Inets "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" tog längre tid än avtalat och har genomförts med flera uppenbara brister

Permalänk

Inets "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" tog längre tid än avtalat och har genomförts med flera uppenbara brister

Redigerat 2024-09-27
Jag har blivit kontaktad utav Inets CCO (chief commercial officer efter en snabb googling) och blivit erbjuden flera alternativt, inklusive att häva köpet, felsökning utav Inet pga den lossnade fläkten eller att jag felsöker datorn själv, samt avdrag på bygget och en kompensation i form utav ett presentkort.

Jag upplever att Inet tillslut kopplat ihop mitt ärende med rätt person, som sedan tagit ansvar för samtliga problem och visat ett lösningsorienterat tillvägagångssätt.

Min slutsats med det hela är att dom verkar ta detta på allvar och jag har blivit försäkrad om att de ska se över sina rutiner framöver, så jag hoppas dessa problem inte fortsätter.

God kväll,

Jag väljer att starta en tråd här i Stationära datorer: Köpråd, för att avråda nya entusiaster från att använda Inets tjänst "Byggnation och test av dator med valfria komponenter".

Jag kände mig lite lat inför släppet utav Space Marine 2 och ville därmed beställa en färdigmonterad dator för första gången via Inet, vilket jag handlat lösa delar utav i åratal tidigare utan problem.

För er som antagligen kommer undra varför datorn saknar GPU är för att denna redan inköptes tidigare i sommras.

Jag fick min order godkänd 9 september för byggnation och datorn skulle således ta 6 vardagar att bygga ihop.
Då det tog oskäligt lång tid för Inet att sätta påbörja byggnationen så försökte jag avbryta köpet via mail, men utan resultat och blev således låst från annan återförsäljare. Trots att själva byggnationen inte börjat.

Inet erkände tillslut att byggnationen blivit försenad, då jag fick datorn först idag (12 vardagar sedan beställning) och att dom därför har ändrat tiden för "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" till 8 vardagar.

Det lustiga i det hela är att jag blir bemött på ett sätt där Inet inte vill följa sina egna regler gällande konsumentens rätt att häva köpet om leveranstiden ej visat sig vara korrekt eller blivit oskäligt lång.

Inets linje lyder att jag inte har rätt att avbryta ordern eller göra en retur, då det är en specialbeställning.
Min uppfattning är att jag inte fått avbryta ordern i den mailkontakt jag haft, samt att dom inte vill respektera sina egna regler gällande returer och oskäligt lång leveranstid.

Men som krydda på moset så är själva tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" amatörmässigt utförd, vilket ni kan se via bifogade bilder.

Bild 1 visar det medföljande instruktionsbladet som förklarar att "package foam" måste tas ur datorn innan start.
Vilket var ickeexisterande i mitt chassi.

Bild 2-5 visar att en del utav processorkylaren lossnat under frakten och agerat pinball i datorn under frakt, på grund utav avsaknaden utav packaging foam.

Bild 6 visar hur chassits USB-utgångar inte ens är isatt ordentligt, utan sitter löst och glappar på moderkortet.

Bild 7 visar rost? eller annat oönskat snusk på en utav chassiskruvarna i datorn.

Jag är självklart upprörd, men då främst för att Inet inte följer sina egna regler, samt att de individer som köper tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" inte ska behöva inspektera produkten, då det faktiskt är det tjänsten tar betalt för.

Därför vill jag varna nya och gamla entusiaster från att använda denna tjänst, då hela förloppet från kundtjänst, datorbygge och teamleader känns tvivelaktigt och amatörmässigt.

Lustigt nog fick jag inte heller någon Pingvinstång.

Tråd flyttad till rätt forumdel och rubrik justerad i enlighet med forumdelens regler - MOD
Permalänk
Medlem

Jag lät Inet bygga ihop min senaste dator då jag kände mig lat och inte orkade dra en massa kablar själv. Resultatet var väldigt bra och jag blev nöjd.

Det där ser förjävligt ut och jag hade som du, inte varit nöjd.

Har du kontaktat Inet med bilder på bygget?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Skrivet av sebbeharry:

Jag lät Inet bygga ihop min senaste dator då jag kände mig lat och inte orkade dra en massa kablar själv. Resultatet var väldigt bra och jag blev nöjd.

Det där ser förjävligt ut och jag hade som du, inte varit nöjd.

Har du kontaktat Inet med bilder på bygget?

Yes, skickade iväg dessa omgående från när jag inspekterade bygget.
Jag har även bett teamleadern jag är i kontakt med att bifoga bild på när bygget stod färdigt för leverans.
Detta för att jag antar Inet tar bilder innan leverans i garantisyfte för deras egen del, samt för att hålla min egen rygg om dom tror jag ställer till problem för jag redan var missnöjd med leveransen.

Jag är även mindre imponerad utav själva kabeldragningen, då dom valt att klämma CPU-kylarens kablar mellan fläkt och ramstickor.

