Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer

Permalänk
Melding Plague

Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer

Redaktionen har köpt in tre datorer från Komplett, Inet och Shark Gaming, som ska ställas mot varandra i ett flertal olika delmoment.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på Inet. Fint företag med ypperligt service och bra priser.

Permalänk
Medlem

Kul!

Permalänk
Medlem

Kul, skoj att se om det skiljer något på kabeldragning etc, själv är jag rätt kass på göra det snyggt

Permalänk
Medlem

Vad kul!

Vågar man hoppas på att fajten slutar med att Inetburken kör en Fatality på de andra två?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skribent

Detta ska bli intressant att följa!

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Snusfri

Trevligt.

Hoppas upplägget är liknande "Secret Shopper" som LTT kör med så att bolagen INTE vet att det är Swec som shoppat och kan fuska.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Äntligen!
Ser verkligen fram emot att höra vad det är för burkar, budget, krav längre fram i serien.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Spännande, detta ser jag fram emot!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk

Vad roligt!
Ser mycket fram emot att följa detta.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ!

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag tycker ihopmonterade datorer brukar vara väldigt billiga. Om man ser på vad en vanlig IT person kostar och sedan har någon monterat ihop en dator och testat den för 800kr inkl moms. Det hade jag ej klarat av med min timkostnad.

Nu gäller väl detta företagens färdiga paket. Där jag tänker att de färdiga paketen är såna de gör väldigt mycket av, det är då mer avtestat för olika kompilatetsproblem och det kan för kund vara bättre att välja dessa om nu hårdvaruvalet är som den vill.

Permalänk
Medlem

Detta ska bli skoj att följa, hoppas verkligen dom är köpt under anonymt namn så ni inte fått special behandling.

Gällande paketet så ser de redan ut som komplett vunnit den grenen, anonym låda och ser större och mer skyddad ut är min gissning där.
Ska bli skoj att se slut resultatet

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av THB:

Trevligt.

Hoppas upplägget är liknande "Secret Shopper" som LTT kör med så att bolagen INTE vet att det är Swec som shoppat och kan fuska.

Det är inte beställt under företagets namn eller mitt eller Jonas för den delen. Därtill är det beställt till en privat adress så tanken är att vi ska ha en "vanlig" kundupplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det är inte beställt under företagets namn eller mitt eller Jonas för den delen. Därtill är det beställt till en privat adress så tanken är att vi ska ha en "vanlig" kundupplevelse.

Kanon då är man mer taggad på testet 👍

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Innan ni kopplar in dessa datorer på något nätverk (som eventuellt sätter igång automatiska uppdateringar) så gör en grundlig analys av mjukvarorna, d.v.s. (grafik)administrationsverktyg och vitala drivrutiner:

* Operativsystemsnivå.
* Drivrutiner (Grafik, chipset, nätverk)
* Kontrollmjukvaror (grafik, fläktar, RGB)

Sen kan ni göra om allt när systemet har uppdaterat sig automatiskt och redovisa båda situationerna.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av CrispVanDahl:

Härligt att höra.

Blir betydligt mer äkta då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Sweet! Bra tänkt där. Är det färdiga datorer ur ordinarie sortimentet eller består de av komponenter som ni har valt ut och med tillägget att respektive företag har byggt och testat dem?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Joppis:

Sweet! Bra tänkt där. Är det färdiga datorer ur ordinarie sortimentet eller består de av komponenter som ni har valt ut och med tillägget att respektive företag har byggt och testat dem?

Vi har valt datorer ur ordinarie sortimentet utan någon modifikation på komponentvalet.

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ. Ser fram emot att se om standard rekommendationen till folk att köpa från inet resulterar i en bättre upplevelse än ex. komplett.

Permalänk

Ska bli intressant att följa. Senaste dator till mig, valde jag alla delar själv via webhallens "custom config" och lät webhallen bygga. Köpte även en helt färdig "Webhallen config" till vår dotter för knappt ett år sedan med ett 4060Ti på REA.

Jag har blivit lat med åren, och orkar inte med byggandet. Det ska bara funka, så är det att bli äldre betalar t.o.m för däckskifte på bilen numer Så för egen del uppskattar jag motsvarande Webhallens "custom config" där jag väljer alla delar själv. Inet har något liknande vet jag, men vi har Webhallen på orten jag bor i, så det är ju busenkelt att hämta/lämna saker i butiken.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Äntligen!
Ser verkligen fram emot att höra vad det är för burkar, budget, krav längre fram i serien.

Jonas sa vad budgeten var, men trots att jag lyssnade om 6-7 gånger är jag inte säker att jag hörde rätt. 15.000 SEK är vad jag tror jag hörde

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Det kanske är värt att nämna i artikeln också, stort plus i min bok!

Hamnar de i marknaden sen?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ser vi fram emot! Kul projekt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Prebz:

Kul prosjekt, men undrar ju varför Webhallen inte fick vara med? Typ med denna: https://www.webhallen.com/se/product/372407-Webhallen-Config-...

Dom betalade själva (sweclockers). Det var ju inget sponsrat test den här gången, vilket uppskattas. Med obegränsad budget, hade dom säkert haft många fler med?

Permalänk
Musikälskare

Inet vinner 100%, som vanligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Daemon:

Hamnar de i marknaden sen?

Jajemensan!

Permalänk
Medlem

Skriv gärna ut vilka exakta komponenter man får med i de färdigbyggda byggena.

Alltid intressant o se tycker jag vad man får.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Jonas sa vad budgeten var, men trots att jag lyssnade om 6-7 gånger är jag inte säker att jag hörde rätt. 15.000 SEK är vad jag tror jag hörde

Jepp, det är vad han säger. 👍

Låter väl f.ö. rimligt för något slags *relativt* sansad budget som ändå kan förväntas vara någorlunda kapabelt. (Lämpligt för spel i 1080p typ?)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304