pacing och att kommande avsnitt blir liiiite kortare.

Kollade också på den. Jag väntar på avsnitt 2 som kommer kl 03:00 inatt.
Det är svårt att dra några slutsatser kring bara första avsnittet. Men jag tycker Batman överlag har gått från att vara komedi med lite action, till att bli en utdragen psykisk konstigt film/serie. Vilket också för den delen kan vara intressant, men det orkar jag ej med.
Så nästa avsnitt avgör om jag kommer följa serien eller ej.

Permalänk

Lois & Clark: The New Adventures of Superman 1993
7/10
Något charmigt med serien som man såg som barn. Lex Luthor var egentligen en äcklig rik man. Inte ett mastermind. När Clark får besök av folk från krypton kunde man inte kunna komma på mer än att vifta med en pinne och konkubiner. Men den är influerad av sin tid.

https://m.imdb.com/title/tt0106057/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Lois & Clark: The New Adventures of Superman 1993
7/10
Något charmigt med serien som man såg som barn. Lex Luthor var egentligen en äcklig rik man. Inte ett mastermind. När Clark får besök av folk från krypton kunde man inte kunna komma på mer än att vifta med en pinne och konkubiner. Men den är influerad av sin tid.

https://m.imdb.com/title/tt0106057/

Lite lustigt ändå att trailern på den sidan är från Smallville.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollade också på den. Jag väntar på avsnitt 2 som kommer kl 03:00 inatt.
Det är svårt att dra några slutsatser kring bara första avsnittet. Men jag tycker Batman överlag har gått från att vara komedi med lite action, till att bli en utdragen psykisk konstigt film/serie. Vilket också för den delen kan vara intressant, men det orkar jag ej med.
Så nästa avsnitt avgör om jag kommer följa serien eller ej.

Definitivt tidigt att dra slutsatser. Jag hör dig gällande skiftet i fokus, men själv tycker jag det är en ganska bra balans i de flesta moderna tolkningarna av Batman.