Tack till MOD för flytt till rätt forumdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Bild 1 visar det medföljande instruktionsbladet som förklarar att "package foam" måste tas ur datorn innan start.
Vilket var ickeexisterande i mitt chassi.

Där har du felet. Solklart fall av mänsklig faktor, shit happens.
Knappast något Inet gjort "för att jävlas" då det är en kostnad som i slutändan ändå kommer hamna på dom själva.

Förstår att du är sur på att ärendet drog ut på tiden lite (dock ska sägas, i ärlighetens namn, att få en färdigmonterad dator 12 dagar efter lagd order är inte oskäligt lång fördröjning, även om där står 6-8 dagar) och att som grädden på moset, fick en dator som anlände trasig pga. felpacketering - jag hade också varit förbannad - men jag rekommenderar att du inte "postar dina mailkonversationer med berörd personal" då det garanterat kommer göra mer skada än nytta för dig i detta skedet av reklammationsärendet.

Nä, kontakta Inet om deras (rejäla) tabbe och förhoppningsvis får du någon kompensation för att dom själva orsakat problemen som hindrar dig från att använda din nya dator, och hoppas att dom fixar det snabbt.

Edit:

Citat:

Inets linje lyder att jag inte har rätt att avbryta ordern eller göra en retur, då det är en specialbeställning.

Jag är inte 100, men har för mig att Komplett har något liknande. Det är fullt förståeligt varför dom har denna klausul: För att hindra folk från att beställa byggen hit och dit och sen avbeställa efter att byggnation påbörjats men innan datorn har skickats iväg. Det hade blivit en enorm kostnad för företaget, och därmed konsumenten (då det är vi som i slutändan hade fått stå för den på ett eller annat vis) och tyvärr finns det alldeles för många individer som hade utnyttjat detta bara för att jävlas med företag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Där har du felet. Solklart fall av mänsklig faktor, shit happens.
Knappast något Inet gjort "för att jävlas" då det är en kostnad som i slutändan ändå kommer hamna på dom själva.

Förstår att du är sur på att ärendet drog ut på tiden lite (dock ska sägas, i ärlighetens namn, att få en färdigmonterad dator 12 dagar efter lagd order är inte oskäligt lång fördröjning, även om där står 6-8 dagar) och att som grädden på moset, fick en dator som anlände trasig, jag hade också varit förbannad - men jag rekommenderar att du inte "postar dina mailkonversationer med berörd personal" då det garanterat kommer göra mer skada än nytta för dig i detta skedet av reklammationsärendet.

Nä, kontakta Inet om deras (rejäla) tabbe och förhoppningsvis får du någon kompensation för att dom själva orsakat problemen som hindrar dig från att använda din nya dator, och hoppas att dom fixar det snabbt.

Det är redan gjort.
Men rekommendationen från Inet var att jag skulle ta emot datorn och "njuta av den fina produkten jag fått".
Bollen ligger just nu hos dom.

Problemet med hela kalaset är som jag beskrev ovan, att denna tjänst framförallt är tänkt till personer som inte besitter vare sig kunskapen eller intresset i montering och test utav datorer. Tjänsten är ämnad för exempelvis farmor och farfar, vilka hade åkt på en rejäl bajsmacka helt ovetandes.

Skrivet av MinscS2:

Jag är inte 100, men har för mig att Komplett har något liknande. Det är fullt förståeligt varför dom har denna klausul: För att hindra folk från att beställa byggen hit och dit och sen avbeställa efter att byggnation påbörjats men innan datorn har skickats iväg. Det hade blivit en enorm kostnad för företaget, och därmed konsumenten (då det är vi som i slutändan hade fått stå för den på ett eller annat vis) och tyvärr finns det alldeles för många individer som hade utnyttjat detta bara för att jävlas med företag.

För att förtydliga så var detta innan datorn hade monterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

God kväll,

Jag väljer att starta en tråd här i Stationära datorer: Köpråd, för att avråda nya entusiaster från att använda Inets tjänst "Byggnation och test av dator med valfria komponenter".

Jag kände mig lite lat inför släppet utav Space Marine 2 och ville därmed beställa en färdigmonterad dator för första gången via Inet, vilket jag handlat lösa delar utav i åratal tidigare utan problem.

För er som antagligen kommer undra varför datorn saknar GPU är för att denna redan inköptes tidigare i sommras.

Jag fick min order godkänd 9 september för byggnation och datorn skulle således ta 6 vardagar att bygga ihop.
Då det tog oskäligt lång tid för Inet att sätta påbörja byggnationen så försökte jag avbryta köpet via mail, men utan resultat och blev således låst från annan återförsäljare. Trots att själva byggnationen inte börjat.

Inet erkände tillslut att byggnationen blivit försenad, då jag fick datorn först idag (12 vardagar sedan beställning) och att dom därför har ändrat tiden för "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" till 8 vardagar.

