Nu lanseras Swish-utmanaren Vipps i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kommer nog inte bli en hit, så extremt svårt att utmana Swish som har varit fundamentalt i så många år.
Alla har Swish, man kan betala med Swish på de flesta ställen osv.

Jag kommer ju inte installera detta för det finns 0 anledning för mig att göra det.

Med undantag för om man nu behöver skicka pengar till sina grannländer. Men det blir inte många marknadsandelar bara på det.

vänta bara tills de blir som Youtube Antingen får du reklam och se videos innan du kan swisha
Eller betala 179 kr i månaden för att swish servrarna börjar bli så många, och elen är så dyr och allt är så jobbigt.

Då kanske du "vipps" kan tänka dig börja använda något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Varför skulle jag använda Vipps med en avgift på 4 % när jag helt gratis kan göra banköverföringar inom EES? Swish är ju avgiftsfritt för privatpersoner.

Du kanske skaffar samma hobby som mig, börjar köra småvägar med motorcykel. I Norge finns det många små betalvägar där de vill ha betalt via Vipps. Många tar kontanter, de flesta är ombyggda så de kör OCR på nummerplåten och sen betalar man på en hemsida inom 48 timmar, men det finns några få där Vipps är enda alternativet. Om man inte vill köra utan att betala för sig, då är det jobbigt att vara svensk och inte ha alternativet att använda Vipps.

Överlag smidigt att ha tillgång till något som är så väl inbyggt våra grannländer som Vipps. Varit snack i många år om att vi skulle få möjlighet att Swisha Vipps-nummer men jag testade senast i augusti utan framgång, ståendes i skogen utan rätt växel. Hade fått köra en 15 mil lång omväg om jag inte ville betala 100kr för en 20krs väg för att jag saknade växel eller då köra utan att betala.

Ser positivt på att nu kunna betala rätt summa för mig överallt och ha tillgång till ett alternativ till kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

<Uppladdad bildlänk>

Varför fungerar det inte hos alla?

Detta var ju sjukt tråkigt Annars hade jag dragit in det i telefonen direkt bara för att kunna bråka med folk som tjötar om swish hela tiden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

Precis som i Sverige finns det många mindre ställen, typ kaféer på hembygdsgårdar, marknadsstånd eller små campingar och ställplatser med självbetjäning där man inte kan betala med kort. Har semestrat både med personbil och husbil i Norge och har defintivit saknat möjligheten att kunna använda Vipps.

Konstigt att ansvaret för att kunna hantera betalning ska åligga den som köper något.

Edit: I vart fall när det finns ett redan etablerat sätt att hantera internationella betalningar via Visa eller Mastercard. Visst så kostar även det, men det fungerar i princip alltid. Man kan ju lösa tekniken innan man kastar ut gångbara alternativ som löser ett konkret problem utan tillagd komplexitet för sina kunder.

Man kan ju ställa sig frågan om man vill ha kunder eller inte.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Varför gör ni reklam för dem?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kräver BankID och ett kort. Vad är det då för vipps med det?

Som andra scumbag-företag så vill de inte att man kontaktar dem. Website:n har ingen epostadress eller postadress, och telefonsupporten pratar inte svenska.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Tänk så skönt att alla som inte behöver denna app slipper ladda ner den

Det enda jag stör mig på är att hela mitt namn står i appen, och att mina initialer är fel...Borde räcka med tilltalsnamn + efternamn.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Fördelen med Swish är att du kan ha flera banker - mot förut där du var tvungen att ha en dosa för varje bank.

Det finns banker som har Swish inbyggt i deras bank och konto system. En transaktion tar max 10 min innan transaktionen är på mottagarkontot. Rätt Schysst...😃 Inget extra Swish och telefonnummer att hålla reda på.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Kräver BankID och ett kort. Vad är det då för vipps med det?

Som andra scumbag-företag så vill de inte att man kontaktar dem. Website:n har ingen epostadress eller postadress, och telefonsupporten pratar inte svenska.

Swish flyttar pengar via riksbanken , Vipps via Visa/Mastercard

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

vänta bara tills de blir som Youtube Antingen får du reklam och se videos innan du kan swisha
Eller betala 179 kr i månaden för att swish servrarna börjar bli så många, och elen är så dyr och allt är så jobbigt.

Då kanske du "vipps" kan tänka dig börja använda något annat?

Okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tänk så skönt att alla som inte behöver denna app slipper ladda ner den

Det enda jag stör mig på är att hela mitt namn står i appen, och att mina initialer är fel...Borde räcka med tilltalsnamn + efternamn.

Om de bara har ditt fullständiga namn, hur ska de kunna avgöra vad som är ditt tilltalsnamn? Jag antar att de tar första och sista vilket känns rimligt om de inte kör hela. Mitt tilltalsnamn är inte mitt första.
Att initialerna är fel är ju lite intressantare kodmässigt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Konstigt att ansvaret för att kunna hantera betalning ska åligga den som köper något.

Edit: I vart fall när det finns ett redan etablerat sätt att hantera internationella betalningar via Visa eller Mastercard. Visst så kostar även det, men det fungerar i princip alltid. Man kan ju lösa tekniken innan man kastar ut gångbara alternativ som löser ett konkret problem utan tillagd komplexitet för sina kunder.

