Ny teknik orsakar fler falska SOS-larm

Permalänk
Melding Plague

Ny teknik orsakar fler falska SOS-larm

Personer som faktiskt behöver hjälp kan i vissa fall få vänta på grund av falska larm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre en gång för mycket…

Permalänk

Inget nytt problem och det finns metoder för att hantera problematiken. Där självklart dessa metoder innebär att något larm kan missas, vissa larm blir fördröjda, men alternativet när så många enheter kan larma är heller ej bra.

Larmcentralerna bör dock byggas om för att hantera detta. Det krävs också fundering på regelverk. Det kan bli mycket byråkratisk om ett larm misstolkades som ett fellarm.

Skrivet av Sysop:

Om du läser artikeln så resulterar falska larm i att riktiga larm blir fördröjda. Och det blir ett problem och det gäller hitta en balans som man anser är bra.
Se det som att det på din bil blinkar röda varningslampor hela tiden, du kör bilen till service ett par gånger per dag. De säger att det var bara ett fellarm och släcker larmet, tillslut så skiter nog de flesta i hur mycket den röda varningslampan blinkar.
Så fellarm är ett stort problem, det är inget man vill ha. Och man får fundera på var man vill sätta gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Haha, ja men inte en miljon gånger för mycket

Permalänk
Medlem

Oj vilken överraskning

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Pojken och vargen. Problemet har varit känt sedan antiken.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill ha denna funktion, hur stänger man av det?

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om denna funktion är på "by default", och om användaren ens vet om det och vid vilka situationer det aktiveras.
Varför inte låta mobilen ringa en anhörig som man valt själv såklart, och samtidigt dela mobilens position.
Kanske många anhöriga som ringer SOS då istället om dom inte får svar. Hm.....

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance 2x16 GB DDR5-6000 CL28 | Phanteks AMP GH 1000W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | 10 st Lian Li SL 120 V2 PWM | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem

Köpte en iPhone 15 Pro för några månader sen och har sett auto-SOS-larmet gå på typ... 10 ggr? Ofta i samband med att jag monterat ett stativ som råkat trycka ned powerknapp och volymknapp samtidigt. Har lyckligtvis hunnit avbryta det innan det går fram men jag är således inte det minsta förvånad över att detta är ett problem.

Möjligen en funktion som bör stängas av fram tills att den faktiskt fungerar som tänkt. När det är hundratusentals eller miljontals false positives så skapar det som andra i tråden redan nämnt ett stort problem som kostar väldigt mycket resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Verkligen inte. Är begränsat med resurser så sådant tänk är ren idioti.

Skulle man då åka på alla felaktiga så kommer det vara många fler som dör än som räddas.

Klassisk, "ohhh jag räddades för mobilen skickade varningsignal".

Men inte så den som dör kommer säger "ohhh jag dog för ingen ambulans fanns tillgänglig".

Förtydligande, funktionen i sig är jättebra. Men måste verkligen optimeras och sättas bättre krav på systemen och det kan inte vara endast SOS alarm som ska stå för kostnaden/problem och mobiltillverkarna ska vara fria.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Dagens teknik - funkar ju (inte) bra, sen är det ju sverige - säger allt.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Dagens teknik - funkar ju (inte) bra, sen är det ju sverige - säger allt.

Vaddå "sen är det ju Sverige"? Fenomenet är globalt och funktionen härstammar från USA.

"Räddningstjänster i flera länder har kritiserat tekniken och har fört dialoger med utvecklare för att förbättra larmsystemen [...]"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tycker dem borde ha den "riktiga" SOS alarm där man bara ringer in fristående, där borde väll de flesta larm vara viktiga.

Sedan ha ett system och en person som sorterar runt i mobillarm och billarmen som kommer in automatiskt.

Förövrigt: Powerknapp och Volym är hur man tar ett screenshot på min Sony ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vad är det som orsakar fellarm i bilar?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Gissar bara, men bara för att en bil tvärnittar eller man är i en lättare krock innebär inte per automatik att man behöver sjukvård.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja, men inte 7 eller 10 gånger så ofta med falsklarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja, men inte 7 eller 10 gånger så ofta med falsklarm

Ungefär som ditt inlägg menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ungefär som ditt inlägg menar du?

Ja, på vissa sätt kan man se det så. Jag tänkte mer att mitt inlägg var lite mer rättfram än några av de andra. Om 10% extra samtal sker i onödan skulle det vara helt okej, men inte om 90% är helt onödiga

Så jag håller med dig i sak, men inte i det här fallet helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om man inte vill ha denna funktion, hur stänger man av det?

Köper en äldre bil. EU krav att nya bilar ska ha detta. För telefoner vet jag inte, är väl bara Apple?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Köper en äldre bil. EU krav att nya bilar ska ha detta. För telefoner vet jag inte, är väl bara Apple?

Ett problem med att stänga av säkerhetsfunktioner är om man lånar ut apparaten eller något.

Det finns en massa problem och frågeställningar och de måste hanteras på något sätt. Det går att diskutera hur denna hantering ska ske och många har olika åsikter.
Men att en fysisk person ska ta emot och hantera alla larm som någon enhet kan skapa, säger sig själv att detta inte kommer vara en hållbar lösning i framtiden. Jag vet inte alls vad för typ av data dessa enheter skickar, men fordon skulle kunna skicka data som hastighet före och efter. Så om en bil har stått stilla i 6 månader, inte rört sig det minsta. Plötsligt kommer ett larm från den att den har krockat.
Så skulle man kanske kunna prioritera en bil som istället körde i över 100km/h och plötsligt står helt stilla.