Det lustiga i det hela är att jag blir bemött på ett sätt där Inet inte vill följa sina egna regler gällande konsumentens rätt att häva köpet om leveranstiden ej visat sig vara korrekt eller blivit oskäligt lång.
<Uppladdad bildlänk>

Inets linje lyder att jag inte har rätt att avbryta ordern eller göra en retur, då det är en specialbeställning.
Min uppfattning är att jag inte fått avbryta ordern i den mailkontakt jag haft, samt att dom inte vill respektera sina egna regler gällande returer och oskäligt lång leveranstid.

Men som krydda på moset så är själva tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" amatörmässigt utförd, vilket ni kan se via bifogade bilder.

Bild 1 visar det medföljande instruktionsbladet som förklarar att "package foam" måste tas ur datorn innan start.
Vilket var ickeexisterande i mitt chassi.
<Uppladdad bildlänk>
Bild 2-5 visar att en del utav processorkylaren lossnat under frakten och agerat pinball i datorn under frakt, på grund utav avsaknaden utav packaging foam.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Bild 6 visar hur chassits USB-utgångar inte ens är isatt ordentligt, utan sitter löst och glappar på moderkortet.
<Uppladdad bildlänk>
Bild 7 visar rost? eller annat oönskat snusk på en utav chassiskruvarna i datorn.
<Uppladdad bildlänk>

Jag är självklart upprörd, men då främst för att Inet inte följer sina egna regler, samt att de individer som köper tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" inte ska behöva inspektera produkten, då det faktiskt är det tjänsten tar betalt för.

Därför vill jag varna nya och gamla entusiaster från att använda denna tjänst, då hela förloppet från kundtjänst, datorbygge och teamleader känns tvivelaktigt och amatörmässigt.

Jag överväger starkt att posta mina mailkonversationer med berörd personal, men avvaktar en stund för reflektering i frågan.

Det verkar ju vara två separata problem, där det verkar rätt solklart åtminstone att packningsmaterialet glömts bort(?) och att det medfört transportskada i form av kylaren som studsat runt (och sedan lite mer bedömningssport på de mer kvalitetsorienterade påpekandena), men där det finns lite frågetecken är väl det här med om de följt vad de själva säger om leveranstid och avbeställning:

Det står i texten du visar att "uppskattad leveranstid meddelas i samband med ordererkännande", så vilken leveranstid angav de? Och är det denna leveranstid eller något annat som de sedan inte höll?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det verkar ju vara två separata problem, där det verkar rätt solklart åtminstone att packningsmaterialet glömts bort(?) och att det medfört transportskada i form av kylaren som studsat runt (och sedan lite mer bedömningssport på de mer kvalitetsorienterade påpekandena), men där det finns lite frågetecken är väl det här med om de följt vad de själva säger om leveranstid och avbeställning:

Det står i texten du visar att "uppskattad leveranstid meddelas i samband med ordererkännande", så vilken leveranstid angav de? Och är det denna leveranstid eller något annat som de sedan inte höll?

Det fick jag ingen.
Utan det ända som hänvisat till leveranstid har varit vad som stått på hemsidan.

Vilket nu är redigerat i efterhand, vilket inte är konstigt då jag fått information om det.
Gav dom faktiskt cred för att dom tar ansvar här för nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Det är redan gjort.
Men rekommendationen från Inet var att jag skulle ta emot datorn och "njuta av den fina produkten jag fått".
Bollen ligger just nu hos dom.

Jag gissar att detta var en kommentar dom fällde innan det stod klart att dom klantat sig med leveransen vilket resulterade i en trasig dator?

Skrivet av Björklund:

Problemet med hela kalaset är som jag beskrev ovan, att denna tjänst framförallt är tänkt till personer som inte besitter vare sig kunskapen eller intresset i montering och test utav datorer. Tjänsten är ämnad för exempelvis farmor och farfar, vilka hade åkt på en rejäl bajsmacka helt ovetandes.

Nja, halvsanning.

Finns väldigt många hårdvaruintresserade som tappat intresset för (eller bara rent allmänt ogillar) att montera själv och som hellre lägger ut X hundralappar än att spendera X timmar på att montera själv.
Mina två senaste datorer t.ex. är färdigbyggen. Finns inte på tapeten att jag skulle lägga en eftermiddag på att montera (och svettas) över att betala ett företag för att göra det åt mig. Den charmen försvann för över 10 år sedan...

Sen tror jag även att farmor och farfar (för att inte nämna "normala svenssons") hade reagerat på att det låter som något är extremt löst inne i datorn och att den inte går att starta, varpå dom hade kontaktat Inet och varit i samma sits dom du är nu.

Har f.ö. sett mycket värre färdigbyggda system där företaget verkligen har snålat eller varit lata under byggnation (Gamer Nexus har en hel del intressanta videos om det), men här på denna Inet-datorn verkar det verkligen "bara" som att dom har glömt att trycka in förpacknings-skummet innan leverans. Ett enkelt misstag med katastrofala följder, men likväl ett misstag. Dom har absolut inget att tjäna på denna typen av tabbe.