Man kan ju ställa sig frågan om man vill ha kunder eller inte.

Visa och mastercard är hyfsade douches så det är bra att det kommer alternativ.
https://www.slashdot.org/story/433475

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Intressant att man kan dela räkningar. Hur fungerar det egentligen? Har några räkningar jag delar men det blir massa swishande fram och tillbaka hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

Du betalar ingen avgift när du betalar till företag. Även lite svårt att betala med kontanter på en t.ex. obemannad campingplats eller alla de små obemannade fruktstånd som står efter vägarna längs Hardangerfjorden. Ibland kan det finnas en låda att stoppa pengar i, men då måste du ju ha exakt belopp. Annars kan du få betala mycket mer extra är de där 4% du betalar extra om du ska skicka till privatpersoner i Norge.

Dett finns ett synsätt som funkar för mig då. Om det inte finns växel så blir det inget köp. Spar också pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Intressant att man kan dela räkningar. Hur fungerar det egentligen? Har några räkningar jag delar men det blir massa swishande fram och tillbaka hela tiden.

I Norge betalar man sina fakturor med vipps , efaktura lämnar dom till appen . As smidigt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det var ett tillfälligt problem men för ett par år sedan när jag försökte sist kunde man inte betala till dansk mobilepay med en finsk mobilepay. Så länge valutaväxling fungerar som det gör nu kommer de här tjänsterna aldrig vara bra, men inom euro-området är det nog inga problem. Dock finns det där inte samma behov för där använder man kontanter. Men det kan ju ändras förstås med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Visa och mastercard är hyfsade douches så det är bra att det kommer alternativ.
https://www.slashdot.org/story/433475

Absolut bra med alternativ. Men alternativen behöver bli gångbara för den avsedda marknaden innan de äldre kastas ut. Vilket inte riktigt är fallet med tanke på vad som skrivs i tråden.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vuched:

Baserat på kommentarerna så verkar folk redan glömt att bankerna försökte börja ta avgift för Swish 🙂 Swish kostar, men för företagen, de fick ta kostnaden istället.

https://blog.svd.se/hedeliusaffarer/2014/05/28/swish-vad-dyrt...

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G16enJ/banker-kommer-...

Trodde swish va tänkt främst för person till person och att hobbyverksamhet och företag hoppade på efteråt. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironhawk67:

Du betalar ingen avgift när du betalar till företag. Även lite svårt att betala med kontanter på en t.ex. obemannad campingplats eller alla de små obemannade fruktstånd som står efter vägarna längs Hardangerfjorden. Ibland kan det finnas en låda att stoppa pengar i, men då måste du ju ha exakt belopp. Annars kan du få betala mycket mer extra är de där 4% du betalar extra om du ska skicka till privatpersoner i Norge.

Man växlar såklart med pengarna som redan ligger i burken.
Skulle det inte gå så avrundar man till närmsta och blir avrundningen mindre än halva priset, så skippar man att köpa.

Att det blir lite mer svinn får man räkna med om man kör obemannat och tar säg 11Kronor/gurka och folk bara har en tia med sig, så att ta ut jämna priser är ju vettigare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Förvånad över att jag inte har sett @emilakered i tråden ännu!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bussović:

Förvånad över att jag inte har sett @emilakered i tråden ännu!

Jag är ju så framåt att jag redan har båda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som vet om appen inkluderar funktion för att kontinuerligt hålla reda på skulder/dela räkningar som Splitwise? Då skulle det kunna vara användbart.

Artikeln nämner bara avgift på internationella överföringar, är överföringar inom Sverige gratis som Swish?

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Hade hellre sett att bankerna börjar erbjuda betaltjänster än att behöva förlita sig på en tredje part som Swish, hela tiden.

Flera storbanker äger Swish ihop, men Swish agerar som eget bolag och kravställer utveckling gentemot storbankerna.

Skrivet av Ibymafayhas:

Det är länge sedan de försökte, motreaktionen blev stor och de drog sig snabbt undan med svansen mellan benen och inte vågat igen.

10 år sedan var det visst! https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/G16enJ/banker-kommer-...

Bankerna går back på privata swishar, de kostar mer än vad företagen betalar. Å andra sidan vill ingen ha en bank som inte erbjuder Swish.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju alla Vippsa mig här i Norge en hundring var bara för att testa att det fungerar som det skall… 😏

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Någon som vet om appen inkluderar funktion för att kontinuerligt hålla reda på skulder/dela räkningar som Splitwise? Då skulle det kunna vara användbart.

Artikeln nämner bara avgift på internationella överföringar, är överföringar inom Sverige gratis som Swish?

Jag och min vänskapskrets använder uteslutande revolut som bank. Där finns splitwise-funktionen inbyggd där man kan skapa grupper mellan personer vid t.ex resor eller bara generellt för utlägg.

