Hej, köpt en gammal router för 30 kr, en D-Link 524 och undrar om det är riskfritt att använda den.

Permalänk
Avstängd

Hej, köpt en gammal router för 30 kr, en D-Link 524 och undrar om det är riskfritt att använda den.

Därför att den har inga fler uppdateringar eller support, utan dom senaste uppdateringarna finns tillgängliga att ladda ned.
För att jag vill koppla min fiberlina från kökets kontakt och har tradingdator med skrivbord i köket.
Så att man slipper dra sladd genom hela lägenheten för vill inte köra WIFI eftersom jag vill minska delay eller latency.

Genom att ha en router mellan vägguttag med fiber, så tror jag att det fungerar som ett ytterligare lager av skydd, än att koppla kabel direkt in i väggen och till datorn.
Om denna D-Link inte ger likvärdigt skydd som en router ska göra, så får jag koppla till min vanliga router i vardagsrummet.

Men poängen var ju att slippa lägga en tusenlapp på en router och dra sladd genom hela lägenheten.

MVH

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte riskfritt att använda gamla ouppdaterade maskiner som är kopplade mot internet. Det är elskrot i min bok.

"[...] så får jag koppla till min vanliga router i vardagsrummet."

Du vill aldrig ha mer än 1 router i ditt hemmanätverk, det är som att be om problem.

Vad har du för router idag? Den man får från operatören brukar ha upp till 4 LAN-portar. Eller ännu bättre, hur ser din setup ut idag? Med den informationen kan vi ge bättre råd om hur du ska få till det. Förmodligen skulle en enkel switch lösa ditt problem.

Permalänk
Medlem

Du måste nog snäppa upp din tradingskillz så du har råd att köpa en router som åtminstone får säkerhetsuppdateringar.

Personligen hade jag kastat den i elktronikskroten och köpt en ny som inte fick den sista uppdateringen för typ 15(?) år sedan..

Permalänk
Sötast

Ingen chans att du vill ha den ansluten till internet. Skulle påstå att det tom är farligare att ha den ansluten än ingenting alls.

Dina 30kr hade gjort sig bättre på tuggummi.

Permalänk
Medlem

Dubbla routrar är sällan en bra idé om man inte har koll på vad man gör.

Hur är det kopplat idag? Kan du inte bara flytta din befintliga router? Hur får routern i vardagsrummet internet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Tack för svar, ska läsa på om switch och se om det finns något prisvärt, är inte snål men sparsam.
Men då blir det sladd ändå.

Det får bli papperskorgen och köra sladd genom lgh

Kjell eller Clas kanske har något prisvärt ...

Ha en fin dag!

Permalänk
Medlem

Det hittas hela tiden brister i routrar. Så uppdateras den inte så är det bara att lägga på elektronikskroten. Det är inte bara du som är i risk, routern kan även användas i kriminella syften utan att du vet om det.

Till exempel: Routern utnyttjas i så kallade överbelastningsattacker då en mängd samordnade enheter utnyttjas för att krascha en webbplats, ofta tillhörande större företag eller myndigheter. Flera svenska medieföretag, bland annat Dagens Nyheter, Aftonbladet och Sydsvenskan har råkat ut för överbelastningsattacker.

Eller: Malware turns home routers into proxies for Chinese state-sponsored hackers
https://arstechnica.com/information-technology/2023/05/malwar...

Men om du inte vill dra sladd så kanske detta kan vara ett alternativ? Homeplug – nätverk via elnätet
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/loka...

Har ingen erfarenhet av det själv, så kan inte säga hur bra eller dåligt det funkar.

Här är några artiklar från Sweclockers:
Botnät tar över routrar och övervakningskameror med zero day

Kritisk sårbarhet upptäck i Asus-routrar

Oskyddade hemmaroutrar utnyttjas i attacker mot infrastruktur

La till flera exemplar med artiklar från Sweclockers.
Permalänk
Medlem

En gammal router kan fortfarande ha något slags värde, men då enbart om den har stöd av en alternativ firmware så som OpenWrt som fortfarande ger den funktions- och säkerhetsuppdateringar, moderna kernels, etc. Annars är de som mest användbara som en switch, förutsatt att man stängt av DHCP och allt sånt på den.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Tack för svar, ska läsa på om switch och se om det finns något prisvärt, är inte snål men sparsam.
Men då blir det sladd ändå.