Skrivet av Björklund:

För att förtydliga så var detta innan datorn hade monterats.

Fast i ärlighetens namn, så kan du väl inte veta hur långt dom kommit i byggnationen här?
Jag antar att du ville häva beställningen när det stod fast att du inte skulle få datorn efter 6 dagar. Då har ordern altså legat i minst 6 dagar redan, och det är omöjligt för både dig och mig att veta vad som hänt under dessa 6 dagarna: Kanske har absolut inget hänt, kanske är datorn till 90% färdigbyggd och dom väntar på en sista komponent, kanske har dom öppnat någon enstaka förpackning och preppat plats i verkstaden för det.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Det fick jag ingen.
Utan det ända som hänvisat till leveranstid har varit vad som stått på hemsidan.
<Uppladdad bildlänk>

Vilket nu är redigerat i efterhand, vilket inte är konstigt då jag fått information om det.
Gav dom faktiskt cred för att dom tar ansvar här för nya kunder.
<Uppladdad bildlänk>

Okej, ja, om det inte angavs någon annan leveranstid så är det väl rimligt att det där borde vara grejen.

(Och ja, att de uppdaterar det där för att bättre reflektera verkligheten är väl i sig positivt)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Jag gissar att detta var en kommentar dom fällde innan det stod klart att dom klantat sig med leveransen vilket resulterade i en trasig dator?

Fast i ärlighetens namn, så kan du väl inte veta hur långt dom kommit i byggnationen här?
Jag antar att du ville häva beställningen när det stod fast att du inte skulle få datorn efter 6 dagar. Då har ordern altså legat i minst 6 dagar redan, och det är omöjligt för både dig och mig att veta vad som hänt under dessa 6 dagarna: Kanske har absolut inget hänt, kanske är datorn till 90% färdigbyggd och dom väntar på en sista komponent, kanske har dom öppnat någon enstaka förpackning och preppat plats i verkstaden för det.

Stämmer mycket bra att det var en kommentar som fälldes innan datorn nått ombudet.

Gällande hur långt de kommit i byggnationen så kan du följa det på Inets hemsida i din kundkorg, då den går från typ beställd - plockas- monteras- färdig. Datorn var beställd och jag följde detta noggrant. Sen är det inte säkert att Inet uppdaterar detta i realtid, men det är i så fall deras problem.

Hittade en förklarande bild på deras hemsida om hur du kan följa ordern.

Permalänk
Medlem

Är det omöjligt att någon person i transportledet mellan Inet och dig kan ha tagit sig friheter med datorn i jakt på snabba cash, därav brist på foam? Hur kom datorn förpackad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Är det omöjligt att någon person i transportledet mellan Inet och dig kan ha tagit sig friheter med datorn i jakt på snabba cash, därav brist på foam? Hur kom datorn förpackad?

Förmodligen inte *omöjligt*, men om ingenting saknas, vad var isf poängen?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Är det omöjligt att någon person i transportledet mellan Inet och dig kan ha tagit sig friheter med datorn i jakt på snabba cash, därav brist på foam? Hur kom datorn förpackad?

Det är föga troligt, då paketet iofs var tilltufsat en del i kanterna, men inget tydde på intrång.
Paketet var i ren allmänhet väldigt bra skyddad, då det var en stor cardboardkartong, som sedan hade skumplast runt chassits kartong som själva datorn låg i.

Det är som sagt synd att dom inte la lika mycket tid och energi på att skydda sakerna i själva datorn.
Men som sagt, inget tyder på att någonting öppnats eller saknas. (Jag har iofs inte orkat titta i tillbehörspåsarna ännu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Gällande hur långt de kommit i byggnationen så kan du följa det på Inets hemsida i din kundkorg, då den går från typ beställd - plockas- monteras- färdig. Datorn var beställd och jag följde detta noggrant. Sen är det inte säkert att Inet uppdaterar detta i realtid, men det är i så fall deras problem.
<Uppladdad bildlänk>

Förvisso sant, men samtidigt om det inte går att avbeställa t.ex. specialbyggen är det även kundens problem om denna av någon anledning vill avbeställa.
Med det sagt, hittade jag två intressanta punkter bland deras försäljningsvillkor:

1) "För specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator) meddelas uppskattad leveranstid i samband med ordererkännande. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har konsument (men ej företagskund) rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.

Så frågan här är väl vad du fick för uppskattad *maximal* leveranstid när du beställde datorn, var det 6 dagar? För denna punkten är ju tämligen tvetydig, då dom dels säger att avvikelser kan förekomma (så klart - och att gå från 6 till 12 dagar är inte oskäligt. Drygt, men inte oskäligt lång tid), men även att om uppgiven maximal leveranstid överskrids så har konsument rätt att häva köpet. Så om du fick en uppskattad maximal leveranstid vid beställning och denna överskrids så ska du ju, enligt Inet själva, kunna avbeställa även en specialbeställd dator.

