Sapphire och torr kylpasta.

Permalänk
Medlem

Sapphire och torr kylpasta.

En liten varning, har satt vattenblock på både ett Sapphire Nitro+ 7900xt och ett Sapphire Nitro+ 7900xtx. Båda korten köpta helt nya samma månad och båda 2 har haft snustorr kylpasta. Inte bara lite seg utan den har gått att lyfta av i kakor.
Känns sådär i den prisklassen..

Permalänk
Medlem

Gäller troligen alla AIB. De verkar ha bytt till sämre kylpasta än tidigare. Det och att de korten går så varmt som de gör..

Permalänk
Medlem

Usch vad tråkigt att läsa.
För min del så la jag nån krona extra just pga Sapphire och som det kontrollfreak man är så måste jag ju nästan kontrollera mitt XTX nu (men ska göra mitt yttersta för att ge tusan i det, temperaturerna är bra).

Förresten, upplevde du att dina temps var dålig/inte så bra innan du satte dit vatten?

mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Ja, lite surt..

Jag startade aldrig upp det på luft, blir vatten ditekt men har inte hört att ngn skall ha haft problem med värme med den monsterkylaren.. jag sätter mest vatten för att det kul 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Ja, lite surt..

Jag startade aldrig upp det på luft, blir vatten ditekt men har inte hört att ngn skall ha haft problem med värme med den monsterkylaren.. jag sätter mest vatten för att det kul 😅

aha, det tröstar ju lite iaf

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

aha, det tröstar ju lite iaf

Har du OK temperaturer finns det ingen anledning att skruva upp kortet.

Det finns inga garantier för att absolut inget negativt händer och att kortet i värsta fall kan fungera sämre efteråt, även om det är högst osannolikt

Don't fix it if it ain't broken.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Så där har det alltid sett ut när jag öppnat upp ett kort sedan 20+ år tillbaka, inget nytt på den fronten.

Vissa av dem är av varianten som mjuknar vid temperatur och fungera dugligt, andra är bara kass kylpasta som fungerar tills du öppnar kortet och pastan spricker.