Det får bli papperskorgen och köra sladd genom lgh

Kjell eller Clas kanske har något prisvärt ...

Ha en fin dag!

Som redan skrivits så kan du använda den som switch, men den verkar bara klarar max 100 Mps så det kanske gör att den faller bort som det oxo.

Permalänk
Medlem

En router som är släppt 2005 och som redan då var en av dom billigaste routrar OCH var kända för att behövas startas om med jämna mellanrum då dom helt enkelt inte klarade av för snabb trafik.
Blandades torrents in så var dom nästan helt värdelösa då dom behövde en omstart flera gånger om dagen ibland flera per timme.

SÅ?
Då den inte var rekommenderad att använda för 20 år sedan så bör den nog INTE användas idag heller!

Köp en switch istället då det verkar vara det du söker pga det du skrev.
https://www.prisjakt.nu/c/switchar?881=884&sort=price_include...
i stort sett vilken som helst av dessa kommer funka bra tex netgears/tplinks billigaste switchar funkar väldigt bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

En router som är släppt 2005 och som redan då var en av dom billigaste routrar OCH var kända för att behövas startas om med jämna mellanrum då dom helt enkelt inte klarade av för snabb trafik.
Blandades torrents in så var dom nästan helt värdelösa då dom behövde en omstart flera gånger om dagen ibland flera per timme.

SÅ?
Då den inte var rekommenderad att använda för 20 år sedan så bör den nog INTE användas idag heller!

Köp en switch istället då det verkar vara det du söker pga det du skrev.
https://www.prisjakt.nu/c/switchar?881=884&sort=price_include...
i stort sett vilken som helst av dessa kommer funka bra tex netgears/tplinks billigaste switchar funkar väldigt bra.

Detta blev dagens problemlösning!

Idag hos Kjell, fullträff!

Person sålde inget och pga av att jag öppna upp samtalet på följande sätt.
- Hej, idag tänkte jag testa din pragmatiska förmåga.
Därefter fallbeskrivning.

Blev mycket nöjd med hans förslag, dra kabel från Router till Nätversklådan i hallen för fibern.
Kolla innehållsförteckning med nr för kökets uttag och sätt in kabeln där i Nätvärkslådans uttag.
Nu kan du koppla datorn från väggen i köket utan Switch/Router köp.

Påpeka att jag var mycket imponerad med förbehåll att sladd måste dras från vardagsrums till hall, men tillade att en hybrid blir toppen med en kompromiss och ställa Router i hallen.

MVH

Permalänk
Skrivet av blunden:

En gammal router kan fortfarande ha något slags värde, men då enbart om den har stöd av en alternativ firmware så som OpenWrt som fortfarande ger den funktions- och säkerhetsuppdateringar, moderna kernels, etc. Annars är de som mest användbara som en switch, förutsatt att man stängt av DHCP och allt sånt på den.

Jag köpte nyligen en begagnad D-Link Dsr500n, väldigt billigt. Är den också bara att skrota i dagsläget?

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 32 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem

Man kan kanske ha den som AP men man vill inte ha en gammal ouppdaterad router ut mot nätet. Kommer inte dröja många sekunder innan allt möjligt kommer in.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Man kan kanske ha den som AP men man vill inte ha en gammal ouppdaterad router ut mot nätet. Kommer inte dröja många sekunder innan allt möjligt kommer in.

Ska man ha den som AP bör den åtminstone klara WPA, den som diskuterats i tråden klarar bara WEP, som man crackar busenkelt. DVS endast användbar som switch.

Permalänk
Medlem

Finns det någon router som kan rekommenderas utifrån säkerhet, som uppdateras länge framöver, och som inte kostar en massa (fattig sjukpensionär här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bayonetta3:

Jag köpte nyligen en begagnad D-Link Dsr500n, väldigt billigt. Är den också bara att skrota i dagsläget?