2) "Ångerrätt gäller inte förbrukningsvaror, kroppsnära produkter och produkter som är att betrakta som hygienartiklar (t.ex. in-ear hörlurar), spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits eller där licensnyckeln erhållits samt specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator), digitala produkter som är hämtade digitalt och presentkort."

Här står klart och tydligt att man inte kan utöva ångerrätt på "specialbyggen" (oavsett om dom har börjat montera eller inte).
Med det sagt så hittar jag ingenstans i deras försäljningsvillkor att det inte går att avbeställa specialbyggen, så såvida det inte bara är jag som missar den punkten får jag ge Inet en känga här, då den detaljen är tämligen viktig.

Skrivet av underd0g76:

Är det omöjligt att någon person i transportledet mellan Inet och dig kan ha tagit sig friheter med datorn i jakt på snabba cash, därav brist på foam? Hur kom datorn förpackad?

Den enklaste förklaringen är oftast den rätta.

Varför skulle någon öppna upp ett paket från Inet, sabotera genom att ta ut skyddskummet, sätta ihop paketet igen och leverera det till ombudet? Vad är poängen liksom?
Den enda situationen jag kan se detta framför mig är om personen antingen hatar Inet och vill orsaka ett reklammationsärende som kommer kosta dom, eller hatar TS och känner ingen hans namn, och vill orsaka problem... men båda situationerna känns högst osannolika.

Edit:

Skrivet av Björklund:

Det är föga troligt, då paketet iofs var tilltufsat en del i kanterna, men inget tydde på intrång.
Paketet var i ren allmänhet väldigt bra skyddad, då det var en stor cardboardkartong, som sedan hade skumplast runt chassits kartong som själva datorn låg i.

Det är som sagt synd att dom inte la lika mycket tid och energi på att skydda sakerna i själva datorn.

Återigen, det som hänt dig är jävligt trist, men det är sånt som händer. Ett enkelt misstag orsakat av glömska eller stress hos personen som hade i uppgift att sätta i skummet. Inet kommer garanterat åtgärda det på ett vis eller annat.

Låt mig med det sagt fråga följande:
Hade du fortfarande gjort denna tråden och hängt ut ditt ärende för allmän bedskådan om du fått datorn enligt utsatt tid, men den fortfarande saknade skyddsskumm och därmed anlände trasig - alternativt tvärt om; du fick datorn 6 dagar efter utsatt tid (som nu) men den levererades i perfekt skick?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Högst tveksamt att en ihopsatt dator av standardkomponenter skulle utgöra en specialtillverkad vara... Iaf så länge du valt komponenter i deras konfigurator. Har du valt komponenter som inte ingår i deras ordinarie sortiment utan de har behövt beställa hem komponenter enbart för dig så skulle det kunna innebära en specialtillverkad vara.

https://lawline.se/answers/vad-klassas-som-en-specialtillverk...

"I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut."

https://lawline.se/answers/hur-fungerar-angerratten-pa-specia...

"Vad jag förstår det som, utgör de valen som kunden gör i samband med att de beställer en sadel från dig, inom vissa, av dig på förhand, bestämda ramar. Dessvärre anses det inte vara präglat av konsumentens individuella val, om konsumenten väljer bland alternativ som du i din verksamhet redan fastställt på förhand, dvs att kunden därmed väljer olika alternativ ur ditt "ordinarie" sortiment. Enbart det faktum att kunden kan välja att anpassa sin sadel efter färger och storlekar som du har i ditt sortiment, kommer därför inte kunna anses omfattas av detta undantag. ARN har i ett ärende, angående ett par ridstövlar funnit att det inte utgjorde en specialtillverkad produkt. Konsumenten kunde i samband med beställningen göra ett antal val hur ridstövlarna skulle utformas, t.ex. med eller utan dragkedja. Dessa val låg inom ramen för vad som kunde benämnas som "standardval" som kunde göras vid beställningen och kunden hade därför ångerrätt."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Högst tveksamt att en ihopsatt dator av standardkomponenter skulle utgöra en specialtillverkad vara... Iaf så länge du valt komponenter i deras konfigurator. Har du valt komponenter som inte ingår i deras ordinarie sortiment utan de har behövt beställa hem komponenter enbart för dig så skulle det kunna innebära en specialtillverkad vara.

https://lawline.se/answers/vad-klassas-som-en-specialtillverk...

"I 2 kap. 11 § DAL finns det några undantag från denna ångerrätt, bland annat när man beställer en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Men det menas en vara som näringsidkaren normalt inte har i sitt sortiment. Ganska höga krav ska ställas på avvikelsen för att det ska räknas som en specialbeställning, som exempel när man inte har ångerrätt nämns adressetiketter eller tröjor med personliga tryck.

Om du beställer en soffa som företaget erbjuder i två färger ska det därmed inte räknas som en specialbeställning och därmed inte falla in under undantagen som gör att du inte har ångerrätt. Hade de däremot erbjudit soffan i endast en färg och du bett om att få den tillverkad i en annan färg hade det förmodligen sett annorlunda ut."

https://lawline.se/answers/hur-fungerar-angerratten-pa-specia...

