Ska läsa CAD 1 via komvux om 1 månad och undrar om någon här har tips och trick samt hur man lär sig grunderna snabbt?

Permalänk

Ska läsa CAD 1 via komvux om 1 månad och undrar om någon här har tips och trick samt hur man lär sig grunderna snabbt?

Hej. Jag ska läsa den här kursen: https://nti.se/komvux-pa-distans/cad-1/ och det verkar som att inga förkunskaper behövs, då de skriver det på hemsidan. Men jag skulle ändå vilja sätta mig in i det nu så att jag har en chans att klara kursen. Har ni förslag på tutorials och även tips och tricks? Finns det gratis program man kan använda som är likt Inventor? Man ska tydligen få license för inventor via skolan, men om jag tankar det nu så kostar det ju.

Min dator
16 GB RAM (Står att 32 är rekommenderat men att 16 också funkar)
AMD Ryzen 5 5600
Predator Bifrost Intel Arc A770 16 GB

Permalänk
Medlem

16GB RAM kommer att fungera utmärkt! Mer RAM än så är endast nödvändigt vid större sammanställningar, dvs inget du kommer att göra i första kursen.

Processorn kommer att leverera mer än nog prestanda och ditt grafikkort är till och med certifierat för programmet (gaming kort från Nvidia eller AMD är sällan/aldrig det)

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact / Samsung 990 EVO 4TB / WD Black SN850 1TB / Ryzen 9 5900X / Noctua NH-D15 Chromax / Gainward 4090 / Corsair SF750 / Asus Dark Hero / HyperX Fury 4x32GB

Permalänk
Skrivet av Kaospojken:

16GB RAM kommer att fungera utmärkt! Mer RAM än så är endast nödvändigt vid större sammanställningar, dvs inget du kommer att göra i första kursen.

Processorn kommer att leverera mer än nog prestanda och ditt grafikkort är till och med certifierat för programmet (gaming kort från Nvidia eller AMD är sällan/aldrig det)

Tack. Fint att höra

Permalänk
Medlem

Jag kan både Fusion 360 och FreeCAD. Båda dessa går att använda gratis för eget bruk utan att betala. FreeCAD tror jag man även kan använda kommersiellt om man vill. Troligen är de flesta program ganska lika när man utför grundläggande saker. Jag kunde exempelvis använda FreeCAD nästan direkt när jag började med det. Anledningen till att jag lär mig två program är för att sprida riskerna lite om något skulle gå i graven. Ibland designar jag samma del båda programmen i utbildningssyfte.

Frågan är vad som händer efter kursen. Kommer du kunna fortsätta utvecklas i Inventor eller tar licensen slut? Då är det ju nästan läge att börja med ett annat program redan nu. Exempelvis Fusion 360.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Du borde kunna redan nu ladda hem mjukvaran som student https://www.autodesk.com/education/edu-software/overview
sen finns det massa på youtube. Sen kanske inte alla youtubers har ett bra arbetsflöde för professionellt användande.
Men det duger gott för att komma igång och lära känna programmet.

Sen när utbildningen startar, komihåg att det ibland finns många sätt att göra saker. De sakerna som känns onödiga och du kan göra snabbare. kanske har en anledning sen att göra på annat vis. så känner du dig bekväm i programmet, var ödmjuk och lyssna på läraren. Det kommer bli toppen!

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag kan både Fusion 360 och FreeCAD. Båda dessa går att använda gratis för eget bruk utan att betala. FreeCAD tror jag man även kan använda kommersiellt om man vill. Troligen är de flesta program ganska lika när man utför grundläggande saker. Jag kunde exempelvis använda FreeCAD nästan direkt när jag började med det. Anledningen till att jag lär mig två program är för att sprida riskerna lite om något skulle gå i graven. Ibland designar jag samma del båda programmen i utbildningssyfte.

Frågan är vad som händer efter kursen. Kommer du kunna fortsätta utvecklas i Inventor eller tar licensen slut? Då är det ju nästan läge att börja med ett annat program redan nu. Exempelvis Fusion 360.

Tanken är att inte använda inventor efter kursen, vill bara ha mina 50 poäng och läser hellre det här än Psykologi 1.