Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!
Ska bli intressant att se hur olika färdigbyggda datorer står mot varandra.

Permalänk
Medlem

Kompletts packning ser ju 100 gånger bättre ut bara genom kolla ytlig paketering. Ska bli kul att se i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Kul prosjekt, men undrar ju varför Webhallen inte fick vara med? Typ med denna: https://www.webhallen.com/se/product/372407-Webhallen-Config-...

Då hade ju Komplett Group fått två chanser att ta hem segern och det vore fusk

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Detta ska bli skoj att följa, hoppas verkligen dom är köpt under anonymt namn så ni inte fått special behandling.

Gällande paketet så ser de redan ut som komplett vunnit den grenen, anonym låda och ser större och mer skyddad ut är min gissning där.
Ska bli skoj att se slut resultatet

Det är nog för man behöver skicka den på service under garantin så de har lärt sig med åren...

Skämt åsido köpte en prestanda dator från komplett till frugan för en ca 4 år sedan (handlar oftast själv allt på inet men så blev det ej vid just detta tillfälle)

Den rackaren har vi vid 2 tillfällen fått skicka till dem i Norge för åtgärd under de första 2 åren, som tur är inom garantitiden. Men man är ju tyvärr av med datorn i ca 3 veckor vid varje tillfälle.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3, ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0, 2st Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB, EVGA GT 1300W, Lian Li Galahad II Trinity SL-INF 360 Svart, Lian Li O11 Vision Svart, Lian Li Strimer Plus V2 24-pin RGB, 3st Lian Li UNI FAN SL140 Infinity RGB PWM Svart, 2st Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är inte beställt under företagets namn eller mitt eller Jonas för den delen. Därtill är det beställt till en privat adress så tanken är att vi ska ha en "vanlig" kundupplevelse.

Skrivet av kallandes:

Jonas sa vad budgeten var, men trots att jag lyssnade om 6-7 gånger är jag inte säker att jag hörde rätt. 15.000 SEK är vad jag tror jag hörde

Skrivet av evil penguin:

Jepp, det är vad han säger. 👍

Låter väl f.ö. rimligt för något slags *relativt* sansad budget som ändå kan förväntas vara någorlunda kapabelt. (Lämpligt för spel i 1080p typ?)

I am retard. Läser primärt artiklar dagtid och inte video-tittar. 😅
Är det i video all info ligger i så kommer jag nog missa det mesta till kvällning innan jag kan titta på video.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag hoppas ni kollar igenom bios med, att allt är rätt istället och att bios är uppdaterat, stort minus om dom skickas med gammla bios, speciellt om det är Intel platform.

Jag har stora förhoppningar på den här serien 👍

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Hoppas på Inet. Fint företag med ypperligt service och bra priser.

Dock bygger de inte datorerna själva.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Jepp, det är vad han säger. 👍

Låter väl f.ö. rimligt för något slags *relativt* sansad budget som ändå kan förväntas vara någorlunda kapabelt. (Lämpligt för spel i 1080p typ?)

Tack!

Ja, utan att veta innehåll i datorerna. Jag kör 1080p med RTX 4070, och det fyller sin funktion med oftast över 60 fps med max graffe, och max RT/DLSS Quality, utan FG (FG har jag dock inga problem med, det fungerar bra). Nu gav jag över 30k för datorn förvisso (utan skärm), med ett 2060 Super i. Men det var då Och det var GPU´n jag sparade pengar på då. Grunden var ett bra chassi, bra nätagg, bra moderkort, bästa CPU´n, med bra 280 mm AIO vattenkylning, och skaplig 3200 mhz 32GB RAM. Och det var där det drog iväg då

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av DavidtheDoom:

Äntligen!
Ser verkligen fram emot att höra vad det är för burkar, budget, krav längre fram i serien.

Budget (15k ink moms per burk) står i artikeln, specar avslöjas i en senare del.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Jajemensan!

Blir spännande att se vad de går jämfört med inköpspris.

Nog många som är beredda att lägga 3-5k extra för att äga en dator Chassi-Jesus vidrört?

Permalänk
Medlem

Ska bli oerhört trevligt att följa detta!

Permalänk
Medlem

Vad roligt att följa detta. Ser fram emot och se skillnaden mellan de olika märkerna. och verkligen plus att ni körde en "hemligt" köp där. Var min första tanke annars.

Mycket text, bilder och video på allt så blir man glad

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Senast jag köpte en färdigbyggd stationär var det via Komplett. Då hade de misslyckats med att stänga båda sidopaneler korrekt så inget att klaga på mer än att det var slarvigt. Annars hade jag inga problem med den datorn.
Detta var när 9600GT precis släppts så år tidigt 2008.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan också vara intressant med om hur det går att uppgradera i framtiden. Om den som köper ville lära sig.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Kul idé!