"Vad jag förstår det som, utgör de valen som kunden gör i samband med att de beställer en sadel från dig, inom vissa, av dig på förhand, bestämda ramar. Dessvärre anses det inte vara präglat av konsumentens individuella val, om konsumenten väljer bland alternativ som du i din verksamhet redan fastställt på förhand, dvs att kunden därmed väljer olika alternativ ur ditt "ordinarie" sortiment. Enbart det faktum att kunden kan välja att anpassa sin sadel efter färger och storlekar som du har i ditt sortiment, kommer därför inte kunna anses omfattas av detta undantag. ARN har i ett ärende, angående ett par ridstövlar funnit att det inte utgjorde en specialtillverkad produkt. Konsumenten kunde i samband med beställningen göra ett antal val hur ridstövlarna skulle utformas, t.ex. med eller utan dragkedja. Dessa val låg inom ramen för vad som kunde benämnas som "standardval" som kunde göras vid beställningen och kunden hade därför ångerrätt."

Finns till och med ett väldigt aktuellt exempel på Lawline där det handlar om en specialbyggd dator från Inet
https://lawline.se/answers/havning-av-kop-specialtillverkad-v...

"Kravet är högre för att det är ett större problem för Inet att häva köpet när det är en specialbyggd dator, än om det vore en standarddator. En standardvara som masstillverkas kan en annan kund köpa senare. En specialbyggd dator kan inte lika lätt säljas vidare. Så kan Inet återigen avhjälpa felet, alltså att datorn skickas tillbaka och de reparerar den, ska det i första hand tillämpas. Däremot skulle det kunna vara så att om det återigen uppstod ett fel, så skulle hävning av köpet vara lättare att uppnå."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Förvisso sant, men samtidigt om det inte går att avbeställa t.ex. specialbyggen är det även kundens problem om denna av någon anledning vill avbeställa.
Med det sagt, hittade jag två intressanta punkter bland deras försäljningsvillkor:

1) "För specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator) meddelas uppskattad leveranstid i samband med ordererkännande. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har konsument (men ej företagskund) rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.

Så frågan här är väl vad du fick för uppskattad *maximal* leveranstid när du beställde datorn, var det 6 dagar? För denna punkten är ju tämligen tvetydig, då dom dels säger att avvikelser kan förekomma (så klart - och att gå från 6 till 12 dagar är inte oskäligt. Drygt, men inte oskäligt lång tid), men även att om uppgiven maximal leveranstid överskrids så har konsument rätt att häva köpet. Så om du fick en uppskattad maximal leveranstid vid beställning och denna överskrids så ska du ju, enligt Inet själva, kunna avbeställa även en specialbeställd dator.

2) "Ångerrätt gäller inte förbrukningsvaror, kroppsnära produkter och produkter som är att betrakta som hygienartiklar (t.ex. in-ear hörlurar), spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits eller där licensnyckeln erhållits samt specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisningar (t.ex. en specialbeställd dator), digitala produkter som är hämtade digitalt och presentkort."

Här står klart och tydligt att man inte kan utöva ångerrätt på "specialbyggen" (oavsett om dom har börjat montera eller inte).
Med det sagt så hittar jag ingenstans i deras försäljningsvillkor att det inte går att avbeställa specialbyggen, så såvida det inte bara är jag som missar den punkten får jag ge Inet en känga här, då den detaljen är tämligen viktig.

Den enklaste förklaringen är oftast den rätta.

Varför skulle någon öppna upp ett paket från Inet, sabotera genom att ta ut skyddskummet, sätta ihop paketet igen och leverera det till ombudet? Vad är poängen liksom?
Den enda situationen jag kan se detta framför mig är om personen antingen hatar Inet och vill orsaka ett reklammationsärende som kommer kosta dom, eller hatar TS och känner ingen hans namn, och vill orsaka problem... men båda situationerna känns högst osannolika.

Edit:
Återigen, det som hänt dig är jävligt trist, men det är sånt som händer. Ett enkelt misstag orsakat av glömska eller stress hos personen som hade i uppgift att sätta i skummet. Inet kommer garanterat åtgärda det på ett vis eller annat.

Låt mig med det sagt fråga följande:
Hade du fortfarande gjort denna tråden och hängt ut ditt ärende för allmän bedskådan om du fått datorn enligt utsatt tid, men den fortfarande saknade skyddsskumm och därmed anlände trasig - alternativt tvärt om; du fick datorn 6 dagar efter utsatt tid (som nu) men den levererades i perfekt skick?

Jag förstår vad du menar, men innan produkten börjat byggas så innebär det ingen förlust för Inet eller svårighet att sälja delarna styckvis precis som vanligt, så jag köper inte det. Men ingenting av det där är relevant när deras egna regler säger följande gällande försenad leveranser, specialbyggd eller ej.

