Inets "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" tog längre tid än avtalat och har genomförts med flera uppenbara brister
Redigerat 2024-09-27
Jag har blivit kontaktad utav Inets CCO (chief commercial officer efter en snabb googling) och blivit erbjuden flera alternativt, inklusive att häva köpet, felsökning utav Inet pga den lossnade fläkten eller att jag felsöker datorn själv, samt avdrag på bygget och en kompensation i form utav ett presentkort.
Jag upplever att Inet tillslut kopplat ihop mitt ärende med rätt person, som sedan tagit ansvar för samtliga problem och visat ett lösningsorienterat tillvägagångssätt.
Min slutsats med det hela är att dom verkar ta detta på allvar och jag har blivit försäkrad om att de ska se över sina rutiner framöver, så jag hoppas dessa problem inte fortsätter.
God kväll,
Jag väljer att starta en tråd här i Stationära datorer: Köpråd, för att avråda nya entusiaster från att använda Inets tjänst "Byggnation och test av dator med valfria komponenter".
Jag kände mig lite lat inför släppet utav Space Marine 2 och ville därmed beställa en färdigmonterad dator för första gången via Inet, vilket jag handlat lösa delar utav i åratal tidigare utan problem.
För er som antagligen kommer undra varför datorn saknar GPU är för att denna redan inköptes tidigare i sommras.
Jag fick min order godkänd 9 september för byggnation och datorn skulle således ta 6 vardagar att bygga ihop.
Då det tog oskäligt lång tid för Inet att sätta påbörja byggnationen så försökte jag avbryta köpet via mail, men utan resultat och blev således låst från annan återförsäljare. Trots att själva byggnationen inte börjat.
Inet erkände tillslut att byggnationen blivit försenad, då jag fick datorn först idag (12 vardagar sedan beställning) och att dom därför har ändrat tiden för "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" till 8 vardagar.
Det lustiga i det hela är att jag blir bemött på ett sätt där Inet inte vill följa sina egna regler gällande konsumentens rätt att häva köpet om leveranstiden ej visat sig vara korrekt eller blivit oskäligt lång.
Inets linje lyder att jag inte har rätt att avbryta ordern eller göra en retur, då det är en specialbeställning.
Min uppfattning är att jag inte fått avbryta ordern i den mailkontakt jag haft, samt att dom inte vill respektera sina egna regler gällande returer och oskäligt lång leveranstid.
Men som krydda på moset så är själva tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" amatörmässigt utförd, vilket ni kan se via bifogade bilder.
Bild 1 visar det medföljande instruktionsbladet som förklarar att "package foam" måste tas ur datorn innan start.
Vilket var ickeexisterande i mitt chassi.
Bild 2-5 visar att en del utav processorkylaren lossnat under frakten och agerat pinball i datorn under frakt, på grund utav avsaknaden utav packaging foam.
Bild 6 visar hur chassits USB-utgångar inte ens är isatt ordentligt, utan sitter löst och glappar på moderkortet.
Bild 7 visar rost? eller annat oönskat snusk på en utav chassiskruvarna i datorn.
Jag är självklart upprörd, men då främst för att Inet inte följer sina egna regler, samt att de individer som köper tjänsten "Byggnation och test av dator med valfria komponenter" inte ska behöva inspektera produkten, då det faktiskt är det tjänsten tar betalt för.
Därför vill jag varna nya och gamla entusiaster från att använda denna tjänst, då hela förloppet från kundtjänst, datorbygge och teamleader känns tvivelaktigt och amatörmässigt.
Lustigt nog fick jag inte heller någon Pingvinstång.