För tillfället finns ju inte OpenWrt för den men hårdvaran verkar definitivt bättre än den som diskuterades i början av tråden så kan kanske vara värd att ha kvar ett tag och se om någon portar OpenWrt till den.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Finns det någon router som kan rekommenderas utifrån säkerhet, som uppdateras länge framöver, och som inte kostar en massa (fattig sjukpensionär här).

En prisvärd och vettig router är denna från TP-link. Inte helt modern med duglig och enkel att komma igång med. Om man vill kunna uppdatera under lång tid så bör man lägga in Open WRT som ersätter det TP-Link installerade.

Stavfel
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

En prisvärd och vettig router är denna från TP-link. Inte helt modern med duglig och enkel att komma igång med. Om man vill kunna uppdatera under lång tid så bör man lägga in Open WRT som ersätter det TP-Link installerade.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Fast den där har väl inget OpenWrt-stöd? Man bör inte köpa något och bara kallt räkna med att det stödet dyker upp senare om säkerhetsuppdateringar en lång tid framöver är hög prio. Då bör man hellre välja en modell som redan har bra stöd.

@AlixSPQR Värt att ta hänsyn till det jag nämner ovan kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fast den där har väl inget OpenWrt-stöd? Man bör inte köpa något och bara kallt räkna med att det stödet dyker upp senare om säkerhetsuppdateringar en lång tid framöver är hög prio. Då bör man hellre välja en modell som redan har bra stöd.

@AlixSPQR Värt att ta hänsyn till det jag nämner ovan kanske.

Absolut! Började med att gå in på Open WRT:s supported models, men fick snurrboll på den ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Detta blev dagens problemlösning!
Blev mycket nöjd med hans förslag, dra kabel från Router till Nätversklådan i hallen för fibern.
Kolla innehållsförteckning med nr för kökets uttag och sätt in kabeln där i Nätvärkslådans uttag.
Nu kan du koppla datorn från väggen i köket utan Switch/Router köp.

No shit, Sherlock! Det hade vem som helst här kunnat berätta för dig om du hade brytt dig om att svara på hur ditt nätverk ser ut. @dlq84 bad dig göra just det i det första svaret i tråden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

No shit, Sherlock! Det hade vem som helst här kunnat berätta för dig om du hade brytt dig om att svara på hur ditt nätverk ser ut. @dlq84 bad dig göra just det i det första svaret i tråden.

Får väl ändå ses som positivt att personal i en butik tar sig tid att hjälpa till med denna typ av saker utan att vilja sälja något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dessutom.
Det fråntar ju inte svaren folk gett senare att det är gammal utrustning som var för gammal för femton år sen. innan det var instabil och fick startas om så därför var den kass redan innan den gick ut. Den var alltså färdig för skroten för femton år sen.

Nä detta kan inte vara sant. Detta är nån som luras helt klart.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Ska man ha den som AP bör den åtminstone klara WPA, den som diskuterats i tråden klarar bara WEP, som man crackar busenkelt. DVS endast användbar som switch.

Är det vanligt att folk hackar sig in på wifis idag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

För tillfället finns ju inte OpenWrt för den men hårdvaran verkar definitivt bättre än den som diskuterades i början av tråden så kan kanske vara värd att ha kvar ett tag och se om någon portar OpenWrt till den.

Tack för svaret Fick den för runt 100-lappen så ingen större förlust om det inte kommer. Men hoppas det gör det.

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 32 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Känns det bättre nu?
Nyanser och undertoner är intressant!

Hoppas du får en fin dag och spenderar den väl.
Själv är jag med morgonkaffe, sedan en promenad med hunden.
Lite Jazz och en brunch på kaffe, samt längtar efter tillskottet med en Devon Rex i slutet av veckan.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är det vanligt att folk hackar sig in på wifis idag?

Troligtvis inte numera då det finns många "gratis" wifis på många ställen, men det finns ju alltid några med onda avsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Troligtvis inte numera då det finns många "gratis" wifis på många ställen, men det finns ju alltid några med onda avsikter.

Jo så är det nog men skulle tro att de är ute efter "större fiskar" men har man helt oskyddat så kan det o andra sidan vara ett lätt byte.

Visa signatur