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Finns till och med ett väldigt aktuellt exempel på Lawline där det handlar om en specialbyggd dator från Inet
https://lawline.se/answers/havning-av-kop-specialtillverkad-v...

"Kravet är högre för att det är ett större problem för Inet att häva köpet när det är en specialbyggd dator, än om det vore en standarddator. En standardvara som masstillverkas kan en annan kund köpa senare. En specialbyggd dator kan inte lika lätt säljas vidare. Så kan Inet återigen avhjälpa felet, alltså att datorn skickas tillbaka och de reparerar den, ska det i första hand tillämpas. Däremot skulle det kunna vara så att om det återigen uppstod ett fel, så skulle hävning av köpet vara lättare att uppnå."

Det där svaret är dock felaktigt eftersom det utgår ifrån premissen att datorn är en specialbyggd vara. Vilket det inte alls är säkert att den är. Återigen så är kraven högre för att det ska vara en specialbyggd vara än att den är ihopsatt av standardkomponenter i deras ordinarie sortiment. Men om det skulle råka vara så att datorn i exemplet är specialbyggd (dvs t.ex byggd med komponenter som Inet inte har i sitt ordinarie sortiment utan de har fått beställa enbart för den aktuella datorn) så stämmer det att ångerrätten inte gäller som vanligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Joppis:

Finns till och med ett väldigt aktuellt exempel på Lawline där det handlar om en specialbyggd dator från Inet
https://lawline.se/answers/havning-av-kop-specialtillverkad-v...

Det ärendet gäller en defekt vara och därav möjlig hävning av köpet, det är inte applicerbart på ångerrätten. Huruvida datorn är specialbyggd eller inte har inte särskilt stor betydelse vid en reklamation.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där svaret är dock felaktigt eftersom det utgår ifrån premissen att datorn är en specialbyggd vara. Vilket det inte alls är säkert att den är. Återigen så är kraven högre för att det ska vara en specialbyggd vara än att den är ihopsatt av standardkomponenter i deras ordinarie sortiment. Men om det skulle råka vara så att datorn i exemplet är specialbyggd (dvs t.ex byggd med komponenter som Inet inte har i sitt ordinarie sortiment utan de har fått beställa enbart för den aktuella datorn) så stämmer det att ångerrätten inte gäller som vanligt.

Mycket riktigt så har jag beställt produkter som fanns i deras ordinarie sortiment, precis som du säger.
Hela anledningen till att jag valde Inet var för att allting fanns lagerfört i deras sortiment, just så att jag skulle slippa förseningar.

Permalänk
Skrivet av Björklund:

Mycket riktigt så har jag beställt produkter som fanns i deras ordinarie sortiment, precis som du säger.
Hela anledningen till att jag valde Inet var för att allting fanns lagerfört i deras sortiment, just så att jag skulle slippa förseningar.
<Uppladdad bildlänk>

Då tvivlar jag starkt på att det skulle räknas som en specialbyggd vara. Men Inet kan ju hävda annorlunda såklart, och då är tyvärr det enda sättet att få det avgjort att få det prövat rättsligt (dvs genom att stämma Inet i Tingsrätten). Om de inte går dina krav/önskemål till mötes förstås. ARN:s tidigare beslut talar ju dock mot att de skulle vinna i en sådan tvist.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Då tvivlar jag starkt på att det skulle räknas som en specialbyggd vara. Men Inet kan ju hävda annorlunda såklart, och då är tyvärr det enda sättet att få det avgjort att få det prövat rättsligt (dvs genom att stämma Inet i Tingsrätten). Om de inte går dina krav/önskemål till mötes.

Jag delar din linje gällande det hela, men jag tycker också att det känns lite väl krystat att behöva göra en höna av en fjäder.
Bollen ligger i alla fall hos Inet och med tanke på att dom inte svarat på mina mail idag, så hoppas jag på lite tydligare korrespondens imorgon. (idag om man tänker på vad klockan är)

Permalänk
Skrivet av Björklund:

Jag delar din linje gällande det hela, men jag tycker också att det känns lite väl krystat att behöva göra en höna av en fjäder.
Bollen ligger i alla fall hos Inet och med tanke på att dom inte svarat på mina mail idag, så hoppas jag på lite tydligare korrespondens imorgon. (idag om man tänker på vad klockan är)

Håller med om att man inte ska ta saker i förväg. Se vad de svarar och ta det därifrån. Men det är ganska fult av dem att påstå att en anpassad dator automatiskt är en specialanpassad vara. Förutsatt att det inte kommit något ARN-beslut eller rättsfall som säger det förstås, som jag har missat.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björklund:

Mycket riktigt så har jag beställt produkter som fanns i deras ordinarie sortiment

Har hört att det är separat lager/tingning för deras byggavdelning. Vet inte om det stämmer.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det är en dator som är ihopsatt - den är ej att beakta som special dator...