Dessutom kan du skicka pengar till vem som helst som har revolut helt avgiftsfritt. Används väldigt mycket i hela europa. "swishade" för en öl och en solstol i kroatien i somras senast då kort inte fungerade och dom var kontantfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hade hellre sett att bankerna börjar erbjuda betaltjänster än att behöva förlita sig på en tredje part som Swish, hela tiden.

Skrivet av Radovic:

Fördelen med Swish är att du kan ha flera banker - mot förut där du var tvungen att ha en dosa för varje bank.

Det finns banker som har Swish inbyggt i deras bank och konto system. En transaktion tar max 10 min innan transaktionen är på mottagarkontot. Rätt Schysst...😃 Inget extra Swish och telefonnummer att hålla reda på.

Jag anser att Swish/Fast/immediately, eller vad tjänsten kan tänkas heta, skulle gå via bankernas konton, att Swish skulle vara inbyggt som standard i ÖVERFÖRINGSSYSTEMET.

Exempel:
Transfer365 Instant Payment System in El Salvador
Transfer365 is a real-time retail payment system that has significantly transformed El Salvador's financial landscape.

De flesta artiklar är på spanska men visst jag är inte den som är den:

SISTEMA DE PAGOS MASIVOS – TRANSFER365

A partir del 5 de junio de 2021, el Banco Central de Reserva lanzó el nuevo Sistema de Pagos Masivos bajo la marca Transfer365, el cual funciona como una cámara automatizada, facilitando las transferencias de fondos y realización de pagos de forma inmediata, desde cualquier lugar y a cualquier hora, interconectándose con todos los bancos, bancos cooperativos, federaciones, Ministerio de Hacienda y otros participantes autorizados que lo requieran, accesible a toda la población que posea una cuenta bancaria.

El Sistema Transfer365 provee múltiples beneficios para la población en general y las instituciones financieras participantes, entre los cuales se destacan los siguientes:

Permite realizar transferencias de fondos a cuentas propias o terceros, desde cualquier lugar y a través de los canales electrónicos de las instituciones financieras participantes.
Realizar pagos entre instituciones participantes de planillas, préstamos, tarjetas de crédito; entre otros.
Acreditación inmediata en las cuentas de los clientes, una vez recibida y validada la transferencia por la institución financiera participante.
Transferencia de dinero las 24 horas del día, los 365 días del año.
Proceso 100% electrónico y automatizado.

Sedan finns det en funktion som tillåter att man ansluter ett mobilnummer till ett konto för att sedan kunna föra över pengar genom att enbart ge numret till banken.

DOCK är detta systemet inte pålitligt. Byter en användare telefonnummer så finns RISKEN att det gamla numret är kopplat till ett konto som den Nye Ägaren av det Gamla numret har. Då förs pengarna över till den Nye ÄGAREN av numret.

I villkoren anges att det är den enskilde användaren som är ensamt ansvarig för sina transaktioner.

Mycket bättre än Swish, FÖRUTOM "ansluta ditt mobilnummer till eget konto tjänsten", som jag anser vara osäker eftersom systemet inte talar om att mobilnumret är anslutet till en annan användare (utifall numret har bytt ägare) det är väl det ända som jag ser det.

Skrivet av thesutex:

I Norge betalar man sina fakturor med vipps , efaktura lämnar dom till appen . As smidigt

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelsjuk1:

Bankerna går back på privata swishar, de kostar mer än vad företagen betalar. Å andra sidan vill ingen ha en bank som inte erbjuder Swish.

De går back? Dummaste jag hört!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kanske de gick back 🔙 i början men definitivt inte nu. Kom ihåg att bankerna har obegripligt obegränsat med pengar 💵 så jag tvivlar på att de gick back...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Hur mycket kostar det att skicka en Swish som privatperson? Hur mycket kostar utvecklingen, all IT, alla servrar, stordator etc?
Jag jobbar på bank, per privat swish går bankerna defintivt minus, med en hel del dessutom. Det handlar bara om att privatpersoner hade valt bort banken om den inte erbjöd Swish. Pengarna kommer från företagsdelen, men den täcker inte i närheten av kostnaderna för privatdelen. Men visst, det dummaste du hört.

Skrivet av Radovic:

Kanske de gick back 🔙 i början men definitivt inte nu. Kom ihåg att bankerna har obegripligt obegränsat med pengar 💵 så jag tvivlar på att de gick back...

Du har fel. Men visst, bankerna har sjukt mycket pengar. Men de kommer inte från Swish...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelsjuk1:

Hur mycket kostar det att skicka en Swish som privatperson? Hur mycket kostar utvecklingen, all IT, alla servrar, stordator etc?
Jag jobbar på bank, per privat swish går bankerna defintivt minus, med en hel del dessutom. Det handlar bara om att privatpersoner hade valt bort banken om den inte erbjöd Swish. Pengarna kommer från företagsdelen, men den täcker inte i närheten av kostnaderna för privatdelen. Men visst, det dummaste du hört.

Du har fel. Men visst, bankerna har sjukt mycket pengar. Men de kommer inte från Swish...

Nej, de går inte back! Det handlar om simpla utgifter för att generera inkomster. Precis som "alla" företag måste göra. Banker har dock lyxen att "skapa" pengar de inte har....