Detsamma med skidåkaren. Smartklockan talar om att personen har ramlat. Men Smartklockan skickar även information att personen fortfarande håller på och åker skidor och har normal puls etc.

*edit*
Efter lite googling. Ja de skickar mycket metadata
Som troligen: Position, krockdata, bilens identitet, ockupanternas antal, aktivering av krockkuddar, säkerhetsbältesstatus, öppnade dörrar och felkoder.

Som sagt det går att bygga något riktigt bra system för hantering av detta. Ett problem är att det tar tid, sedan får de veta förändringar i efterhand etc.
Jag ser det mer som ett klassik problem som inträffar på nya produkter. SOS är dock inte så lämpligt att "betatesta" produkter emot.

Permalänk
Medlem

"Rekommendationen är nu att du ska slå av SOS-funktionen"

Det går inte. Tack Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag bromsade från ca.100 till 0 för en katt som sprang över vägen, maximal bromsverkan.
Jag märkte först bara att varningsblinkersen gått på av sig självt, men sedan att den satt igång nödsamtal.
Det hade ju inte hänt nåt, katten klarade sig, och inga andra bilar i närheten.
Vore bättre om det kopplas till airbagen istället, så det endast ringer om en av dom löser ut.
Verkar inte gå att stänga av eller ändra känslighet på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem med att stänga av säkerhetsfunktioner är om man lånar ut apparaten eller något.

Det finns en massa problem och frågeställningar och de måste hanteras på något sätt. Det går att diskutera hur denna hantering ska ske och många har olika åsikter.
Men att en fysisk person ska ta emot och hantera alla larm som någon enhet kan skapa, säger sig själv att detta inte kommer vara en hållbar lösning i framtiden. Jag vet inte alls vad för typ av data dessa enheter skickar, men fordon skulle kunna skicka data som hastighet före och efter. Så om en bil har stått stilla i 6 månader, inte rört sig det minsta. Plötsligt kommer ett larm från den att den har krockat.
Så skulle man kanske kunna prioritera en bil som istället körde i över 100km/h och plötsligt står helt stilla.

Detsamma med skidåkaren. Smartklockan talar om att personen har ramlat. Men Smartklockan skickar även information att personen fortfarande håller på och åker skidor och har normal puls etc.

*edit*
Som troligen: Position, krockdata, bilens identitet, ockupanternas antal, aktivering av krockkuddar, säkerhetsbältesstatus, öppnade dörrar och felkoder.

Som sagt det går att bygga något riktigt bra system för hantering av detta. Ett problem är att det tar tid, sedan får de veta förändringar i efterhand etc.
Jag ser det mer som ett klassik problem som inträffar på nya produkter. SOS är dock inte så lämpligt att "betatesta" produkter emot.

Hastighet också...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Borde ju gå att begränsa funktionen till enheter som kan ta andra mätvärden ihop med fall för att se om något verkligen har hänt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*

Ett filter mellan SOS och enheters automatiska larm kanske vore något, så enheterna inte kan larma direkt till SOS.
Visst lär några stryka med pga fördröjningen, men de hade kanske inte klarat sig ändå för den största fördröjningen är ju stundtals att komma fram till SOS tack vare dessa enheter.

Permalänk
Medlem

Min pulsklocka har detekterat en av två brutala cykelvurpor de senaste åren. På andra vurpan var det vinter, snö, motljus och jag såg inte att jag körde över ett knöggligt hjulspår där snörörjningen missat en bit. Vurpade hårt och klockan låter som det är radioaktivt nedfall.

En sekund innan den skickar aviseringen till min fru hann jag stoppa den.

Jag behövde nästan hjälp upp för jag har cykelskor som klickas fast i pedalerna. Lycka till och drar ur när cykeln ligger parallellt över en och det är minusgrader ute. Det hade kunnat bli farligt om det dragit ut på tiden. Då är jag glad att funktionen finns, men den behöver så klart förfinas och ges möjligthet att på enkelt sätt stoppa nödsamtal.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min Pixel 9 har funktionen, avstängd som standard dock.

Permalänk

Men man har ändå övertro på Chat Control i staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ett filter mellan SOS och enheters automatiska larm kanske vore något, så enheterna inte kan larma direkt till SOS.
Visst lär några stryka med pga fördröjningen, men de hade kanske inte klarat sig ändå för den största fördröjningen är ju stundtals att komma fram till SOS tack vare dessa enheter.

Vad skulle filtret bestå av och hur skulle den avgöra om det är ett skarpt larm eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Jag bromsade från ca.100 till 0 för en katt som sprang över vägen, maximal bromsverkan.
Jag märkte först bara att varningsblinkersen gått på av sig självt, men sedan att den satt igång nödsamtal.
Det hade ju inte hänt nåt, katten klarade sig, och inga andra bilar i närheten.
Vore bättre om det kopplas till airbagen istället, så det endast ringer om en av dom löser ut.
Verkar inte gå att stänga av eller ändra känslighet på det.

Ingen upprigningssignal eller liknande?
Låter ju heldumt om det inte finns någon tydlig indikation på att systemet aktiverats.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.