Skrivet av TobiasStockholm:

Håller med om att man inte ska ta saker i förväg. Se vad de svarar och ta det därifrån. Men det är ganska fult av dem att påstå att en anpassad dator automatiskt är en specialanpassad vara. Förutsatt att det inte kommit något ARN-beslut eller rättsfall som säger det förstås, som jag har missat.

En IKEA möbel som byggs ihop med flera och av olika delar anses inte som en Special vara...

Företag använder slentrianmässigt uttryck som är till fördel för dem, även om de uttrycken inte är sanna i sitt sammanhang.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

En IKEA möbel som byggs ihop med flera och av olika delar anses inte som en Special vara...

Att jämföra med en köksbänk från IKEA som är sågad till specifika mått och då en specialbeställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Att jämföra med en köksbänk från IKEA som är sågad till specifika mått och då en specialbeställning.

Njae...det är ju en dussin möbel...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk

Låt mig med det sagt fråga följande:
Hade du fortfarande gjort denna tråden och hängt ut ditt ärende för allmän bedskådan om du fått datorn enligt utsatt tid, men den fortfarande saknade skyddsskumm och därmed anlände trasig - alternativt tvärt om; du fick datorn 6 dagar efter utsatt tid (som nu) men den levererades i perfekt skick?
[/quote]

Det skulle jag påstå att jag hade gjort.
Att detta blir till "allmän beskådan" är ingenting som är konstigt över huvud taget då jag köpt en tjänst där jag inte ska behöva felsöka själv över huvud taget.

Det hade kunnat varit en skola, en fritidsgård eller en esports organisation som köpte datorn för att nyttja i offentligheten, så vare sig jag väljer att göra en tråd om ärendet eller inte är bara löjligt. En produkt efter en transaktion byter ägare och det är upp till ägaren att göra vad den vill med produkten, vare sig det är att låsa in den i en kista eller låta den visas för allmän beskådning.

Som jag sagt tidigare så stör jag mig på att tjänsten beskrivs som den gör, när den är utförd under all kritik. Det är inte pengarna jag bryr mig om, utan principen i det hela.

Vilket jag varit tydlig med i min korrespondens med Inet.
Så då finns det inte så mycket annat att göra i mitt tycke än att varna folk som kanske tänkte nyttja tjänsten för att slippa själv.
Det är lite dumt när det blir dubbeljobb helt enkelt.

Om jag ska serva bilen och mekanikern väljer att hälla i chokladpudding istället för olja i oljetanken. Ska mekanikern vara fri från kritik då?

Sen behöver inte du och jag dela uppfattning i det hela, vilket jag också tycker är fine. Jag försvarar din rätt till din egen åsikt varje dag i veckan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Inet får svara själva så klart men som flera skriver, shit happens ibland..

Att det inte satt något foam i den kan jag dock förstå. Inget grafikkort och ingen tung kylare att stabilisera. De har nog låtit bli den helt medvetet! Att den där plastkåpan släppt från blocket/pumpen måste bero på slarvig montering eller fabrikationsfel. Det kan inte vara några vikter alls att snacka om…

Som det framstår så är det väl inte särskilt många extra dagar du fick vänta? Förstår att man kan vara sugen och har planerat mm… men chilla, det ska nog gå betydligt längre tid innan man kan hävda att leveranstiden är orimligt lång.

Jag förstår om du inte känner dig nöjd men ibland kan fokus hamna på att få mest rätt snarare än att föröka lösa problemet. Håll en god ton mot kundservicen och var saklig, fastna inte i detaljer och föreslå lösningar. Det är trots allt människor som jobbar där också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det där svaret är dock felaktigt eftersom det utgår ifrån premissen att datorn är en specialbyggd vara. Vilket det inte alls är säkert att den är. Återigen så är kraven högre för att det ska vara en specialbyggd vara än att den är ihopsatt av standardkomponenter i deras ordinarie sortiment. Men om det skulle råka vara så att datorn i exemplet är specialbyggd (dvs t.ex byggd med komponenter som Inet inte har i sitt ordinarie sortiment utan de har fått beställa enbart för den aktuella datorn) så stämmer det att ångerrätten inte gäller som vanligt.

Jag kan inte juridiken exakt kring detta och de flesta här verkar gissa och gå på magkänsla, så även jag. Jag ser det lite annorlunda här. Inet har byggt ihop en dator med delar utifrån kundens önskemål. Resultatet är en produkt, en komplett dator som normalt inte finns i deras sortiment. Exempelvis om man jämför med deras egna Taurus-maskiner. Om någon åberopar ångerrätten på ett Taurus-köp så kan Inet kontrollera den och sälja till någon annan. Ångrar man istället ett köp av en dator som är byggd specifikt för en själv så känns det för mig oskäligt stor börda för butiken att demontera och sälja alla 6-10 komponenter separat som fyndvaror med nedsatt pris. För mig är inte det rimligt. Jag tänker ur synvinkeln att det är jag som skulle driva butik nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz