Ifixit ger Iphone 16 Pro-serien ovanligt högt betyg för reparerbarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag är så tråkig 💤 att jag inte bryr mig om Den Nyaste Telefonen utan hade min telefon haft utbytbart batteri så hade jag haft den tills den hade gått sönder/BankID hade krävt X annan version av Android.

Vad är det för telefon du har som det inte går att byta batteri på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för telefon du har som det inte går att byta batteri på?

Motorola Moto G54 5G smartphone 8/256GB (Midnight Blue)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Motorola Moto G54 5G smartphone 8/256GB (Midnight Blue)...

Den går utmärkt att byta batteri i vad jag kan se, det är kanske inte något man vill göra på egen hand dock som lekman. Du får göra skillnad på "utbytbart" och "utbytbart av användaren". Det finns vad jag vet inte någon telefon där batteriet är helt omöjligt att byta, så det finns med dina argument heller ingen anledning att byta telefon bara för att batteriet är utslitet, men i många fall kanske man får betala för jobbet att få det bytt om man inte reder det själv, vilket oftast inte är särskilt dyrt det heller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Så är det nog.

Samsung Galaxy S5 klarade nå IP67 med avtagbart/utbytbart skal och batteri för tio år sedan, dags att slopa undantaget och för tillverkarna att klippa sig.

Den IP klassningen höll också i ungefär 1 månad innan packningen för USB luckan/Batteri luckan gick sönder

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Semantik

Skrivet av RaXha:

Den går utmärkt att byta batteri i vad jag kan se, det är kanske inte något man vill göra på egen hand dock som lekman. Du får göra skillnad på "utbytbart" och "utbytbart av användaren". Det finns vad jag vet inte någon telefon där batteriet är helt omöjligt att byta, så det finns med dina argument heller ingen anledning att byta telefon bara för att batteriet är utslitet, men i många fall kanske man får betala för jobbet att få det bytt om man inte reder det själv, vilket oftast inte är särskilt dyrt det heller.

När jag åsyftade byta 🔀 batteri menade jag den gängse bilden av batteri 🔋 byte.

Du Kan säkert köpa en mina via Ukraina istället för att fråga SAAB. >°< Come on... Ska man hålla på och driva sådär med semantiska kurvor och verbala undanflykter då är ju "allt" möjligt.

Öppna skomakeri istället för att köpa nya skor när dina skor blir slitna. >°<

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

När jag åsyftade byta 🔀 batteri menade jag den gängse bilden av batteri 🔋 byte.

Du Kan säkert köpa en mina via Ukraina istället för att fråga SAAB. >°< Come on... Ska man hålla på och driva sådär med semantiska kurvor och verbala undanflykter då är ju "allt" möjligt.

Öppna skomakeri istället för att köpa nya skor när dina skor blir slitna. >°<

Fast det du sa va ”går inte att byta”. Hade du skrotat bilen om du inte klarade av att göra reparationen som krävdes själv? Knappast va? 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem

Du har faktiskt rätt :)

Skrivet av RaXha:

Fast det du sa va ”går inte att byta”. Hade du skrotat bilen om du inte klarade av att göra reparationen som krävdes själv? Knappast va? 😅

Du har rätt per se...😅 Det går att byta 🔀 batteri på telefon O k e j då. Jag hade inte slängt bilen om jag inte hade kunnat laga 🧑‍🍳 bilen själv...😏 Är inte kock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Intressant att det finns folk som försvarar Apple när det gäller möjligheten att byta batteri... Finns det någon som helst nackdel, för oss konsumenter, med en telefon som det går att byta batteri på?

Är man ändå rädd för att förstöra telefonen vid batteribyte, så kan man ju lämna in den. Och vill man ha "premium" service, så lämnar man den till Apple och får bytet utfört för någon tusenlapp. Är man normalbegåvad, så lämnar man den till någon annan firma och får samma jobb utfört för någon hundralapp

Skillnaden mot att låta en firma fixa det för någon hundralapp, är att du INTE får vattentätheten ... Därför den bara kostar någon hundralapp. Jag hävdar att om man är normalbegåvad så går man inte till ett billigt ställe, utan ser till att en auktoriserad firma fixar batteribytet som då kostar över tusenlappen.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Sånt här är alltid kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sånt här är alltid kul.

Vad är det som är kul? Att priset i affären är högre än kostnaden för de fysiska komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det som är kul? Att priset i affären är högre än kostnaden för de fysiska komponenterna?

Tycker det är kul att veta vad saker [uppskattningsvis] kostar.

Att priserna i affären är högre är självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tycker det är kul att veta vad saker [uppskattningsvis] kostar.

Det håller jag med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det håller jag med om.

Va bra.

Sen lär det diffa endel beroende på vem som uppskattar. Hade gärna haft IHS som källa, lär bli mer konsekvent så.

Men lite siffror över åren.