Jag har erfarenhet av både Komplett och Inet. Inet vinner men det är inte med mycket. Komplett var givet förut då man inte kunde konfigurera om på egen hand på redan färdigbyggda datorer hos Inet förut (alltså byta ut ex RAM-minnen mot några andra m.m).

Senaste datorn blev det Inet pga köpte delarna var för sig för att sedan få en färdig produkt (med hjälp av främst @apanx som kan allt och mycket mer än så )

SharkGaming vet jag att många som jag spelat med har haft strul med. Bl.a konstigt valde komponenter som inte riktigt passade varandra. Klena komponenter mot vad priset är m.m. Men vi får se vad ni kommer fram till

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Men viktigast av allt, vilka av de 3 får man en pingvinstång av?

Permalänk
Medlem

Intressant. Påminner om Gamers Nexus recensioner är färdigbyggda. Får hoppas dessa är bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Blir spännande att se vad de går jämfört med inköpspris.

Nog många som är beredda att lägga 3-5k extra för att äga en dator Chassi-Jesus vidrört?

Signatur på insidan och klistermärke med "Chassi-Jesus was here", sen kör vi dubbla inköpspriset!

Permalänk
Medlem

Bra med egna tester/artiklar.
Alltså att ni gör och testar saker som man inte bara kan få fram på vilken hårdvarusida som helst.
Det är ju också mycket sådant, i kombination med en del annat, som gjort vissa Tech-Youtubers populära. Sen menas inte alls att Swec ska följa i deras fotspår, men konceptet att prova saker som inte alla andra gör skapar ett mervärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Kul idé!

Jag har erfarenhet av både Komplett och Inet. Inet vinner men det är inte med mycket. Komplett var givet förut då man inte kunde konfigurera om på egen hand på redan färdigbyggda datorer hos Inet förut (alltså byta ut ex RAM-minnen mot några andra m.m).

Senaste datorn blev det Inet pga köpte delarna var för sig för att sedan få en färdig produkt (med hjälp av främst @apanx som kan allt och mycket mer än så )

SharkGaming vet jag att många som jag spelat med har haft strul med. Bl.a konstigt valde komponenter som inte riktigt passade varandra. Klena komponenter mot vad priset är m.m. Men vi får se vad ni kommer fram till

Jag är ju generellt possitivt inställd till Shark Gaming på grund av deras rätt bra prissättning jämfört med konkurensen. Meeen, sen kollade jag in deras så kallade fyndhörna här för någon vecka sedan och det var något av det värsta jag sett.

§9 raderat. // MOD
Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem

Jag upplever att det nästan alltid är för lågt fokus på GPU i dessa byggen, en dator för över 13K med RTX 4060 är väl ändå rätt katastofalt? Kundgruppen för färdigbyggt lär ju inte heller vara de som främst är så pigga på att uppgradera, så varför ha AM5 på relativt billiga byggen?

Permalänk
Medlem

en polare i Kanada har nyss köpt färdigbyggd, SweC staff pinga om ni vill ha nån internationell prisjämförelse med 'den där jäkla momsen'-bisats till sig i prisjämförelserna kanske

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
SpelClockers

jag köper enbart datorer som är färdigbyggda, tycker dom funkar hur bra som helst! enda jag har ändrat på datorn jag sitter på nu är chassit, då jag valde ett annat chassi. men annars när jag köper en dator så blir det jämt färdigbyggt, har inte haft några problem med min dator.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, skicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Borde väl ändå tagit webhallen config och inte danska shark gaming om vi ska ha "lokala" byggen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SellahiR:

Borde väl ändå tagit webhallen config och inte danska shark gaming om vi ska ha "lokala" byggen?

Komplett äger Webhallen så borde ju inte skilja mycket däremellan.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Byggde nyss en dator själv, med både nytt och begagnat, och önskar nu att jag inte var dumsnål och lät komplett eller inet montera helt nya komponenter åt mig.. förbannade pins på återbrukat (fyndvara på NetOnNet), som de inte vill ta tillbaka, för att de inte - med rätta - inte tror att det var så när jag fick det.. skrot

Permalänk
Medlem

Kul. Ofta många som frågar om vilken färdigbyggd dator man ska köpa, men jag har ju ingen aning om hur dessa butiks-byggen beter sig, så ska bli bra att kunna få ett i alla fall litet svar på det.

Visa signatur

7800x3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Komplett äger Webhallen så borde ju inte skilja mycket däremellan.

Oh visst ja, det visste jag ju faktiskt haha. Men måste väl finnas en tredje svensk återförsäljare?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Gissar att shark vinner i spel med RTX 4070 mot de andras 4060

Hade varit kul om ni också testar att uppgradera dessa färdiga system med tex i7 14700k och RTX 4080/90 kommer kylningen klara CPU kommer grafikkortet får plats och nätaggregat orka driva hela systemet?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet